Purifi - Welke driver?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Henkjan »

satefan schreef: do 13 mar 2025, 9:43
early bird actie (of hoe dat dan ook heet in het Deens)
early bird promotion (volgens google)
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Ronkel »

Ik lees hier over bestellingen, maar ik zie niets over de tweeter op de Purifi website staan. Mis ik iets? Heb overigens niet de neiging om te bestellen...
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Ronkel schreef: do 13 mar 2025, 19:17
Ik lees hier over bestellingen, maar ik zie niets over de tweeter op de Purifi website staan. Mis ik iets? Heb overigens niet de neiging om te bestellen...
Is nog niet algemeen beschikbaar. Men kon tijden terug al op de early-bird lijst (via direct contact met Purifi), die lijst wordt nu geleverd. Daarna zal de tweeter beschikbaar komen via de site en via resellers etc.
Gebruikersavatar
Ouwebok
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 07 jan 2009, 18:22
Locatie: Amsterdam

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Ouwebok »

Ik lees net dat in de komende Klang &Ton de Purifi tweet zal worden gebruikt in een ontwerp.
Purifi tweet kling en ton.png
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Ouwebok schreef: ma 24 mar 2025, 8:07
Ik lees net dat in de komende Klang &Ton de Purifi tweet zal worden gebruikt in een ontwerp.
Toll!
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Dat is een versie met een grotere waveguide, ik schat in de 146mm versie.
De versie die ik binnenkort verwacht is de 104mm versie.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Nog wat interessante info. Ik vroeg me af waarom de Qts niet genoemd is in het datablad. Dus even aan de Denen gevraagd. Dit is het antwoord:

"Our tweeter uses a special rearchamber which works as a damped tranmission line, meaning that cavity works as a frequency dependent compliance. This means that there will not be one resonance frequency with one Q value, but multiple. Therefore, you see that the impedance resonance is not symmeterical but assymetertical. Of course, one can try and measure and fit a Qts to give the best model fit, but the model will never be able to give the full picture. Therefore we have not chosen to include a Q value in the data sheet. "
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Klopt, als je de achterzijde ziet, zie je 2 oortjes als het ware. Dus 2 gedempte taps verlopende tl's
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door motoindo »

Moest er toch maar eens van komen, kijken of ik mijn trucje kan toepassen op een purifi driver. Geprobeerd om de dop eraf te halen met een heatgun maar de gebruikte lijm geeft geen krimp dus die route laat ik even voor wat het is, en snijden in zo'n ding hoort gewoon niet dus totdat ik de mannen zover kan krijgen dat ze mij een setje zonder doppies leveren pak ik de clingon route.

JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Is gelijmd met lijm dia pas vanaf zo'n 170 graden begint los te gaan. In diyaudio.com al eens gepasseerd.
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door motoindo »

JanRSmit schreef: vr 04 apr 2025, 16:06
In diyaudio.com al eens gepasseerd
had daar al naar gezocht maar niet gevonden, heb je een linkje naar het betreffende topic ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Pjotr »

Epoxy dus... Merkwaardig eigenlijk voor een dustcap.
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Zie Post in thread 'Exploring Purifi Woofer Speaker Builds' https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-7261203

Is geen epoxy
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Pjotr »

Wat is het dan wel? Gan heeft Chris er misschien ook wat aan...
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Chris kan gewoon contact opnemen met purifi, desnoods via diyaudio.com, en dan lars risbo , zijn gebruikersnaam is lrisbo
Gebruikersavatar
motoindo
Berichten: 902
Lid geworden op: di 30 apr 2013, 12:26
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door motoindo »

Zojuist met een heatgun de boel verwarmd tot 120 graden maar het doppie geeft geen krimp, volgens irisbo moet de boel tot boven de 160 graden opgestookt worden met als gevolg mogelijke schade aan de surround, een incoil opnemer is dus voorlopig van de baan.

Ik ga de klant op de hoogte brengen, dank voor de hulp mannen !
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

Ach, volgens Bruno P is MFB totaal zinloos. Waren leuke discussies tussen hem en RMS binnen Grimm.....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Pjotr »

Ik heb het zelf ooit 25 jaar geleden gedaan met een verhitte dikke alu ring die ik eerst pas gedraaid had op de vorm van de rand van de dustcap. Dat was toen met een Visaton GF200. Die liet toen wel gemakkelijk los. Daar zat toen een soort rubbercement tussen. Zomaar met een heatgun vond ik toen ook al te riskie. Maar gezien de prijs van die Purifi woeffies lijkt mij je eerder plan om de mannen zover te krijgen dat ze jou een setje zonder doppies leveren, wel eerst het proberen waard.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef: zo 06 apr 2025, 20:47
Ach, volgens Bruno P is MFB totaal zinloos.
wat voor argumenten had hij?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

Vraag dat maar aan Rob.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Wieger61 »

Het doel van MFB is vervorming door niet-lineariteiten in de driver te onderdrukken. Purifi drivers zijn door hun constructie al heel lineair, zie de uitleg op hun site. In een basreflexbox is de uitslag en dus vervorming ook nog eens relatief laag, dus: bespaar je de moeite, zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Pjotr »

Niet alleen de vervorming van de driver zelf, ook de vervorming t.g.v. van de compressie/expansie van de lucht in de kast! Die je overigens met een BR dan wel PR, nog steeds hebt. De resultaten met MFB die ik gehoord heb waren i.i.g. behoorlijk overtuigend. Dus ga er eens naar luisteren zou ik zeggen. En ach, die Putzeys is wel een leuke techneut, marketing kan ie beter aan een ander overlaten :D
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Wieger61 »

Begrijpelijk, want het oor is in het laag gevoeliger voor de harmonische vervormingstonen dan voor de grondtoon ... . Zo iets geldt ook voor de RIAA-correctie op LP's :-(
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door markbakk »

Pjotr schreef: za 12 apr 2025, 8:47
Die je overigens met een BR dan wel PR, nog steeds hebt.
Ik zeg: ook MFB op de passieve radiator… maar je kunt beter eerst de andere issues van laagweergave in een normale kamer gaan oplossen. Hoewel harmonische vervorming natuurlijk te vuur en te zwaard moet worden bestreden, blijken de meeste luisteraars helemaal niet zo gevoelig ervoor, gewone muziek als uitgangspunt genomen. Sterker nog, hele volksstammen denken dat de K2 de echte bastoon is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Pjotr »

MFB compenseert de niet-lineariteit van de luchtdrukvariaties in de kast op de speaker zelf. Niet het effect van de niet-lineairiteit van de luchtdrukvariaties op de PR of wat uit de BR poort komt. Ach veel mensen willen gewoon buikmassage :lol: Het is i.d.d. wel grappig dat als je bassen met heel weinig vervorming hoort in een akoestisch nette ruimte, het soms wel lijkt alsof ze er niet zijn. Gewoon omdat je inmiddels gewend bent aan die vervormingsboventonen.
Plaats reactie