Olaf's audio hoekje.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Olaf zijn audio set.(externe filters, mening medebouwers welkom)
Het mailen zal vast wel mogen. En ik verwacht ook op een forum wel aangezien audiobladen dikwijls de boel open trekken voor een review.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Ik begrijp absoluut wat je zegt, er was ook geen reden om boos te worden, je input zie ik als zinvolle aanvulling die door mij in overweging wordt genomen.
De filter ontwerpen van Tony Gee en Troels leveren mij natte mondhoeken op zo mooi, zulke componenten wil ik ook wel gebruiken, maar het experiment wat ik voor ogen heb hoort daar dan wel bij, misschien samen met Leo, gewoon hobby , gewoon interessant en lekker bezig zijn.
Dus mijn tegenvoorstel voor jou om een keer een luchtspoel te proberen was een seieus voorstel van mijn kant omdat het nieuwe informatie en nieuwe inzichten op zou leveren, ik wil ze nog voor je betalen ook, daarna leg je ze maar op de plank.
audio weergave is deels ook gewoon onderzoek en onderlinge uitwisselingen van ervaringen, dat heeft bij mij echt niets met welles en nietes te maken, ik heb juist graag ongelijk als het mij iets oplevert waar mijn weergave op vooruit gaat.
Kennis en ervaring delen, leuk en leerzaam.
Er zijn drie soorten Mresist: Mox, supreme en ultra. Welke bedoel je?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
We kunnen het ook gewoon gokken
Ik hoor het wel als het niet goed is.
- Bijlagen
-
- Wharfedale Elysian 4.pdf
- (97.15 KiB) 26 keer gedownload
Ha Fedde,
Ik heb de MResist Supreme veel gebruikt, de Ultra nog nooit, die was er in die tijd nog niet, wellicht is deze nog beter…
Groetjes Walter
Ik heb de MResist Supreme veel gebruikt, de Ultra nog nooit, die was er in die tijd nog niet, wellicht is deze nog beter…
Groetjes Walter
Kan het schema ook als plaatje, ik krijg die PDF niet open op de ipad.
Ik heb hem in Word als dat helpt?
Ik speel nu overigens met Duelund CAST weerstanden, lange donkergrijze potloden zeg maar… 
- VintageHarry
Daar worden nogal wat C’s parallel geschakeld! Zijn dat ook verschillende types of verschillen alleen de waarden?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Een afbeelding
Laatst gewijzigd door Olaf Analogue op za 30 aug 2025, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt, geen RCL correctie op de woofers, heb je momenteel geen last van opslingering in het laag dan?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Olaf,
Zou het niet logisch zijn de speaker eerst eens door te laten meten, heel erg vaak zie je, dat de echte filter experts het nog mooier kunnen krijgen nog dan de originele ontwerper. Ik zou eerst die slag maken en dan pas de dure componenten aanschaffen.
Zou het niet logisch zijn de speaker eerst eens door te laten meten, heel erg vaak zie je, dat de echte filter experts het nog mooier kunnen krijgen nog dan de originele ontwerper. Ik zou eerst die slag maken en dan pas de dure componenten aanschaffen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Deze condensatoren zijn identiek aan elkaarVintageHarry schreef: ↑za 30 aug 2025, 10:07Daar worden nogal wat C’s parallel geschakeld! Zijn dat ook verschillende types of verschillen alleen de waarden?
- VintageHarry
En daar zou je dan willen experimenteren met andere types begrijp ik?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Daar heb je volkomen gelijk in, dat zou het beste zijn, echter het transporteren van de luidsprekers is bijzonder lastig en ik zou ze dan ook langere tijd bij iemand achter moeten laten, ik denk niet dat daar iemand op zit te wachten
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Ik zou voor de condensatoren betere willen pakken, qua spoelen wil ik nog een keer een vergelijk doen tussen folie en draad samen met Leo of zo, ik heb veel vertrouwen in zijn gehoor,VintageHarry schreef: ↑za 30 aug 2025, 10:11En daar zou je dan willen experimenteren met andere types begrijp ik?
Dat deden ze bij hobbyhifi ook met die B&W. Dat ging nergens over bij het origineel.
Oei, dat ziet er vrij cheap ass uit, inderdaad forse overhaul nodig.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Folie spelen of luchtspoelen? Het zijn beide luchtspoelen zonder vervorming t.g.v. kernmateriaal. Ze hebben beide gewone spoeleigenschappen als zelfinductie, DC weerstand en op hogere frequenties proximity effect (een sterkere vorm van skin effect). Dat laatste speelt gewoon nagenoeg niet in een LS filter bij audiofrequenties en maakt eigenlijk niet het verschil. Blijft over de zelfinductie en DC weerstand. Zelfinductie is een design parameter, daar gaat het om! DC weerstand is een onvermijdelijke parasitaire eigenschap en hou je het liefste zo laag mogelijk. In een goed ontwerp kun je die DC weerstand wel zo in-designen opdat zijn eventuele storende werking opgeheven wordt. Je hebt dan alleen een fractie van een dB minder output. Daarom kun je ook niet zomaar bestaande spoelen uitwisselen ter "verbetering". Een ander belangrijke eigenschap is mechanische stabiliteit. De wikkelingen oefenen een mechanische kracht op elkaar uit t.g.v. de stroom die er door loopt en kunnen a.h.w. gaan "rammelen". Dus hoe steviger des te beter. En juist daarin verschillen foliespoelen van moderne luchtspoelen. Een foliespoel kan nog wel eens wat losjes gewikkeld zijn en daardoor ehm ja...
Een moderne Jantzen luchtspoel is gemaakt van z.g.n. Backlack draad. Dat is draad met een polymeer coating die bij verhitting de windingen stevig aan elkaar smelt. Dat folie of luchtspoel? Het kan verkeren 
Laatst gewijzigd door Pjotr op za 30 aug 2025, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Cheap ass, en dus wat te winnen. Maar ook nuchter en functioneel.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Die akelige kernspoeltjes in het mid circuit zijn bij mij al vervangen voor lucht, dat is al een hele verademing, maar je begrijpt nu wel waarom ik toch wel overstag ga en externe filters wil bouwen