The Chill-baffle3 speaker page
Moderator: Beheerdersteam
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Je speelt toch aktief, wat doet die enorme cap in serie met de tweeter, DC beveiliging?
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Ja, voor beveiliging tegen overmatige lage frequenties...
Als ik nog betere caps wil dan wordt het zo duur dat ik misschien beter het risico kan nemen dat ik een keertje een membraan moet vervangen. Of wellicht een parallele spoel proberen zoals Jeroen voor stelde.
Als ik nog betere caps wil dan wordt het zo duur dat ik misschien beter het risico kan nemen dat ik een keertje een membraan moet vervangen. Of wellicht een parallele spoel proberen zoals Jeroen voor stelde.
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Die spoel optie klinkt intressant, dat kan je eens proberen.
Re: The Chill-baffle3 speaker page
De condensator zal naast het beschermen van de tweeter ook de fase laten draaien. Afhankelijk van de waarde, impedantie van de tweeter, en de weerstand die er nog voor zit bepaalt dat de frequentie waarop deze draaiing wordt ingezet. Als de fase al vroeg gaat draaien dan verandert dit dus ook in het x-over gebied. Grote kans dat die cap dus versmering veroorzaakt omdat de fases van de drivers onderling teveel gaan verschillen. Daar heeft de kwaliteit van de cap an sich dan niet veel mee te maken...Fedde schreef: ↑ma 01 sep 2025, 21:21Intussen tot de conclusie gekomen dat de condensator op mijn AMT afbreuk deed aan mijn geluid. Ik had een Clarity cap CSA van 68 uF, in serie met een 4.7 ohm Mresist supreme weerstand. Kreeg een 9 op de humble cap test, maar poetste toch aardig wat detail en openheid weg.
Laatst gewijzigd door satefan op di 02 sep 2025, 14:15, 2 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Kroko's er over? Wat zat er dan oorspronkelijk in qua filtering?
Edit: Aktief lees ik. Heb je de dsp aangepast voor de fase verschuiving die die condensator veroorzaakt?
Edit2: ik moet eerst de pagina verversen voor ik reageer. Stefan heeft het al gezegd.
Edit: Aktief lees ik. Heb je de dsp aangepast voor de fase verschuiving die die condensator veroorzaakt?
Edit2: ik moet eerst de pagina verversen voor ik reageer. Stefan heeft het al gezegd.
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Tja, dat soort zaken zijn toch inherent? Het idee van een spoel parallel zetten ontgaat mij even en gaat om problemen vragen. Lijkt mij geen goed idee. Je zet dan de R_dc van spoel, wat nagenoeg een kortsluiting is, parallel aan de versterker. Je sluit dan de uitgang van de versterker kort. Bij de minste geringste DC spanning op de uitgang gaat er een flinke DC stroom lopen. Dat vindt versterker niet leuk en die kan in de beveiliging springen (als die dat heeft) en sowieso de dc bias flink scheef trekken. Zou alleen kunnen met een flinke serieweerstand, zeg >4 ohm, in serie met de versterker. Maar dan nog zal de AMT dat niet leuk vinden en verschuif je de problemen naar de lage kant van het spectrum. Je hebt dan ook best een flinke spoel nodig met een lage R_dc wat met een luchtspoel niet zal gaan lukken.
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Wauwie, wat een leven hier ineens! 
Impedantie van AMT is ongeveer 4 ohm. Ik gebruik een serieweerstand van 4.7 ohm. De beveiliging zit vrij laag met 68 uF, fc = 269 Hz.
Mijn huidige crossover richting AMT zit bij 1.9 kHz. De fasedraaiing is miniem (en is te corrigeren met wat delay).
Filter werking:
Impedantie van AMT is ongeveer 4 ohm. Ik gebruik een serieweerstand van 4.7 ohm. De beveiliging zit vrij laag met 68 uF, fc = 269 Hz.
Mijn huidige crossover richting AMT zit bij 1.9 kHz. De fasedraaiing is miniem (en is te corrigeren met wat delay).
Filter werking:
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Even een snelle simulatie van Jantzen 2.7 mH luchtspoel (wax) met Rdc van 0.65 ohm... word ik niet mega enthousiast van... (en je bent ook nog weer 120 euro verder)
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Ok, dan is het niet zo risico vol als je de spoel achter de weerstand zet. Maar je blijft een flinke spoel nodig hebben. Heel eerlijk gezegd zou ik zelf die X-over van de AMT op 1,9kHz helemaal passief doen en niet actief. Ik heb eigenlijk zelf nooit last gehad dat een kwalitatief goede condensator, en dat hoeft helemaal geen exotische te zijn, niet fijntjes klinkt. En dat was o.a. met pure alu ribbons waar een aanpassingstrafo in zit die je echt niet rechtstreeks op een versterker moet hangen.
Re: The Chill-baffle3 speaker page
En wat beter met een Intertechnik 2mm spoel met Rdc van 0.33 ohm (95 euro per stuk!):
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Ja, is ook een optie om de cap kleiner te maken zodat je alvast een 1e orde filter hebt bij de gewenste crossover frequentie. Maar dan ben ik mijn flexibiliteit kwijt. Ik kan nu makkelijk experimenteren met de crossover frequentie. Ik zat eerst op 1.4 kHz en nu op 1.9 kHz, maar ik wil nog beter onderzoeken wat optimaal is. Ik heb het idee dat ik toch aardig wat definitie verlies als ik hoger kwa crossover ga, maar tophoog lijkt cleaner te worden als ik minder laag ga met AMT.
Op langere termijn overweeg ik om naar een AT mid te gaan. Maar da's wel een uitdaging om die in de huidige baffle te krijgen...
Op langere termijn overweeg ik om naar een AT mid te gaan. Maar da's wel een uitdaging om die in de huidige baffle te krijgen...
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Heeft iemand nog ideeen voor een goede (DSP) correctiestrategie voor onderstaande AMT response? Er zit wel een nasty knik in helaas.
Ik heb deze een tijdje geleden met Rob gemeten, met AMT staand op een stuk PVC pijp.
Ik heb deze een tijdje geleden met Rob gemeten, met AMT staand op een stuk PVC pijp.
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Intussen heb ik de condensatoren van mijn AMTs (nog steeds) kort gesloten. Verder heb ik een Linkwitz transform gemaakt in mijn player software. Hiermee heb ik de bas wat duidelijker en dieper gemaakt (zonder te wollig te worden). Als laatste nog wat player tweaks gedaan om jitter te verminderen. Hoog een dB omhoog gedaan. Gecombineerde tweaks hebben het geluid flink vooruit geholpen! 
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Volgende stap is om wat verder te gaan experimenteren met Ethernet kabels en ferriet. Kijken of ik de common mode noise nog verder naar beneden kan krijgen...
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Gisteravond een Throttle v3 kabel in elkaar geklust. Moet hem nog netjes afmaken met kabelbinders, maar wou hem alvast even uit proberen. Het idee van zo'n kabel is om common mode ruis flink naar beneden te halen terwijl het Ethernet differentiaal signaal goed blijft. Zo'n 20 dB reductie, maar bij sommige banden is het 30 dB en hogere frequenties circa 10 dB.
Op eerste gehoor een flinke verbetering. Geluid heeft meer definitie en kleur en klinkt tegelijkertijd ook voller. Maar komende dagen nog wat langer luisteren...
Op eerste gehoor een flinke verbetering. Geluid heeft meer definitie en kleur en klinkt tegelijkertijd ook voller. Maar komende dagen nog wat langer luisteren...
Re: The Chill-baffle3 speaker page
P.s. Hierbij nog een referentie naar meer achtergrondinfo:
https://ethernet-sound.com/das-drosselk ... ten-meter/
https://ethernet-sound.com/das-drosselk ... ten-meter/
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Ziet er bruut uit Fedde, ik hou hiervan, mensen die niks schuwen op zoek naar betere klank. Dit plaatje ook wel vet:
Re: The Chill-baffle3 speaker page
Je moet wat over hebben voor je hobby...
Afgelopen jaren gemerkt dat verbeteringen in digitale kant (ruis en jitter reductie) cruciaal zijn voor genieten van muziek. Voor textuur, klankkleur, ruimtelijkheid en nagalm, luisterbaarheid (ook langer en van mindere tracks), details, openheid, focusering en meer realisme.
Goede players en aanpassingen in OS en achtergrond processen helpen. Betere USB en netwerkkaarten ook. En je kan helemaal los gaan met lineaire voedingen (heb ik zelf nog niet) en "audio" PC componenten.
Maar deze oplossing leek me wel logisch: zorgen dat je ruis weg neemt vlak voor de DAC. Dat lijkt nu goed mogelijk te zijn met Ethernet. Verder lijkt het dat PC tweaks nu ook wat minder hoorbaar zijn geworden met de nieuwe kabel.
Afgelopen jaren gemerkt dat verbeteringen in digitale kant (ruis en jitter reductie) cruciaal zijn voor genieten van muziek. Voor textuur, klankkleur, ruimtelijkheid en nagalm, luisterbaarheid (ook langer en van mindere tracks), details, openheid, focusering en meer realisme.
Goede players en aanpassingen in OS en achtergrond processen helpen. Betere USB en netwerkkaarten ook. En je kan helemaal los gaan met lineaire voedingen (heb ik zelf nog niet) en "audio" PC componenten.
Maar deze oplossing leek me wel logisch: zorgen dat je ruis weg neemt vlak voor de DAC. Dat lijkt nu goed mogelijk te zijn met Ethernet. Verder lijkt het dat PC tweaks nu ook wat minder hoorbaar zijn geworden met de nieuwe kabel.
