Ultimate Desktop Monitor

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Ultimate Desktop Monitor

Bericht door Henkjan »

welke miniDSP heb je? als het de HD is, dan moet je fs+96000 invullen in t sheet
rodi

Bericht door rodi »

Het is een minidsp ddrc-24, maar hij staat nu in het programma op de pc als HD 2x4, dus ik ga dat nog eens proberen!
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

als je 'm als DDRC24 (dus met Dirac) gebruikt is de sample frequentie 48k, als 2x4HD dan istie 96kHz. je kan omschakelen vanuit de device console software
rodi

Bericht door rodi »

250210 minidsp LT.jpg
Bedankt! Morgen luisteren en ik hopp dat ik wat tijd vrij kan maken om weer eens fatsoenlijk te meten en te eq-en :)
rodi

Bericht door rodi »

De eerste metingen gaven een enorm dal tussen 40-50hz. Met de eerdere speakers die ik als sub gebruikte merkte ik dit niet zo. Deze sub gaat echter zo laag dat het overduidelijk is. Er zat geen verbinding tussen sublaag en slaglaag. Daarom de Sub nu verplaatst naar de hoek rechts naast het bureau. Na wat spelen met MSO maakt deze er het volgende van:
250215V2 curves MSO.jpg
Dit was na het begrenzen van de delay voor de sub, want deze ging telkens naar 20ms(het maximum). Ik heb uiteindelijk de grenzen op -4 to 4ms gezet, want de sub staat verder van mijn oren. Nu kwam MSO op -1,97. Ik heb de speakers dus een delay gegeven van 1,97ms.
Dit geeft in een meting dit resultaat:
250215V2 Measurement total.jpg
ik ben echt verbaast dat de sub mbv de linkwitztransform al vanaf 6hz serieus thuis geeft!
Dit is de eq curve voor de sub en speakers:
250215V2 filtercurve Sub.jpg
250215V2 filtercurve Links.jpg
250215V2 filtercurve Rechts.jpg
Je ziet duidelijk dat de staande golven tussen 50-90hz aangepakt worden. Om de kleine speakers een beetje te sparen heb ik die vanaf 20hz gemeten. Hierdoor gaat mso vanaf 20hz optimatiseren en is er dus zo'n enorme heuvel onder 20hz. Is niet hoorbaar, dus denk ik niet problematisch. Echter had ik dus gewoon vanaf 5hz kunnen meten, zo hard is het meetsignaal niet.

Ik wil nog eens gaan meten met de basscabs op mijn bureau om te kijken of dat beter combineert. Het is nu best een flink verschil van een sub met 966cm2 oppervlak naar 2 speakers met samen 118cm2 :)
rodi

Bericht door rodi »

Voor de monitors heb ik op dit moment nog 2 ideeën:
A. 3weg met scanspeak tweeter, faitalpro 6rs140-16 mid en dan een 10rs350 of 10rs430 als woofer. Wordt best een flinke unit, maar met slim design wel mogelijk.
B.3weg met dezelfde tweeter en mid, maar dan 2 stuks kleinere woofers impuls gecompenseerd aan de zijkant van de kast. Is dit eventueel ook met een normaal/analoog filter mogelijk?

Of zit ik vanwege de afwijkende richting/ plaats dan vast aan een digitaal filter(waarin ik mid en tweeter en delay kan geven tov woofers)
Laatst gewijzigd door rodi op ma 24 feb 2025, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

rodi schreef: za 22 feb 2025, 15:30
..........maar dan 2 stuks kleinere woofers impuls gecompenseerd aan de zijkant van de kast. Is dit eventueel ook met een normaal/analoog filter mogelijk?
Ja uiteraard kan dat. Je komt dan uit op 2x een woofer in serie, met 4 ohm kom je dan op 8 ohm uit. Of 2 woofers parallel en dan kom je met 2x 8ohm woofers op 4 ohm uit. Qua efficiëntie en gunstige versterker belasting kom je dan op 2x 8 ohm parallel uit.

Voor 2 speakers samen in een kast kom je dan op een 2x zo groot kastvolume uit t.o.v. 1 speaker. Twee 8 inchers lijkt mij wel genoeg. Evt 2x 6 a 7 inch.
rodi

Bericht door rodi »

Gaat dat goed qua fase?
Want tussen mid en tweeter maakt een steppen of sloped baffle met een verschil van 10mm of wat al een wereld van verschil. Bij woofers aan de zijkant zitten die eerder 10cm naar achteren.
Hans Nootdorp

Bericht door Hans Nootdorp »

Dat wel Rodi. Maar die 10 cm geeft bij de veel lagere Xoverfreq (waarbij het speelt) een veel kleiner faseverschil....
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op za 22 feb 2025, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Yup, bij een woofer zit je met zulke grote golflengtes dat een klein offset een verwaarloosbare invloed heeft. Dit i.t.t. de golflengte bij de x-over frequentie van mid-tweet.
rodi

Bericht door rodi »

Vandaag de Basscabs met 10RS350 weer op het bureau gezet en na meten MSO aan het werk gezet.
Na wat fiedelen aan de instellingen, want ik moet het toch telkens opnieuw de wizard doen. nieuwe metingen importeren in een bestaande file geeft een foutmelding dat het bestand al bestaat, ook al haal ik dat weg. Wel heb ik in de instellingen ook boost toegestaan en dat maakt dat MSO een mooie liniaal probuceert:
250224 curves MSO.jpg
Als ik dan meet dan zie ik die niet helemaal terug, terwijl als ik met een toongenerator van 200hz instappen omlaag ga, dat er geen een toon tussen uitspringt.
250224 measurement total.jpg
Het laag is nu niet meer te lokaliseren naar de sub, dus speakers die wat dieper gaan is toch wel nodig in mijn ruimte.

Uit een simulatie komt dubbel 8rs340 heel goed eruit. Dit gaat net zo laag als de huidige basscabs dmv een LT.
Hoe laag moet je de sidefiring ongeveer crossen? Is dat 150hz? Want dat wordt nog wel lastig meten. Uit mijn hoofd kon ik gated vanaf ongeveer 300hz representatief meten en dat deed ik dan aanvullen met close meting. Maar hoe doe je dat met de woofers aan de zijkant? Is dat te simuleren in Vituixcad? Ik heb het nog niet gevonden.

overigens heeft een enkele 8rs340 al genoeg oemph, dus zou ik voor een klassieke 3weg kunnen gaan met de 8rs in de voorzijde. Qua looks is de mid dan wel wat groot. Ik overweeg ook nog de 5pr160, maar die meet aan het einde in het hoog iets minder mooi.

Opties zat!
rodi

Bericht door rodi »

Na veel passen en meten heb ik een vorm gevonden die past op het bureau en waar alle drivers in passen.
IMG-20250228-WA0006.jpg
Ik kwam een aantal dagen geleden deze waveguides op https://hificompass.com/en/projects/horn/waveguide-wg104-xx/25-bliesma-t25b-6-t25d-6-t25s-6-tweeters tegen. Hier staat een waveguide tussen met diameter 104mm welke ontwikkeld is om de afstraling en de piek in het tophoog van de t25s fysiek aan te pakken. Hierdoor ging bij mij de gedachte dat ik deze kon verwerken in een soort plaat waarmee ik dan gelijk de baskets van de mid en woofers zou kunnen afwerken. Dat lijkt me mooier dan die volledig zichtbaar te hebben. Van de woofers moet ik dan wel die rubberrand die erop zit eraf kunnen halen, maar dat zal gewoon gelijmd zitten.

Dus qua drivers kom ik nu dus uit op de Bliesma t25S met de waveguide, de FaitalPRO 6RS140 als mid(woofer) en 2x de FaitalPRO 8RS340 als woofer. De laatste aan de zijkanten tegenover elkaar gemonteerd. De centerlijn van de woofers zit precies in het midden tussen de centerlijnen van de tweeter en mid. Zo wordt het mogelijk zoveel mogelijk klinkend als puntbron.
IMG-20250228-WA0005.jpg

Aan de achterkant is ruimte voor een hypex FA253, maar de kans is groot dat het eerst passief filter wordt met voordelige componenten.Zoals te zien is er nu precies met enkele mm speling een driehoekig midkastje te monteren waarbij er precies 3-5mm speling overblijft tov de mid en woofers. Was nog flink puzzellen, maar met de kastwanden aan de zijkanten en voorkant opgebouwd uit 22+9mm komt dit mooi uit. Dit maakt dat ik ook de afwijkende vormen niet hoef uit te frezen, maar gewoon (delen van) cirkels en rechte stukken. Ik ga voor bracing 15mm gebruiken. Boven en onder de woofers wil ik versteviging aanbrengen, deze geven gelijk dan ook stevigheid aanbrengen voor het midcompartiment wat in 12mm uitgevoerd is.(dikker gaat niet ivm dat dan de drivers in de weg zitten)

Wordt nog wel een uitdaging om dan de afdekplaten voor voorkant en zijkanten met alle benodigde uitsparingen te gaan 3D tekenen en iemand vinden die het wil printen in mijn kennissenkring of hier?

Dit is dus het idee als de sky is the limit voor mij qua speakerbouwen. Wordt echt heel tof als me dit lukt!! 8)
rodi

Bericht door rodi »

Ik heb geprobeerd te simuleren met de woofers aan de zijkant in VTXcad. Dit door vanuit de specsheets van de fabrikant dit in de enclosuresimulator te stoppen en dit dan weer in de diffractietool. Bij de woofers heb ik daar de horizontale richtingen 90 graden omgedraaid, deze zitten tenslotte onder een rechte hoek tov de luisteras.
Maar qua afstraling kan ik hier weinig mee. Kan iemand mij mee op weg helpen?
250302 Simulatie.jpg
rodi

Bericht door rodi »

Ik heb in de afgelopen tijd een set hypex FA253 van een forumlid over kunnen nemen en via MP een set matched bliesma's t25B kunnen bemachtigen. Dat was mazzel, want ik wilde eigenlijk de t25S. Maar ik kon deze niet laten lopen, want dit was een nette prijs en dit is nog mooier dan de t25S qua specs. Nu zitten daar wel kleine grilletjes op. Heeft iemand ervaring met het demonteren daarvan?

En ik probeer contact te maken met hificompass om de cadtekeningen van een goede waveguide te kunnen aanschaffen via hem, maar krijg tot nu toe geen enkele reactie via mail of inschrijven op zijn forum/website. Overigens heeft hij 3 versies van de 104mm waveguides. Ik weet niet welke nu het beste aan zou sluiten bij de (nog aan te schaffen) midwoofer FaitalPRO 6RS140-16ohm. Een andere optie is deze: https://hificompass.com/en/projects/hor ... -6-tweeter
Die is speciaal gemaakt in combinatie met een 5-6inch woofer en werkt misschien nog wel beter. Echter komt de tweeter dan wel verder bij de woofer vandaan en dat is iets wat ik wil voorkomen vanwege het gebruik als nearfieldmonitor(lusiterafstand ongeveer 1m)

Kan iemand advies geven wat hier het beste is en hoe ik er uberhaupt aan kan komen?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

die B, dat staat voor Berillium toch? grilletje lekker laten zitten dan, zit er niet voor niets
Tweety

Bericht door Tweety »

Hee Rodi,

Ik heb vanwege grote verbouwing voorlopig geen tijd voor LSbouw helaas. En heb ik ook geen filterprogje operationeel. Maar 's avonds kijk ik nog ff snel hier wat de ontwikkelingen zijn en valt mijn oog op jouw filter. Ik verbaas me (zonder dat ik het kan simuleren..) dat je een serie spoeltje van 68 uH voor de mid hebt in combinatie met een 27uF condensator parallel. Klopt dat? het lijkt me dat die 68uH nogal klein is en die parallel C van 27uF best fors voor een mid.
rodi

Bericht door rodi »

@Henkjan: als er naast een waveguide een andere goede manier is om de directivity beter te laten aansluiten op de 6" midwoofer dan laat ik hem met alle liefde zitten. Maar in welke simulatie die ik tot nu toe die krijg je een bult rond de overname.
Overigens ga ik af op wat er gezegd wordt over het effect van een waveguide. Ik heb het zelf nog niet gesimuleerd, omdat ik niet weet of dit in vtx representatief als ik de offaxis meting inlaadt en dan met de bafflesimulatie het eindresultaat simuleert.

@Tweety: ik denk dat de afwijkende waarden komen doordat de woofer 16ohm is. Ik kan nu digitaal gaan filteren vanaf de start, omdat ik de versterkers al heb :D
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ik doel er op dat het Be membraan beschermd wordt tegen beschadigingen door dat grilletje, omdat Be nogal giftig is, dat wil je dus heel houden
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Neem aan dat een dergelijke waarschuwing toch wel luid en duidelijk in de tweeter zelf gegraveerd staat?
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Zat merken hebben tegenwoordig toch de Be dome gewoon onbeschermd?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja merkwaardig eigenlijk. Ik heb professioneel met materiaal gewerkt dat metallisch Be bevatte: Röntgenbuizen met een Be venster. En daar stonden toch stevige waarschuwingen en markeringen bij. Terwijl een pro tevens geacht wordt op de hoogte te zijn van de gevaren van het materiaal waar hij mee werkt.
markbakk

Bericht door markbakk »

wouter schreef: do 03 apr 2025, 20:24
Zat merken hebben tegenwoordig toch de Be dome gewoon onbeschermd?
Is dan vast geen metallisch beryllium? Ik zie bij Focal zoiets, hoop marketing blabla en hoewel er staat dat Focal erin is geslaagd om een inverted dome van het spul te maken, staat er niet letterlijk dat de gebruikte tweeters een puur beryllium dome hebben.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Op de SB acoustics zitten i.i.g. duidelijke stickers. Al staat er in de datasheet dan weer niets over de gevaren vermeld.
TW29BN-B-4_B.jpg
(Plaatje geleend van Troels)
rodi

Bericht door rodi »

Ik snap de gevaren. Liever zou ik het tweetertje ook heel houden. Maar er is denk ik geen betere/andere manier om de afstraling van een tweeter goed op een woofer van 6" aan te laten sluiten. Ik heb ook in het topic van Satefan zijn monitors met de t25b gekeken, maar dat is met een kleinere woofer. En ik heb qua mid die 6" wel nodig, omdat hij best laag aan moet sluiten vanwege de sidefiring woofers. Ik hoop dat het ik het op kan rekken naar 300hz, maar ik denk dat het lager moet. Dat weet iemand van jullie vast beter.
Shadow

Bericht door Shadow »

Die mid kan vanaf 200Hz wel mee...gesloten dan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”