early bird promotion (volgens google)
Purifi - Welke driver?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Purifi - Welke driver?
Ik lees hier over bestellingen, maar ik zie niets over de tweeter op de Purifi website staan. Mis ik iets? Heb overigens niet de neiging om te bestellen...
Re: Purifi - Welke driver?
Is nog niet algemeen beschikbaar. Men kon tijden terug al op de early-bird lijst (via direct contact met Purifi), die lijst wordt nu geleverd. Daarna zal de tweeter beschikbaar komen via de site en via resellers etc.
Re: Purifi - Welke driver?
Ik lees net dat in de komende Klang &Ton de Purifi tweet zal worden gebruikt in een ontwerp.
Re: Purifi - Welke driver?
Dat is een versie met een grotere waveguide, ik schat in de 146mm versie.
De versie die ik binnenkort verwacht is de 104mm versie.
De versie die ik binnenkort verwacht is de 104mm versie.
Re: Purifi - Welke driver?
Nog wat interessante info. Ik vroeg me af waarom de Qts niet genoemd is in het datablad. Dus even aan de Denen gevraagd. Dit is het antwoord:
"Our tweeter uses a special rearchamber which works as a damped tranmission line, meaning that cavity works as a frequency dependent compliance. This means that there will not be one resonance frequency with one Q value, but multiple. Therefore, you see that the impedance resonance is not symmeterical but assymetertical. Of course, one can try and measure and fit a Qts to give the best model fit, but the model will never be able to give the full picture. Therefore we have not chosen to include a Q value in the data sheet. "
"Our tweeter uses a special rearchamber which works as a damped tranmission line, meaning that cavity works as a frequency dependent compliance. This means that there will not be one resonance frequency with one Q value, but multiple. Therefore, you see that the impedance resonance is not symmeterical but assymetertical. Of course, one can try and measure and fit a Qts to give the best model fit, but the model will never be able to give the full picture. Therefore we have not chosen to include a Q value in the data sheet. "
Re: Purifi - Welke driver?
Klopt, als je de achterzijde ziet, zie je 2 oortjes als het ware. Dus 2 gedempte taps verlopende tl's
Re: Purifi - Welke driver?
Moest er toch maar eens van komen, kijken of ik mijn trucje kan toepassen op een purifi driver. Geprobeerd om de dop eraf te halen met een heatgun maar de gebruikte lijm geeft geen krimp dus die route laat ik even voor wat het is, en snijden in zo'n ding hoort gewoon niet dus totdat ik de mannen zover kan krijgen dat ze mij een setje zonder doppies leveren pak ik de clingon route.
Re: Purifi - Welke driver?
Is gelijmd met lijm dia pas vanaf zo'n 170 graden begint los te gaan. In diyaudio.com al eens gepasseerd.
Re: Purifi - Welke driver?
Zie Post in thread 'Exploring Purifi Woofer Speaker Builds' https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-7261203
Is geen epoxy
Is geen epoxy
Re: Purifi - Welke driver?
Chris kan gewoon contact opnemen met purifi, desnoods via diyaudio.com, en dan lars risbo , zijn gebruikersnaam is lrisbo
Re: Purifi - Welke driver?
Zojuist met een heatgun de boel verwarmd tot 120 graden maar het doppie geeft geen krimp, volgens irisbo moet de boel tot boven de 160 graden opgestookt worden met als gevolg mogelijke schade aan de surround, een incoil opnemer is dus voorlopig van de baan.
Ik ga de klant op de hoogte brengen, dank voor de hulp mannen !
Ik ga de klant op de hoogte brengen, dank voor de hulp mannen !
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Purifi - Welke driver?
Ach, volgens Bruno P is MFB totaal zinloos. Waren leuke discussies tussen hem en RMS binnen Grimm.....
Re: Purifi - Welke driver?
Ik heb het zelf ooit 25 jaar geleden gedaan met een verhitte dikke alu ring die ik eerst pas gedraaid had op de vorm van de rand van de dustcap. Dat was toen met een Visaton GF200. Die liet toen wel gemakkelijk los. Daar zat toen een soort rubbercement tussen. Zomaar met een heatgun vond ik toen ook al te riskie. Maar gezien de prijs van die Purifi woeffies lijkt mij je eerder plan om de mannen zover te krijgen dat ze jou een setje zonder doppies leveren, wel eerst het proberen waard.
Re: Purifi - Welke driver?
Het doel van MFB is vervorming door niet-lineariteiten in de driver te onderdrukken. Purifi drivers zijn door hun constructie al heel lineair, zie de uitleg op hun site. In een basreflexbox is de uitslag en dus vervorming ook nog eens relatief laag, dus: bespaar je de moeite, zou ik zeggen.
Re: Purifi - Welke driver?
Niet alleen de vervorming van de driver zelf, ook de vervorming t.g.v. van de compressie/expansie van de lucht in de kast! Die je overigens met een BR dan wel PR, nog steeds hebt. De resultaten met MFB die ik gehoord heb waren i.i.g. behoorlijk overtuigend. Dus ga er eens naar luisteren zou ik zeggen. En ach, die Putzeys is wel een leuke techneut, marketing kan ie beter aan een ander overlaten 
Re: Purifi - Welke driver?
Begrijpelijk, want het oor is in het laag gevoeliger voor de harmonische vervormingstonen dan voor de grondtoon ... . Zo iets geldt ook voor de RIAA-correctie op LP's 
Re: Purifi - Welke driver?
Ik zeg: ook MFB op de passieve radiator… maar je kunt beter eerst de andere issues van laagweergave in een normale kamer gaan oplossen. Hoewel harmonische vervorming natuurlijk te vuur en te zwaard moet worden bestreden, blijken de meeste luisteraars helemaal niet zo gevoelig ervoor, gewone muziek als uitgangspunt genomen. Sterker nog, hele volksstammen denken dat de K2 de echte bastoon is.
Re: Purifi - Welke driver?
MFB compenseert de niet-lineariteit van de luchtdrukvariaties in de kast op de speaker zelf. Niet het effect van de niet-lineairiteit van de luchtdrukvariaties op de PR of wat uit de BR poort komt. Ach veel mensen willen gewoon buikmassage
Het is i.d.d. wel grappig dat als je bassen met heel weinig vervorming hoort in een akoestisch nette ruimte, het soms wel lijkt alsof ze er niet zijn. Gewoon omdat je inmiddels gewend bent aan die vervormingsboventonen.
