Duovac tester has arrived
Moderator: Beheerdersteam
Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen
Ha Joram,
Ja, in dat opzicht wel leerzaam. De 6sn7 is een dubbel triode. Er zijn twee heaters, die werken inmiddels. De buis heeft een mooie gloei. Dan heeft elke buishelft zijn eigen kathode. In de schema’s is te zien dat je met de 8 pinnetjes voor de K, kan kiezen welke buispinnen aangesloten worden op de cathode spanning, voor de 6sn7 is dat volgens de manual K =4 en K =7 (op de buis pin 3 en 6) nameten toont aan dat dit klopt. Zoals ik het nu begrijp, moet je beide buishelften apart testen. Dus ik steek een pin in K=7, en dan moeten in E de pinnen 1 en 8. Dan zou 1 buishelft volledig zijn aangesloten. De emissiemeter knoop de grid en anode/plate aan elkaar.
Het gekke is dus dat voor 6V6 alles werkt, en als je dan kijkt naar die pin bezetting en hoe het aangesloten is, is het logisch dat het goed werkt. Verder sluit je daarmee, neem ik aan, heel veel mogelijke oorzaken uit, de rest van de tester lijkt goed te werken. Maar 6sn7 dus geen responsie op de meter… heel vreemd.
Op den duur zit je zolang naar een schema te turen, dat je het ook niet meer ziet. Dat ik paar maanden terug de gloei niet werkend kreeg, was ook een domme fout. Dus misschien nu nog zoiets, maae ik zie het helaas zelf niet.
Ja, in dat opzicht wel leerzaam. De 6sn7 is een dubbel triode. Er zijn twee heaters, die werken inmiddels. De buis heeft een mooie gloei. Dan heeft elke buishelft zijn eigen kathode. In de schema’s is te zien dat je met de 8 pinnetjes voor de K, kan kiezen welke buispinnen aangesloten worden op de cathode spanning, voor de 6sn7 is dat volgens de manual K =4 en K =7 (op de buis pin 3 en 6) nameten toont aan dat dit klopt. Zoals ik het nu begrijp, moet je beide buishelften apart testen. Dus ik steek een pin in K=7, en dan moeten in E de pinnen 1 en 8. Dan zou 1 buishelft volledig zijn aangesloten. De emissiemeter knoop de grid en anode/plate aan elkaar.
Het gekke is dus dat voor 6V6 alles werkt, en als je dan kijkt naar die pin bezetting en hoe het aangesloten is, is het logisch dat het goed werkt. Verder sluit je daarmee, neem ik aan, heel veel mogelijke oorzaken uit, de rest van de tester lijkt goed te werken. Maar 6sn7 dus geen responsie op de meter… heel vreemd.
Op den duur zit je zolang naar een schema te turen, dat je het ook niet meer ziet. Dat ik paar maanden terug de gloei niet werkend kreeg, was ook een domme fout. Dus misschien nu nog zoiets, maae ik zie het helaas zelf niet.
Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen
De schema’s staan trouwens in de eerste post, helaas slechte resolutie, maar dit was het enige dat ik online kon vinden. Misschien kan iemand hiermee mijn probleem verklaren….
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen
Wat bedoel jij? Met pin bezetting bedoel ik, de pinnen op de buisvoet 1 tm 8 waar die op aangesloten moeten worden, heater, kathode, grid, plate etc.
Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen
Ja zijn die wel het zelfde?
Pak eerst de datasheets van de betreffende buis er eens bij en kijk eens of de gloei wel op dezelfde pinnen zit en is die 6 of 12V??
Dan is de anode en de kathode wel op een zelfde pin?
Verder moet de heater wel voor beide helften wel aanblijven staan op dezelfde pinnetjes.
En tel van de onderzijde van de buis gekeken met de klok mee.
Pak eerst de datasheets van de betreffende buis er eens bij en kijk eens of de gloei wel op dezelfde pinnen zit en is die 6 of 12V??
Dan is de anode en de kathode wel op een zelfde pin?
Verder moet de heater wel voor beide helften wel aanblijven staan op dezelfde pinnetjes.
En tel van de onderzijde van de buis gekeken met de klok mee.
Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen
De pin nummers zijn niet de buis nummers, maar dit stukje heb ik al gecheckt, de gloei zit op buispin 7 en 8 en werkt goed, hier zit zeker het probleem niet, gloei is trouwens 6.3V.
De beide heaters blijven aan tijdens de emissie test van 1 buishelft, dat gaat dus ook goed.
De beide heaters blijven aan tijdens de emissie test van 1 buishelft, dat gaat dus ook goed.
Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen
Ik denk dat ik eens op continuïteit moet gaan meten tussen de draai schakelaar en de buisvoet, misschien zijn er slechte contacten waardoor bij een 6V6 toevallig de benodigde contacten werken, maar bij een 6Sn7 net niet…
Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen
Ok wie kan hier eens over meedenken, zie dit schema onder, octal socket 12.
Voor een 6V6 zit de anode op buispin 3, volgens de tabel moet o.a. Pinnetje 7 erin, terugvolgen dan zou het getal 5 met rondje eromheen de anode zijn.
Stel nu ga ik een 6sn7 testen, dan zegt de tabel E pinnetjes 1,5,6,8 gebruiken, maar dus niet pin 2 of 7, dus de 5 met rondje erom (anode) lijkt dan niet verbonden?
Waar kijk ik nu overeen?
Voor een 6V6 zit de anode op buispin 3, volgens de tabel moet o.a. Pinnetje 7 erin, terugvolgen dan zou het getal 5 met rondje eromheen de anode zijn.
Stel nu ga ik een 6sn7 testen, dan zegt de tabel E pinnetjes 1,5,6,8 gebruiken, maar dus niet pin 2 of 7, dus de 5 met rondje erom (anode) lijkt dan niet verbonden?
Waar kijk ik nu overeen?
Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen
Het lijkt erop dat in de draaiknop een metalen deel zit, die 1,2,3,4,5 met elkaar verbind, zie onderstaande helaas slecht leesbare schema:
Dan kan bovenstaande verklaren, dan ziet alles dus gewoon dezelfde spanning, waarschijnlijk rond de 30V, maar dan snap ik niet waarom 6sn7 niet zou werken…
Dan kan bovenstaande verklaren, dan ziet alles dus gewoon dezelfde spanning, waarschijnlijk rond de 30V, maar dan snap ik niet waarom 6sn7 niet zou werken…
Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen
Na nog van 20:00 tot na 00:00 ernaar gekeken te hebben, voorlopige conclusie ergens geen verbinding/draadbreuk, zelfs met alle E pinnen erin, heeft de prufung schakelaar niet verbinding met alle benodigde pinnen in de socket.
Voor nu laat ik het er maar bij, de tester dus alleen voor de eindbuizen te gebruiken.
Voor nu laat ik het er maar bij, de tester dus alleen voor de eindbuizen te gebruiken.
Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen
Besloten toch maar een nieuwe Duovac tube tester aan te schaffen, hiermee kun je veel types buizen meten, en naast emissie ook gm (mA/V) bepalen.
Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen
De Duovac is binnen, en werkt zeer fijn. Maar heb wel een vraag nu voor de buizen experts hier.
In de manual staat voor 6v6 meten op 300v plate, 250v grid en -5v stuur, stroom zou dan op 80mA moeten zitten. Maar de bouwer van de Chaos 3 heeft het over circa 45mA en 4.1 steilheid, dit zou volgens de curves eerder 250v plate, 250v grid en -12.5v stuur zijn.
Dus mijn vraag: hoe bepaal je het werkpunt waarbij een buis opgemeten dient te worden? Of kan je gewoon een willekeurig punt uit de curves kiezen? Zijn er hier ooit internationale afspraken of richtlijnen voor gemaakt? Heeft het wellicht te maken met de werking van de tester zelf, dat die nauwkeuriger is een bepaald werk gebied?
Manual Duovac:
https://www.radioelec.com/images/Image/ ... _guide.pdf
6v6 tube chart:
https://frank.pocnet.net/sheets/191/6/6V6.pdf
In de manual staat voor 6v6 meten op 300v plate, 250v grid en -5v stuur, stroom zou dan op 80mA moeten zitten. Maar de bouwer van de Chaos 3 heeft het over circa 45mA en 4.1 steilheid, dit zou volgens de curves eerder 250v plate, 250v grid en -12.5v stuur zijn.
Dus mijn vraag: hoe bepaal je het werkpunt waarbij een buis opgemeten dient te worden? Of kan je gewoon een willekeurig punt uit de curves kiezen? Zijn er hier ooit internationale afspraken of richtlijnen voor gemaakt? Heeft het wellicht te maken met de werking van de tester zelf, dat die nauwkeuriger is een bepaald werk gebied?
Manual Duovac:
https://www.radioelec.com/images/Image/ ... _guide.pdf
6v6 tube chart:
https://frank.pocnet.net/sheets/191/6/6V6.pdf
Re: Duovac tester has arrived
In het dikke valvo boek pagina 100, https://www.jacmusic.com/Tube-testers/A ... ion-11.pdf staat de test voor een 6v6 ook met 250V op de plate en grid, met een stuur spanning van -12.5V deze zou dan 45mA en een steilheid van 4.1 mA/V moeten hebben.
Je kunt, lijkt mij, elk punt op de curve kiezen. En deze zou moeten kloppen. Ware het niet dat er ook testers zijn die goed of slecht aangeven voor een buis, met gestandaardiseerde waarden.
Ik zou zeggen, kies een instelling die beschreven/bekend is. De oude Valvo manual is een mooi uitgebreid document met testwaarden. Een mooi uitgangspunt dus.
Je kunt, lijkt mij, elk punt op de curve kiezen. En deze zou moeten kloppen. Ware het niet dat er ook testers zijn die goed of slecht aangeven voor een buis, met gestandaardiseerde waarden.
Ik zou zeggen, kies een instelling die beschreven/bekend is. De oude Valvo manual is een mooi uitgebreid document met testwaarden. Een mooi uitgangspunt dus.
Re: Duovac tester has arrived
Nog een vraagje, stel de expected I = 45mA, is er dan een bepaalde range waarin de gemeten plate current moet zitten? Ik heb o.a. een 6V6 die zit op 39 mA, hoe beoordeel ik dit versus de 45mA? Stel ik neem er 4 allemaal rond die 39mA, is dat dan een goed bruikbaar quad? In hoevere kan en mag je met de biasregeling dit soort afwijkingen compenseren?
Re: Duovac tester has arrived
Variaties tot +/- 20% hoef je je niet zo druk om te maken. Minstens zo belangrijk is de steilheid, een buis die iets minder stroom trekt maar bij die stroom nog steeds nominale steilheid heeft zal het prima doen, maar een buis die en op -20% stroom zit en ook nog eens -20% steilheid heeft is echt op.Walt schreef: ↑ma 16 jun 2025, 18:18Nog een vraagje, stel de expected I = 45mA, is er dan een bepaalde range waarin de gemeten plate current moet zitten? Ik heb o.a. een 6V6 die zit op 39 mA, hoe beoordeel ik dit versus de 45mA? Stel ik neem er 4 allemaal rond die 39mA, is dat dan een goed bruikbaar quad? In hoevere kan en mag je met de biasregeling dit soort afwijkingen compenseren?
Re: Duovac tester has arrived
Bedankt, ik vroeg dit omdat ik een gematched quad NOS 6v6 geleverd heb gekregen van Jukebox Revival, inderdaad mooie nette steilheid rond de 4.1mA/v maar stroom zo rond de 40mA dus in de range 86-89%. Ik was hier in eerste instantie niet zo blij mee, maar volgens hen valt dit binnen spec, en zijn het gewoon goede nieuwe buizen. Zo zie je maar weer, genoeg te leren nog. Overigens meten deze buizen op de Tubatest wel over de 100% op emissie. Blijkbaar zijn emissie en anodestroom niet hetzelfde, wist ik dus ook niet.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
