Squeezebox of alternatief

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Squeezebox of alternatief

Bericht door MichaelB »

Is het nog zinnig om via MP een Squeezebox te kopen of zeggen jullie: "neh, zijn veel betere (en betaalbare) opties voor. Namelijk: X of Y?

Ik heb al jaren een Plex server draaien op een QNAP NAS en die is top voor films, maar het nadeel voor muziek vind ik dat je altijd een apart scherm nodig hebt om deze te gebruiken. Dit kan wel via m'n telefoon, maar zodra ik die verbind met de Apple TV (die hangt aan de versterker), dan *plop* gaat de TV meteen aan. Zet je de TV uit, dan gaan *plop* de versterker en Apple TV uit (dat zit zo gelinkt omdat het lekker makkelijk is, meestal dan...).

Eigenlijk ben ik opzoek naar een betaalbare optie met een schermpje, mag touch zijn of met een afstandsbediening.
Een Wiim Ultra heb ik bekeken, maar vind 400 euro daar eigenlijk te gek voor.

Oh ja, ik heb weinig zin in veel geknutsel :-#
Docker installeer of e.o.a. servertje prima, maar geen gesoldeer (dat heb ik straks met de line-array nog zat te doen).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Pjotr »

Kijk eens naar Daphile. Dat heb ik al jaren op een 60-euries I5 gen7 refurbisched HP micro PC'tje draaien. Is headless en bedien je via je telefoon of tablet. En voor rond de 100 euries heb je een USB top DAC er aan die vele malen beter is dan in de SB zit.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 25 aug 2025, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door MichaelB »

Dan heb je toch nog steeds een scherm + extra's nodig toch?

Misschien heb ik initieel niet goed verwoord, maar het moet liefst iets met een scherm zijn, ala Wiim Ultra of Squeezebox.
Een wat bewerkelijkere oplossing mag ook, zo lang er maar niet echt geknutseld hoeft te worden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Pjotr »

Dan wordt het denk ik toch een Wiim naar smaak en budget. Denk niet dat je nog makkelijk een werkende SB Touch vindt. Zou zeker niet aan een 2e handsje beginnen. Veel langer dan 10 jaar zijn ze niet voor gemaakt.
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door RonnyB »

Ik gebruik een mini pc, 14” touch screen en usb dac es9039q2m. Heeft ongeveer 300euro gekost.
Of zoek een pioneer n30 mediaspeler, heb ik ook jaren gebruikt.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door MichaelB »

Verder kijkend, bedacht ik me dat ik nog een redelijk recente iPad had liggen waarop ik Plexamp gezet heb.
Als ik daar nou een redelijke DAC aan hang, dan ben ik er ook volgens mij.

Dan heb ik een (touch) scherm met een redelijk makkelijke interface of is dat te simpel gedacht?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Kappa7 »

MichaelB schreef: ma 25 aug 2025, 14:21
Dan heb je toch nog steeds een scherm + extra's nodig toch?
Nee je hebt geen scherm aangesloten nodig op je daphile server.
Je kunt alles bedienen via je phone of tablet.

Wil je groot onderhoud doen aan het systeem dan kan je met een browser inloggen en alles doen wat nodig is.
Een hoede ondersteuning voor een vast scherm en toetsenbord is er eigenlijk niet eens.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Pjotr »

Je doet in feite alles via de web interface met een willekeurige browser elders in je thuisnetwerk. Alleen met installeren van Daphile (vanaf USB stick) heb je een toetsenbord en scherm nodig. Zowel de LMS server als de Squeezeplayer kun je verder bedienen en instellen via de web interface.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door MichaelB »

Okee, even verder gekeken in het Daphile topic, maar die dient dus op een pc geïnstalleerd te worden.
Dat wil ik juist niet. Niet nog een PC oplossing.

Ik ga toch even verder snuffelen v.w.b. een DAC aan de iPad.

En uiteraard wel bedankt voor de antwoorden! :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Pjotr »

Draait Linux onder de pet. Dat kan prima op een goedkoop I5 mini PC'tje waar je op het moment mee doodgegooid wordt uit China of een refurbisched Macmini / Micro HP'tje.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door MichaelB »

Ik weet dat je er mee dood gegooid wordt.
Er staat hier nog een HP Prodesk mini werkloos te zijn met een i5 uit de 8000 reeks, dat is het probleem niet. Het is meer dat ik er niet nog een pc bij wil hebben die hoofdzakelijk nutteloos energie staat te verstoken...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Kappa7 »

MichaelB schreef: ma 25 aug 2025, 20:29
Okee, even verder gekeken in het Daphile topic, maar die dient dus op een pc geïnstalleerd te worden.
Dat wil ik juist niet. Niet nog een PC oplossing.

Ik ga toch even verder snuffelen v.w.b. een DAC aan de iPad.

En uiteraard wel bedankt voor de antwoorden! :goedzo:
Wel pc maar geen Windows.
Een mini pc voldoet al en trekt weinig stroom.
Staat hier 24-7 staan en voorziet meerdere ruimtes van muziek.
Met een dac aan de iPad maak je het juist lastig en onnodig moeilijk
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door timpert »

Ik heb nog een Squeezebox Touch staan die ik niet gebruik, als je 'm wil proberen laat maar weten.
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door MichaelB »

Kappa7 schreef: ma 25 aug 2025, 20:51
Wel pc maar geen Windows.
Een mini pc voldoet al en trekt weinig stroom.
Staat hier 24-7 staan en voorziet meerdere ruimtes van muziek.
Met een dac aan de iPad maak je het juist lastig en onnodig moeilijk
Ik luister muziek op dezelfde plek, dan is 1 centraal systeem genoeg.
iPad voor de bediening en okay interface, kat in het bakkie dacht ik.
timpert schreef: ma 25 aug 2025, 22:12
Ik heb nog een Squeezebox Touch staan die ik niet gebruik, als je 'm wil proberen laat maar weten.
Thanks, ik hou het in m'n achterhoofd, maar ik ga toch (eigenwijs) even een dacje kopen en uitproberen. :hide:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Pjotr »

Zeker doen. Is qua stroomverbruik ook het zuinigste. Een SB Touch of Wiim verbruikt al meer of gelijk een mini PC'tje :D
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door RobertD »

Alternatief is misschien een chromecast audio. Kun je ook bedienen vanaf de tablet
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Pjotr »

Is dat niet ter ziele inmiddels?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door RobertD »

Zijn niet meer nieuw te koop, maar functioneert nog prima.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Kappa7 »

RobertD schreef: di 26 aug 2025, 12:23
Alternatief is misschien een chromecast audio. Kun je ook bedienen vanaf de tablet
Werkt ook prima als LMS eindpunt kan je gewoon de zelfde software gebruiken als voor de aansturing van je DAC.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Shadow »

MichaelB schreef: ma 25 aug 2025, 14:05
Is het nog zinnig om via MP een Squeezebox te kopen of zeggen jullie: "neh, zijn veel betere (en betaalbare) opties voor. Namelijk: X of Y?

Ik heb al jaren een Plex server draaien op een QNAP NAS en die is top voor films, maar het nadeel voor muziek vind ik dat je altijd een apart scherm nodig hebt om deze te gebruiken. Dit kan wel via m'n telefoon, maar zodra ik die verbind met de Apple TV (die hangt aan de versterker), dan *plop* gaat de TV meteen aan. Zet je de TV uit, dan gaan *plop* de versterker en Apple TV uit (dat zit zo gelinkt omdat het lekker makkelijk is, meestal dan...).

Eigenlijk ben ik opzoek naar een betaalbare optie met een schermpje, mag touch zijn of met een afstandsbediening.
Een Wiim Ultra heb ik bekeken, maar vind 400 euro daar eigenlijk te gek voor.

Oh ja, ik heb weinig zin in veel geknutsel :-#
Docker installeer of e.o.a. servertje prima, maar geen gesoldeer (dat heb ik straks met de line-array nog zat te doen).

Ik vind de Wiim Ultra juis heel goedkoop voor wat ie bied;

Alle punten waar je moete mee hebt zijn opgelost, plus een hele selectie radio aanbieders, alle streaming diensten evt, HDMI ARC zit erop, redelijke phonostage, analoog in, alle digitale inputs en een erg fijne DAC met allerlei instelopties in de app, die bij problemen en vragen een koppeling heeft met het forum van Wiim, sorry maar dat is echt niet duur. Ben zelf aan het klieren geweest met een RPi voor streaming, iedere keer als dat ding even met rust gelaten werd liep er wat vast in het OS....gek werd ik er van...
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door motoindo »

Pjotr schreef: ma 25 aug 2025, 14:14
Kijk eens naar Daphile.
Die kende ik nog niet, leer hier nog telkens nieuwe dingen waarvoor dank !

MichaelB > ben zelf erg te spreken over mijn Bluesound n130 die je tegenwoordig op mrktplts al voor drie honderd euro tegenkomt, doet alles wat je vraagt en heeft tevens een redelijk goede app.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Shadow »

De Bluesound Node is geweldig, maar de elco's in de voeding zijn van slechte kwaliteit, kun je zelf recappen hoor, maar toch.
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door cool »

Dat was met de Node2 serie Joram, de N130 serie heeft daar nooit last mee gehad voor zover ik weet...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door Shadow »

Oh ze hebben er van geleerd, dat is heel mooi!
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2060
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Squeezebox of alternatief

Bericht door MichaelB »

DACje gekocht, ik vertel lekker nog niet wat het is, want ik wil er eerst zelf naar luisteren (ik wacht nog op 1 kabeltje, die komt vanavond).
Het is in ieder geval een witte en minder dan 50 euro, dan weten jullie dat alvast :mrgreen:

De recensies zijn allemaal positief, dus ik ben benieuwd.

Oh ja, wat ik dus niet wist, is dat je met PlexAmp de muziek kan offloaden (hoe zeg je dat in het Nederlands?).
Ik kan iets starten op m'n telefoon en dan doorzetten naar de iPad en deze dan bedienen.
Deze oplossing slaat dus twee vliegen in één klap: touch + afstandsbediening.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”