Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander

Bericht door Leeuwarden »

Hmm das tikkie ver voor even uurtje luisteren…
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander

Bericht door FR_Aad »

Ben je gek. Is toch best te doen?
snikkeltje
Berichten: 33
Lid geworden op: do 02 feb 2006, 17:09

Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander

Bericht door snikkeltje »

Zo zou de DD8 die ik heb gebouwd in 14-18 liter kast een behoorlijke punch hebben... echter dan mis je weer wat diepgang... Dat is de concessie die ik gemaakt heb. Iets meer laag, iets minder strak en punch. Ik hoop met meer cm2 conusoppervlakte dat dat niet meer zo een compromis hoeft te zijn...
Al eens geprobeerd om de inhoud van je huidige kast te verkleinen door de kast te vullen naar zo'n 15 liter, om te luisteren of dat de punch is die je zoekt?
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander

Bericht door avdboom »

Walt schreef: ma 29 mei 2023, 11:23
Zou je ook niet je huidige speakers kunnen opwaarderen met betere units, en dan de kast opnieuw gebruiken. Scheelt een hoop werk.
Zou kunnen. Toevallig deze ontdekt: https://www.hifisentralen.no/forumet/th ... dux.99203/


400 aan drivers per kant. Zelfde maten! Poort gat kan 2e woofer gat worden. Compartiment met zand er in leeg en er bij trekken, daar de poort, achter of onder...

Maar het systeem Zou dan wel nagemeten moeten worden, dat kan ik niet zelf. Wellicht kan iemand daar bij helpen? Maar even check Zou wel wenselijk zijn omdat de baffle niet 100% overeen komt, wel bijna. Filters er bij, dan kom ik denk ik op bijna het zelfde als de troels satori of discovery MTM. Voordeel is uitsparen van kast bouwen, maar dan heb ik geen DD8 meer...

Ook wat geks in het filter... er zit een 6 ohm weerstand over de tweeter condensator. Daar kunnen alle frequenties doorheen. Is dat niet mogelijk schadelijk voor de tweeter?

En is dit een 2.5-weg of TMM? De woofers zijn gescheiden door een 3mH spoel, verder niet.
Bijlagen
2.5way_2xo XO-schema-1.png
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander

Bericht door avdboom »

dre schreef: ma 29 mei 2023, 11:26
De A4 mk2 in een gesloten kast i.c.m. een sub of subs is echt heel fraai .
wat ik ook gedacht heb, en nog niet uitsluit als optie, is om deze te bouwen van audioexcite: http://www.audioexcite.com/?page_id=2909

En er dan later bas units bouwen om er onder te plaatsen en dan actief aansturen. Poort dicht proppen en hoppa...

Maar... dan heb ik voor mijn gevoel een half afgemaakt project. En ik weet niet wanneer ik deel 2 kan maken. Ook is het mij nog nooit gelukt om een (enkele) sub goed te integreren in een setup. Hoewel die vaak wel dieper door liepen en een vrtvrlende staande golf in mijn kamer veroorzaken. Vandaar dat ik 46Hz -3dB prima vind...

Ik geef de voorkeur aan alles in een systeem.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander

Bericht door dre »

Ik ook,maar met de huidige DSP's kan het heel goed gaan.

De 15W4531G00 is voor mij de beste/neutraalste Scan-Speak unit die ik toto nu toe gehoord heb. :goedzo:
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander

Bericht door avdboom »

:lol:
dre schreef: wo 31 mei 2023, 19:24
Ik ook,maar met de huidige DSP's kan het heel goed gaan.

De 15W4531G00 is voor mij de beste/neutraalste Scan-Speak unit die ik toto nu toe gehoord heb. :goedzo:
Ja, het is een verleidelijke optie. Maar wat er dan onder... in dat geval het liefst een dubbele 7" langeslag woofer. Amp en dps er bij. Loopt dan toch weer in de papieren... Wel mooi.

Ook aan iets als de Ekta Grande zitten denken, gewoon doorsparen dan... zou misschien ook kunnen voor dat geld.... En de woofers kunnen dan alsnog (later) eventueel met aparte amp en DSP aangestuurd worden... Opties te over.

Overigens zat ik net Patricia Barber op de DD8's te luisteren... en dat klinkt toch wel machtig goed voor een 2-weg met 6" mid woofer... Daar zou ik het als het moet nog wel even mee vol houden... Het is dat het kriebelt....
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander

Bericht door tigradekat »

avdboom schreef: di 30 mei 2023, 22:54
wat ik ook gedacht heb, en nog niet uitsluit als optie, is om deze te bouwen van audioexcite: http://www.audioexcite.com/?page_id=2909

En er dan later bas units bouwen om er onder te plaatsen en dan actief aansturen. Poort dicht proppen en hoppa...

Maar... dan heb ik voor mijn gevoel een half afgemaakt project. En ik weet niet wanneer ik deel 2 kan maken. Ook is het mij nog nooit gelukt om een (enkele) sub goed te integreren in een setup. Hoewel die vaak wel dieper door liepen en een vrtvrlende staande golf in mijn kamer veroorzaken. Vandaar dat ik 46Hz -3dB prima vind...

Ik geef de voorkeur aan alles in een systeem.
Dit zijn erg mooie monitors, ik ben er erg blij mee:

viewtopic.php?t=31380

Ik heb ze dus gesloten gehouden en er twee gesloten subs bij gebouwd, wat erg lekker combineert. Ook ik heb een lastige ruimte, en boost het laag daarom ook niet bij mijn subs. 50hz -3db, 38hz -6 db volgens winisd. In mijn woonkamer is dat laag zat. De subs pakken aardig wat room gain mee.

DSP is wel erg fijn inderdaad.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander

Bericht door markbakk »

avdboom schreef: di 30 mei 2023, 22:43
Zou kunnen. Toevallig deze ontdekt: https://www.hifisentralen.no/forumet/th ... dux.99203/

400 aan drivers per kant. Zelfde maten! Poort gat kan 2e woofer gat worden. Compartiment met zand er in leeg en er bij trekken, daar de poort, achter of onder...
Zijn die nog leverbaar dan?
Maar het systeem Zou dan wel nagemeten moeten worden, dat kan ik niet zelf. Wellicht kan iemand daar bij helpen? Maar even check Zou wel wenselijk zijn omdat de baffle niet 100% overeen komt, wel bijna. Filters er bij, dan kom ik denk ik op bijna het zelfde als de troels satori of discovery MTM. Voordeel is uitsparen van kast bouwen, maar dan heb ik geen DD8 meer...

Ook wat geks in het filter... er zit een 6 ohm weerstand over de tweeter condensator. Daar kunnen alle frequenties doorheen. Is dat niet mogelijk schadelijk voor de tweeter?

En is dit een 2.5-weg of TMM? De woofers zijn gescheiden door een 3mH spoel, verder niet.
Het is een 2.5 weg TMM. De spoel sluit de weerstand kort bij lage frequenties. Dus er gaat dan niet veel naar de tweeter (de spoel heeft natuurlijk een DC-weerstand...).
Tip: stop zoiets eens in een simulator-app, VituixCAD is hiervoor erg geschikt. Dan zie je snel de elektrische overdracht. Kan in Boxsim ook en in andere apps (Xsim oid) zeker ook.
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander

Bericht door avdboom »

tigradekat schreef: wo 31 mei 2023, 22:48
avdboom schreef: di 30 mei 2023, 22:54
wat ik ook gedacht heb, en nog niet uitsluit als optie, is om deze te bouwen van audioexcite: http://www.audioexcite.com/?page_id=2909

En er dan later bas units bouwen om er onder te plaatsen en dan actief aansturen. Poort dicht proppen en hoppa...

Maar... dan heb ik voor mijn gevoel een half afgemaakt project. En ik weet niet wanneer ik deel 2 kan maken. Ook is het mij nog nooit gelukt om een (enkele) sub goed te integreren in een setup. Hoewel die vaak wel dieper door liepen en een vrtvrlende staande golf in mijn kamer veroorzaken. Vandaar dat ik 46Hz -3dB prima vind...

Ik geef de voorkeur aan alles in een systeem.
Dit zijn erg mooie monitors, ik ben er erg blij mee:

viewtopic.php?t=31380

Ik heb ze dus gesloten gehouden en er twee gesloten subs bij gebouwd, wat erg lekker combineert. Ook ik heb een lastige ruimte, en boost het laag daarom ook niet bij mijn subs. 50hz -3db, 38hz -6 db volgens winisd. In mijn woonkamer is dat laag zat. De subs pakken aardig wat room gain mee.

DSP is wel erg fijn inderdaad.
Ik had het gelezen. Heel mooi wat je gemaakt heb. Heb je even PB gestuurd...
Gebruikersavatar
avdboom
Berichten: 743
Lid geworden op: wo 14 mar 2012, 19:25
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander

Bericht door avdboom »

markbakk schreef: do 01 jun 2023, 17:04
Het is een 2.5 weg TMM. De spoel sluit de weerstand kort bij lage frequenties. Dus er gaat dan niet veel naar de tweeter (de spoel heeft natuurlijk een DC-weerstand...).
Tip: stop zoiets eens in een simulator-app, VituixCAD is hiervoor erg geschikt. Dan zie je snel de elektrische overdracht. Kan in Boxsim ook en in andere apps (Xsim oid) zeker ook.
Volgens mij zijn de woofers nog leverbaar. Ik denk neit dat ik de DD8 kast ga verbouwen zoals ik er nu in sta, no way back... Maar het zou hiermee wel kunnen.

Thanks voor de tip m.b.t. simulatiesoftware! Ik houd hem even bij de hand om later eens te bestuderen :goedzo:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander

Bericht door richard »

ray5150 schreef: zo 28 mei 2023, 11:46
Is het geen idee om eens een dagje af te zakken naar Oss ?
https://www.speakerland.nl/
In het kader van hoe gaat het met ze vond ik dit kanaal op YouTube: https://www.youtube.com/@Speakerland_oss

Is deze pionier nog steeds actief?
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander

Bericht door TTS »

richard schreef: di 01 jul 2025, 21:06
Is deze pionier nog steeds actief?
EEN MAAND GELEDEN HEEFT IE NOG GEPOST OP DAT KANAAL.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander

Bericht door Ouwebok »

Ja, Alex en John zijn bij Speakerland in de weer, ook met nieuwe ontwerpen. Let op de openingstijden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”