Recap adres

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Recap adres

Bericht door snoef3 »

Ik wil mijn versterker een recap geven en bedacht dat ik dat niet zelf ga doen. Wie weet een goed adres in de omgeving van Utrecht? In ieder geval de buffer elco's. Die bufferen niet echt meer.
(Ik zie er zelf tegenop om de printplaat los te maken uit de kast. Ben bang dat ik iets kapot maak.)
Bijlagen
IMG20250130164500.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Recap adres

Bericht door ds23man »

Hoe weet je dat ze niet goed meer bufferen? :think: :think: :think: :think:
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Recap adres

Bericht door 90000006 »

Recappen, ook zo'n onuitroeibare internet hype.

ALs je twijfelt, elco's loskoppelen en ESR en capaciteit meten. Het merendeel van die dikke buffer elco's zit ook na 40 jaar nog keurig op spec is mijn ervaring. Ik heb er nog nooit hoeven te vervangen.

Het zijn eigenlijk altijd de wat kleinere exemplaren die ook nog eens op hete plekken zitten die moeilijk kunnen gaan doen. En in SMPS voedingen kom je wel eens ellende tegen natuurlijk, maar die hebben het ook wel wat zwaarder dan deze jongens in een lineaire 50Hz voeding.

Allemaal uitgaande van merk spul natuurlijk. Ali is een ander verhaal.
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: Recap adres

Bericht door snoef3 »

ds23man schreef: do 30 jan 2025, 16:57
Hoe weet je dat ze niet goed meer bufferen? :think: :think: :think: :think:
Nou, als ik de versterker uit zet terwijl er nog een input is dacht ik altijd dat het langzaam uitgaande geluid kwam door de buffer elco's die nog stroom geven. In deze is uit gewoon meteen uit.
90000006
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 10 mar 2023, 15:56

Re: Recap adres

Bericht door 90000006 »

Volgens mij zie ik daar rechts een luidspreker relais zitten. Daarom is hij gelijk stil.

Als hij niet bromt, zijn de elco's prima.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Recap adres

Bericht door ray5150 »

Was het nou zo'n moeite om in de fabriek die emitter weerstanden even langs een lineaaltje recht te zetten ?
(voor de rest eens met 90006. vaak zijn het kleine elco'tjes die gaan verlopen. grote maar zelden.)
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3080
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Recap adres

Bericht door beijert »

En als je alle kleintjes los gaat halen vervang je ze natuurlijk.

Maar zou het voldoende zijn om er slechts enkele uit te halen in een risicogebied of zegt dat echt niets over de rest van de condensatoren?
snoef3
Berichten: 621
Lid geworden op: di 19 jan 2016, 16:22

Re: Recap adres

Bericht door snoef3 »

Versterker is van 1997. Jonger dan ik dacht. Misschien alleen wat kleine dingen vervangen door betere. Of misschien wel helemaal niets.
Ik ga dit draadje eens bestuderen: https://www.diyaudio.com/community/thre ... 047/page-2
Vhond
Berichten: 216
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Recap adres

Bericht door Vhond »

Maar voor het geval iemand wel een goed recapadres zoekt nabij Utrecht??

https://www.hifistereo.nl (zaten eerst in Soest maar nu in Woerden)

Andere adressen tips??
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Recap adres

Bericht door RobertD »

Als je laagweergave nog goed is zou ik er niets aan doen. Wanneer die buffers niet meer bufferen dan merk je dat wel aan een gebrek aan laag.
Ik heb weleens een versterker op mijn werktafel gehad waar de buffer elco's niets meer deden, was net of je naar een telefoon luisterde.
Driekwartgeleider
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 18 aug 2024, 2:14

Re: Recap adres

Bericht door Driekwartgeleider »

Welke class is die amp? Class A of AB, en ook het aantal gebruiksuren is best wel van belang.
Plaats reactie