Hawk P12

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Hawk P12

Bericht door timpert »

Ander dingetje: de buis van de versterkertrap (6N1P) warmt waarschijnlijk sneller op dan de EL84, waardoor de versterkertrap na het inschakelen even op de volle ongeregelde spanning moet werken. Het zal niet direct schadelijk zijn, maar een schoonheidsfoutje is het wel.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hawk P12

Bericht door Ah!buis »

timpert schreef: vr 04 nov 2022, 10:04
Ander dingetje: de buis van de versterkertrap (6N1P) warmt waarschijnlijk sneller op dan de EL84, waardoor de versterkertrap na het inschakelen even op de volle ongeregelde spanning moet werken. Het zal niet direct schadelijk zijn, maar een schoonheidsfoutje is het wel.
Dat kan geen kwaad, de voeding wordt over de twee triodes verdeelt, is laag zat.
Wat anders is de gloei-kathode spanning van de bovenste triode, goed 100V.
Is op, of net over het max; toegelaten volgens datablad.
Oplossing is de gloei ophogen. Eenvoudigst is om de R17 weg te laten en de plus van de gloei met de kathode van de EL84 te verbinden.
Anne
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Hawk P12

Bericht door MarcelvdG »

Als dat alleen tijdens het opstarten is, hoeft het geen ramp te zijn. Zolang je niet ver over het maximum gaat, is gloeidraad-kathodedoorslag een lange-termijneffect, zie dit plaatje:
buislevensduurvsVfk.png
Bron: K. Rodenhuis, H. Santing en H.J.M. van Tol, "The life and reliability of valves", Philips Technical Review, vol. 18, 1956/1957, no. 7, blz. 181...192, 15 december 1956.

Desalniettemin is het natuurlijk netter als je het kunt oplossen.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Ah!buis schreef: vr 04 nov 2022, 21:26
timpert schreef: vr 04 nov 2022, 10:04
Ander dingetje: de buis van de versterkertrap (6N1P) warmt waarschijnlijk sneller op dan de EL84, waardoor de versterkertrap na het inschakelen even op de volle ongeregelde spanning moet werken. Het zal niet direct schadelijk zijn, maar een schoonheidsfoutje is het wel.
Dat kan geen kwaad, de voeding wordt over de twee triodes verdeelt, is laag zat.
Wat anders is de gloei-kathode spanning van de bovenste triode, goed 100V.
Is op, of net over het max; toegelaten volgens datablad.
Oplossing is de gloei ophogen. Eenvoudigst is om de R17 weg te laten en de plus van de gloei met de kathode van de EL84 te verbinden.
Anne
Anne ,
Kan je dat even in het schema implanteren?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hawk P12

Bericht door Ah!buis »

meanman64 schreef: do 17 nov 2022, 12:07
Ah!buis schreef: vr 04 nov 2022, 21:26
Oplossing is de gloei ophogen. Eenvoudigst is om de R17 weg te laten en de plus van de gloei met de kathode van de EL84 te verbinden.
Anne
Anne ,
Kan je dat even in het schema implanteren?
Wil er best een lijntje bijtrekken O:)
Anne
Bijlagen
1234.jpg
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Anne , heb ik het nu fout , zit zo toch niet aan de plus van de gloei ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hawk P12

Bericht door Ah!buis »

meanman64 schreef: vr 18 nov 2022, 11:51
Anne , heb ik het nu fout , zit zo toch niet aan de plus van de gloei ?
Klopt, de R17 zat aan de plus. Uit gewoonte nu aan de min getekend, maakt eigenlijk weinig uit. Geeft 12V meer of minder ophogen van de gloei.
Hangt wat af van de spanning op de kathode, staan geen waardes bij. Wordt bepaald door de zener daar en ook nog wat door de spanningsdeler naar het stuurrooster.
Anne
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Die kathode spanning mag niet boven de 100V komen , klopt het wat ik zeg ?
Aan die El 84 zit een 75 V zener .
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hawk P12

Bericht door Ah!buis »

Klopt. Is voor de bovenste triode dus net iets teveel met die R17 aan massa.
75V is meer dan ik had verwacht, dan idd best om de pluskant van de gloei (evt met R17) aan de kathode van de EL84 te zetten. Komt de gloei op rond 70V boven massa met kathodes op veilige afstand van de gloeidraad.
Anne
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Dus met het laatste bedoel je dit ?
Bijlagen
IMG20221118224521.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hawk P12

Bericht door Ah!buis »

meanman64 schreef: vr 18 nov 2022, 22:28
Dus met het laatste bedoel je dit ?
Zoiets ja. Maar denk niet dat draadje van weerstand + diode door dat gaatje passen :lol:
Anne
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Komt goed .
Waarom heeft John het niet op jouw manier aangesloten vraag ik mij af ?
greg
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 05 mar 2023, 19:20
Locatie: west-Brabant

Re: Hawk P12

Bericht door greg »

Ik heb enkele jaren terug ook een P12 voorversterker gemaakt. Die gaf op een van de twee kanalen geen geluid behalve wat ruis. Aangezien ik geen elektronische achtergrond heb, ben ik eenvoudigweg weerstandswaarden van het linker kanaal met die van het rechter kanaal gaan vergelijken, en heb zodoende de fout gevonden. Twee printsporen lagen zo dicht bij elkaar dat ze contact maakten, zie onderstaande foto. Ik heb ter plaatse het printspoor wat weggekrast, en toen was het opgelost. Foutje in het ontwerp,lijkt mij.Hopelijk heeft er iemand nog iets aan, al is het een ontwerp uit 2005.
Bijlagen
IMG_20230309_203923_512-Optimized.jpg
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Ga het eens bekijken , bedankt voor de tip .
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Hier word ook rustig aan verder gedaan .
Iets oudere foto met nog niet alle onderdelen te zien .
Moeten nog een viertal weerstanden op en dan is hij klaar om bedraad te worden .
Bijlagen
IMG20240814083630.jpg
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Moet nog 1 weerstand monteren namelijk R17 met een waarde van 1K . Anne heeft in het verleden aangeraden om deze aan de kathode van de el84 te hangen in plaats van aan de massa te leggen . Kan dit zonder problemen ?
Bij mijn broer zijne P12 ligt deze aan de massa zoals in het schema .
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Niemand ?
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Hawk P12

Bericht door John P »

We missen Anne allemaal.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Hawk P12

Bericht door timpert »

meanman64 schreef: wo 18 sep 2024, 19:08
Kan dit zonder problemen ?
Ja. Wat Anne zei kan zonder problemen.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Gaan we doen dan .
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

En daar is die weer , na het lezen van de handleiding blijkt dat het gedeelte bij de EL84 een shuntregeling te zijn . Nu komt mijn vraag weer aangaande R17 , mag ik deze dan aansluiten zoals Anne in het verleden had voorgesteld ?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Hawk P12

Bericht door timpert »

Ja. Dat het een shuntregeling is hadden we destijds ook al gespot.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Dus Anne zijn voorstel kan nog steeds dan ?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Hawk P12

Bericht door timpert »

Ja, de kathodespanning van de EL84 is de referentie van de shunt en die is precies goed om de gloei op te tillen.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Hawk P12

Bericht door meanman64 »

Rechter kanaal valt na een tijdje spelen weg . De EL84 buizen zijn wel niet nieuw en hebben al een behoorlijke leeftijd .
Plaats reactie