Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Wieger61 »

Bij mij werken ze perfect :-)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Shadow »

Houden zo
Gebruikersavatar
Otto S
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 apr 2024, 11:02
Locatie: Den Bosch

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Otto S »

RobertD schreef: do 10 apr 2025, 8:39
Jij hoeft niet naar de sportschool als je met dit zware ding aan de gang bent
Of juist wel. Nu flink gaan trainen om hem straks op z’n plek te kunnen zetten.
Aan de achterkant komt ie op kleine wieltjes te staan. Dit omdat ik verwacht dat ie straks te zwaar is om hem in de kast te tillen. Dan kan ik hem rollen. Echt niet handig dus, maar wel nodig voor de WAF.

Hieronder heb ik de schema’s toegevoegd. Ik bouw hem volgens dit schema. Alle trafo’s en spoelen heb ik bij AE in schagen gekocht. Als gelijkrichterbuizen heb ik een gloednieuwe (NOS) set Philips GZ37 voor een mooie prijs op de kop kunnen tikken. De 300B buizen zijn Chinezen van Full Music.

Voor de koppelcondensatoren heb ik Audyn True Copper Max liggen. Dure jongens, maar ik vind ze geweldig klinken. Ik heb ze eerder in mijn hoofdtelefoonversterker toegepast, ik heb er mijn solid state versterker (Dayens Menuetto) mee gepimpt, ik heb een set toegepast in het filter van mijn luidsprekers (Troels Gravesen Faital 3wc12) en nu dus ook als koppelcondensator in mijn pas gebouwde Cleo voorversterker. Een paar maanden geleden heb ik echter Russische PIO’s NOS gekocht via Ebay in Oekraïne. Voor een fractie van de prijs van de Audyns, maar ze doen er naar mijn mening niet voor onder (in mijn hoofdtelefoonversterker). Ik heb dus de keus welke condensatoren ik als koppelcondensatoren ga gebruiken. Ik kan de PIO’s ook nog in de Cleo toepassen. Als de boel goed is ingespeeld ga ik ermee experimenteren.
Bijlagen
IMG_0064.gif
IMG_0063.gif
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door democles »

Hierna bouw je nooit weer een alles in 1 versterker. :lol:
En zul je verlangen naar twee mono blokjes. O:)

Even alle gekheid op een stokje.

Succes met dit gevaarte.
Twee opmerkingen!
Ja ik ben een zeik wijf :lol:

De linker ingang staat pal naast de net entre,kan goed gaan ,maar meestal plaats je deze dingen zover mogelijk uit elkaar. :?
ingang.jpg
De trafo opstelling is aardig uitgemeten,maar of het elkaar gaat beïnvloeden qua ,strooivelden brom, is afwachten. :?
Je kunt dit meten door de net trafo onder spanning te zetten(primair 230V),met niks aangesloten en dan het aantal AC mV te meten over de uitgangstrafo 8 ohm en 0 aansluitingen. Alles meer dan +- 3mV is dan hoorbare instralings brom,en dat filter je er niet meer uit in de voeding. :shock:
Bijlagen
opstelling.jpg
Laatst gewijzigd door democles op zo 13 apr 2025, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Otto S
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 apr 2024, 11:02
Locatie: Den Bosch

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Otto S »

democles schreef: vr 11 apr 2025, 2:46
Ja ik ben een zeik wijf :lol:
Zolang het functioneel zeiken is heb ik daar geen problemen mee :D

De signaalingang kan ik nog wisselen met een luidspreker terminal. Dan staat de ingang verder van de netaansluiting af. Ga ik aanpassen. Nu kan het nog gemakkelijk.

Ik heb met het plaatsen van de trafo’s en spoelen wel op de richting van de windingen gelet. De voedingstrafo en de ugt zijn ingegoten. Ik neem aan dat dat ook wel iets scheelt in de onderlinge beïnvloeding. Maar meten is weten…. Ik had overigens niet gedacht aan doormeten. Ik kende wel de truc met het aansluiten van een koptelefoon op ugt. Dan kan je horen of er een brom aanwezig is. Dit ga ik zeker ook controleren!

Dank dus voor je tips :goedzo: (en scherp van je op dat uur van de nacht…)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Shadow »

Ingieten heeft nauwlijks tot geen effect op straling, afschermen wel, meestal zijn ingegoten trafo's ook van een scherm voorzien...
Gebruikersavatar
Otto S
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 apr 2024, 11:02
Locatie: Den Bosch

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Otto S »

democles schreef: vr 11 apr 2025, 2:46
De trafo opstelling is aardig uitgemeten,maar of het elkaar gaat beïnvloeden qua ,strooivelden brom, is afwachten. :?
Je kunt dit meten door de net trafo onder spanning te zetten(primair 230V),met niks aangesloten en dan het aantal AC mV te meten over de uitgangstrafo 8 ohm en 0 aansluitingen. Alles meer dan +- 3mA is dan hoorbare instralings brom,en dat filter je er niet meer uit in de voeding. :shock:
Ik heb de beïnvloeding van de trafo op de UGT gemeten in de opstelling zoals ik die had bedacht en waarop de bovenplaat is gemaakt.

De meting op de eerste foto is gemaakt van de opstelling zoals ik hem had bedacht. Gelukkig, een hele mooie waarde \:D/ . De foto’s daarna zijn van andere opstellingen. Gewoon om te kijken wat die dan doen. De plakkertjes op de trafo’s geven de richting van de windingen aan.

De plaatsing van de UGT en de trafo hoef ik dus niet aan te passen. Meer geluk dan wijsheid. :-"
Bijlagen
image0.jpeg
image1.jpeg
image2.jpeg
image3.jpeg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door democles »

Je meet mA.? :?
Meet op mV.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8107
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Kappa7 »

Je had aangegeven
democles schreef: vr 11 apr 2025, 2:46
Alles meer dan +- 3mA i
Ik snap dat hij dan op mA gaat meten.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door democles »

Oke,ik zie het foutje van mij,bedankt George. :goedzo:

Meet ook op de smoorspoelen de mV.
Deze kunnen ook de boel verkloten.
Gebruikersavatar
Otto S
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 apr 2024, 11:02
Locatie: Den Bosch

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Otto S »

Je kan me alles wijsmaken hoor!

Ik ga het ook nog een keer meten op mV. Te vroeg gejuigd… :-k
Gebruikersavatar
Otto S
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 apr 2024, 11:02
Locatie: Den Bosch

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Otto S »

Zojuist nog even de beïnvloeding van de voedingstrafo op de ugt en de smoorspoel gemeten. Dit keer in mV. Ik heb dit keer de trafo’s op het chassis geplaatst en daarna gemeten. De inwerking van de voedingstrafo op de ugt blijft netjes beperkt tot ca. 0.4 mV. Ik heb de ugt nog een kwart slag gedraaid ten opzichte van de voedingstrafo. Maar dan kom ik op veel hogere waardes uit. Dit is dus een prima opstelling.
De beïnvloding van de voedingstrafo op de ugt. Best netjes!
De beïnvloding van de voedingstrafo op de ugt. Best netjes!
De inwerking van de voedingstrafo op de smoorspoel is een stuk groter. Maar ik kan niet beoordelen of de inwerking te groot is. Als ik de smoorspoel een kwartslag draai wordt de waarde ca. 5x hoger. Als ik de spoel horizontaal plaats verbetert de instraling niet. Dit is dus de beste opstelling. Als ik de instraling van de voedingstrafo op de smoorspoel ook beneden 3mV wil krijgen, dan moet ik de smoorspoel een behoorlijk stuk naast het chassis plaatsen. Dat moet ik wel een heel groot chassis maken. Is niet realistisch :think:
De inwerking van de voedingstrafo op de smoorspoel
De inwerking van de voedingstrafo op de smoorspoel
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door democles »

Ruim beneden de 1mV :goedzo:
Wat de smoorspoel er aan toe gaat voegen weet ik niet.
Dit geeft je in ieder geval de meest juiste opstelling binnen deze opstelling :)
Go fore it!
Dat moet ik wel een heel groot chassis maken. Is niet realistisch :think:
Ja daar weet ik alles van,daarom voor mij alleen nog maar mono blocks.
GU50 bak (nog net te tillen)
DSC07518.JPG
Of deze, die 3 jaar op de keukentafel heeft gestaan omdat ik de heftruck niet in huis kreeg :lol:
GM70 gevaarte
DSC01852.JPG
Bijlagen
DS95.jpg
DS54.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door RobertD »

Een paar mV op de smoorspoel lijkt mij niet zo erg. De voedingselco’s helpen met dempen en uiteindelijk zal de UGT de spanning omlaag transformeren, van die paar mV blijft dan niets over.
Gebruikersavatar
Otto S
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 apr 2024, 11:02
Locatie: Den Bosch

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Otto S »

democles schreef: di 15 apr 2025, 0:42
Of deze, die 3 jaar op de keukentafel heeft gestaan omdat ik de heftruck niet in huis kreeg :lol:
Deze kan wel door de deur!
IMG_0074.jpeg
RobertD schreef: di 15 apr 2025, 7:50
Een paar mV op de smoorspoel lijkt mij niet zo erg. De voedingselco’s helpen met dempen en uiteindelijk zal de UGT de spanning omlaag transformeren, van die paar mV blijft dan niets over.
Ik maak ook nog een meting met de smoorspoel onder het chassis. Maar als dat weinig of geen verschil maakt ga ik verder met de smoorspoel op het chassis. Zal best goed komen :bakkie:
Gebruikersavatar
Otto S
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 apr 2024, 11:02
Locatie: Den Bosch

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Otto S »

Ik heb een plek onder het chassis gevonden voor de smoorspoel waar hij veel minder wordt beïnvloed door de voedingstrafo. Dit is liggend precies onder de voedingstrafo met de wikkelingen tegengesteld aan de wikkelingen van de voedingstrafo.
image1.jpeg
Dit scheelt maar liefst een factor 6 met de opstelling van de smoorspoel ‘bovendeks’ naast de voedingstrafo. Daar doe ik het voor :D ! Met een paar kleine aanpassingen is dit makkelijk te doen.

Nu wil ik voor het volgende ook nog een beroep op jullie kennis en ervaring doen: Ik wil de mogelijkheid open houden om ooit nog een biasautomaat in te bouwen. Dat ga ik niet nu al doen, maar ik wil hier ruimte voor open houden in de versterker zodat ik dit later nog een keer kan doen. Op dit forum heb ik zo ongeveer alles over biasautomaten gelezen. Ik wil de module van Tentlabs toepassen. Ik las ook dat niet iedereen op dit forum fan is van deze automaten, maar de zelfbouw-alternatieven op dit forum zijn nog te hoog gegrepen voor mij. Daar waag ik me nog niet aan. Vandaar mijn keuze voor de kant-en-klare module van Tentlabs.

De handleiding van deze module heb ik op de site van Tentlabs gevonden en is helemaal duidelijk voor mij. De module is vrij eenvoudig in bestaande versterkers (ook een SE versterker) in te bouwen. De handleiding beschrijft hoe je B+ en massa aan moet sluiten en hoe je de kathode en de roosterweerstand aan moet sluiten. Ook dat is duidelijk voor mij.

Nu sprak ik een tijd geleden iemand die echter zei dat ik dan wel de spanning van B+ moest verlagen. Ik vind hierover niets terug in de handleiding van Tentlabs. Ik heb daarom het idee dat dit niet klopt. Maar ik weet dit niet zeker en ik kan dit niet beredeneren. Weet iemand van jullie dit?

De handleiding van de biasautomaat is hier te vinden: http://tentlabs.com/Components/Tubeamp/ ... 0_AN05.pdf
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door democles »

De vraag is dan,waarom een bias automaat in een DHT(direct verhitte buis) SE versterker.terwijl die ene kathode weerstand+elco hetzelfde doet?
Je propt dan wel veel meer onderdelen in je versterker die allemaal kapot kunnen! En of de klank van de 300B er dan beter op wordt :lol:
Less is best.
Belangrijk bij een DHT (300B) buis is een zeer schone DC gloeivoeding. :shock:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door peterl »

Shadow schreef: do 10 apr 2025, 9:32
Er zijn meerder gevallen van zijn E-Chokes in rook opgegaan dacht ik, het kan beter zijn, maar als ze falen is dat meestal fataal...
Joram, Ik heb in al mijn versterkers E chokes in de hoogspanning zitten, en al branden ze door dan blijven ze werken maar geven een brom, nieuwe mosfet er in en probleem opgelost. Of in de SV572 gaat het iets heftiger dan volgt een knal en daarna brom.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Shadow »

Duidelijk!
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Wieger61 »

Otto S schreef: wo 16 apr 2025, 22:00
Ik heb een plek onder het chassis gevonden voor de smoorspoel waar hij veel minder wordt beïnvloed door de voedingstrafo. Dit is liggend precies onder de voedingstrafo met de wikkelingen tegengesteld aan de wikkelingen van de voedingstrafo.

image1.jpeg

Dit scheelt maar liefst een factor 6 met de opstelling van de smoorspoel ‘bovendeks’ naast de voedingstrafo. Daar doe ik het voor :D ! Met een paar kleine aanpassingen is dit makkelijk te doen.

Nu wil ik voor het volgende ook nog een beroep op jullie kennis en ervaring doen: Ik wil de mogelijkheid open houden om ooit nog een biasautomaat in te bouwen. Dat ga ik niet nu al doen, maar ik wil hier ruimte voor open houden in de versterker zodat ik dit later nog een keer kan doen. Op dit forum heb ik zo ongeveer alles over biasautomaten gelezen. Ik wil de module van Tentlabs toepassen. Ik las ook dat niet iedereen op dit forum fan is van deze automaten, maar de zelfbouw-alternatieven op dit forum zijn nog te hoog gegrepen voor mij. Daar waag ik me nog niet aan. Vandaar mijn keuze voor de kant-en-klare module van Tentlabs.

De handleiding van deze module heb ik op de site van Tentlabs gevonden en is helemaal duidelijk voor mij. De module is vrij eenvoudig in bestaande versterkers (ook een SE versterker) in te bouwen. De handleiding beschrijft hoe je B+ en massa aan moet sluiten en hoe je de kathode en de roosterweerstand aan moet sluiten. Ook dat is duidelijk voor mij.

Nu sprak ik een tijd geleden iemand die echter zei dat ik dan wel de spanning van B+ moest verlagen. Ik vind hierover niets terug in de handleiding van Tentlabs. Ik heb daarom het idee dat dit niet klopt. Maar ik weet dit niet zeker en ik kan dit niet beredeneren. Weet iemand van jullie dit?

De handleiding van de biasautomaat is hier te vinden: http://tentlabs.com/Components/Tubeamp/ ... 0_AN05.pdf
Waarom geen ringkerntransformatoren inzetten https://mennovanderveen.nl/images/onder ... OPT_RB.pdf ?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door peterl »

Ben ik het mee eens, geen problemen mee ook als je ze vrijwel tegen elkaar plaatst.
En ook geen smoorspoel maar een mosfet als afvlakken met daarbij langzaam opkomen van je hoogspanning.
Totaalgewicht iets van 12kg dacht ik.
Bijlagen
300b 4.jpg
Gebruikersavatar
Otto S
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 apr 2024, 11:02
Locatie: Den Bosch

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Otto S »

Wieger61 schreef: za 19 apr 2025, 10:14
Waarom geen ringkerntransformatoren inzetten https://mennovanderveen.nl/images/onder ... OPT_RB.pdf ?
Nou, omdat ik alle onderdelen heb liggen en ik de kast met bovenplaat al heb gemaakt. Hier ga ik het dus mee doen. En zonder ringkern en met smoorspoelen gaat het ook best lukken. Gewoon een beetje schuiven en puzzelen…. :D
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Wieger61 »

Kan ook, snap ik.
Gebruikersavatar
Otto S
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 28 apr 2024, 11:02
Locatie: Den Bosch

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Otto S »

democles schreef: wo 16 apr 2025, 23:48
De vraag is dan,waarom een bias automaat in een DHT(direct verhitte buis) SE versterker.terwijl die ene kathode weerstand+elco hetzelfde doet?
Goede vraag! Ik heb daar maar één reden voor: de drang om te experimenteren :D . Ik wil zelf zien en horen wat het doet. Ik heb ook nog het idee om misschien ooit met 300b-xls buizen te experimenteren. Die kunnen een hogere bias hebben. Met een biasautomaat is dat wat makkelijker aan te passen. Is dat allemaal echt nodig :-k ? Nee, vast niet, maar daar is een hobby voor…. :yeah:
democles schreef: wo 16 apr 2025, 23:48
En of de klank van de 300B er dan beter op wordt :lol:
Dat is de uitkomst van het experiment. Als het niets oplevert sloop ik de automaat er weer uit. Dan inderdaad terug naar ‘Less is best’. Maar goed, dat is voor later. Eerst de versterker opbouwen volgens specificaties.

Maar als iemand toch al het antwoord op mijn eerdere vraag weet, dan kan ik daar rekening mee houden.
Otto S schreef: wo 16 apr 2025, 22:00
Nu sprak ik een tijd geleden iemand die echter zei dat ik dan wel de spanning van B+ moest verlagen. Ik vind hierover niets terug in de handleiding van Tentlabs. Ik heb daarom het idee dat dit niet klopt. Maar ik weet dit niet zeker en ik kan dit niet beredeneren. Weet iemand van jullie dit?

De handleiding van de biasautomaat is hier te vinden: http://tentlabs.com/Components/Tubeamp/ ... 0_AN05.pdf
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)

Bericht door Jan Geert »

Dat verlagen van de hoogspanning lijkt me onzin. Van alle in de handleiding genoemde buizen heeft de 300b doorgaans de laagste hoogspanning. En je kan er kennelijk 211 en 845 mee regelen als de dat zou willen en die zitten meer bij de 1000v HV
Ik denk dat er bedoeld wordt dat je het -2 > -160v regelbereik moet gebruiken, niet het -2 > -85v regelbereik, omdat de NRS van de 300b, afhankelijk van de hoogspanning en de gewenste ruststroom ongeveer rond de max van dat lagere regelbereik uitkomt.
Je moet de jumper dus zo zetten zoals in de handleiding aangegeven voor -160v max.

Ik denk niet dat het voor een SE versterker iets op gaat leveren. Menno van der Veen heeft een artikel geschreven over vervorming als gevolg van onbalans in PP balanstrappen. Deze regeling is bedoeld om dat te voorkomen, en is door hem ontworpen naar aanleiding van dat onderzoekje.
Plaats reactie