Ultimate Desktop Monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

rodi

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door rodi »

satefan schreef: ma 11 aug 2025, 12:50
Ultravet dit hoor! Ik deed hetzelfde met de monitoren hier, in delen printen en dan lijmen. Ik gebruikt Bizon Secondenlijm (gel). Ging ook heel prima. Maar 2K is nog wel wat sterker denk ik. In het verleden ook wel eens gebruikt, maar deed ik dan het liefste buiten. Het geurde nogal!
Welke 2k heb jij ooit wel eens gebruikt? Die bison? Want op de verpakking staat niet expliciet dat het voor thermoplast is.

https://www.lijmenwinkel.nl/nl/crestabond-m7-05.html Bij deze lijm wordt thermoplast wel genoemd. Wel wat prijziger omdat er een speciaal lijmpistool nodig is. En het niet gekoeld bewaard worden. Dus dit ga ik nemen als het uiteindelijk niet werkt. Is één van nadelen van werken met pla.

Pla is wel erg stijf, beter dan abs. Daarom voor pla gekozen. Een ander nadeel is dat het minder warmte bestendig is. Als ik dus de pla blijf gebruiken moet ik dus heel erg oppassen met ze buiten in de zon zetten denk ik. Weten jullie hoe snel dat gaat?

Ik ga voor de grap een reststuk buiten in het zonnetje leggen. Kijken wat dat doet.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

PLA is ook geen duurzaam materiaal: https://nl.wikipedia.org/wiki/Polymelkzuur Het wordt zachter boven de 60 graden, dus daarmee oppassen. Zou mij met lijmen er niet al te druk om maken en gewoon secondelijm gebruiken die minder snel is: De dikke over het algemeen. ABS is een ander verhaal. Dat is prima te lijmen met de hard-PVC lijm wat de koodgieter ook gebruikt. Stabilit lijkt mij in jouw geval niet zo handig ook. Dat hardt heel snel uit en moet je echt binnen 5 minuten verwerken na aanmaken.
rodi

Bericht door rodi »

Ik heb de voorkanten en achterkanten nu op elkaar gelijmd. Ik heb normale secondelijm gebruikt, dat gaat top!
Er staat nu nog wat gewicht op, maar er is al geen beweging meer in te krijgen. De nopjes en gaatjes werken top, want daardoor vallen de delen echt netjes over elkaar.
2025-08-21 om 14.19.14_55a511c0.jpg
Alleen ben nu dus al bijna door de secondelijm heen. Ik heb nog maar eens op de bisonsite de lijmadviseur gedaan en daar komt deze https://www.bison.net/nl-nl/producten/b ... 25-ml-nlfr als advies eruit. Heeft de hoogste sterkte.

Ik ga naar de bouwmarkt voor nog wat normale secondelijm, maar ook voor de 2k. Want de voorkant en de achterkant zitten in verhouding met het minste oppervlak aan elkaar. Die lijm moet echt supersterk zijn. En bij de 2k lees ik dat er wat meer tijd is voordat het echt vastzit. Ik denk dat ik daar iets meer tijd nodig heb om de boel goed op elkaar te krijgen. Ook kan ik misschien een enkele kier hier goed mee afronden.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ik gebruik deze veel: https://www.toolstation.nl/everbuild-se ... eit/p10893 Is echt veel beter dan Bison! Het helpt met drogen als je de oppervlakken even met een vochtig doekje af neemt en even laat drogen.
10893.jpg
Walt

Bericht door Walt »

Vraag me wel af of je de bitumen er lekker in krijgt, met de kasten helemaal dicht, lijkt me lastig werken door de kleine woofer openingen..? Zou het zelf denk ik doen, alvorens de twee helften op elkaar te lijmen…
rodi

Bericht door rodi »

Walt, dat vond ik een goed idee! Omdat de lijm snel droogt al aan de knutsel geweest. Alles ruim voorzien van loodbitumen. Het voelde al lekker zwaar omdat ik met 100% infill heb geprint. En pla heeft een dichtheid van 1250gr/dm3. Dat is echt flink zwaarder dan het gemiddelden multiplex of mdf, bijna het dubbele. Nu met loodbitumen is het alleen maar beter! Ik ga de flamex doen als de 2 helften op elkaar zitten.
20250821_164755.jpg
20250821_164811.jpg
20250821_164900.jpg
rodi

Bericht door rodi »

En ze zitten in de klem. Gelijmd met de bison 2k. Is wat dikker, beetje pasta. Na paar minuten gaat het draden trekken. Het werkte voor nu top!
Nu zitten de 2 helften lekker in de klemmen. Ik laat het lekker een nachtje zitten. 15minuten wordt aangeraden, maar ik laat het lekker een nachtje zitten.
2025-08-21 om 20.54.55_e5525f63.jpg
2025-08-21 om 20.54.55_f78684bb.jpg
Wat me op viel is dat het zelfs vast gaat zitten aan mijn siliconenkwastje. Conclusie dat het thermoplasten dus ook goed lijmt. Ik heb ook weer 2 van die kleine testblokjes op elkaar gelijmt. Morgen eens kijken hoe goed dat vast zit.

Ook heb ik wat extra lijm gesmeerd bij het deel waar een kier zat. Zit wel achter de woofer, maar toch. Ook bij de bracing mistte wat materiaal, nu wat er bij gekliederd.
2025-08-21 om 20.54.55_080f8538.jpg
2025-08-21 om 20.54.55_d731cc70.jpg
Walt

Bericht door Walt »

Mocht er nog een keer een MK2 komen, zou je de bracing nog wat aan kunnen passen, zodat je op dit centrale lijmvlak veel meer lijm oppervlak hebt.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Dan bedoel je een V vorm met een passende gleuf? Bijvoorbeeld?
Walt

Bericht door Walt »

Nee, nu maakt de bracing contact op een paar punten, omdat het gat van de brace precies door de helft gesneden wordt. Beter is geen gat midden op de snede, maar de gaten links en rechts van de snede plaatsen. Ipv punt contacten heb je dan over de volle lengte een lijm verbinding. Maar ik denk dat de huidige constructie wel gaat voldoen hoor, mits netjes gelijmd.
rodi

Bericht door rodi »

De zijwanden hebben best wat contactoppervlak, dus voegen de bracings qua lijmkracht niet zoveel toe. Ze ertussen toch wel op elkaar geklemd doordat de zijwanden strak op elkaar zitten. Zodra de boven en onderkant erop gaan komt er ineens heel veel contactoppervlak, dus de kast wist echt heel stevig. Voor de luchtstromen en stevigheid was dit het mooist. De bracing verdeelt de grote overspanningen dat waar de afstanden tot wanden etc het grootst is.
jvenema

Bericht door jvenema »

Ik heb 3D geprinte delen met transparante wood Max verlijmd ging goed. Je hebt tijd om te verwerken en het zat na drogen muurvast. En het vult ook spleten.
Verder is er nu ook PLA filament dat niet zacht wordt en zijn sterkte verliest boven de 60 graden.

https://rpm3d.nl/Polymaker-HT-PLA-Black ... bSEALw_wcB
rodi

Bericht door rodi »

Tussen de andere zaken door heb ik inmiddels de speaker aan de impedantiemeting hangen.
Het kostte nog wel wat moeite. De 2K lijm wordt vrij snel droog, dus ik moest snel werken voor de montage van onder en bovenkant. Jvenema ik ga jouw en andere opties bekijken.
Ik ben er dus achter gekomen dat van de mid niet alle maten op de tekening kloppen met de driver in het echt:
- Het gat was te klein-> met de dremel wat bijgewerkt
- De schroefgaten zijn groter dan verwacht, hierdoor gingen de beoogde boutjes door de schroefgaten heen. Daarom heb ik de m3 insteekbussen voorzichtig weer eruit gehaald, m4 gemonteerd. Daarna kostte het wat moeite om de gaten door en door te krijgen.
Wat plaatjes:
2025-08-26 om 14.55.30_6b563fb4.jpg
2025-08-26 om 14.55.35_e5325b13.jpg
2025-08-26 om 14.55.35_edec436a.jpg
2025-08-26 om 14.55.36_3e955cb0.jpg
2025-08-26 om 14.55.36_2819add3.jpg
Blij met de looks. Afwerking is er natuurlijk nog helemaal niet:-)
En tenslotte het eerste meetresultaten:
IMP 250826 woofers met flamex.jpg
IMP 250826 mid met flamex.jpg
Ik vind de metingen nog wat rommelig. Kan mogelijk komen doordat ik de multikabel van de hypex gebruik. Daarin heb ik wat stukjes ijzerdraad ingedaan om te meten. Daar wil ik nog iets op verzinnen, zonder de connector eraf te moeten halen. Iemand tips?

Wel zit de kast goed dicht gezien deze resultaten.
FB woofers ligt rond de 89hz met q=0,707 en van mid is dat 139hz met q=0,76. Mid komt dus toch iets hoger uit als verwacht. Ik ga nog eens meten met iets minder flamex in de mid en dan wol bijvoorbeeld.
John P

Bericht door John P »

Met welke spanning heb je gemeten? Bij een lage spanning krijg je ook van die grillige metingen.
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Was het stil, en was de gemeten unit trillingsvrij opgesteld?
rodi

Bericht door rodi »

Mannen bedankt voor de tips!
De speaker staat trillingsvrij en het was stil. Er zat dus één contactje van de weerstand niet meer goed. Die heb ik vervangen. Gelijk een wat grotere waard, 15ohm.
Ook heb ik bij de meting de uitsturing wat vergroot. Ik heb even gecheckt met de mid los op de vloer.
Nu krijg ik weer resultaten zoals ik verwacht:
mid
IMP 250826 mid met flamex.jpg
wat glooiing/bump bij 700-1200hz. En een piek bij 6,5khz. Dit had ik in de testkast ook. Wel had ik daar een iets lagere fb. Ik ga nog wat spelen met de vulling.

woofers:
IMP 250826 woofers met flamex.jpg
De resonantiepiek was hoger en zat bij een iets lagere frequentie. Qua afstemming is dit top. Is een hogere piek beter? Ik zou ook wat flamex eruit kunnen halen, de kast zit echt bijna helemaal vol.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Je kunt uit de impedantie de Qb halen (bij Analyze). Zie je het vanzelf. Is een beetje smaakafhankelijk maar met zo tussen de 0,6 en 0,7 zit je meestal wel aardig. Eigenlijk doe ik het altijd op gehoor: Te weinig en je hebt kastkleuring, te veel en het gaat muffer klinken. Ergens vind je een optimum qua klank uitgaande ervan dat je het kastvolume juist hebt berekend.

Je meetweerstand is niet zo kritisch, richtwaarde is ongeveer de helft van de maximaal te meten impedantie. Ik heb er 25 ohm voor. Voor het niveau i.d.d. niet te laag. Ik doe het meestal bij 2,83V_Rms nominaal.
rodi

Bericht door rodi »

Ik kom nu voor de mid uit op q=0,73 want fb=134hz. Voor het ideale zou ik het iets lager willen. @Pjotr: Hoe je dit met Analyze doet in Limp weet ik niet. Ik krijg de melding bad parameters. Ik haal de gegevens dus uit de grafiek en ga dan in VTXcad proberen tot ik dezelfde fb krijg.

Dus ik ga nog eens proberen met nog wat wol achter de middriver. Dat is de enige plek waar nog niets qua demping zit.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Heb bij Analyze wel de overige speakerparameters ingevuld als R_DC enz.? Je krijgt met een enkele meting niet alle T/S parameters maar wel Qt en Fs
rodi

Bericht door rodi »

Dit is wat ik krijg zonder overlay
250826Limp.jpg
En deze foutmelding als ik de overlay aanzet.
250826Limp met overlay.jpg
@Pjotr: Heb jij een idee?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ben het wel eens met Arta :D Ziet er sowieso niet erg lekker uit met veel storing. Snap ook niet hoe je aan een speakerweerstand van 12 ohm komt. LSE ook niet aanvinken en verder check, check en dubbel check en heb je Limp correct gekalibreerd? (RTFM ;) )
MichaelB

Bericht door MichaelB »

Zo, dit topic heb ik compleet gemist. Mooi ontwerp en gaaf dat jij dit ook met een 3d printer doet!
Ik ben helaas niet zo goed in Fusion.
rodi

Bericht door rodi »

Pjotr schreef: wo 27 aug 2025, 14:56
Ben het wel eens met Arta :D Ziet er sowieso niet erg lekker uit met veel storing. Snap ook niet hoe je aan een speakerweerstand van 12 ohm komt. LSE ook niet aanvinken en verder check, check en dubbel check en heb je Limp correct gekalibreerd? (RTFM ;) )
Het is een 16ohm woofer met re van 12,6ohm volgens specs.
De laatste metingen zien er toch prima uit?! Of kijk ik over zaken heen in de grafieken?
Met LSE aangevinkt krijg ik de zelfde melding. Limp is netjes gekalibreerd. Ik hoop binnenkort weer beter te kunnen. Nu ff druk met werk, familie en van alles en nog wat. :)

@MichaelB: dankjewel!
satefan

Bericht door satefan »

Ik gebruik altijd de secondelijm van Bison (gel variant) sceondenlijm. Gaat prima met PLA en bij Action hier ligt het bijna altijd in de schappen voor weinig.
rodi

Bericht door rodi »

Ik heb nog eens gekeken naar de kale meting van de 6RS140-16 en de glooing in de impedantie bij 700hz tot 1200hz en de piek bij 6,5Khz zit in de driver.
IMP mid los vs mid in kast met demping prototype A.jpg
Na wat spelen met demping in de midkast was het beste onderin en bovenin de kast flamex en dan om de mid heen wat wol.
250831 mid met flamex en wol.jpg
IMP 250831 woofers+mid.jpg
Dat geeft voor mid Q=0,72 met FB=132hz en voor de woofers Q=0,71 met fb=89hz. Aan de woofers heb ik nog niets veranderd. Dit lijkt me goed zo. Maar eens kijken dat ik binnenkort wat frequentieplots. Ik ben erg nieuwsgierig hoe de tweeter het doet in de waveguide! :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”