Soundbar versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Soundbar versterker

Bericht door Maurice01 »

Goede Middag,,,

Onder het mom van zien bouwen doet bouwen :lol: .

Ik zag op het topic luisterdag dat er een soundbar mee kwam ( ik hoop dat ik ook even tijd vind om langs te wandelen)

Maar mijn vraag is,,,, welke versterker ( liefst inbouw, ander word het een eigen aanpassing ) is daar een beetje voor geschikt???

En dat die dan via de hdmi uitgang op mijn tv naar de versterker toe gaat.

Ik heb nog driver's en filters genoeg.
En denk zelfs dat ik nog een mooie 10cm mid met tweeter en filter heb liggen ergens.
Bijlagen
soundbar.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundbar versterker

Bericht door Pjotr »

Zelf klussen of zelf kopen? Tegen kant en klaar is niet meer zelf op te bouwen eigenlijk. Denk b.v. aan de Topping MX3 of Topping MX5. De MX5 heeft ook een fantastisch goede hoofdtelefoon versterker aan boord! Die staat hier bij de TV via Toslink O:)
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Re: Soundbar versterker

Bericht door Maurice01 »

Ha Pjotr,

Zelf klussen,,,, ( vingers jeuken weer een beetje om iets te bouwen)
En ik heb ruimte ook net onder de tv (meubel) om er iets in weg te bouwen.


Grappige versterker, maar mis helaas de hdmi ingang. en dat is toch een must om het geluid aan te sturen.
De digitale uitgang gebruik ik voor mijn gewone installatie.
eQuanD
Berichten: 145
Lid geworden op: do 24 mar 2011, 21:20

Re: Soundbar versterker

Bericht door eQuanD »

Volledig akkoord met Pjotr. Zelf klussen is nog steeds interessant, maar ik denk dat zelfbouw tegenwoordig meer het samenbouwen van beschikbare modules is dan zelf de modules te willen opbouwen. Er is tegenwoordig zodanig veel beschikbaar op de zelfbouwmarkt van goede kwaliteit aan zeer schappelijke prijzen (als je een beetje opzoekt toch...).

De 2.1 versterker module die ik voor de eerste keer heb gebruikt in de Canton actieve subwoofer is me heel goed bevallen, in zoverre dat ik graag blijf verder werken met deze module. Deze is enkel aanstuurbaar via bluetooth en RCA (AUX ingang +/- 200mV gevoeligheid). Dat volstond voor mijn toepassingen. Als upgrade voor het TV geluid, gebruik ik de koptelefoon uitgang van de TV naar de RCA ingang. Zo kan je het volume blijven regelen met de TV afstandsbediening.  Mijn vereisten voor de versterker waren: Een goed geluid, bedrijfszeker en niet duur.

Modules met HDMI aansluitingen zullen ook wel beschikbaar zijn. Zie wat Pjotr heeft voorgesteld. Let echter wel op als je het audiosignaal uit de HDMI connector wilt halen, want het zou kunnen dat er een tijdsverschil is tussen geluid en beeld, dat niet altijd gesynchroniseerd kan worden.
 
Ik breng zoals gezegd zo'n versterker module mee naar Breda. Indien gewenst geef ik graag alle info.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundbar versterker

Bericht door Pjotr »

Psies, het is een versterker en geen TV/monitor. Dus je zult als je HDMI wilt gebruiken daarvoor iets moeten bedenken wat het digitale signaal van de HDMI aansluiting oppikt en dat al dan niet naar S/PDIF, Toslink of direct, naar analoog omzet. Hier hangt de MX5 niet alleen aan de TV maar ook aan de Blue/DVD speler en een muziekserver endpoint voor internet radio, Qobuz etc. en de eigen muziekcollectie
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Soundbar versterker

Bericht door Kappa7 »

Dan is de WiiM Ultra wel een mooie kandidaat daar voor.
kan met HDMI overweg en kun je nog als streamer gebruiken ook.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundbar versterker

Bericht door Pjotr »

Jawel, maar hij wil iets geïntegreerd geloof ik, geen los kastje. Is dat sync probleem van Papaleo nu dan opgelost? Is precies dat wat hier al eerder aangegeven is. Hij heeft denk ik meer aan een Toslink-, S/PDIF,- splitter.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Soundbar versterker

Bericht door pappaleo »

Nee, dat is nog niet opgelost. Het is ook niet altijd, maar wel in meer dan 50% van de keren dat we naar TV overschakelen.
Ik heb nog niet gevonden hoe ik die delay permanent op 0ms kan zetten
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Soundbar versterker

Bericht door Shadow »

ik krijg hem op 70ms en dan blijft ie staan (optisch in vanaf tv)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundbar versterker

Bericht door Pjotr »

Maar goed dat is een ander topic. Toslink is sowieso wel goed synchroon met het beeld, of is dat te krijgen vanuit de TV. TS heeft dan meer aan een Toslink splitter, een simpel DACje en een LM3886 versterkerpintje voor inbouw denk ik. Of een Sure versterkerprintje.

Ik heb zelf nog deze 2.1 versterker van Arylic liggen. Helemaal compleet met Toslink/Coax in module, AB, kabeltjes en voeding:
Arylic-2_1.jpg
Is ongebruikt en ik ga hem niet meer gebruiken. Mocht TS belangstelling hebben PB mij dan even.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Soundbar versterker

Bericht door Shadow »

Dat zijn prima bordjes daarvoor
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Soundbar versterker

Bericht door Kappa7 »

Peter waarom geef je de beste man niet een oplossing waar hij om vraagd, namelijk een hdmi interface?
Dat is voor de integratie met cec en dergelijke by far de mooiste oplossing
Gaat met spdif niet lukken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundbar versterker

Bericht door Pjotr »

Kappa7 schreef: do 15 mei 2025, 8:23
Peter waarom geef je de beste man niet een oplossing waar hij om vraagd, namelijk een hdmi interface?
Waarom geeft jij die niet dan als je beter weet? Aan dit soort demagogie heeft ie ook niks. Ik heb hem niet direct zo voorhanden als inbouw blokje. Hij kan toch gewoon een splitter hangen in de S/PDIF of Toslink uitgang van zijn TV: 1 uitgang naar de hifi set en 1 uitgang naar de soundbar. Geen gedoe met syncen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Soundbar versterker

Bericht door Kappa7 »

Is de volume van de spdif uitgang dan regelbaar of wil je dat op het kaartje doen wat je hierboven liet zien?

En ja ik weet ook dat er voor hdmi wat meer nodig is dan je met een spdif uitgang kan doen.
Zo heb je een edit nodig om bij het opstarten af te spreken welke resolutie er gebruikt wordt en welke audio daar dan gebruikt gaat worden.
In het HDMI signaal kan namelijk stereo en surround zitten.
Daarnaast is er een licentie nodig om de diverse surround formaten te kunnen decode en naar stereo te converteren.
Vandaar dat je dergelijke interfaces niet snel tegen zult komen op de diy markt en zit je aan een consumenten doosje vast dat dit voor je kan doen.
Vandaar de oplossing met de Wiim.
Een losse avr kan ook gebruikt worden natuurlijk.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundbar versterker

Bericht door Pjotr »

Hij kan natuurlijk wel een HDMI audio extractor met stereo cinch uitgang er aan hangen en met een Sure bordje als versterker. Die zijn er te kust en te keur. Behoudens dat de audiokwaliteit nogal mager is, is het ook maar afwachten of het met de betreffende HDMI ook werkt. Zijn ook weer tig variaties van.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Soundbar versterker

Bericht door Kappa7 »

Dat werkt tot er een surround signaal aangeboden wordt.
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Re: Soundbar versterker

Bericht door Maurice01 »

:think: :think: :think: :think: :think:

Okeeeee , ik dacht iets simpels te maken :-s
Speakers filters en hout etc heb ik vast in een stoffige doos liggen.
Versterking niet.


Ik heb er ook nooit bij stil gestaan dat eventueel via een hdmi geluid en beeld niet synchroom zouden kunnen lopen.

En ik dacht, ik heb de ruimte in mijn kast ( 82 breed 12 hoog en 40 diep) iets mooi's erin te maken.
Zodat de tv aangaat de soundbar ook aangaat. en de volume van de tv uit en dat dat via de soundbar loopt.

Nu bewandel ik mij op een weg die mij totaal niet bekend is.


Dus conclusie is :
Ja het is te doen, maar dan het beste via een toslink. ( dus die moet gesplitst worden. vanuit tv naar de dac en naar de soundbar ) ?
En die toslink stuurt dan weer een versterker bordje aan, als ik die in wil bouwen. ( desnoods extern, daar is ruimte genoeg voor ook ) ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundbar versterker

Bericht door Pjotr »

Denk dat je ook even de mogelijkheden/opties van je TV moet bekijken. HDMI is doorgaans bedoeld om een DVD spelert aan te sluiten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Soundbar versterker

Bericht door Shadow »

Euhhh nee?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Soundbar versterker

Bericht door ray5150 »

Ook fabrieks soundbar's worden via HDMI aangestuurd, ik heb er een van flipse.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundbar versterker

Bericht door Pjotr »

Bij de nieuwe TV's wel ja, maar dat is niet altijd zo.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Soundbar versterker

Bericht door Kappa7 »

Tis al wel aardig gemeengoed dat de TV de versterker aan stuurt.
Je moet nog wel een erg oud beestje hebben als die geen CEC en ARC heeft.
ARC dat wordt al ondersteund van af de HDMI 1.4 standaard. en CEC van af de 1.2 standaard uit 2005
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundbar versterker

Bericht door Pjotr »

Nja, aan pingpongen heeft TS ook niet veel. Zoiets dus:
dayton-audio-sba302.jpg
https://www.audiophonics.fr/en/amplifie ... 15842.html

Wel aan de prijs en zit er ook nog geen voeding bij. Al kost een losse voedingssteen ook niet de hoofdprijs. Voor een stuk minder heb je een los versterker bordje een S/PDIF of HDMI --> I2S interface of cinch kaartje. Kijk eens wat verder rond op die site.
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Re: Soundbar versterker

Bericht door Maurice01 »

Hahahahaha...

Inderdaad, beetje ping pong zo :lol: ...

in ieder geval wel genoeg tips en optie's .

Wat ik nu ga doen, ik koop een beetje krachtige soundbar.
Schroef die open. las de speaker draden op en sluit ze aan op een test kast
Test kast en plaats mijn eigen speakers erin die precies in mijn meubel past.

klinkt dit beter als de soundbar, ga ik het netter afwerken .

En zo niet, terug bouwen .

Heb ik in ieder geval een paar dagen lopen rommelen en knutselen :yeah:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Soundbar versterker

Bericht door Pjotr »

Lijkt mij wel een realistisch plan. Als je ook nog moet tobben om de versterking in orde te krijgen. Kost ook nog een hoop tijd en moet je maar lol in hebben.
Plaats reactie