Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander
Hmm das tikkie ver voor even uurtje luisteren…
-
snikkeltje
- Berichten: 33
- Lid geworden op: do 02 feb 2006, 17:09
Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander
Al eens geprobeerd om de inhoud van je huidige kast te verkleinen door de kast te vullen naar zo'n 15 liter, om te luisteren of dat de punch is die je zoekt?Zo zou de DD8 die ik heb gebouwd in 14-18 liter kast een behoorlijke punch hebben... echter dan mis je weer wat diepgang... Dat is de concessie die ik gemaakt heb. Iets meer laag, iets minder strak en punch. Ik hoop met meer cm2 conusoppervlakte dat dat niet meer zo een compromis hoeft te zijn...
Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander
Zou kunnen. Toevallig deze ontdekt: https://www.hifisentralen.no/forumet/th ... dux.99203/
400 aan drivers per kant. Zelfde maten! Poort gat kan 2e woofer gat worden. Compartiment met zand er in leeg en er bij trekken, daar de poort, achter of onder...
Maar het systeem Zou dan wel nagemeten moeten worden, dat kan ik niet zelf. Wellicht kan iemand daar bij helpen? Maar even check Zou wel wenselijk zijn omdat de baffle niet 100% overeen komt, wel bijna. Filters er bij, dan kom ik denk ik op bijna het zelfde als de troels satori of discovery MTM. Voordeel is uitsparen van kast bouwen, maar dan heb ik geen DD8 meer...
Ook wat geks in het filter... er zit een 6 ohm weerstand over de tweeter condensator. Daar kunnen alle frequenties doorheen. Is dat niet mogelijk schadelijk voor de tweeter?
En is dit een 2.5-weg of TMM? De woofers zijn gescheiden door een 3mH spoel, verder niet.
Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander
wat ik ook gedacht heb, en nog niet uitsluit als optie, is om deze te bouwen van audioexcite: http://www.audioexcite.com/?page_id=2909
En er dan later bas units bouwen om er onder te plaatsen en dan actief aansturen. Poort dicht proppen en hoppa...
Maar... dan heb ik voor mijn gevoel een half afgemaakt project. En ik weet niet wanneer ik deel 2 kan maken. Ook is het mij nog nooit gelukt om een (enkele) sub goed te integreren in een setup. Hoewel die vaak wel dieper door liepen en een vrtvrlende staande golf in mijn kamer veroorzaken. Vandaar dat ik 46Hz -3dB prima vind...
Ik geef de voorkeur aan alles in een systeem.
Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander
Ik ook,maar met de huidige DSP's kan het heel goed gaan.
De 15W4531G00 is voor mij de beste/neutraalste Scan-Speak unit die ik toto nu toe gehoord heb.
De 15W4531G00 is voor mij de beste/neutraalste Scan-Speak unit die ik toto nu toe gehoord heb.
Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander
Ja, het is een verleidelijke optie. Maar wat er dan onder... in dat geval het liefst een dubbele 7" langeslag woofer. Amp en dps er bij. Loopt dan toch weer in de papieren... Wel mooi.
Ook aan iets als de Ekta Grande zitten denken, gewoon doorsparen dan... zou misschien ook kunnen voor dat geld.... En de woofers kunnen dan alsnog (later) eventueel met aparte amp en DSP aangestuurd worden... Opties te over.
Overigens zat ik net Patricia Barber op de DD8's te luisteren... en dat klinkt toch wel machtig goed voor een 2-weg met 6" mid woofer... Daar zou ik het als het moet nog wel even mee vol houden... Het is dat het kriebelt....
-
tigradekat
- Berichten: 431
- Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35
Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander
Dit zijn erg mooie monitors, ik ben er erg blij mee:avdboom schreef: ↑di 30 mei 2023, 22:54wat ik ook gedacht heb, en nog niet uitsluit als optie, is om deze te bouwen van audioexcite: http://www.audioexcite.com/?page_id=2909
En er dan later bas units bouwen om er onder te plaatsen en dan actief aansturen. Poort dicht proppen en hoppa...
Maar... dan heb ik voor mijn gevoel een half afgemaakt project. En ik weet niet wanneer ik deel 2 kan maken. Ook is het mij nog nooit gelukt om een (enkele) sub goed te integreren in een setup. Hoewel die vaak wel dieper door liepen en een vrtvrlende staande golf in mijn kamer veroorzaken. Vandaar dat ik 46Hz -3dB prima vind...
Ik geef de voorkeur aan alles in een systeem.
viewtopic.php?t=31380
Ik heb ze dus gesloten gehouden en er twee gesloten subs bij gebouwd, wat erg lekker combineert. Ook ik heb een lastige ruimte, en boost het laag daarom ook niet bij mijn subs. 50hz -3db, 38hz -6 db volgens winisd. In mijn woonkamer is dat laag zat. De subs pakken aardig wat room gain mee.
DSP is wel erg fijn inderdaad.
Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander
Zijn die nog leverbaar dan?avdboom schreef: ↑di 30 mei 2023, 22:43Zou kunnen. Toevallig deze ontdekt: https://www.hifisentralen.no/forumet/th ... dux.99203/
400 aan drivers per kant. Zelfde maten! Poort gat kan 2e woofer gat worden. Compartiment met zand er in leeg en er bij trekken, daar de poort, achter of onder...
Het is een 2.5 weg TMM. De spoel sluit de weerstand kort bij lage frequenties. Dus er gaat dan niet veel naar de tweeter (de spoel heeft natuurlijk een DC-weerstand...).Maar het systeem Zou dan wel nagemeten moeten worden, dat kan ik niet zelf. Wellicht kan iemand daar bij helpen? Maar even check Zou wel wenselijk zijn omdat de baffle niet 100% overeen komt, wel bijna. Filters er bij, dan kom ik denk ik op bijna het zelfde als de troels satori of discovery MTM. Voordeel is uitsparen van kast bouwen, maar dan heb ik geen DD8 meer...
Ook wat geks in het filter... er zit een 6 ohm weerstand over de tweeter condensator. Daar kunnen alle frequenties doorheen. Is dat niet mogelijk schadelijk voor de tweeter?
En is dit een 2.5-weg of TMM? De woofers zijn gescheiden door een 3mH spoel, verder niet.
Tip: stop zoiets eens in een simulator-app, VituixCAD is hiervoor erg geschikt. Dan zie je snel de elektrische overdracht. Kan in Boxsim ook en in andere apps (Xsim oid) zeker ook.
Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander
Ik had het gelezen. Heel mooi wat je gemaakt heb. Heb je even PB gestuurd...tigradekat schreef: ↑wo 31 mei 2023, 22:48Dit zijn erg mooie monitors, ik ben er erg blij mee:avdboom schreef: ↑di 30 mei 2023, 22:54wat ik ook gedacht heb, en nog niet uitsluit als optie, is om deze te bouwen van audioexcite: http://www.audioexcite.com/?page_id=2909
En er dan later bas units bouwen om er onder te plaatsen en dan actief aansturen. Poort dicht proppen en hoppa...
Maar... dan heb ik voor mijn gevoel een half afgemaakt project. En ik weet niet wanneer ik deel 2 kan maken. Ook is het mij nog nooit gelukt om een (enkele) sub goed te integreren in een setup. Hoewel die vaak wel dieper door liepen en een vrtvrlende staande golf in mijn kamer veroorzaken. Vandaar dat ik 46Hz -3dB prima vind...
Ik geef de voorkeur aan alles in een systeem.
viewtopic.php?t=31380
Ik heb ze dus gesloten gehouden en er twee gesloten subs bij gebouwd, wat erg lekker combineert. Ook ik heb een lastige ruimte, en boost het laag daarom ook niet bij mijn subs. 50hz -3db, 38hz -6 db volgens winisd. In mijn woonkamer is dat laag zat. De subs pakken aardig wat room gain mee.
DSP is wel erg fijn inderdaad.
Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander
Volgens mij zijn de woofers nog leverbaar. Ik denk neit dat ik de DD8 kast ga verbouwen zoals ik er nu in sta, no way back... Maar het zou hiermee wel kunnen.markbakk schreef: ↑do 01 jun 2023, 17:04Het is een 2.5 weg TMM. De spoel sluit de weerstand kort bij lage frequenties. Dus er gaat dan niet veel naar de tweeter (de spoel heeft natuurlijk een DC-weerstand...).
Tip: stop zoiets eens in een simulator-app, VituixCAD is hiervoor erg geschikt. Dan zie je snel de elektrische overdracht. Kan in Boxsim ook en in andere apps (Xsim oid) zeker ook.
Thanks voor de tip m.b.t. simulatiesoftware! Ik houd hem even bij de hand om later eens te bestuderen
Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander
In het kader van hoe gaat het met ze vond ik dit kanaal op YouTube: https://www.youtube.com/@Speakerland_ossray5150 schreef: ↑zo 28 mei 2023, 11:46Is het geen idee om eens een dagje af te zakken naar Oss ?
https://www.speakerland.nl/
Is deze pionier nog steeds actief?
Re: Input gevraagd: Orrienteren op nieuwe vloerstaander
Ja, Alex en John zijn bij Speakerland in de weer, ook met nieuwe ontwerpen. Let op de openingstijden.
