3weg systeem vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Ik heb inmiddels al een aantal jaren met mijn Countach van Don Highend audiohttps://www.donhighend.de/?page_id=6288 gewerkt maar zit er toch aan te denken om eens wat nieuws te gaan nabouwen in de hoop dat dat ook een duidelijke verbetering in geluidscheiding in laag, midden en hoog gaat geven. Ik vind de Troelstra ontwerpen wel erg mooi(een aantal) en ik moet ook rekeninghouden met de wensen van de dame des huizes.
Vooral niet groter(nu 100x30x30) en het mag het dubbele kosten. Ik had 2 ontwerpen gezien waarvan er een jammer genoeg te hoog is (120cm) de Ecta Grande en de Revelator-851, die laatste spreekt mij wel aan maar ik heb geen idee hoe jullie tegen deze drivers aankijken en of dit voor mij een duidelijke verbetering gaat geven, want anders is 2,5K wel veel geld. Ik stuur ze aan met de SV572 en de composietversterker met de LM 3886. graag jullie mening over deze luidspreker.
http://www.troelsgravesen.dk/Revelator-851.htm.
Of moet ik toch nog naar wat anders kijken voor dat geld?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Shadow »

Ik weet dat de CNO-Grande met Seas drivers mij meer aanspreekt...dat is iets wat ik de laatste jaren wel geleerd heb gek genoeg....liever Seas voor mij.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door dre »

Een 2.5 weg met 18cm drivers kan ook prima voldoen hoor.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door dre »

De Revelator 851 lijkt mij ook een prima speaker trouwens.
Zelf hou ik van iets droger laag,maar kwaliteit zal het zeker geven.
En je kan later nog een mooie tweeter upgrade toepassen. :goedzo:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door dre »

Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Wat vind je van de SBA 10?
Op zich mooi met die 10" woofer, maar zijdelings valt er erg veel weg (30gr) dat heb ik met mijn speakers nu ook, en bij die revelator is dat zo te zien veel beter.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Shadow schreef: ma 05 mei 2025, 18:55
Ik weet dat de CNO-Grande met Seas drivers mij meer aanspreekt...dat is iets wat ik de laatste jaren wel geleerd heb gek genoeg....liever Seas voor mij.
Maar heb je ook wat gehad uit de revelator en Illuminator serie, Joram?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door dre »

De Revelators zijn behoorlijk warm van klank.
Wel goed en gedetailleerd.
De Illuminators zijn neutaler.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door dre »

peterl schreef: ma 05 mei 2025, 21:46
Wat vind je van de SBA 10?
Op zich mooi met die 10" woofer, maar zijdelings valt er erg veel weg (30gr) dat heb ik met mijn speakers nu ook, en bij die revelator is dat zo te zien veel beter.
Dat valt wel mee toch wel mee?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Ik bedoel in het hoog Dre, als ik nu naar de keuken loop of maar een paar meter buiten de speaker kom valt er erg veel hoog weg, en ik hoop in het midden een wat frisser geluid te krijgen, maar nu lees ik dat de revelator warmer is, als dat in het midden ook is dan vind ik dat minder.ik heb beide bijgevoegd, daar zit toch aardig verschil in toch of zie ik dat verkeerd Dre?
Bijlagen
red-600-horizontal-0-10-20-30-40.gif
revelator.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door markbakk »

Ik zou eerder bij Heissmann of andere meer no-nonsense designers kijken. Troels Gravesen is goed in heel dure chassis en dito filteronderdelen uitzoeken. En ik vertrouw zijn gepubliceerde metingen niet helemaal, ze zijn in elk geval flink vlak gestreken. Kijk maar eens naar de afval onder hoeken en vergelijk die met de datasheet van de toegepaste tweeter. Die 15M is echt wel een mooie mid, maar een bultje in de impedantiecurve en dito knikje in de response bij 1k verraadt toch iets in de rolrand waarvan Gravesen stelt dat het er niet zou zijn. Just my 2ct hoor…
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Shadow »

peterl schreef: ma 05 mei 2025, 21:50
Shadow schreef: ma 05 mei 2025, 18:55
Ik weet dat de CNO-Grande met Seas drivers mij meer aanspreekt...dat is iets wat ik de laatste jaren wel geleerd heb gek genoeg....liever Seas voor mij.
Maar heb je ook wat gehad uit de revelator en Illuminator serie, Joram?
Heb de midhoog sectie van Troels z'n MUN17 hier eens getest, met andere laagdriver (CSS SDX12) was geen fan - helaas want dat zijn hele dure drivers (Be dome d2904 en 18M). Verkocht toen...ik vind Troels z'n Nextel 2F erg leuk, maar dan zou ik de woofer in de zijkant zetten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Shadow »

markbakk schreef: ma 05 mei 2025, 22:38
Ik zou eerder bij Heissmann of andere meer no-nonsense designers kijken. Troels Gravesen is goed in heel dure chassis en dito filteronderdelen uitzoeken. En ik vertrouw zijn gepubliceerde metingen niet helemaal, ze zijn in elk geval flink vlak gestreken. Kijk maar eens naar de afval onder hoeken en vergelijk die met de datasheet van de toegepaste tweeter. Die 15M is echt wel een mooie mid, maar een bultje in de impedantiecurve en dito knikje in de response bij 1k verraadt toch iets in de rolrand waarvan Gravesen stelt dat het er niet zou zijn. Just my 2ct hoor…
Scan Speak heeft er ook niks mee gedaan, Purifi en anderen wel, die rolrand resonantie is standaard bij de meeste drivers van die doorsnee en je kan er niks mee doen / rolrand coaten / rolrand opnieuw uitvinden. Ik ben benieuwd of die speciale holle rolranden van PHL dat ook laten zien, maar da's voer voor een ander topic misschien.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

ik vind Troels z'n Nextel 2F erg leuk, maar dan zou ik de woofer in de zijkant zetten.
Ik ook wel maar die is opgebouwd met een semi actief systeem en ik weet niet of dat zo aan te passen is.
Ik zou eerder bij Heissmann of andere meer no-nonsense designers kijken
Bedankt markbakk, ga ik ook eens kijken.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

https://www.lautsprechershop.de/hifi/topas_plus.htm
Ik zag de Topas plus ook nog, helaas geen verdere gegevens en een gesloten systeem(nadeel?) voordeel compacter in maatvoering. Kan er wel de hobby hifi van bestellen.http://www.hobby-hifi.de/Archiv_und_Dow ... 06_06.html. Hier vond ik testgegevens van iemand.
Bijlagen
Topas_plus_HH_6_2006.BPJ
(78.85 KiB) 22 keer gedownload
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door markbakk »

Zorg dat je in elk geval iets uitzoekt dat is ontworpen naar moderne inzichten rond directivity en dat een gelijkmatig met de geluiddruk verlopend geluidsvermogen heeft. Erin aka bikinpunk heeft een inmiddels vrij beroemde site in de lucht, waarop hij allerlei (fabrieks)luidsprekers test en uitlegt hoe hij meet. En hoewel het resultaat natuurlijk altijd een combinatie is van luidspreker, opstelling, luisterplek en akoestiek van de luisterruimte, is het niet heel verstandig om te beginnen met een luidspreker die zich op dat vlak niet netjes gedraagt, want dat moet je dan weer corrigeren.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Ik ben voor mijzelf uitgekomen op 2 ontwerpen waar ik ook de drivers voor heb liggen.
De Seas nextel 2F http://www.troelsgravesen.dk/SEAS-NEXTEL-2F.htm#DRIVERS of de
Seas Acapella Next http://www.troelsgravesen.dk/AcapellaNEXT.htm#The%20Cab
Ik vind qua uiterlijk de Acapella mooier en de nextel kan zeker ook maar de woofer aan de achterzijde vind ik minder ivm de muur die er vrij kort achter staat, ik zou deze dan ook zeker passief maken, maar de vraag is of de woofer zonder nadelige effecten naar voren geplaatst kan worden.
En dan komt de vraag wat is de beste keus qua eigenschappen?
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Ouwebok »

Die woofer kan ook aan de voorkant…maakt niet uit.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

Vandaag het pakket van Janzen binnen gekregen, kan ik beginnen de filters op te bouwen.
Ik had ook nog contact gehad me Troels Gravesen, maar die gaf aan dat de woofer echt aan de achterzijde moet komen voor het geluidsbeeld. Het volgende is Hout bestellen voor de kast en dan kan ik beginnen maar dat duurt nog wel even. 2 platen van 25mm MDF V313 bestellen en laten bezorgen wordt ook nog een (duur)dingetje.
Bijlagen
janzen 2.jpg
Janzen 1.jpg
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Kappa7 »

Ga ik volgen, mooi project.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door MechanicalAnimal »

peterl schreef: di 12 aug 2025, 20:49
Vandaag het pakket van Janzen binnen gekregen, kan ik beginnen de filters op te bouwen.
Ik had ook nog contact gehad me Troels Gravesen, maar die gaf aan dat de woofer echt aan de achterzijde moet komen voor het geluidsbeeld. Het volgende is Hout bestellen voor de kast en dan kan ik beginnen maar dat duurt nog wel even. 2 platen van 25mm MDF V313 bestellen en laten bezorgen wordt ook nog een (duur)dingetje.
Leuk, dat wordt weer genieten van een bouwtopic :goeie:


1 vraagje en 1 tip

Welke speaker is het nu geworden die je gaat bouwen?

Ik heb een lokale houthandel die V313 levert en ik maakte dan altijd een zaagplan zodat ik hun daar de platen al ruw op maat liet zagen en ze in de wagen pastte......zeker als je ff langs gaat voor zo'n kleine order rekenen ze (is mijn ervaring) maar een klein bedragje en de laatste keer zelfs niks (ben je daar weer? schieten die luidsprekers al op?". Maar dan moet je wel het spul zelf kunnen ophalen natuurlijk.

Ik weet niet precies wat die bezorgkosten gaan worden bij jou, maar dat zal niet meevallen denk ik....PostNL gaat die 1220x2440 niet brengen :rofl:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door peterl »

SEAS NEXTEL-2F http://www.troelsgravesen.dk/SEAS-NEXT ... tm#DRIVERS is wat het gaat worden, ik bouw wel de passieve versie. Amersfoort is wat te ver weg voor mij, ook gezaagd is het gewicht veel te zwaar voor de post, 100kg mdf heb je zo. ik ben nog in de regio aan het kijken bij mij.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Shadow »

Waarom passief als ik vragen mag? Actief laag zou mijn voorkeur hebben n.l.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Kappa7 »

Dat heb ik dan weer niet, zeker niet als je al een goede versterking hebt staan die prima het laag kan leveren.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3weg systeem vloerstaander

Bericht door Pjotr »

Waarom niet? Als je toch zo'n stevig systeem gaat bouwen. De laagsectie van een passief X-over van zo'n systeem gaat gewoon groot, duur, complex en inefficiënt worden. Het zit nota bene gratis en voor nop in de NCore meegeleverd! Komt nog bij dat je het laag meestal een stuk beter in jouw kamer krijgt als je de DSP van de NCore daar voor inzet. En al helemaal als je weinig (kamer)ruimte hebt! En Troels mag dan Troels heten maar een woofer tegen de muur laten blazen zonder verdere equalizing vind ik nogal twijfelachtig.

Maar geen man overboord, het kan allemaal nog :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”