Recap adres
Moderator: Beheerdersteam
Recap adres
Ik wil mijn versterker een recap geven en bedacht dat ik dat niet zelf ga doen. Wie weet een goed adres in de omgeving van Utrecht? In ieder geval de buffer elco's. Die bufferen niet echt meer.
(Ik zie er zelf tegenop om de printplaat los te maken uit de kast. Ben bang dat ik iets kapot maak.)
(Ik zie er zelf tegenop om de printplaat los te maken uit de kast. Ben bang dat ik iets kapot maak.)
Re: Recap adres
Recappen, ook zo'n onuitroeibare internet hype.
ALs je twijfelt, elco's loskoppelen en ESR en capaciteit meten. Het merendeel van die dikke buffer elco's zit ook na 40 jaar nog keurig op spec is mijn ervaring. Ik heb er nog nooit hoeven te vervangen.
Het zijn eigenlijk altijd de wat kleinere exemplaren die ook nog eens op hete plekken zitten die moeilijk kunnen gaan doen. En in SMPS voedingen kom je wel eens ellende tegen natuurlijk, maar die hebben het ook wel wat zwaarder dan deze jongens in een lineaire 50Hz voeding.
Allemaal uitgaande van merk spul natuurlijk. Ali is een ander verhaal.
ALs je twijfelt, elco's loskoppelen en ESR en capaciteit meten. Het merendeel van die dikke buffer elco's zit ook na 40 jaar nog keurig op spec is mijn ervaring. Ik heb er nog nooit hoeven te vervangen.
Het zijn eigenlijk altijd de wat kleinere exemplaren die ook nog eens op hete plekken zitten die moeilijk kunnen gaan doen. En in SMPS voedingen kom je wel eens ellende tegen natuurlijk, maar die hebben het ook wel wat zwaarder dan deze jongens in een lineaire 50Hz voeding.
Allemaal uitgaande van merk spul natuurlijk. Ali is een ander verhaal.
Re: Recap adres
Volgens mij zie ik daar rechts een luidspreker relais zitten. Daarom is hij gelijk stil.
Als hij niet bromt, zijn de elco's prima.
Als hij niet bromt, zijn de elco's prima.
Re: Recap adres
Was het nou zo'n moeite om in de fabriek die emitter weerstanden even langs een lineaaltje recht te zetten ?
(voor de rest eens met 90006. vaak zijn het kleine elco'tjes die gaan verlopen. grote maar zelden.)
(voor de rest eens met 90006. vaak zijn het kleine elco'tjes die gaan verlopen. grote maar zelden.)
Re: Recap adres
En als je alle kleintjes los gaat halen vervang je ze natuurlijk.
Maar zou het voldoende zijn om er slechts enkele uit te halen in een risicogebied of zegt dat echt niets over de rest van de condensatoren?
Maar zou het voldoende zijn om er slechts enkele uit te halen in een risicogebied of zegt dat echt niets over de rest van de condensatoren?
Re: Recap adres
Versterker is van 1997. Jonger dan ik dacht. Misschien alleen wat kleine dingen vervangen door betere. Of misschien wel helemaal niets.
Ik ga dit draadje eens bestuderen: https://www.diyaudio.com/community/thre ... 047/page-2
Ik ga dit draadje eens bestuderen: https://www.diyaudio.com/community/thre ... 047/page-2
Re: Recap adres
Maar voor het geval iemand wel een goed recapadres zoekt nabij Utrecht??
https://www.hifistereo.nl (zaten eerst in Soest maar nu in Woerden)
Andere adressen tips??
https://www.hifistereo.nl (zaten eerst in Soest maar nu in Woerden)
Andere adressen tips??
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Recap adres
Als je laagweergave nog goed is zou ik er niets aan doen. Wanneer die buffers niet meer bufferen dan merk je dat wel aan een gebrek aan laag.
Ik heb weleens een versterker op mijn werktafel gehad waar de buffer elco's niets meer deden, was net of je naar een telefoon luisterde.
Ik heb weleens een versterker op mijn werktafel gehad waar de buffer elco's niets meer deden, was net of je naar een telefoon luisterde.
-
Driekwartgeleider
- Berichten: 67
- Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14
Re: Recap adres
Welke class is die amp? Class A of AB, en ook het aantal gebruiksuren is best wel van belang.
