Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
vervelend is zoiets wel. zeker op zo een moment. 
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Ja, inderdaad heel spijtig dat weer gebeurd is.
Ik heb nog niet echt de gelegenheid gehad om uitgebreid te meten en te onderzoeken.
Daar ga ik ergens in het weekend mee beginnen.
Wel zag ik optisch geen rare dingen, (lees, verbrande weerstanden oid)
Grote kans dat er weer een of andere transistor is gaan hemelen.
Ik heb nog niet echt de gelegenheid gehad om uitgebreid te meten en te onderzoeken.
Daar ga ik ergens in het weekend mee beginnen.
Wel zag ik optisch geen rare dingen, (lees, verbrande weerstanden oid)
Grote kans dat er weer een of andere transistor is gaan hemelen.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Misschien even wat uitleg, hoe meer er duidelijk is hoe meer kans om eruit te raken.
Er worden dus twee weerstanden al of niet an de nul gezet, elke versterker van de brug één weerstand.Dat is zoals een mute-schakelaar, niks bijzonders, Sander doet hetzelfde in zijn Composite (wel langs de positieve kant,z'n versterker is omgekeerd).Die "schakelaar" wordt hier bedient door het ingangssignaal.
Probleem 1, bij mute trekt de versterker geen stroom, voeding loopt hoger op dan in bedrijf.Bij opstarten werkt de versterker dan even met die hogere spanning totdat de voorraad in de elco's op is.Vandaar de vraag naar 't type eindtorren.
Probleem 2, de automatische nulregeling voor de uitgang klopt bij opstarten ook niet (moet nog inregelen), zou narigheid kunnen geven (gelijkspaning op de uitgang).Hier doen de twee kanten hetzelfde zodat eenzelfde gelijkspanning geen spanning op de UGT tussen de versterkers oplevert.En een teveel aan stroom door (van bijv.)gelijkspanning wordt in de eindtrap ook begrensd, zou geen kwaad moeten kunnen.
Anne
Er worden dus twee weerstanden al of niet an de nul gezet, elke versterker van de brug één weerstand.Dat is zoals een mute-schakelaar, niks bijzonders, Sander doet hetzelfde in zijn Composite (wel langs de positieve kant,z'n versterker is omgekeerd).Die "schakelaar" wordt hier bedient door het ingangssignaal.
Probleem 1, bij mute trekt de versterker geen stroom, voeding loopt hoger op dan in bedrijf.Bij opstarten werkt de versterker dan even met die hogere spanning totdat de voorraad in de elco's op is.Vandaar de vraag naar 't type eindtorren.
Probleem 2, de automatische nulregeling voor de uitgang klopt bij opstarten ook niet (moet nog inregelen), zou narigheid kunnen geven (gelijkspaning op de uitgang).Hier doen de twee kanten hetzelfde zodat eenzelfde gelijkspanning geen spanning op de UGT tussen de versterkers oplevert.En een teveel aan stroom door (van bijv.)gelijkspanning wordt in de eindtrap ook begrensd, zou geen kwaad moeten kunnen.
Anne
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Om 's op een oud verhaal terug te komends23man schreef:Maar om even "serieus'" te reageren. Niemand kan op afstand verklaren wat er nu weer fout is gegaan. Ook Anne niet.
Niks meer van gehoord, wat is er mee gebeurd Ray ?
De narigheid is ergens in m'n kop blijven sudderen, geloof dat ik nu wel weet wat er mis ging.
De stroombeperking in dat ding deugd niet.Volstaat misschien in de oorspronkelijke staat wel, maar met die ringkerntrafo eraan krijgt ie enorme stroompieken te verwerken bij inschakelen.
Omdat de "beveiliging
Anne
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Oh, is dat zo, Anne. bedoel je nu te zeggen dat er geen stroombeveiliging is die op een gegeven moment ingrijpt ?
En zou dat ingewikkeld om zo iets te ontwikkelen ?
Ik zal vanavond even wat uitgebreider reageren, beetje moeilijk nu op een telefoon.
En zou dat ingewikkeld om zo iets te ontwikkelen ?
Ik zal vanavond even wat uitgebreider reageren, beetje moeilijk nu op een telefoon.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Misschien is het wel aardig om even te vertellen hoe het hiermee is afgelopen.
Enige tijd geleden kwam ik de stoffelijke restanten van dit apparaat weer tegen in de opslag.
Al gauw was de beslissing genomen om niks meer met de elektronica te doen. blijft over de best wel degelijk gebouwde kast.
Deze kon goed gebruikt worden voor netspannings distrubutie.
Wel zit er nu wat meer elektronica in dan je op het eerste gezicht zou verwachten.
Zo wilde ik het originele aan-uit knopje opnieuw gebruiken, hiertoe heb ik een schema van Rod Elliott ( https://sound-au.com/project166.htm , figuur 1) gebruikt waar ik printjes voor heb laten maken.
De voeding daarvoor heb ik op stukjes (FR4) gaatjesprint gemaakt.
Ook heb ik de originele ingangsfilter opnieuw gebruikt en ik heb een digitale Voltmeter module gebruikt om de netspanning te monitoren.
Dat is een wat ouder model die een aparte voedinspanning en aparte meetspanning gebruikt.
En daar heb ik weer een kleine symmetrische trafo en een op maat gemaakte voeding voor bedacht.
Het principe van het geheel is als volgt : de spanningsfilter PCB heeft continu spanning, deze voed de Elliott schakeling. druk op de knop en het relais sluit. de Volt meter komt onder spanning en de stopcontacten aan de achterzijde ook.
Inmiddels is het geheel al een paar maanden naar volle tevredenheid in gebruik.
Overzicht van het geheel.
De Voltmeter op de plek van het oorspronkelijke display.
Met de klok mee vanaf 12 uur : trafo en voeding van de Elliott schakeling, de aan-uitschakeling, en de voeding van de Voltmeter.
PCB'tjes met Faston's om alle netspanning te verdelen.
Netspannings input en filter waar de originele connectoren zijn vervangen door Faston's.
Nog een overzicht.
Montage van de Voltmeter met op maat gemaakt aluminium strips.
Enige tijd geleden kwam ik de stoffelijke restanten van dit apparaat weer tegen in de opslag.
Al gauw was de beslissing genomen om niks meer met de elektronica te doen. blijft over de best wel degelijk gebouwde kast.
Deze kon goed gebruikt worden voor netspannings distrubutie.
Wel zit er nu wat meer elektronica in dan je op het eerste gezicht zou verwachten.
Zo wilde ik het originele aan-uit knopje opnieuw gebruiken, hiertoe heb ik een schema van Rod Elliott ( https://sound-au.com/project166.htm , figuur 1) gebruikt waar ik printjes voor heb laten maken.
De voeding daarvoor heb ik op stukjes (FR4) gaatjesprint gemaakt.
Ook heb ik de originele ingangsfilter opnieuw gebruikt en ik heb een digitale Voltmeter module gebruikt om de netspanning te monitoren.
Dat is een wat ouder model die een aparte voedinspanning en aparte meetspanning gebruikt.
En daar heb ik weer een kleine symmetrische trafo en een op maat gemaakte voeding voor bedacht.
Het principe van het geheel is als volgt : de spanningsfilter PCB heeft continu spanning, deze voed de Elliott schakeling. druk op de knop en het relais sluit. de Volt meter komt onder spanning en de stopcontacten aan de achterzijde ook.
Inmiddels is het geheel al een paar maanden naar volle tevredenheid in gebruik.
Overzicht van het geheel.
De Voltmeter op de plek van het oorspronkelijke display.
Met de klok mee vanaf 12 uur : trafo en voeding van de Elliott schakeling, de aan-uitschakeling, en de voeding van de Voltmeter.
PCB'tjes met Faston's om alle netspanning te verdelen.
Netspannings input en filter waar de originele connectoren zijn vervangen door Faston's.
Nog een overzicht.
Montage van de Voltmeter met op maat gemaakt aluminium strips.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Netjes zo! Ook aan 12V triggeruitgangen gedacht? Komt steeds meer in de mode 
B.t.w. die schakeling met de 555 is simpel werkt heel goed. Alleen is de Th/Tr ingang van de 555 nogal gevoelig voor storing (brom). Mocht dat niet lekker werken: Afgeschermd snoertje naar de schakelaar gebruiken. Doe ik inmiddels standaard.
B.t.w. die schakeling met de 555 is simpel werkt heel goed. Alleen is de Th/Tr ingang van de 555 nogal gevoelig voor storing (brom). Mocht dat niet lekker werken: Afgeschermd snoertje naar de schakelaar gebruiken. Doe ik inmiddels standaard.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Ziet er keurig uit Ray!
(had ook niet anders verwacht...
)
groet,
Aat
(had ook niet anders verwacht...
groet,
Aat
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Had ik kunnen doen, maar ik ben niet zo van de mode.
En wat ik aan zelfbouw in de steigers heb staan is ook gewoon met een netschakelaar. heel saai. ik weet het.
Mocht het ooit nodig zijn kan ik er altijd wel wat in klussen.
Klopt ja, daarom zit de print ook opgesteld vlakbij de schakelaar. vooralsnog werkt het goed.
