TS2019-PP80

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Goed, zoals gezegd vind ik het altijd spannend om een dergelijke constructie aan de praat te helpen en dus loop ik alle bedrading nog een keertje na of alles op de juiste plek zit. En dan slaat de onzekerheid toch nog even toe...
En dus toch nog even de vraag of iemand mee wil kijken.
De blauwe draad van de 4 ohm luidsprekeraansluiting uit de UGT mag rechtstreeks in de voeding
De grijze draad van de 16 ohm luidsprekeraansluiting uit de UGT mag rechtstreeks naar R18

Rode pijl en rood omcirkeld was van een eerdere vraag.

Klopt dat?

Inmiddels wel de gloei getest: werkt. Moest wel even de gordijnen dicht doen om dat te zien, het is net even te zonnig buiten :-)
Bijlagen
Scherm­afbeelding 2025-03-13 om 10.03.24.png
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: TS2019-PP80

Bericht door democles »

Ik kijk mee maar kan er weinig over zeggen,de rood omcirkelde lijkt me wel goed.
Maar bij die kathode weerstand naar de 16 ohm tap moet ik afhaken,meestal zitten die aan de voeding min/massa. :?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Dank! Dat rood omcirkelde was een eerdere vraag of ik dat kan weglaten omdat het geheel op een plankje staat.

Maar zoals ik beschrijf met de blauwe en grijze draad klopt het conform tekening? Ik laat slechts de luidspreker terminals achterwege omdat ik die niet gebruik…
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Niemand die even voor mij de dubbelcheck wil doen? Of is mijn vraagstelling misschien niet duidelijk genoeg?
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door elpeewee »

Leeuwarden schreef: vr 21 mar 2025, 17:02
Dank! Dat rood omcirkelde was een eerdere vraag of ik dat kan weglaten omdat het geheel op een plankje staat.

Maar zoals ik beschrijf met de blauwe en grijze draad klopt het conform tekening? Ik laat slechts de luidspreker terminals achterwege omdat ik die niet gebruik…
Dat rood omcirkelde moet aangesloten worden, want dat wordt je audio-GND. Dat moet je referentie 0V worden. Doe je dat niet dan komt daar 65V te staan en wordt Vn- 0V. Aangezien je geen kast hebt moet het op de netaarde aangesloten worden. Ook met de weerstand en condensator ertussen. Aansluiten vanaf de ingang en nergens anders, zoals in het aansluit schema. Je tilt de Audio GND op deze manier wat op en met condensator is het ook een filtertje. Vn- moet een een negatieve spanning worden van ongeveer -65V, om de stroom door de eindbuizen te kunnen regelen.

Als je een 8 Ohm speaker hebt, dan mag je die op de 16 Ohm uitgang aansluiten, voor vol vermogen. En een 4 Ohm uiteraard op de 8 Ohm aansluiting.

Heb je ook een draadje gesoldeerd over R2 als je een RCA-aansluiting gebruikt?

Ligt de gloeispanning ook met 1 kant direct aan de netaarde? Anders gaat de boel brommen. Wordt wel eens vergeten.

Het andere kanaal heeft ook een referentie nodig, dus die kun je ook aansluiten aan dezelfde Audio-GND.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Super! Ga ik naar kijken. Ik ben nu paar dagen afwezig , zodra ik weer thuis ga ik er mee bezig!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Me door de bakjes en kastjes heen geworsteld om 100nF condensatoren te vinden voor het rood omcirkelde. Enige dat ik tegenkwam zijn deze condensatoren. Vraag me af of deze geschikt zijn?
Bijlagen
Vishay 100n.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2439
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: TS2019-PP80

Bericht door timpert »

Ja, dit zijn X1 condensatoren die permanent 275 VAC mogen hebben. Meer dan genoeg voor die plek dus!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Dank, die X1 maakte mij aan het twijfelen waarom ik die überhaupt in mijn bezit zou hebben. Maar mooi dat het gerecycled kan worden…
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

elpeewee schreef: za 22 mar 2025, 22:50
Leeuwarden schreef: vr 21 mar 2025, 17:02
Dank! Dat rood omcirkelde was een eerdere vraag of ik dat kan weglaten omdat het geheel op een plankje staat.

Maar zoals ik beschrijf met de blauwe en grijze draad klopt het conform tekening? Ik laat slechts de luidspreker terminals achterwege omdat ik die niet gebruik…
Dat rood omcirkelde moet aangesloten worden, want dat wordt je audio-GND. Dat moet je referentie 0V worden. Doe je dat niet dan komt daar 65V te staan en wordt Vn- 0V. Aangezien je geen kast hebt moet het op de netaarde aangesloten worden. Ook met de weerstand en condensator ertussen. Aansluiten vanaf de ingang en nergens anders, zoals in het aansluit schema. Je tilt de Audio GND op deze manier wat op en met condensator is het ook een filtertje. Vn- moet een een negatieve spanning worden van ongeveer -65V, om de stroom door de eindbuizen te kunnen regelen.

Als je een 8 Ohm speaker hebt, dan mag je die op de 16 Ohm uitgang aansluiten, voor vol vermogen. En een 4 Ohm uiteraard op de 8 Ohm aansluiting.

Heb je ook een draadje gesoldeerd over R2 als je een RCA-aansluiting gebruikt?

Ligt de gloeispanning ook met 1 kant direct aan de netaarde? Anders gaat de boel brommen. Wordt wel eens vergeten.

Het andere kanaal heeft ook een referentie nodig, dus die kun je ook aansluiten aan dezelfde Audio-GND.
Even resumeren:

Filtertje gemaakt en aangesloten aan de G (audioground) en aan de aarde van de netentree. Ik gebruik een XLR aansluiting voor de ingang dus niets kortgesloten.
Pin 1 van de buis via één van de gloeidraden ook op de netentree aarde aangesloten, idem voor de andere buis.
Zijn twee monoblokjes dus handelingen ook voor andere monoblok uitgevoerd.

Moet nog de 8 Ohm aansluiting omzetten naar de 16 Ohm aansluiting.

Als ik het goed heb kan ik dan met de afregel procedure beginnen en daarna eens kijken of een en ander geluid voortbrengt. Iedereen, Erwin in het bijzonder, mee eens?
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door elpeewee »

Mee eens. Een keer moet de stap gezet worden. Succes.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Dank! Als het licht bij je thuis flikkert en de koelkast doet raar, dan ben ik het:-)
In de nabije toekomst stuur ik wel even een berichtje voor afregelen van de fasedraaier.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Sjips. Manual er nog even bijgezet want ik ben bij stapje zes, pagina 8 tegen een probleempje aangelopen.

De manual zegt:
6) Check on the driver PCB with a DC-voltmeter between cap-left-side (= H6) and cap-right-side
(= H7) and read close to 0 Vdc. Trim with R8 = DC-balance to exact 0,0 Vdc. Switch mains-off.

Bij de ene versterker gaat dat probleemloos, bij de andere gaat ie naar 275VDC en is met R8 niet bij te regelen.

Waar zou ik kunnen kijken om de fout op te lossen. Ik heb de bedrading gecontroleerd, zal ik nog een keer doen maar volgens mij is alles correct aangesloten.

Edit, voltage loopt zelfs hoger dan de genoemde 275VDC.
Bijlagen
THE_BIRTH_OF_THE_TS2019-PP80_AMPLIFIER.pdf
(3.66 MiB) 30 keer gedownload
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

En dan plots hoor je trompetgeschal, engelen zingen en al die ellende meer en met het schaamrood op de kaken zie je dat je er zo’n DN25 huppeldepup ding verkeerd om hebt geplaatst…
Gebruikersavatar
elpeewee
Ook commercieel actief
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 jun 2015, 0:09
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door elpeewee »

Mooi, dat je dat zo snel gezien hebt. Alleen nog hopen dat de mosfet het nog doet. Of je moet nog reserve hebben. Dan is er geen probleem.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: TS2019-PP80

Bericht door dre »

Goed bezig Jan! 8)
Klotsende oklsels,maar het zal goed komen! :yeah:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Heb hem eruit gehaald en omgekeerd. Lijkt nog te werken…
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

Als de DN2540 kapot is wat is dan het effect als je meet? Krijg het niet op 0 VDC, het zwalkt wat heen en weer met zo te zien ongeveer 0,5VDC.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: TS2019-PP80

Bericht door Leeuwarden »

jandh
Berichten: 1
Lid geworden op: za 03 mei 2025, 19:35

Re: TS2019-PP80 / Maida Power supply

Bericht door jandh »

Goede avond mensen,

Ik heb een vraag: heeft één van jullie de tweede versie van de TransPP80 power supply gebruikt / ervaringen daarmee?

Zie: https://www.mennovanderveen.nl/images/o ... s-PP80.pdf

Deze voeding zou stabieler zijn: minder temperatuur gevoelig.

Ik krijg de uitgangsspanningen van 360Vdc niet afgeregeld. Dat wil zeggen dat de uitgangsspanning te hoog is en niet terug te regelen is. De 8 en de 120 Vdc werken prima.

Natuurlijk al veel gezocht en gecontroleerd maar zonder succes.

Ik hoor het graag!

groet, Jan
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door Kappa7 »

Heb je Menno al eens benaderd daarvoor?
rothigro
Berichten: 1
Lid geworden op: za 08 nov 2025, 15:26

Re: TS2019-PP80

Bericht door rothigro »

Beste buizenliefhebbers, wat jammer dat dit draadje in maart/april abrupt is gestopt. Ik ben erg benieuwd of het Leeuwarden uiteindelijk is gelukt zijn buizen aan het spelen te krijgen. Zijn berichten en het commentaar erop lazen als een roman. Voordat ik zelf een poging ga doen ben ik benieuwd naar de afloop. Maar ook naar het antwoord op de vragen over het nieuwe voedingsontwerp. Edwin, die betrokken is bij het printontwerp, moet daar toch meer over kunnen vertellen.
Dus heren, graag nog een bericht hoe u gevaren bent. Ik weet zeker dat ik niet de enige ben, die uw wetenswaardigheden met belangstelling volgt.

Groet,
Robbin
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: TS2019-PP80

Bericht door Henkjan »

welkom Robbin
Plaats reactie