Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Kappa7 »

vervelend is zoiets wel. zeker op zo een moment. :(
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Ja, inderdaad heel spijtig dat weer gebeurd is.
Ik heb nog niet echt de gelegenheid gehad om uitgebreid te meten en te onderzoeken.
Daar ga ik ergens in het weekend mee beginnen.
Wel zag ik optisch geen rare dingen, (lees, verbrande weerstanden oid)
Grote kans dat er weer een of andere transistor is gaan hemelen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

Misschien even wat uitleg, hoe meer er duidelijk is hoe meer kans om eruit te raken.
Er worden dus twee weerstanden al of niet an de nul gezet, elke versterker van de brug één weerstand.Dat is zoals een mute-schakelaar, niks bijzonders, Sander doet hetzelfde in zijn Composite (wel langs de positieve kant,z'n versterker is omgekeerd).Die "schakelaar" wordt hier bedient door het ingangssignaal.
Probleem 1, bij mute trekt de versterker geen stroom, voeding loopt hoger op dan in bedrijf.Bij opstarten werkt de versterker dan even met die hogere spanning totdat de voorraad in de elco's op is.Vandaar de vraag naar 't type eindtorren.
Probleem 2, de automatische nulregeling voor de uitgang klopt bij opstarten ook niet (moet nog inregelen), zou narigheid kunnen geven (gelijkspaning op de uitgang).Hier doen de twee kanten hetzelfde zodat eenzelfde gelijkspanning geen spanning op de UGT tussen de versterkers oplevert.En een teveel aan stroom door (van bijv.)gelijkspanning wordt in de eindtrap ook begrensd, zou geen kwaad moeten kunnen.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Maar om even "serieus'" te reageren. Niemand kan op afstand verklaren wat er nu weer fout is gegaan. Ook Anne niet.
Om 's op een oud verhaal terug te komen :o
Niks meer van gehoord, wat is er mee gebeurd Ray ?
De narigheid is ergens in m'n kop blijven sudderen, geloof dat ik nu wel weet wat er mis ging.
De stroombeperking in dat ding deugd niet.Volstaat misschien in de oorspronkelijke staat wel, maar met die ringkerntrafo eraan krijgt ie enorme stroompieken te verwerken bij inschakelen.
Omdat de "beveiliging :sure: " enkel de max.stroom beperkt, ook als de ingang zo goed als op nul blijft (wegens inschakelstroom trafo) en dus de hele voedingsspanning over de eindtorren staat, komt ie buiten z'n SOAR, teveel stroom samen met hoge spanning, einde verhaal.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Oh, is dat zo, Anne. bedoel je nu te zeggen dat er geen stroombeveiliging is die op een gegeven moment ingrijpt ?
En zou dat ingewikkeld om zo iets te ontwikkelen ?
Ik zal vanavond even wat uitgebreider reageren, beetje moeilijk nu op een telefoon.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Misschien is het wel aardig om even te vertellen hoe het hiermee is afgelopen.

Enige tijd geleden kwam ik de stoffelijke restanten van dit apparaat weer tegen in de opslag.
Al gauw was de beslissing genomen om niks meer met de elektronica te doen. blijft over de best wel degelijk gebouwde kast.
Deze kon goed gebruikt worden voor netspannings distrubutie.

Wel zit er nu wat meer elektronica in dan je op het eerste gezicht zou verwachten.
Zo wilde ik het originele aan-uit knopje opnieuw gebruiken, hiertoe heb ik een schema van Rod Elliott ( https://sound-au.com/project166.htm , figuur 1) gebruikt waar ik printjes voor heb laten maken.
De voeding daarvoor heb ik op stukjes (FR4) gaatjesprint gemaakt.

Ook heb ik de originele ingangsfilter opnieuw gebruikt en ik heb een digitale Voltmeter module gebruikt om de netspanning te monitoren.
Dat is een wat ouder model die een aparte voedinspanning en aparte meetspanning gebruikt.
En daar heb ik weer een kleine symmetrische trafo en een op maat gemaakte voeding voor bedacht.

Het principe van het geheel is als volgt : de spanningsfilter PCB heeft continu spanning, deze voed de Elliott schakeling. druk op de knop en het relais sluit. de Volt meter komt onder spanning en de stopcontacten aan de achterzijde ook.
Inmiddels is het geheel al een paar maanden naar volle tevredenheid in gebruik.
01.jpg
Overzicht van het geheel.
02.jpg
De Voltmeter op de plek van het oorspronkelijke display.
03.jpg
Met de klok mee vanaf 12 uur : trafo en voeding van de Elliott schakeling, de aan-uitschakeling, en de voeding van de Voltmeter.
04.jpg
PCB'tjes met Faston's om alle netspanning te verdelen.

05.jpg
Netspannings input en filter waar de originele connectoren zijn vervangen door Faston's.
06.jpg
Nog een overzicht.
08.jpg
Montage van de Voltmeter met op maat gemaakt aluminium strips.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door Pjotr »

Netjes zo! Ook aan 12V triggeruitgangen gedacht? Komt steeds meer in de mode :D

B.t.w. die schakeling met de 555 is simpel werkt heel goed. Alleen is de Th/Tr ingang van de 555 nogal gevoelig voor storing (brom). Mocht dat niet lekker werken: Afgeschermd snoertje naar de schakelaar gebruiken. Doe ik inmiddels standaard.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3806
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door AatV »

Ziet er keurig uit Ray!
(had ook niet anders verwacht... :mrgreen: )

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef: ma 04 aug 2025, 9:35
Netjes zo! Ook aan 12V triggeruitgangen gedacht? Komt steeds meer in de mode :D
Had ik kunnen doen, maar ik ben niet zo van de mode. :D de meeste apparatuur die ik heb staan is minimaal 25 jaar oud, of meer.
En wat ik aan zelfbouw in de steigers heb staan is ook gewoon met een netschakelaar. heel saai. ik weet het.
Mocht het ooit nodig zijn kan ik er altijd wel wat in klussen.
Pjotr schreef: ma 04 aug 2025, 9:35
B.t.w. die schakeling met de 555 is simpel werkt heel goed. Alleen is de Th/Tr ingang van de 555 nogal gevoelig voor storing (brom). Mocht dat niet lekker werken: Afgeschermd snoertje naar de schakelaar gebruiken. Doe ik inmiddels standaard.
Klopt ja, daarom zit de print ook opgesteld vlakbij de schakelaar. vooralsnog werkt het goed.
Plaats reactie