Vloerstaander van Troels Gravesen
Moderator: Beheerdersteam
-
Scanspeaker
- Berichten: 3
- Lid geworden op: ma 18 mar 2024, 13:56
Vloerstaander van Troels Gravesen
Ik wil graag een speaker bouwen van Troels Gravesen. Ik denk aan de Ekta 7741, de Illuminator 7751 of de Purifi 6661. Heeft er iemand ervaring met één van deze luidsprekers. Ik heb nu zelf de Scan Speak Elan.
Re: Vloerstaander van Troels Gravesen
Ik heb even naar de Purifi 661 gekeken, omdat ik zelf ook met Purifi drivers werk. Het is een imposant model dat zeker erg veel laag kan opleveren. Wat me wel opvalt is dat tussen de 1 en 4 khz de response behoorlijk oploopt. Dit blijkt dan de meting van de woofers en de mid te zijn. Voor zover ik kan zien heeft hij geen meting van alle drivers samen (inclusief tweeter) gepost. Dat is dan weer jammer.
Laatst gewijzigd door satefan op vr 18 jul 2025, 9:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Vloerstaander van Troels Gravesen
Vrijwel net zo groot als mijn boxen. Iets slanker .
Waarom een 6.5" mid? Dat geeft mismatch in afstraalgedrag met tweeter . Ik gebruik om die reden de 4" mid van purifi.
Waarom een 6.5" mid? Dat geeft mismatch in afstraalgedrag met tweeter . Ik gebruik om die reden de 4" mid van purifi.
Re: Vloerstaander van Troels Gravesen
Als je een moeilijke kamer hebt mbt lage tonen resonanties, dan is het hybride concept / bi-amping met gebruik van de Hypex Fusion DSP plate-amps een optie, zoals Troels dat voor de 6661 aangeeft. Ik ben zelf blij met zo’n setup. Bi-amping kun je op alle drie de opties toepassen, het kost wel wat…
Je kunt met de Fusion253 ook helemaal actief gaan, maar dat wordt dan een heel ander verhaal (ik houd zelf meer van passief mid-hoog).
Als je scanspeak fan bent dan zou ik liever de 4” mid dan de 5” midwoofer gebruiken. Ik gebruik de laatste als mid, alhoewel die is vooral ontworpen voor een zeer lange slag, voor tweewegs. De 4” is fijner, heeft waarschijnlijk weliswaar minder energie in het midlaag, maar afaik niet de “rolrand-dip” van de 5” midwoofer (bij 1.4kHz/ plm 5dB scherpe dip, is weg bij zo’n 1.8kHz). Ik zie die rolranddip trouwens niet in Troels’ metingen van de 7751, maar Stefan en ik meten die toch duidelijk wel. De dip is overigens niet erg hoorbaar).
Laatsten ben ik wel fan van de beryllium dome(s), maar dat is ook een smaak en geld kwestie.
Je kunt met de Fusion253 ook helemaal actief gaan, maar dat wordt dan een heel ander verhaal (ik houd zelf meer van passief mid-hoog).
Als je scanspeak fan bent dan zou ik liever de 4” mid dan de 5” midwoofer gebruiken. Ik gebruik de laatste als mid, alhoewel die is vooral ontworpen voor een zeer lange slag, voor tweewegs. De 4” is fijner, heeft waarschijnlijk weliswaar minder energie in het midlaag, maar afaik niet de “rolrand-dip” van de 5” midwoofer (bij 1.4kHz/ plm 5dB scherpe dip, is weg bij zo’n 1.8kHz). Ik zie die rolranddip trouwens niet in Troels’ metingen van de 7751, maar Stefan en ik meten die toch duidelijk wel. De dip is overigens niet erg hoorbaar).
Laatsten ben ik wel fan van de beryllium dome(s), maar dat is ook een smaak en geld kwestie.
Re: Vloerstaander van Troels Gravesen
Tja. je ziet de laatste tijd hier toch wel de trend: Als het zo technisch perfect mogelijk qua materiaal is, perfect simuleert en zo perfect mogelijk meet, dat het dan ook het beste klinkt. Alle bekende natuurwetten ten spijt is dat helaas geen wetmatigheid, er komt nog heel wat meer bij kijken. De enige die TS een antwoord op zijn vraag kan geven zijn zijn eigen oren en eigen smaak. Dus op naar Troels om te gaan luisteren. Of bij iemand die het genoemde daadwerkelijk heeft staan. Maar er zijn w.d.b. wel alternatieven dichterbij huis zoals Tony Gee: Humble Homemade Hifi en Speakerland in Oss.
-
Scanspeaker
- Berichten: 3
- Lid geworden op: ma 18 mar 2024, 13:56
Re: Vloerstaander van Troels Gravesen
Vind maar eens iemand die 1 van deze luidsprekers heeft gebouwd. Speakerland heeft de Vertiga plus 2.0. Deze heeft units uit de Revelator serie. Ik wil graag units uit de Illuminator series. Verwacht en hoop dat deze beter moeten klinken.Dus op naar Troels om te gaan luisteren. Of bij iemand die het genoemde daadwerkelijk heeft staan. Maar er zijn w.d.b. wel alternatieven dichterbij huis zoals Tony Gee: Humble Homemade Hifi en Speakerland in Oss.
Re: Vloerstaander van Troels Gravesen
Het zijn majeure ontwerpen die je aandraagt, zowel qua kostprijs als de hoeveelheid werk die er in gaat zitten. Dan wil je wel dat het 100% naar je zin is. Je kunt er lang en kort over discussiëren, het gaat dan om het klinkend resultaat in jouw situatie.
Re: Vloerstaander van Troels Gravesen
Wow, lees ik dat nou goed, kost de Purifi 6661 passieve basis xover uitvoering €1367 terwijl een drieweg plate al voor €500 verkrijgbaar is ???
Re: Vloerstaander van Troels Gravesen
+100
Het voordeel van een bestaand ontwerp bouwen is dat je zelf niets hoeft te doen qua metingen en een x-over ontwerpen/maken. (Groot) nadeel is dat je een gok neemt of het ontwerp je kan bekoren.
Met de recente ervaringen naar de belangrijkheid van hoe een luidspreker zich gedraagt in het tijddomein, verbaas ik me er steeds meer over dat de meeste ontwerpen hier geen enkele informatie over verschaffen. Dat betekent natuurlijk niet automatisch dat het een minder goed ontwerp hoeft te zijn.
Maar het blijft dan toch een beetje schieten in het donker.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Vloerstaander van Troels Gravesen
Ik heb helaas geen ervaring met genoemde ontwerpen maar ik haak even aan uit interesse wat je gaat bouwenScanspeaker schreef: ↑do 17 jul 2025, 23:13Ik wil graag een speaker bouwen van Troels Gravesen. Ik denk aan de Ekta 7741, de Illuminator 7751 of de Purifi 6661. Heeft er iemand ervaring met één van deze luidsprekers. Ik heb nu zelf de Scan Speak Elan.
Wat Pjotr hier benoemt vond ik destijds ook erg belangrijk, Het is een fikse gok om een berg materiaal en onderdelen aan te schaffen voor aanzienlijke bedragen zonder dat je een idee hebt hoe het zal of kan gaan klinken. Ik heb heel wat ontwerpen overwogen en was gelukkig in de gelegenheid om bij een forumlid uitgebreid te kunnen gaan luisteren alvorens de knoop door te hakken en kosten te gaan maken.
Gezien je voorgestelde Troels-kasten ben je niet vies van een forse luidspreker. Prijsniveaus kan ik zo 1,2,3 even niet vergelijken.
Allicht zou je eens kunnen kijken naar de Speranza van Tony Gee. DIe is hier op het forum gebouwd door Woutertje in 2023. Weliswaar heeft die zijn eigen draai gegeven aan het filter maar allicht is het een optie voor je.
Er is overigens ook nog een basic uitvoering van de Speranza.
Woutertje heeft er in elk geval een paar schunnig mooie kasten van weten te maken
