Okee, dit werkte niet naar behoren. Ten eerste moet de iPad aan blijven staan, ten tweede kan je het niet als endpoint voor Airplay gebruiken en ten derde werd Plexamp vaak niet herkend, dat gebeurde at random...
Dus andere oplossing gezocht en gevonden in de vorm van een HP Elitedesk 800 G3 mini (had ik nog liggen).
Hierop heb ik Ubuntu 24.04.3 LTS geïnstalleerd, vervolgens auto-login aangezet (komt toch geen tobo en muis aan te hangen).
Daarna de volgende zaken:
- Spotify client
- Plexamp client
- Shairport Sync (dit is een Airport 2 client)
Alles laten auto-starten of als service geactiveerd.
Ik kan het machientje met SSH en RDP overnemen, mocht er iets mee aan de hand zijn.
Als ik nu op een telefoon/laptop of tablet Spotify/Plexamp start, dan zie jeeen Spotify connect client en Plexamp device.

Apple devices zien deze bovendien ook als Airplay client.
Enige minpuntje is het verbruik. Dat lag is bij de Pi 3B+ 1,5Wh en op de HP 7Wh. Ik ga de HP 's nachts in slaap laten gaan en dan 's ochtends weer wakker worden. Bespaart toch 10 uur verbruik.
Nu nog even een betere USB-DAC er aan hangen en ik ben helemaal blij.