Purifi - Welke driver?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Purifi - Welke driver?
Ik weet niet of ik het helemaal goed volg, maar fase-verhoudingen tussen direct en indirect geluid, en ruimteinvloeden etc zijn toch iets anders dan fase-coherentie van een cross-over?
Re: Purifi - Welke driver?
Vandaag een update van Purifi gehad. Er is wat onverwachte vertraging in de uitlevering van de pre-orders. Mijn paartje zou hier met een week of 2 moeten zijn. Mijn probleem is alleen dat ik heel veel geduld heb, maar het is ook altijd heel snel op.
Re: Purifi - Welke driver?
Sinds vandaag beschikbaar in de webshop, tegen het luttele bedrag van 504 euro per stuk.
https://ptt.purifi-audio.com/shop/ptt1- ... wg104-2088
Voor hetzelfde bedrag koop je 2 x de Bliesma T25B (matched pair). Zou de Purifi 2 x zo 'goed' zijn?
Binnenkort in dit theater...
https://ptt.purifi-audio.com/shop/ptt1- ... wg104-2088
Voor hetzelfde bedrag koop je 2 x de Bliesma T25B (matched pair). Zou de Purifi 2 x zo 'goed' zijn?
Binnenkort in dit theater...
Re: Purifi - Welke driver?
Dit is de 'meegeleverde' FRD file van de meting (ik neem aan op een ISO baffle):
Re: Purifi - Welke driver?
Zo zou het er gefilterd uit moeten zien (op een infinite baffle):
De rommel rond 14khz is inderdaad niet heel tof. Maar of de soep zo heet wordt opgegeten is nog maar de vraag. Het gebeurd allemaal ruim boven de x-over dus geen problemen wat dat betreft.
De rommel rond 14khz is inderdaad niet heel tof. Maar of de soep zo heet wordt opgegeten is nog maar de vraag. Het gebeurd allemaal ruim boven de x-over dus geen problemen wat dat betreft.
Re: Purifi - Welke driver?
Ga je niet horen, maar wel grappig dat deze perfectionisten die er niet uit krijgen.
Re: Purifi - Welke driver?
Denk ook dat het hoorbare er van wel mee valt. Lijkt meer een zwieper t.g.v. van faseveschuiving t.g.v. looptijdverschillen dan een resonantie. Die perfectionisten hebben het er gewoon in gedesigned met hun fase gepruts 
Re: Purifi - Welke driver?
Ik denk dat het eerder een resonantie ten gevolge van de coherer is. Dat ding zit vlak tegen de dome gepositioneerd:
Golflengtes zijn:
14 kHz → 2.45 cm
22 kHz → 1.56 cm
Als de coherer resonant is, dan kan dat voor wat kleuring zorgen, maar nog de vraag of je het hoort.
Als ik zie wat de invloed van zeer kleine randjes bij de baffle etc al doen op de SPL bij de Bliesma, dan zit de coherer duidelijk wel wat in de weg. Maar...het voordeel is groter dan het nadeel dunkt me. De mannen van Purifi zijn niet op het achterhoofd gevallen.
Golflengtes zijn:
14 kHz → 2.45 cm
22 kHz → 1.56 cm
Als de coherer resonant is, dan kan dat voor wat kleuring zorgen, maar nog de vraag of je het hoort.
Als ik zie wat de invloed van zeer kleine randjes bij de baffle etc al doen op de SPL bij de Bliesma, dan zit de coherer duidelijk wel wat in de weg. Maar...het voordeel is groter dan het nadeel dunkt me. De mannen van Purifi zijn niet op het achterhoofd gevallen.
Re: Purifi - Welke driver?
Antwoord van ‘the man himself’ (Lars Risbo):
“ it’s resonances in the motor steel and magnet assembly. you see it because it’s a very unsmoothed measurement. The proximity of the coherer does not cause resonances in the audible range because it’s much closer to the dome than a wavelength. “
“ it’s resonances in the motor steel and magnet assembly. you see it because it’s a very unsmoothed measurement. The proximity of the coherer does not cause resonances in the audible range because it’s much closer to the dome than a wavelength. “
Re: Purifi - Welke driver?
Het is net geen 1dB, dat bultje bij 14khz. Onder hoeken wordt t nog minder (0, 15, 30, 45, 60 en 75 graden):
Re: Purifi - Welke driver?
Je zult er niks van merken. Het nette afstraalpatroon is veel belangrijker! Veel popmuziek is gepimd met een smal bultje van een dB of 3 tussen de 11 kHz en 14 kHz. Hoor je ook niemand over
Ben erg benieuwd!
Re: Purifi - Welke driver?
In Vituixcad nagegaan, tot zover klopt het voorgestelde filter schema.satefan schreef: ↑do 15 mei 2025, 19:45Zo zou het er gefilterd uit moeten zien (op een infinite baffle):
Screenshot 2025-05-15 at 19.37.34.png
De rommel rond 14khz is inderdaad niet heel tof. Maar of de soep zo heet wordt opgegeten is nog maar de vraag. Het gebeurd allemaal ruim boven de x-over dus geen problemen wat dat betreft.
Je moest eens weten wat andere tweeters aan mechanische resonanties of staande golven hebben. Wat je niet direct ziet wil nog niet zeggen dat het er niet is.
Re: Purifi - Welke driver?
Wat vergelijkende indicatieve studie gedaan in VituixCad.
Mijn "upgrade path" tweeter (SB26ADC met 4" WG Augerpro): De PTT1.3T04-HAG-01 eveneens dus met een 4" wg:
Beide tweeter overigens passief gevlakt.
Wat opvalt en eigenlijk conform verwachting is dat bij de PTT1.3 de PIR veel vlakker is en dat de power curve veel dichter bij de PIR ligt
De Directivity Index geeft uiteraard dezelfde indicatie.
Ben benieuwd of in de testbox de PTT1.3 een gedrag heeft dat overeenkomt met de door Purifi verstrekte gegevens
( de gegevens vand de SB26ADCWG is ook in die testbox gemeten)
Mijn "upgrade path" tweeter (SB26ADC met 4" WG Augerpro): De PTT1.3T04-HAG-01 eveneens dus met een 4" wg:
Beide tweeter overigens passief gevlakt.
Wat opvalt en eigenlijk conform verwachting is dat bij de PTT1.3 de PIR veel vlakker is en dat de power curve veel dichter bij de PIR ligt
De Directivity Index geeft uiteraard dezelfde indicatie.
Ben benieuwd of in de testbox de PTT1.3 een gedrag heeft dat overeenkomt met de door Purifi verstrekte gegevens
( de gegevens vand de SB26ADCWG is ook in die testbox gemeten)
Re: Purifi - Welke driver?
Als die grote resonantie piek richting de 28kHz is, dan zou de 14kHz rimpeltje daar mee samen kunen hangen en heb je kans dat met de notch op de 28 ook die van de 14 ermee word onderdrukt. Je zou dan een meting met alleen de notch moeten doen. Toen ik met een Notch rond de 27kHz ging meten bij de SEAS DXT, verdwenen ook dingen lager in de audio band en werd de THD over de hele linie wat lager en de pieken verdwenen. En niet alleen de tweede op b.v. de 13,5kHz, maar ook de tweede op op de 9kHz en de 6,25 etc.
Re: Purifi - Welke driver?
Zou goed kunnen zijn, maar zoals Lars al aangaf het is in het metaal/magneet en niet in de conus. We zullen zien 
Re: Purifi - Welke driver?
even zo maar een vraagje, heeft iemand wel eens een vervorming meeting gedaan met een purify driver en een ander degelijke driver in de zelfde prijs klasse of iets lager, (zeg maar direct achter elkaar als mooie vergelijking ?) nogal kostbaar testje als je geen plannen hebt met de drivers. zou hem graag doen anders 
Re: Purifi - Welke driver?
Denk dat het meest kapitaal gaat zitten in het ten dienste zijn van de vleermuizen! Er zijn zat domes, van ScanSpeak b.v., met ook knap lage vervorming en lage f_s en voor een fractie van de prijs.
