Duovac tester has arrived

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen

Bericht door Walt »

Ha Joram,

Ja, in dat opzicht wel leerzaam. De 6sn7 is een dubbel triode. Er zijn twee heaters, die werken inmiddels. De buis heeft een mooie gloei. Dan heeft elke buishelft zijn eigen kathode. In de schema’s is te zien dat je met de 8 pinnetjes voor de K, kan kiezen welke buispinnen aangesloten worden op de cathode spanning, voor de 6sn7 is dat volgens de manual K =4 en K =7 (op de buis pin 3 en 6) nameten toont aan dat dit klopt. Zoals ik het nu begrijp, moet je beide buishelften apart testen. Dus ik steek een pin in K=7, en dan moeten in E de pinnen 1 en 8. Dan zou 1 buishelft volledig zijn aangesloten. De emissiemeter knoop de grid en anode/plate aan elkaar.

Het gekke is dus dat voor 6V6 alles werkt, en als je dan kijkt naar die pin bezetting en hoe het aangesloten is, is het logisch dat het goed werkt. Verder sluit je daarmee, neem ik aan, heel veel mogelijke oorzaken uit, de rest van de tester lijkt goed te werken. Maar 6sn7 dus geen responsie op de meter… heel vreemd.

Op den duur zit je zolang naar een schema te turen, dat je het ook niet meer ziet. Dat ik paar maanden terug de gloei niet werkend kreeg, was ook een domme fout. Dus misschien nu nog zoiets, maae ik zie het helaas zelf niet.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen

Bericht door Walt »

De schema’s staan trouwens in de eerste post, helaas slechte resolutie, maar dit was het enige dat ik online kon vinden. Misschien kan iemand hiermee mijn probleem verklaren….

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen

Bericht door Kappa7 »

pin bezeting??
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen

Bericht door Walt »

Wat bedoel jij? Met pin bezetting bedoel ik, de pinnen op de buisvoet 1 tm 8 waar die op aangesloten moeten worden, heater, kathode, grid, plate etc.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen

Bericht door Kappa7 »

Ja zijn die wel het zelfde?
Pak eerst de datasheets van de betreffende buis er eens bij en kijk eens of de gloei wel op dezelfde pinnen zit en is die 6 of 12V??
Dan is de anode en de kathode wel op een zelfde pin?
Verder moet de heater wel voor beide helften wel aanblijven staan op dezelfde pinnetjes.
En tel van de onderzijde van de buis gekeken met de klok mee.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen

Bericht door Walt »

De pin nummers zijn niet de buis nummers, maar dit stukje heb ik al gecheckt, de gloei zit op buispin 7 en 8 en werkt goed, hier zit zeker het probleem niet, gloei is trouwens 6.3V.

De beide heaters blijven aan tijdens de emissie test van 1 buishelft, dat gaat dus ook goed.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen

Bericht door Walt »

Ik denk dat ik eens op continuïteit moet gaan meten tussen de draai schakelaar en de buisvoet, misschien zijn er slechte contacten waardoor bij een 6V6 toevallig de benodigde contacten werken, maar bij een 6Sn7 net niet…
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen

Bericht door Walt »

Ok wie kan hier eens over meedenken, zie dit schema onder, octal socket 12.

Voor een 6V6 zit de anode op buispin 3, volgens de tabel moet o.a. Pinnetje 7 erin, terugvolgen dan zou het getal 5 met rondje eromheen de anode zijn.

Stel nu ga ik een 6sn7 testen, dan zegt de tabel E pinnetjes 1,5,6,8 gebruiken, maar dus niet pin 2 of 7, dus de 5 met rondje erom (anode) lijkt dan niet verbonden?

Waar kijk ik nu overeen?
Bijlagen
IMG_0491.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen

Bericht door Walt »

Het lijkt erop dat in de draaiknop een metalen deel zit, die 1,2,3,4,5 met elkaar verbind, zie onderstaande helaas slecht leesbare schema:

Dan kan bovenstaande verklaren, dan ziet alles dus gewoon dezelfde spanning, waarschijnlijk rond de 30V, maar dan snap ik niet waarom 6sn7 niet zou werken…
Bijlagen
IMG_0490.jpeg
IMG_0492.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen

Bericht door Walt »

Na nog van 20:00 tot na 00:00 ernaar gekeken te hebben, voorlopige conclusie ergens geen verbinding/draadbreuk, zelfs met alle E pinnen erin, heeft de prufung schakelaar niet verbinding met alle benodigde pinnen in de socket.

Voor nu laat ik het er maar bij, de tester dus alleen voor de eindbuizen te gebruiken.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen

Bericht door Walt »

Besloten toch maar een nieuwe Duovac tube tester aan te schaffen, hiermee kun je veel types buizen meten, en naast emissie ook gm (mA/V) bepalen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Grundig Tubatest 2 uitdagingen

Bericht door Walt »

De Duovac is binnen, en werkt zeer fijn. Maar heb wel een vraag nu voor de buizen experts hier.

In de manual staat voor 6v6 meten op 300v plate, 250v grid en -5v stuur, stroom zou dan op 80mA moeten zitten. Maar de bouwer van de Chaos 3 heeft het over circa 45mA en 4.1 steilheid, dit zou volgens de curves eerder 250v plate, 250v grid en -12.5v stuur zijn.

Dus mijn vraag: hoe bepaal je het werkpunt waarbij een buis opgemeten dient te worden? Of kan je gewoon een willekeurig punt uit de curves kiezen? Zijn er hier ooit internationale afspraken of richtlijnen voor gemaakt? Heeft het wellicht te maken met de werking van de tester zelf, dat die nauwkeuriger is een bepaald werk gebied?

Manual Duovac:

https://www.radioelec.com/images/Image/ ... _guide.pdf

6v6 tube chart:

https://frank.pocnet.net/sheets/191/6/6V6.pdf
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Duovac tester has arrived

Bericht door molekuul »

In het dikke valvo boek pagina 100, https://www.jacmusic.com/Tube-testers/A ... ion-11.pdf staat de test voor een 6v6 ook met 250V op de plate en grid, met een stuur spanning van -12.5V deze zou dan 45mA en een steilheid van 4.1 mA/V moeten hebben.

Je kunt, lijkt mij, elk punt op de curve kiezen. En deze zou moeten kloppen. Ware het niet dat er ook testers zijn die goed of slecht aangeven voor een buis, met gestandaardiseerde waarden.

Ik zou zeggen, kies een instelling die beschreven/bekend is. De oude Valvo manual is een mooi uitgebreid document met testwaarden. Een mooi uitgangspunt dus.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Duovac tester has arrived

Bericht door Walt »

Bedankt, dat is een handig document.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Duovac tester has arrived

Bericht door Walt »

Nog een vraagje, stel de expected I = 45mA, is er dan een bepaalde range waarin de gemeten plate current moet zitten? Ik heb o.a. een 6V6 die zit op 39 mA, hoe beoordeel ik dit versus de 45mA? Stel ik neem er 4 allemaal rond die 39mA, is dat dan een goed bruikbaar quad? In hoevere kan en mag je met de biasregeling dit soort afwijkingen compenseren?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Duovac tester has arrived

Bericht door Walt »

Niemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Duovac tester has arrived

Bericht door Shadow »

Volgens mij had Joris dat al gedaan;
molekuul schreef: za 14 jun 2025, 18:17
Je kunt, lijkt mij, elk punt op de curve kiezen. En deze zou moeten kloppen. Ware het niet dat er ook testers zijn die goed of slecht aangeven voor een buis, met gestandaardiseerde waarden.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2438
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Duovac tester has arrived

Bericht door timpert »

Walt schreef: ma 16 jun 2025, 18:18
Nog een vraagje, stel de expected I = 45mA, is er dan een bepaalde range waarin de gemeten plate current moet zitten? Ik heb o.a. een 6V6 die zit op 39 mA, hoe beoordeel ik dit versus de 45mA? Stel ik neem er 4 allemaal rond die 39mA, is dat dan een goed bruikbaar quad? In hoevere kan en mag je met de biasregeling dit soort afwijkingen compenseren?
Variaties tot +/- 20% hoef je je niet zo druk om te maken. Minstens zo belangrijk is de steilheid, een buis die iets minder stroom trekt maar bij die stroom nog steeds nominale steilheid heeft zal het prima doen, maar een buis die en op -20% stroom zit en ook nog eens -20% steilheid heeft is echt op.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Duovac tester has arrived

Bericht door Walt »

Bedankt, ik vroeg dit omdat ik een gematched quad NOS 6v6 geleverd heb gekregen van Jukebox Revival, inderdaad mooie nette steilheid rond de 4.1mA/v maar stroom zo rond de 40mA dus in de range 86-89%. Ik was hier in eerste instantie niet zo blij mee, maar volgens hen valt dit binnen spec, en zijn het gewoon goede nieuwe buizen. Zo zie je maar weer, genoeg te leren nog. Overigens meten deze buizen op de Tubatest wel over de 100% op emissie. Blijkbaar zijn emissie en anodestroom niet hetzelfde, wist ik dus ook niet.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Duovac tester has arrived

Bericht door VintageHarry »

Je gaat nog een echte buizenliefhebber worden zo ;)
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Duovac tester has arrived

Bericht door Walt »

Het heeft zo zijn charme zullen we maar zeggen…
Plaats reactie