Powersoft linear motor 40 inch woofer

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door richard »

Rotary subwoofer in actie:
Ook te gebruiken als ventilator.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door WrineX »

Het is al de toekomst van PA (Youtube RAT sounds) als het hard en laag moet. het lijkt me persoonlijk leuk om een variant te maken DIY. hoeft natuurlijk niet zo lomp. maar in principe is het een omgekeerde woofer... groot deel van de moving mass zijn de magneten. die eigenlijk teveel wegen. maar gezien het alleen om laag gaat , werkt het prima :) .. je kunt daar tegenover zoveel spoel gebruiken als je wilt. en zoveel vermogen als je wil.

optie 2 is de servo sub. maar niet zoals men verwacht met een opnemer/2e spoel. maar met een echte DC servo motor. die de rondraaiende as omzet in linear motion met een riem naar 2 passieve conussen :) lijkt me leuk ! geen idee welke efficiënter is. een leuke Class D amp met mega veel power is in beide gevallen handig denk ik :)
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door WrineX »

wouter schreef: wo 19 mei 2021, 23:17
Nee, dit komt niet laag. In een bios kun je dan beter een JBL met dubbele 18" plaatsen die max 9cm uit kunnen slaan.

21" wordt wel toegepast, maar ook dan nog steeds in veelvoud. Wellicht scheelt het versterkervermogen, en met een 6"spreekspoel zal de boel ook niet perse warm worden, dus qua aansturing is dit wellicht een voordeel.

Qua gewicht is het niet praktisch, de kast kan vrij klein. Het hoge belastbare vermogen is dan praktisch gok ik... kun je uit een kleine kast toch nog veel dB en (geforceerde) diepgang halen.
9 cm.... denk het niet, 9 mm bedoel je. nogal een verschil gezien de powersoft iets van 25mm xmax heeft. met een groter oppervlakte
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door Walt »

Ha Wrinex, ken je de basstech 7 van Servodrive, Tom Danley zijn jonge jaren? Die werkt met servo dacht ik, en dan een lange hoorn ervoor, dit moet monsterlijk laag hebben gegeven.

http://tritechlightandsound.com/links.html
Bijlagen
33A3CDA2-21A6-4DCC-864E-E8800B44E646.jpeg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door pappaleo »

Hangt er een beetje vanaf natuurlijk. Luister je naar de 4 jaargetijden van Vivaldi of naar een documentaire over aardbevingen?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door Shadow »

WrineX schreef: vr 16 aug 2024, 1:44

9 cm.... denk het niet, 9 mm bedoel je. nogal een verschil gezien de powersoft iets van 25mm xmax heeft. met een groter oppervlakte
89mm PP

https://jblpro.com/en/products/5628
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door Walt »

Dat is zeer fors maar zal de x-damage zijn, linear waarschijnlijk veel minder.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door wouter »

Precies die Shadow, eigenlijk is het niet zo effectief om op de manier van normale bas systemen infra geluid te produceren volgens mij.

Het demonstreren van de 18" Orgel TL sub die we met Acoustic Alignment ontworpen en gebouwd hebben was gelukkig goed te doen, omdat in de werkkamer naast de woonkamer er van 15-20hz een constante drukopbouw waarneembaar was. Ik ben geen betere plek tegen gekomen in huis om hem te demonstreren.
Als je met dit soort frequenties gaat werken is integratie belangrijker dan de sub zelf (een gesloten sub zal laag genoeg kunnen vermoed ik).
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door WrineX »

Shadow schreef: vr 16 aug 2024, 9:07
WrineX schreef: vr 16 aug 2024, 1:44

9 cm.... denk het niet, 9 mm bedoel je. nogal een verschil gezien de powersoft iets van 25mm xmax heeft. met een groter oppervlakte
89mm PP

https://jblpro.com/en/products/5628
oef, dat is inderdaad giga ! wtf 9 cm...... vergeef me dat ik dacht dat is BS. 9 fucking cm ! zal wel lekker linear zijn :)
Laatst gewijzigd door WrineX op di 03 sep 2024, 1:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door WrineX »

toevallig net 2 woofertjes gekocht, 5 inch....dayton Epique , maar 14mm xmax.. (linear) belachelijk voor zulke kleine drivers , maar wat ik leuk vond is dat ze MMAG gebruiken.. eigenlijk niet veel meer dan 2 magnet gaps. en 2 spoelen. samen kunnen ze dus 14 mm bewegen redelijk linear. ik had even een meting vergeleken met een 6.5 inch van wavecor, ook niet slecht!! maar de 5 insches hadden een lagere vervormding op 94 dB (gemeten door de zelfde mensen van Voicecoil), te gek lijkt me om ze dus met een mfb correctie uit te voeren. mits de driver niet uitelkaar valt :) in een gesloten doosje kan het zo maar zijn dat de lijm etc het niet heel leuk vind. gezien het doosje maar 3.3 liter inhoud heeft :) haha

ik ga het met Sander testen volgende week :0 ben nu een kastje aan het lijmen, ben benieuwd
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door Ronkel »

MMAG heeft wel twee gaps, twee lagen magneten, maar gewoon één spreekspoel. Die hangt net als bij XBL^2 tussen de twee gaps. Of bedoelde je dat die Dayton als DVC uitgevoerd is?

Ben wel benieuwd naar je ervaringen. Bl(x) zal heel lineair zijn. Inductie is wel vrij hoog, 1,6 mH, dus FFM is misschien nog wel een significante factor in de vervorming. Al is luchtcompressie dat waarschijnlijk ook met 3,3 liter. Wel geniaal dat het zo klein kan tegenwoordig.

Overigens kan het ook heel groot: https://www.aia-cinema.com/products/sub ... ealed.html
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door Walt »

Zo dan, mooie toevoeging aam dit topic, 80 inch diameter is wel echt een record.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door Walt »

Laatst gewijzigd door Walt op wo 02 apr 2025, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door Barry2001 »

O yeah.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door Shadow »

Richtprijs bij TLHP van 972,40/stuk, nog niet heel gek eigenlijk...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door Walt »

Op zich niet, denk dat je hiermee 3 tot 4 stuks 15 inchers kan vervangen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door Shadow »

Ja dit gaat toch de grote bassbins in lijkt me?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door Walt »

Daar is deze woofer wel voor bedoeld, maar wie weet kan een brute HT sub hiermee ook wel, de x-max is behoorlijk fors.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door Shadow »

18mm is niet heel gek
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door Walt »

Vreemd, de prijs bij TLHP is ineens 1400 euro, dat is wel heel gortig.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door Shadow »

Inloggen scheelt...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door Walt »

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door satefan »

Walt schreef: vr 01 aug 2025, 10:04
100 inch woofers:
Je kan ze eventueel ook als jacuzzi gebruiken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door Pjotr »

The two new models are intended for home theaters and music reproduction.....
Ja Walt dat wordt breken als je er twee van in een OB plank wilt gaan stoppen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Powersoft linear motor 40 inch woofer

Bericht door hannesie »

pappaleo schreef: zo 24 apr 2016, 13:51
Zijn we nou met muziek bezig, of met wapens? :hide:
Noord Koreaanse wapens zijn dat toch, lekker over de grens schreeuwen.

https://nos.nl/artikel/2570788
Zij stoppen er mee, dus wie weet. :lol: :lol:
Plaats reactie