Purifi - Welke driver?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Ik weet niet of ik het helemaal goed volg, maar fase-verhoudingen tussen direct en indirect geluid, en ruimteinvloeden etc zijn toch iets anders dan fase-coherentie van een cross-over?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door pappaleo »

Ja
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Vandaag een update van Purifi gehad. Er is wat onverwachte vertraging in de uitlevering van de pre-orders. Mijn paartje zou hier met een week of 2 moeten zijn. Mijn probleem is alleen dat ik heel veel geduld heb, maar het is ook altijd heel snel op.
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Ah, ja, denk dat we in dezelfde uitleverronde zitten ;-)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Sinds vandaag beschikbaar in de webshop, tegen het luttele bedrag van 504 euro per stuk.

https://ptt.purifi-audio.com/shop/ptt1- ... wg104-2088

Voor hetzelfde bedrag koop je 2 x de Bliesma T25B (matched pair). Zou de Purifi 2 x zo 'goed' zijn?

Binnenkort in dit theater... :rock:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Dit is de 'meegeleverde' FRD file van de meting (ik neem aan op een ISO baffle):
Screenshot 2025-05-15 at 15.24.39.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Pjotr »

satefan schreef: do 15 mei 2025, 15:10
Voor hetzelfde bedrag koop je 2 x de Bliesma T25B (matched pair). Zou de Purifi 2 x zo 'goed' zijn?
De vraag is meer: Zou ABBA* 2x zo goed klinken er mee? :mrgreen:

* Of een andere favoriet naar keuze
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Wieger61 »

Resonantie op 14 kHz ... :-k Gratis erbij neem ik aan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Zo zou het er gefilterd uit moeten zien (op een infinite baffle):
Screenshot 2025-05-15 at 19.37.34.png
De rommel rond 14khz is inderdaad niet heel tof. Maar of de soep zo heet wordt opgegeten is nog maar de vraag. Het gebeurd allemaal ruim boven de x-over dus geen problemen wat dat betreft.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Wieger61 »

Ga je niet horen, maar wel grappig dat deze perfectionisten die er niet uit krijgen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Pjotr »

Denk ook dat het hoorbare er van wel mee valt. Lijkt meer een zwieper t.g.v. van faseveschuiving t.g.v. looptijdverschillen dan een resonantie. Die perfectionisten hebben het er gewoon in gedesigned met hun fase gepruts :mrgreen:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Ik denk dat het eerder een resonantie ten gevolge van de coherer is. Dat ding zit vlak tegen de dome gepositioneerd:
Screenshot 2025-05-15 at 20.10.08.png
Golflengtes zijn:

14 kHz → 2.45 cm
22 kHz → 1.56 cm

Als de coherer resonant is, dan kan dat voor wat kleuring zorgen, maar nog de vraag of je het hoort.

Als ik zie wat de invloed van zeer kleine randjes bij de baffle etc al doen op de SPL bij de Bliesma, dan zit de coherer duidelijk wel wat in de weg. Maar...het voordeel is groter dan het nadeel dunkt me. De mannen van Purifi zijn niet op het achterhoofd gevallen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Pjotr »

Een CS plotje zal het wel laten zien...
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Antwoord van ‘the man himself’ (Lars Risbo):

“ it’s resonances in the motor steel and magnet assembly. you see it because it’s a very unsmoothed measurement. The proximity of the coherer does not cause resonances in the audible range because it’s much closer to the dome than a wavelength. “
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Pjotr »

Unsmoothed measurement of niet. Zit er dus gewoon in.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Correct en tevens juist.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Het is net geen 1dB, dat bultje bij 14khz. Onder hoeken wordt t nog minder (0, 15, 30, 45, 60 en 75 graden):
Screenshot 2025-05-16 at 08.02.54.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Pjotr »

Je zult er niks van merken. Het nette afstraalpatroon is veel belangrijker! Veel popmuziek is gepimd met een smal bultje van een dB of 3 tussen de 11 kHz en 14 kHz. Hoor je ook niemand over :mrgreen: Ben erg benieuwd!
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

satefan schreef: do 15 mei 2025, 19:45
Zo zou het er gefilterd uit moeten zien (op een infinite baffle):

Screenshot 2025-05-15 at 19.37.34.png

De rommel rond 14khz is inderdaad niet heel tof. Maar of de soep zo heet wordt opgegeten is nog maar de vraag. Het gebeurd allemaal ruim boven de x-over dus geen problemen wat dat betreft.
In Vituixcad nagegaan, tot zover klopt het voorgestelde filter schema.
Je moest eens weten wat andere tweeters aan mechanische resonanties of staande golven hebben. Wat je niet direct ziet wil nog niet zeggen dat het er niet is.
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Ah zie nu reacties van anderen.
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Wat vergelijkende indicatieve studie gedaan in VituixCad. :think:
Mijn "upgrade path" tweeter (SB26ADC met 4" WG Augerpro):
sb26adc-passief-vlakken var3 CTA-2034-03-PIR.png
De PTT1.3T04-HAG-01 eveneens dus met een 4" wg:
PTT1.3T-HAG-01-V01 var3 CTA-2034-03-TargetCurve.png

Beide tweeter overigens passief gevlakt.
Wat opvalt en eigenlijk conform verwachting is dat bij de PTT1.3 de PIR veel vlakker is en dat de power curve veel dichter bij de PIR ligt
De Directivity Index geeft uiteraard dezelfde indicatie.

Ben benieuwd of in de testbox de PTT1.3 een gedrag heeft dat overeenkomt met de door Purifi verstrekte gegevens :?:
( de gegevens vand de SB26ADCWG is ook in die testbox gemeten)
jvenema
Berichten: 1443
Lid geworden op: di 20 aug 2019, 12:38
Locatie: Helmond (bij Eindhoven)

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door jvenema »

Als die grote resonantie piek richting de 28kHz is, dan zou de 14kHz rimpeltje daar mee samen kunen hangen en heb je kans dat met de notch op de 28 ook die van de 14 ermee word onderdrukt. Je zou dan een meting met alleen de notch moeten doen. Toen ik met een Notch rond de 27kHz ging meten bij de SEAS DXT, verdwenen ook dingen lager in de audio band en werd de THD over de hele linie wat lager en de pieken verdwenen. En niet alleen de tweede op b.v. de 13,5kHz, maar ook de tweede op op de 9kHz en de 6,25 etc.
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Zou goed kunnen zijn, maar zoals Lars al aangaf het is in het metaal/magneet en niet in de conus. We zullen zien :relax:
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door WrineX »

even zo maar een vraagje, heeft iemand wel eens een vervorming meeting gedaan met een purify driver en een ander degelijke driver in de zelfde prijs klasse of iets lager, (zeg maar direct achter elkaar als mooie vergelijking ?) nogal kostbaar testje als je geen plannen hebt met de drivers. zou hem graag doen anders :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Pjotr »

Denk dat het meest kapitaal gaat zitten in het ten dienste zijn van de vleermuizen! Er zijn zat domes, van ScanSpeak b.v., met ook knap lage vervorming en lage f_s en voor een fractie van de prijs.
Plaats reactie