Badkamer project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Badkamer project

Bericht door Kappa7 »

Tis niet echt mijn kopje thee om zelf speakers te bouwen maar ga nu een poging wagen om iets te bouwen voor de nieuwe badkamer.
Van het werk heb ik een 4tal plafond speakers over genomen en het plan is om deze in een verlaagd plafond te plaatsen. ga er maar 2 gebruiken overigens.
De speakers zijn van James Loudspeaker en het model is de QXC620R
Het is een speaker met een back box en voor de ruimte die ik heb veel te hoog.
Ik heb bij een van de speakers dus de back box verwijderd en dan hou je dus alleen het montage frame met de speakers en het frame over.
IMG_20250524_205415.jpg
Nu klinkt het met de back box al vrij mager zonder is helemaal een drama dus de eerste stap is om een kast te maken wat in het verlaagde plafond kan en daar ook de basis voor gaar vormen.
De minimale inbouw diepte die ik nu heb is 9cm en dat wordt dus de maximale ruimte die het plafond naar beneden komt.
De inhoud van de huidige backbox is 0.272376 m³
Het is makkelijk om die maat om te rekenen naar een houten kist maar op een of andere manier wil ik kijken of er meer uit te halen is.
Wat is de juiste manier om de inhoud te bepalen, daarnaast ook rekening houdend met het plafond wat ook mee werkt.
Hoeveel invloed zal dat nog hebben op het totale geluidsbeeld.

Hier onder een doorsnede van het plafond zo als ik dat voor ogen heb.
Naamloos.jpg
Maten zijn in mm. het wordt dus eigenlijk een verlaging langs de zijde.
In beide zijkanten zal een led strip gemonteerd worden die dus aan de ene zijde de wand verlicht en an de andere zijde het midden deel van het originele plafond.

De aansturing zal waarschijnlijk iets van een klasse D eindversterker worden aangestuurd door een dac die van uit LMS ook het volume regelt.
Deze zullen op de zolder geplaatst worden zo dat er alleen speaker kabels naar beneden gaan.
In de badkamer komt dan een tablet voor de bediening.

De huidige bas driver in de speaker is erg stug opgehangen en ik overweeg om daar eventueel een andere unit in te plaatsen als dat een beter resultaat geeft.
Het belangrijkste is natuurlijk dat ik hier nu een mooi frame heb en net rooster om in het plafond te verwerken.
Helaas heb ik verder geen gegevens van deze driver dus die zal ik eerst eens moeten gaan meten.
Eens zien wat ik daar voor nodig heb om dat te doen.
IMG_20250524_205715.jpg
IMG_20250524_205731.jpg
IMG_20250524_205836.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Badkamer project

Bericht door Henkjan »

zozo, een echt filtertje

ff meenemen naar Breda, er staan wel een paar meetsets daar aangemeld
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Badkamer project

Bericht door Kappa7 »

Dat wordt lastig, Dan is net het begin van de badkamer verbouwing in gang gezet en moet het 2wk later klaar zijn.
Helaas kan ik dus niet naar Breda komen.
Over het algemeen zijn dit wel behoorlijke speakers maar worden eigenlijk voornamelijk ingezet met een sub, dat is nu eigenlijk niet mijn bedoeling. Zou dus mooi zijn als ik door wat aanpassingen met de kast wat meer diepgang kan krijgen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Badkamer project

Bericht door Barry2001 »

Probleem in een badkamer is dat het zo’n beetje de slechts mogelijke akoestiek is die je je voor kunt stellen. Maw je kunt je speakers tunen op beter geluid, vraag is wat er van overblijft in de badkamer.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Badkamer project

Bericht door Kappa7 »

Ben al blij als het een beetje in balans is, waarschijnlijk zal ik de boel mono maken om nog iets van het geluid over te houden.
Nu in de huidige badkamer heb ik een stel actieve speakers staan op het wastafel meubel en voor onder de douche is dat prima maar wil dat in de nieuwe badkamer wel iets beter hebben.
Deze speakers zouden al veel beter moeten zijn en ook de versterking zal daar wel bij helpen.
Ik wil eerste kijken of ik zonder DSP de boel een beetje goed kan krijgen. zo niet dan komt er een DSP bij.
Galm en dergelijke van de ruimte zal je niet veel aan kunnen doen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Badkamer project

Bericht door markbakk »

Leef met je mee en ben benieuwd! Hier net badkamer verbouwd…. heb audio daar al opgegeven, zet er wel een JBL neer.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Badkamer project

Bericht door Kappa7 »

Dank ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Badkamer project

Bericht door Chocomel »

Met een equalizer kan je het tekort aan bas oplossen. Op sommige versterkerbordjes zit al een ADAU1701, die daar prima geschikt voor is. Een voorbeeld is de Wondom AA-JA32173.

Aan de kast valt er weinig te verbeteren, afgezien van het volume zo groot mogelijk maken. Basreflex zou de laagweergave versterker maar lijkt me riskant vanwege vocht in de kast.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Badkamer project

Bericht door Kappa7 »

Dat is ook de overweging die ik heb, een zo groot mogelijke gesloten ruimte maken, er is namelijk best wel ruimte beschikbaar.
Kan een ruimte ook te groot worden en wat is dan het effect?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Badkamer project

Bericht door wouter »

Kappa7 schreef: za 24 mei 2025, 23:05
0.272376 m³
Dat lijkt me 272 dm³, maar ik denk dat het 2,7 liter moet zijn...

Een actieve speaker - of zoals Markbakk zegt "een JBL" (waarschijnlijk portable bluetooth speaker) heeft doorgaans echt wel een goed geluid wat je niet zo maar evenaart met een inbouw speaker.

Als de speaker stug is opgehangen heeft het m.i. ook geen zin een grote(re) klankkast te gaan maken.
Die Wondom van het plaatje heb ik, met Sigma Studio is die ook in te stellen en dan kun je er behoorlijk veel uithalen.

Echter, ik zou gewoon een Arylic, Douk Audio of Fosi amp nemen waar je draadloos naar kunt streamen.

Nog eenvoudiger zou zijn: een setje Symphonisk speakers van Ikea in de muur inbouwen, en via de Sonos App met een I-phone (wellicht kan Android ook) afregelen.

Nu eenmaal in het traject met de plafond speaker kun je ook gewoon verder zonder die back cup.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Badkamer project

Bericht door Kappa7 »

Ja alternatieven met losse kastjes zijn er voldoende, dat is het probleem niet maar wil ik wel vanaf.
Het plan is juist om door het plafond te verlagen deze gebruikt wordt om de verlichting netjes te regelen en het geeft ook de mogelijkheid om de audio goed te integreren.
Ik zal dan de een gesloten ruime maken waar de speaker inkomt die beduidend groter is als de huidige opstelling.
Daarna zal het verhaal met de DSP die in LMS zit recht getrokken worden, dan kan het laag ook nog wel iets opgetrokken worden.
Echter een andere 16cm driver die in dit frame past kan natuurlijk ook nog.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Badkamer project

Bericht door Kappa7 »

wouter schreef: zo 25 mei 2025, 21:08
Dat lijkt me 272 dm³, maar ik denk dat het 2,7 liter moet zijn...
Klopt is 2.7 liter.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Badkamer project

Bericht door markbakk »

wouter schreef: zo 25 mei 2025, 21:08
Nog eenvoudiger zou zijn: een setje Symphonisk speakers van Ikea in de muur inbouwen, en via de Sonos App met een I-phone (wellicht kan Android ook) afregelen..
Moet je wel opschieten, de liefde tussen Ikea en Sonos is voorbij.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Badkamer project

Bericht door Kappa7 »

Sonos [-X =;
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Badkamer project

Bericht door TTS »

Niet te mooi maken, kost je te veel gas en water.
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Badkamer project

Bericht door Chocomel »

Kappa7 schreef: zo 25 mei 2025, 21:03
Kan een ruimte ook te groot worden en wat is dan het effect?
Nee, alleen heeft het geen zin om de kast veel groter te maken dan de Vas van de basluidspreker.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Badkamer project

Bericht door Kappa7 »

Dat maakt het dan makkelijk. Dan wordt het een gesloten kast en ga ik me niet druk maken om dat nog verder te tunen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Badkamer project

Bericht door wouter »

Chocomel schreef: ma 26 mei 2025, 20:17
Kappa7 schreef: zo 25 mei 2025, 21:03
Kan een ruimte ook te groot worden en wat is dan het effect?
Nee, alleen heeft het geen zin om de kast veel groter te maken dan de Vas van de basluidspreker.
Volgens mij is dat wel van belang als de Qts hoger is dan 0,4, want bij bijv. 0,45 moet de kast al 2x Vas aan inhoud hebben (ongeveer).
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Badkamer project

Bericht door Chocomel »

Groter dan 1x Vas is inderdaad niet direct nutteloos. Wat ik bedoel is dat een luidspreker zich in een gesloten kast van 20 * Vas zich vrijwel hetzelfde gedraagt als in eentje van 5 * Vas.

Op een luidsprekermembraan werken twee veren: die van de ophanging en die van het kastvolume. Je kan ook doen alsof er één equivalente veer is. Het 'volume' daarvan kan je uitrekenen op dezelfde manier als hoe dat bij condensatoren gaat, die in serie zijn geschakeld:

1/Vequivalent = 1/Vas + 1/Vkast

Als Vkast even groot is als Vas, is Vequivalent gelijk aan 0,5 * Vas. Maak je de kast 2x zo groot, dan krijg je 0,7 * Vas. Nog 2x zo groot: 0,8 * Vas. Het vergroten van de kast blijft een effect hebben, maar dat effect wordt steeds kleiner.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Badkamer project

Bericht door Kappa7 »

Duidelijk, bedankt voor de uitleg.
Hier kan ik wel iets mee.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Badkamer project

Bericht door richard »

Barry2001 schreef: za 24 mei 2025, 23:29
Probleem in een badkamer is dat het zo’n beetje de slechts mogelijke akoestiek is die je je voor kunt stellen.....
Daarom ook een karaoke functie inbouwen, kun je lekker meegalmen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Badkamer project

Bericht door Kappa7 »

Vandaag was het buiten wat beter te doen en nu eindelijk begonnen met het verlaagde plafond.
Hier moeten we het maar mee doen.
IMG_20250703_194325.jpg
En de eerste planken worden op de juiste breedte gezaagd.
IMG_20250703_200932.jpg
En de baffeles hebben al een gat gekregen.
IMG_20250703_213406.jpg
Materiaal had ik nog staan, aangezien het aan de binnenzijde komt zie je er niets van.
Morgen de kast en het frame verder samen voegen.
In de bijlage kan je de tekening vinden.
Badkamer-Plafond.pdf
(25.19 KiB) 17 keer gedownload
Geeft een beetje het idee wat het moet worden.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Badkamer project

Bericht door Kappa7 »

Inmiddels zijn de speaker delen klaar.
IMG_20250704_211435.jpg
Morgen de lange delen verder afmaken dan kan het frame tegen het plafond geschroefd worden.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Badkamer project

Bericht door Kappa7 »

Gister de speaker uitsparing in het afwerk plafond gefreesd.
IMG_20250705_164954.jpg
De speaker wordt gedeeltelijk verdiept geplaatst, ik heb 3mm achter het magneet aan ruimte en ga 2mm naar binnen.
De gril zal dan 3mm uitsteken maar dat is het gevolg dat het plaat materiaal van 12mm op voorraad was bij de houthandel hier. is nu 9mm geworden wat voor het afwerk plafond eigenlijk wel dik genoeg is.
Bij gebrek aan een cirkel geleider deze maar even in elkaar geknutseld met een paar losse plankjes, hard stalen pen en de zij geleider.
IMG_20250705_164600.jpg
Het ziet er dan zo uit.
IMG_20250706_112612.jpg
De platen zijn hier afgewerkt en worden met Z profielen tegen de frames gehangen, de speaker klemt dan het afwerk plafond dan tegen het frame aan.
Daarmee wordt klapperen van de afwerkplaat voorkomen en kan deze weer verwijderd worden mocht ik ooit in de koof moeten zijn om een kabel bij te trekken of een probleem met de verlichting op te lossen.
Het gat naast de speaker zit buiten de kast en is voor een downlight, geen reflexpoort dus.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Badkamer project

Bericht door Kappa7 »

Inmiddels zitten de verlaagde plafonds er in en begint het wat te worden.
Nu maar eens over de versterking na gaan denken.
Ik heb nog een USB DAC staan waarvan het volume te regelen is via LMS dus dat stukje heb ik.
Voor de versterker zit ik nog even te kijken wat er kan.
Mag gewoon een chip ding zijn op basis van een TDA of zo iets..
Waar ik naar opzoek ben is een signaal detector ding geval wat de voeding voor de versterker in kan schakelen als er signaal aangeboden wordt en weer uit gaat na dat het signaal een minuut of 5 weg is.
Ik heb een dergelijke module hier wel eens voorbij zien komen maar kan het niet meer vinden.
Iemand een idee voor zo iets?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”