Leeuwarden schreef: ↑vr 21 mar 2025, 17:02
Dank! Dat rood omcirkelde was een eerdere vraag of ik dat kan weglaten omdat het geheel op een plankje staat.
Maar zoals ik beschrijf met de blauwe en grijze draad klopt het conform tekening? Ik laat slechts de luidspreker terminals achterwege omdat ik die niet gebruik…
Dat rood omcirkelde moet aangesloten worden, want dat wordt je audio-GND. Dat moet je referentie 0V worden. Doe je dat niet dan komt daar 65V te staan en wordt Vn- 0V. Aangezien je geen kast hebt moet het op de netaarde aangesloten worden. Ook met de weerstand en condensator ertussen. Aansluiten vanaf de ingang en nergens anders, zoals in het aansluit schema. Je tilt de Audio GND op deze manier wat op en met condensator is het ook een filtertje. Vn- moet een een negatieve spanning worden van ongeveer -65V, om de stroom door de eindbuizen te kunnen regelen.
Als je een 8 Ohm speaker hebt, dan mag je die op de 16 Ohm uitgang aansluiten, voor vol vermogen. En een 4 Ohm uiteraard op de 8 Ohm aansluiting.
Heb je ook een draadje gesoldeerd over R2 als je een RCA-aansluiting gebruikt?
Ligt de gloeispanning ook met 1 kant direct aan de netaarde? Anders gaat de boel brommen. Wordt wel eens vergeten.
Het andere kanaal heeft ook een referentie nodig, dus die kun je ook aansluiten aan dezelfde Audio-GND.