Squeezebox of alternatief

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door MichaelB »

IMG_2401.jpeg
Übervet toch zo? :D

Belkin DAC + power zodat de iPad opgeladen blijft.
iPad is dus met Plexamp een endpoint.

Klinkt in ieder geval helemaal top. Op de NAS staan voor 90% FLAC's en als het mp3 is 320kbit/s.

Alleen nog een mooie behuizing vinden/maken (3d printen), zodat het ook een wat hogere WAF heeft.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door MichaelB »

Okee, dit werkte niet naar behoren. Ten eerste moet de iPad aan blijven staan, ten tweede kan je het niet als endpoint voor Airplay gebruiken en ten derde werd Plexamp vaak niet herkend, dat gebeurde at random...

Dus andere oplossing gezocht en gevonden in de vorm van een HP Elitedesk 800 G3 mini (had ik nog liggen).
Hierop heb ik Ubuntu 24.04.3 LTS geïnstalleerd, vervolgens auto-login aangezet (komt toch geen tobo en muis aan te hangen).
Daarna de volgende zaken:
- Spotify client
- Plexamp client
- Shairport Sync (dit is een Airport 2 client)

Alles laten auto-starten of als service geactiveerd.
Ik kan het machientje met SSH en RDP overnemen, mocht er iets mee aan de hand zijn.

Als ik nu op een telefoon/laptop of tablet Spotify/Plexamp start, dan zie jeeen Spotify connect client en Plexamp device. \:D/
Apple devices zien deze bovendien ook als Airplay client.

Enige minpuntje is het verbruik. Dat lag is bij de Pi 3B+ 1,5Wh en op de HP 7Wh. Ik ga de HP 's nachts in slaap laten gaan en dan 's ochtends weer wakker worden. Bespaart toch 10 uur verbruik.

Nu nog even een betere USB-DAC er aan hangen en ik ben helemaal blij.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Pjotr »

Met een Nvme HD reepje boot dat ding toch in no time? Gewoon uitzetten 's-nachts :mrgreen:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door MichaelB »

Oh, dat bedoelde ik ook eigenlijk, helemaal uit en via de bios gaat 'ie weer aan.
Boot idd in 15 seconden oid.

EDIT: hebben jullie ook nog een tip voor een USB-DAC? Hoeft geen wereldklasse te zijn, maar wel okee.
Er zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Het gaat van 5 tot 100'en euro's.

Waarbij zelfs de Apple dongle heel goeie reviews krijgt en dat ding kost maar 8,99 :shock:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Shadow »

AudioQuest maakt goede, Fiio of Fosi ook en wat budget vriendelijker;

https://www.audiophonics.fr/en/portable ... -6399.html
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Barry2001 »

Heb die AudioQuest Dragonfly (red), die is echt erg goed. Mogelijk niet in het budget dat je zoekt, maar kun je makkelijk in elke willekeurige laptop steken, kan een investering zijn. De verbetering kan echt fors zijn, verschilt een beetje welke DAC er standaard in de laptop zit, dit heeft dan vaak geen topprio. Werk momenteel op een HP Z-Book (van klant), de standaard DAC is echt dramatisch. Dragonfly erin en het geluid knapt enorm op.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Kappa7 »

Een tweedehands Metrum lijkt me al snel heel wat beter dan al die portabele Flut dingen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Shadow »

Staan er 4 te koop op marktplaats George en niet echt voor budget prijzen...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Barry2001 »

Waarom? Omdat het in een fancy kastje zit?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Pjotr »

Dragonfly is toch een HP-dac? Erg goed maar beetje aan de prijs voor wat het biedt en voor rond de 100 is een Topping E30, een FIIO of S.M.S.L gewoon ook heel goed! Zelf vind ik het karakter vad de AKM dac chips (warmer) aangenamer dan dat van de ESS chips (analytischer). Voor de kwaliteit die momenteel voor een habbekrats uit China komt hoef je echt niet meer aufiofiel in de boom te klimmen! Ook niet 2e hands. Bekijk de reviews maar op ASR. Speel zelf nu met een Topping E30II. Gewoon ook erg goed!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door MichaelB »

Bedankt voor de reacties! Ik zal er eens een paar gaan bekijken.

Ik heb het nu via m'n oude M-audio Mobile Pre uit 2008 aangesloten en dat is al top.
(mijn eisen zijn niet zo hoog blijkbaar) :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Kappa7 »

Barry2001 schreef: do 04 sep 2025, 9:05
Waarom? Omdat het in een fancy kastje zit?
Bij een DAC is de voeding nog al bepalend in hoe het klinkt.
Daar heb je vaak wel een kastje voor nodig om dat in te bouwen.
De mobile dacjes draaien vaak op de USB spanning wat nog al beperkt is om een net audio signaal te maken.
Een beetje opamp heeft een een voeding nodig van + en - 15V.

De vorm en uitvoering van het kastje is niet zo belangrijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Pjotr »

Dat is met de laatste generatie Chinadakjes niet meer zo hoor. Ik heb de Topping E30II hier zowel op een hele schone lineaire 5V (met low noise Linear Technology regelaars) als een 5V muurwratje vergeleken. Maakt echt niets uit, niet hoorbaar, niet meetbaar. Beide even goed!
MichaelB schreef: do 04 sep 2025, 14:55
Bedankt voor de reacties! Ik zal er eens een paar gaan bekijken.

Ik heb het nu via m'n oude M-audio Mobile Pre uit 2008 aangesloten en dat is al top.
(mijn eisen zijn niet zo hoog blijkbaar) :mrgreen:
Die heb ik ook nog staan. Was voor zijn tijd veel waar voor het geld. Maar de genoemde Topping E30II b.v. klinkt toch echt wel fijner: Meer detail, meer verfijning en meer rust in het geluid. En al helemaal i.c.m. een goede hoofdtelefoon en dito versterkertje (L30).
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef: do 04 sep 2025, 15:16
Dat is met de laatste generatie Chinadakjes niet meer zo hoor. Ik heb de Topping E30II hier zowel op een hele schone lineaire 5V (met low noise Linear Technology regelaars) als een 5V muurwratje vergeleken. Maakt echt niets uit, niet hoorbaar, niet meetbaar. Beide even goed!
Dat is toch ook een wat groter huisje en in dat dacje wordt dan de voeding netjes verzorgd. iets wat in een mobiel dingetje eigenlijk nooit gebeurd dat draait direct op de laptopspanning.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Pjotr »

Misschien met de goedkopere maar ik vind de Dragonfly echt wel heel goed klinken hoor. Maar niet beter dan de E30II, s.m.s.l etc.

Grappig, het lijkt wel of het onderling kwaliteitsverschil qua prijs een factor 10 lager is geworden i.v.g. met 10 jaar geleden. Toen verschilde het duizenden euro's, nu een paar honderd.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door RonnyB »

Voor een top dac < 100 euro, heb ik de Akliam PD6 met usbc snoer voor aparte voeding.
Beste Dac die ik in 40 jaar heb gehad.

De bron moet niet kleuren, hiervoor heb je versterkers, luidsprekers en de ruimte.
IMG_1042.png
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door MichaelB »

Eigenwijs als ik ben, maar ik neem jullie adviezen absoluut ter harte, heb ik eerst het Apple DACje besteld (voor 8,99 kon ik dat niet laten).
Deze ga ik vergelijken met de Audioquest Dragonfly Cobalt, die kan ik van een vriend lenen.

Ik ben zeer benieuwd of ik het verschil ga horen! Mocht het verschil echt waarneembaar zijn, dan ga ik ook voor een Audioquest (denk ik :sure: ).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Pjotr »

Prima actie! Ben benieuwd O:)
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door RonnyB »

Heeft jou iPad geen 3,5mm hoofdtelefoon uitgang?
Zo ja, dan is het geluid van de Apple dac hetzelfde.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door MichaelB »

@RonnyB ik gebruik geen iPad meer, maar nu een mini-pc met Ubuntu er op.

Helaas was ik te impulsief en blijkt deze dongle helemaal niet te werken op de manier hoe ik het ingericht heb...
Jammer maar helaas :rofl:

Edit: ik gebruik Shairport Sync om Airplay mogelijk te maken. Aangezien de Apple DAC vastgezet is op 48000 en niet 44100 (wat Shairport Sync gebruikt) kan deze niet gebruikt worden. Spotify en Plex werken zonder probleem. Naja, heb ik een betere DAC voor m'n werk-pc :D
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door MichaelB »

Ik hobby even rustig verder.

Spotify client is er ook weer vanaf, want die gooit de "connect client" na een bepaalde tijd van inactief zijn uit. Dan kan je er niet meer mee connecten totdat je er weer iets actief mee doet, wat niet zo handig is voor een headless setup...

Het heeft me wat uurtjes gekost om het uit te zoeken, maar ik gebruik nu Librespot. Die is als Spotify connect client te zien en draait als service.
De setup ziet er nu als volgt uit:

HP Elitedesk mini 800 G3, 12GB ram, 250GB SSD (overkill, maar zat er in):
- Ubuntu 24.04.3 LTS
- Plexamp
- Librespot (Spotify connect client)
- Shairport Sync (Airport client)

Het geheel is via SSH en RDP te bedienen.

Nu dus nog "alleen maar" een USB DAC :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Pjotr »

Lekker bezig! Maarreh dat zit eigenlijk allemaal al als diverse plugins in Daphile. Dat is gewoon ook Linux met een user shell er omheen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Kappa7 »

Dat dacht ik net ook al :hide:
Alleen is het natuurlijk leuker om zelf het wiel uit te vinden.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door MichaelB »

Ssssst, laat me even in de waan dat ik het wiel aan het uitvinden ben joh :mrgreen:
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door MichaelB »

Kappa7 schreef: vr 05 sep 2025, 23:12
Dat dacht ik net ook al :hide:
Alleen is het natuurlijk leuker om zelf het wiel uit te vinden.
Hahaha, ik tik het NET :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”