Hawk P12
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hawk P12
Ander dingetje: de buis van de versterkertrap (6N1P) warmt waarschijnlijk sneller op dan de EL84, waardoor de versterkertrap na het inschakelen even op de volle ongeregelde spanning moet werken. Het zal niet direct schadelijk zijn, maar een schoonheidsfoutje is het wel.
Re: Hawk P12
Dat kan geen kwaad, de voeding wordt over de twee triodes verdeelt, is laag zat.timpert schreef: ↑vr 04 nov 2022, 10:04Ander dingetje: de buis van de versterkertrap (6N1P) warmt waarschijnlijk sneller op dan de EL84, waardoor de versterkertrap na het inschakelen even op de volle ongeregelde spanning moet werken. Het zal niet direct schadelijk zijn, maar een schoonheidsfoutje is het wel.
Wat anders is de gloei-kathode spanning van de bovenste triode, goed 100V.
Is op, of net over het max; toegelaten volgens datablad.
Oplossing is de gloei ophogen. Eenvoudigst is om de R17 weg te laten en de plus van de gloei met de kathode van de EL84 te verbinden.
Anne
Re: Hawk P12
Als dat alleen tijdens het opstarten is, hoeft het geen ramp te zijn. Zolang je niet ver over het maximum gaat, is gloeidraad-kathodedoorslag een lange-termijneffect, zie dit plaatje:
Bron: K. Rodenhuis, H. Santing en H.J.M. van Tol, "The life and reliability of valves", Philips Technical Review, vol. 18, 1956/1957, no. 7, blz. 181...192, 15 december 1956.
Desalniettemin is het natuurlijk netter als je het kunt oplossen.
Bron: K. Rodenhuis, H. Santing en H.J.M. van Tol, "The life and reliability of valves", Philips Technical Review, vol. 18, 1956/1957, no. 7, blz. 181...192, 15 december 1956.
Desalniettemin is het natuurlijk netter als je het kunt oplossen.
Re: Hawk P12
Anne ,Ah!buis schreef: ↑vr 04 nov 2022, 21:26Dat kan geen kwaad, de voeding wordt over de twee triodes verdeelt, is laag zat.timpert schreef: ↑vr 04 nov 2022, 10:04Ander dingetje: de buis van de versterkertrap (6N1P) warmt waarschijnlijk sneller op dan de EL84, waardoor de versterkertrap na het inschakelen even op de volle ongeregelde spanning moet werken. Het zal niet direct schadelijk zijn, maar een schoonheidsfoutje is het wel.
Wat anders is de gloei-kathode spanning van de bovenste triode, goed 100V.
Is op, of net over het max; toegelaten volgens datablad.
Oplossing is de gloei ophogen. Eenvoudigst is om de R17 weg te laten en de plus van de gloei met de kathode van de EL84 te verbinden.
Anne
Kan je dat even in het schema implanteren?
Re: Hawk P12
Wil er best een lijntje bijtrekken
Anne
Re: Hawk P12
Klopt, de R17 zat aan de plus. Uit gewoonte nu aan de min getekend, maakt eigenlijk weinig uit. Geeft 12V meer of minder ophogen van de gloei.
Hangt wat af van de spanning op de kathode, staan geen waardes bij. Wordt bepaald door de zener daar en ook nog wat door de spanningsdeler naar het stuurrooster.
Anne
Re: Hawk P12
Die kathode spanning mag niet boven de 100V komen , klopt het wat ik zeg ?
Aan die El 84 zit een 75 V zener .
Aan die El 84 zit een 75 V zener .
Re: Hawk P12
Klopt. Is voor de bovenste triode dus net iets teveel met die R17 aan massa.
75V is meer dan ik had verwacht, dan idd best om de pluskant van de gloei (evt met R17) aan de kathode van de EL84 te zetten. Komt de gloei op rond 70V boven massa met kathodes op veilige afstand van de gloeidraad.
Anne
75V is meer dan ik had verwacht, dan idd best om de pluskant van de gloei (evt met R17) aan de kathode van de EL84 te zetten. Komt de gloei op rond 70V boven massa met kathodes op veilige afstand van de gloeidraad.
Anne
Re: Hawk P12
Komt goed .
Waarom heeft John het niet op jouw manier aangesloten vraag ik mij af ?
Waarom heeft John het niet op jouw manier aangesloten vraag ik mij af ?
Re: Hawk P12
Ik heb enkele jaren terug ook een P12 voorversterker gemaakt. Die gaf op een van de twee kanalen geen geluid behalve wat ruis. Aangezien ik geen elektronische achtergrond heb, ben ik eenvoudigweg weerstandswaarden van het linker kanaal met die van het rechter kanaal gaan vergelijken, en heb zodoende de fout gevonden. Twee printsporen lagen zo dicht bij elkaar dat ze contact maakten, zie onderstaande foto. Ik heb ter plaatse het printspoor wat weggekrast, en toen was het opgelost. Foutje in het ontwerp,lijkt mij.Hopelijk heeft er iemand nog iets aan, al is het een ontwerp uit 2005.
Re: Hawk P12
Hier word ook rustig aan verder gedaan .
Iets oudere foto met nog niet alle onderdelen te zien .
Moeten nog een viertal weerstanden op en dan is hij klaar om bedraad te worden .
Iets oudere foto met nog niet alle onderdelen te zien .
Moeten nog een viertal weerstanden op en dan is hij klaar om bedraad te worden .
Re: Hawk P12
Moet nog 1 weerstand monteren namelijk R17 met een waarde van 1K . Anne heeft in het verleden aangeraden om deze aan de kathode van de el84 te hangen in plaats van aan de massa te leggen . Kan dit zonder problemen ?
Bij mijn broer zijne P12 ligt deze aan de massa zoals in het schema .
Bij mijn broer zijne P12 ligt deze aan de massa zoals in het schema .
Re: Hawk P12
En daar is die weer , na het lezen van de handleiding blijkt dat het gedeelte bij de EL84 een shuntregeling te zijn . Nu komt mijn vraag weer aangaande R17 , mag ik deze dan aansluiten zoals Anne in het verleden had voorgesteld ?
Re: Hawk P12
Ja, de kathodespanning van de EL84 is de referentie van de shunt en die is precies goed om de gloei op te tillen.
Re: Hawk P12
Rechter kanaal valt na een tijdje spelen weg . De EL84 buizen zijn wel niet nieuw en hebben al een behoorlijke leeftijd .
