Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Of juist wel. Nu flink gaan trainen om hem straks op z’n plek te kunnen zetten.
Aan de achterkant komt ie op kleine wieltjes te staan. Dit omdat ik verwacht dat ie straks te zwaar is om hem in de kast te tillen. Dan kan ik hem rollen. Echt niet handig dus, maar wel nodig voor de WAF.
Hieronder heb ik de schema’s toegevoegd. Ik bouw hem volgens dit schema. Alle trafo’s en spoelen heb ik bij AE in schagen gekocht. Als gelijkrichterbuizen heb ik een gloednieuwe (NOS) set Philips GZ37 voor een mooie prijs op de kop kunnen tikken. De 300B buizen zijn Chinezen van Full Music.
Voor de koppelcondensatoren heb ik Audyn True Copper Max liggen. Dure jongens, maar ik vind ze geweldig klinken. Ik heb ze eerder in mijn hoofdtelefoonversterker toegepast, ik heb er mijn solid state versterker (Dayens Menuetto) mee gepimpt, ik heb een set toegepast in het filter van mijn luidsprekers (Troels Gravesen Faital 3wc12) en nu dus ook als koppelcondensator in mijn pas gebouwde Cleo voorversterker. Een paar maanden geleden heb ik echter Russische PIO’s NOS gekocht via Ebay in Oekraïne. Voor een fractie van de prijs van de Audyns, maar ze doen er naar mijn mening niet voor onder (in mijn hoofdtelefoonversterker). Ik heb dus de keus welke condensatoren ik als koppelcondensatoren ga gebruiken. Ik kan de PIO’s ook nog in de Cleo toepassen. Als de boel goed is ingespeeld ga ik ermee experimenteren.
Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Hierna bouw je nooit weer een alles in 1 versterker.
En zul je verlangen naar twee mono blokjes.
Even alle gekheid op een stokje.
Succes met dit gevaarte.
Twee opmerkingen!
Ja ik ben een zeik wijf
De linker ingang staat pal naast de net entre,kan goed gaan ,maar meestal plaats je deze dingen zover mogelijk uit elkaar.
De trafo opstelling is aardig uitgemeten,maar of het elkaar gaat beïnvloeden qua ,strooivelden brom, is afwachten.
Je kunt dit meten door de net trafo onder spanning te zetten(primair 230V),met niks aangesloten en dan het aantal AC mV te meten over de uitgangstrafo 8 ohm en 0 aansluitingen. Alles meer dan +- 3mV is dan hoorbare instralings brom,en dat filter je er niet meer uit in de voeding.
En zul je verlangen naar twee mono blokjes.
Even alle gekheid op een stokje.
Succes met dit gevaarte.
Twee opmerkingen!
Ja ik ben een zeik wijf
De linker ingang staat pal naast de net entre,kan goed gaan ,maar meestal plaats je deze dingen zover mogelijk uit elkaar.
Je kunt dit meten door de net trafo onder spanning te zetten(primair 230V),met niks aangesloten en dan het aantal AC mV te meten over de uitgangstrafo 8 ohm en 0 aansluitingen. Alles meer dan +- 3mV is dan hoorbare instralings brom,en dat filter je er niet meer uit in de voeding.
Laatst gewijzigd door democles op zo 13 apr 2025, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Zolang het functioneel zeiken is heb ik daar geen problemen mee
De signaalingang kan ik nog wisselen met een luidspreker terminal. Dan staat de ingang verder van de netaansluiting af. Ga ik aanpassen. Nu kan het nog gemakkelijk.
Ik heb met het plaatsen van de trafo’s en spoelen wel op de richting van de windingen gelet. De voedingstrafo en de ugt zijn ingegoten. Ik neem aan dat dat ook wel iets scheelt in de onderlinge beïnvloeding. Maar meten is weten…. Ik had overigens niet gedacht aan doormeten. Ik kende wel de truc met het aansluiten van een koptelefoon op ugt. Dan kan je horen of er een brom aanwezig is. Dit ga ik zeker ook controleren!
Dank dus voor je tips
Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Ingieten heeft nauwlijks tot geen effect op straling, afschermen wel, meestal zijn ingegoten trafo's ook van een scherm voorzien...
Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Ik heb de beïnvloeding van de trafo op de UGT gemeten in de opstelling zoals ik die had bedacht en waarop de bovenplaat is gemaakt.democles schreef: ↑vr 11 apr 2025, 2:46De trafo opstelling is aardig uitgemeten,maar of het elkaar gaat beïnvloeden qua ,strooivelden brom, is afwachten.![]()
Je kunt dit meten door de net trafo onder spanning te zetten(primair 230V),met niks aangesloten en dan het aantal AC mV te meten over de uitgangstrafo 8 ohm en 0 aansluitingen. Alles meer dan +- 3mA is dan hoorbare instralings brom,en dat filter je er niet meer uit in de voeding.![]()
De meting op de eerste foto is gemaakt van de opstelling zoals ik hem had bedacht. Gelukkig, een hele mooie waarde
De plaatsing van de UGT en de trafo hoef ik dus niet aan te passen. Meer geluk dan wijsheid.
Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Oke,ik zie het foutje van mij,bedankt George.
Meet ook op de smoorspoelen de mV.
Deze kunnen ook de boel verkloten.
Meet ook op de smoorspoelen de mV.
Deze kunnen ook de boel verkloten.
Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Je kan me alles wijsmaken hoor!
Ik ga het ook nog een keer meten op mV. Te vroeg gejuigd…
Ik ga het ook nog een keer meten op mV. Te vroeg gejuigd…
Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Zojuist nog even de beïnvloeding van de voedingstrafo op de ugt en de smoorspoel gemeten. Dit keer in mV. Ik heb dit keer de trafo’s op het chassis geplaatst en daarna gemeten. De inwerking van de voedingstrafo op de ugt blijft netjes beperkt tot ca. 0.4 mV. Ik heb de ugt nog een kwart slag gedraaid ten opzichte van de voedingstrafo. Maar dan kom ik op veel hogere waardes uit. Dit is dus een prima opstelling.
De inwerking van de voedingstrafo op de smoorspoel is een stuk groter. Maar ik kan niet beoordelen of de inwerking te groot is. Als ik de smoorspoel een kwartslag draai wordt de waarde ca. 5x hoger. Als ik de spoel horizontaal plaats verbetert de instraling niet. Dit is dus de beste opstelling. Als ik de instraling van de voedingstrafo op de smoorspoel ook beneden 3mV wil krijgen, dan moet ik de smoorspoel een behoorlijk stuk naast het chassis plaatsen. Dat moet ik wel een heel groot chassis maken. Is niet realistisch
De inwerking van de voedingstrafo op de smoorspoel is een stuk groter. Maar ik kan niet beoordelen of de inwerking te groot is. Als ik de smoorspoel een kwartslag draai wordt de waarde ca. 5x hoger. Als ik de spoel horizontaal plaats verbetert de instraling niet. Dit is dus de beste opstelling. Als ik de instraling van de voedingstrafo op de smoorspoel ook beneden 3mV wil krijgen, dan moet ik de smoorspoel een behoorlijk stuk naast het chassis plaatsen. Dat moet ik wel een heel groot chassis maken. Is niet realistisch
Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Ruim beneden de 1mV
Wat de smoorspoel er aan toe gaat voegen weet ik niet.
Dit geeft je in ieder geval de meest juiste opstelling binnen deze opstelling
Go fore it!
GU50 bak (nog net te tillen) Of deze, die 3 jaar op de keukentafel heeft gestaan omdat ik de heftruck niet in huis kreeg
GM70 gevaarte
Wat de smoorspoel er aan toe gaat voegen weet ik niet.
Dit geeft je in ieder geval de meest juiste opstelling binnen deze opstelling
Go fore it!
Ja daar weet ik alles van,daarom voor mij alleen nog maar mono blocks.Dat moet ik wel een heel groot chassis maken. Is niet realistisch
GU50 bak (nog net te tillen) Of deze, die 3 jaar op de keukentafel heeft gestaan omdat ik de heftruck niet in huis kreeg
GM70 gevaarte
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Een paar mV op de smoorspoel lijkt mij niet zo erg. De voedingselco’s helpen met dempen en uiteindelijk zal de UGT de spanning omlaag transformeren, van die paar mV blijft dan niets over.
Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Deze kan wel door de deur!
Ik maak ook nog een meting met de smoorspoel onder het chassis. Maar als dat weinig of geen verschil maakt ga ik verder met de smoorspoel op het chassis. Zal best goed komen
Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Ik heb een plek onder het chassis gevonden voor de smoorspoel waar hij veel minder wordt beïnvloed door de voedingstrafo. Dit is liggend precies onder de voedingstrafo met de wikkelingen tegengesteld aan de wikkelingen van de voedingstrafo.
Dit scheelt maar liefst een factor 6 met de opstelling van de smoorspoel ‘bovendeks’ naast de voedingstrafo. Daar doe ik het voor
! Met een paar kleine aanpassingen is dit makkelijk te doen.
Nu wil ik voor het volgende ook nog een beroep op jullie kennis en ervaring doen: Ik wil de mogelijkheid open houden om ooit nog een biasautomaat in te bouwen. Dat ga ik niet nu al doen, maar ik wil hier ruimte voor open houden in de versterker zodat ik dit later nog een keer kan doen. Op dit forum heb ik zo ongeveer alles over biasautomaten gelezen. Ik wil de module van Tentlabs toepassen. Ik las ook dat niet iedereen op dit forum fan is van deze automaten, maar de zelfbouw-alternatieven op dit forum zijn nog te hoog gegrepen voor mij. Daar waag ik me nog niet aan. Vandaar mijn keuze voor de kant-en-klare module van Tentlabs.
De handleiding van deze module heb ik op de site van Tentlabs gevonden en is helemaal duidelijk voor mij. De module is vrij eenvoudig in bestaande versterkers (ook een SE versterker) in te bouwen. De handleiding beschrijft hoe je B+ en massa aan moet sluiten en hoe je de kathode en de roosterweerstand aan moet sluiten. Ook dat is duidelijk voor mij.
Nu sprak ik een tijd geleden iemand die echter zei dat ik dan wel de spanning van B+ moest verlagen. Ik vind hierover niets terug in de handleiding van Tentlabs. Ik heb daarom het idee dat dit niet klopt. Maar ik weet dit niet zeker en ik kan dit niet beredeneren. Weet iemand van jullie dit?
De handleiding van de biasautomaat is hier te vinden: http://tentlabs.com/Components/Tubeamp/ ... 0_AN05.pdf
Dit scheelt maar liefst een factor 6 met de opstelling van de smoorspoel ‘bovendeks’ naast de voedingstrafo. Daar doe ik het voor
Nu wil ik voor het volgende ook nog een beroep op jullie kennis en ervaring doen: Ik wil de mogelijkheid open houden om ooit nog een biasautomaat in te bouwen. Dat ga ik niet nu al doen, maar ik wil hier ruimte voor open houden in de versterker zodat ik dit later nog een keer kan doen. Op dit forum heb ik zo ongeveer alles over biasautomaten gelezen. Ik wil de module van Tentlabs toepassen. Ik las ook dat niet iedereen op dit forum fan is van deze automaten, maar de zelfbouw-alternatieven op dit forum zijn nog te hoog gegrepen voor mij. Daar waag ik me nog niet aan. Vandaar mijn keuze voor de kant-en-klare module van Tentlabs.
De handleiding van deze module heb ik op de site van Tentlabs gevonden en is helemaal duidelijk voor mij. De module is vrij eenvoudig in bestaande versterkers (ook een SE versterker) in te bouwen. De handleiding beschrijft hoe je B+ en massa aan moet sluiten en hoe je de kathode en de roosterweerstand aan moet sluiten. Ook dat is duidelijk voor mij.
Nu sprak ik een tijd geleden iemand die echter zei dat ik dan wel de spanning van B+ moest verlagen. Ik vind hierover niets terug in de handleiding van Tentlabs. Ik heb daarom het idee dat dit niet klopt. Maar ik weet dit niet zeker en ik kan dit niet beredeneren. Weet iemand van jullie dit?
De handleiding van de biasautomaat is hier te vinden: http://tentlabs.com/Components/Tubeamp/ ... 0_AN05.pdf
Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
De vraag is dan,waarom een bias automaat in een DHT(direct verhitte buis) SE versterker.terwijl die ene kathode weerstand+elco hetzelfde doet?
Je propt dan wel veel meer onderdelen in je versterker die allemaal kapot kunnen! En of de klank van de 300B er dan beter op wordt
Less is best.
Belangrijk bij een DHT (300B) buis is een zeer schone DC gloeivoeding.
Je propt dan wel veel meer onderdelen in je versterker die allemaal kapot kunnen! En of de klank van de 300B er dan beter op wordt
Less is best.
Belangrijk bij een DHT (300B) buis is een zeer schone DC gloeivoeding.
Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Joram, Ik heb in al mijn versterkers E chokes in de hoogspanning zitten, en al branden ze door dan blijven ze werken maar geven een brom, nieuwe mosfet er in en probleem opgelost. Of in de SV572 gaat het iets heftiger dan volgt een knal en daarna brom.
Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Waarom geen ringkerntransformatoren inzetten https://mennovanderveen.nl/images/onder ... OPT_RB.pdf ?Otto S schreef: ↑wo 16 apr 2025, 22:00Ik heb een plek onder het chassis gevonden voor de smoorspoel waar hij veel minder wordt beïnvloed door de voedingstrafo. Dit is liggend precies onder de voedingstrafo met de wikkelingen tegengesteld aan de wikkelingen van de voedingstrafo.
image1.jpeg
Dit scheelt maar liefst een factor 6 met de opstelling van de smoorspoel ‘bovendeks’ naast de voedingstrafo. Daar doe ik het voor! Met een paar kleine aanpassingen is dit makkelijk te doen.
Nu wil ik voor het volgende ook nog een beroep op jullie kennis en ervaring doen: Ik wil de mogelijkheid open houden om ooit nog een biasautomaat in te bouwen. Dat ga ik niet nu al doen, maar ik wil hier ruimte voor open houden in de versterker zodat ik dit later nog een keer kan doen. Op dit forum heb ik zo ongeveer alles over biasautomaten gelezen. Ik wil de module van Tentlabs toepassen. Ik las ook dat niet iedereen op dit forum fan is van deze automaten, maar de zelfbouw-alternatieven op dit forum zijn nog te hoog gegrepen voor mij. Daar waag ik me nog niet aan. Vandaar mijn keuze voor de kant-en-klare module van Tentlabs.
De handleiding van deze module heb ik op de site van Tentlabs gevonden en is helemaal duidelijk voor mij. De module is vrij eenvoudig in bestaande versterkers (ook een SE versterker) in te bouwen. De handleiding beschrijft hoe je B+ en massa aan moet sluiten en hoe je de kathode en de roosterweerstand aan moet sluiten. Ook dat is duidelijk voor mij.
Nu sprak ik een tijd geleden iemand die echter zei dat ik dan wel de spanning van B+ moest verlagen. Ik vind hierover niets terug in de handleiding van Tentlabs. Ik heb daarom het idee dat dit niet klopt. Maar ik weet dit niet zeker en ik kan dit niet beredeneren. Weet iemand van jullie dit?
De handleiding van de biasautomaat is hier te vinden: http://tentlabs.com/Components/Tubeamp/ ... 0_AN05.pdf
Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Ben ik het mee eens, geen problemen mee ook als je ze vrijwel tegen elkaar plaatst.
En ook geen smoorspoel maar een mosfet als afvlakken met daarbij langzaam opkomen van je hoogspanning.
Totaalgewicht iets van 12kg dacht ik.
En ook geen smoorspoel maar een mosfet als afvlakken met daarbij langzaam opkomen van je hoogspanning.
Totaalgewicht iets van 12kg dacht ik.
Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Nou, omdat ik alle onderdelen heb liggen en ik de kast met bovenplaat al heb gemaakt. Hier ga ik het dus mee doen. En zonder ringkern en met smoorspoelen gaat het ook best lukken. Gewoon een beetje schuiven en puzzelen….Wieger61 schreef: ↑za 19 apr 2025, 10:14Waarom geen ringkerntransformatoren inzetten https://mennovanderveen.nl/images/onder ... OPT_RB.pdf ?
Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Goede vraag! Ik heb daar maar één reden voor: de drang om te experimenteren
Dat is de uitkomst van het experiment. Als het niets oplevert sloop ik de automaat er weer uit. Dan inderdaad terug naar ‘Less is best’. Maar goed, dat is voor later. Eerst de versterker opbouwen volgens specificaties.
Maar als iemand toch al het antwoord op mijn eerdere vraag weet, dan kan ik daar rekening mee houden.
Otto S schreef: ↑wo 16 apr 2025, 22:00Nu sprak ik een tijd geleden iemand die echter zei dat ik dan wel de spanning van B+ moest verlagen. Ik vind hierover niets terug in de handleiding van Tentlabs. Ik heb daarom het idee dat dit niet klopt. Maar ik weet dit niet zeker en ik kan dit niet beredeneren. Weet iemand van jullie dit?
De handleiding van de biasautomaat is hier te vinden: http://tentlabs.com/Components/Tubeamp/ ... 0_AN05.pdf
Re: Bouw Cleo VI + Siamese Ceasar II (met biasautomaat?)
Dat verlagen van de hoogspanning lijkt me onzin. Van alle in de handleiding genoemde buizen heeft de 300b doorgaans de laagste hoogspanning. En je kan er kennelijk 211 en 845 mee regelen als de dat zou willen en die zitten meer bij de 1000v HV
Ik denk dat er bedoeld wordt dat je het -2 > -160v regelbereik moet gebruiken, niet het -2 > -85v regelbereik, omdat de NRS van de 300b, afhankelijk van de hoogspanning en de gewenste ruststroom ongeveer rond de max van dat lagere regelbereik uitkomt.
Je moet de jumper dus zo zetten zoals in de handleiding aangegeven voor -160v max.
Ik denk niet dat het voor een SE versterker iets op gaat leveren. Menno van der Veen heeft een artikel geschreven over vervorming als gevolg van onbalans in PP balanstrappen. Deze regeling is bedoeld om dat te voorkomen, en is door hem ontworpen naar aanleiding van dat onderzoekje.
Ik denk dat er bedoeld wordt dat je het -2 > -160v regelbereik moet gebruiken, niet het -2 > -85v regelbereik, omdat de NRS van de 300b, afhankelijk van de hoogspanning en de gewenste ruststroom ongeveer rond de max van dat lagere regelbereik uitkomt.
Je moet de jumper dus zo zetten zoals in de handleiding aangegeven voor -160v max.
Ik denk niet dat het voor een SE versterker iets op gaat leveren. Menno van der Veen heeft een artikel geschreven over vervorming als gevolg van onbalans in PP balanstrappen. Deze regeling is bedoeld om dat te voorkomen, en is door hem ontworpen naar aanleiding van dat onderzoekje.
