hulp nodig met meting

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

meyrueis
Berichten: 17
Lid geworden op: za 29 mar 2025, 10:46
Locatie: Gelderland

hulp nodig met meting

Bericht door meyrueis »

Goedemorgen allemaal,

momenteel loop ik een beetje vast, ik doe een REW meting om een frd file te kunnen krijgen dit doe ik met een umik 2 en buiten.
Dit lijkt ook aardig te lukken, dit doe ik in vituixcad omzetten met de mergertool om nearfield en farfield bij elkaar te voegen vanaf 300hz de farfield meting doe ik met 5ms. nu als ik iets verander aan de crossover gaat de grafiek mooi mee, maar als ik dan een meting doe lijkt hier niks van te kloppen.

wie kan mij vertellen wat ik verkeerd doe ](*,)
Bijlagen
h1499 en h1215 audio forum rew.png
h1499 en h1215 audio forum.png
h1499 en h1215 audio forum rew losse meting.png
Rob Dingen
Berichten: 618
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
Locatie: Gerwen
Contacteer:

Re: hulp nodig met meting

Bericht door Rob Dingen »

Hoi,

Een van de problemen is de usb microfoon de timing klopt niet.
Wat ik zou doen omdat je maar een twee weg speaker bouw de nearfield meting overslaan.
Zet de microfoon buiten op een meter afstand tussen het middelpunt van de tweeter en woofer.
Meet de woofer dan de tweeter en samen tegelijk zonder filter natuurlijk.
Laad de gegevens in Vituixcad sluit de tweeter en woofer aan zonder filter en gebruik de meting van de units samen als referentie.
Dan moeten de twee perfect over elkaar liggen.
Is dat niet zo moet je de delay veranderen net zolang tot dat het klopt.
Dan ga je pas simuleren en inderdaad altijd verifiëren met een meting.

Rob
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: hulp nodig met meting

Bericht door ds23man »

Een USB microfoon is gewoon hopeloos voor dit soort toepassingen, je bron en meting van de microfoon zijn niet in sync waardoor je fasefouten krijgt.
meyrueis
Berichten: 17
Lid geworden op: za 29 mar 2025, 10:46
Locatie: Gelderland

Re: hulp nodig met meting

Bericht door meyrueis »

goedemorgen,

dank voor de snelle reacties!
@Rob Dingen:
Ga ik gelijk induiken of ik überhaupt de timing kan veranderen, anders heb ik een andere uitdaging.
Duidelijk ga ik dat zometeen even testen, heb ik weer wat te doen :)

@ds23man: Dus je wilt eigenlijk zeggen dat het alleen kan met een xlr microfoon of een clio systeem?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: hulp nodig met meting

Bericht door Henkjan »

"alleen kan" is wat zwart wit gesteld.

toen de USB mics opkwamen is er vrij uitgebreid over gediscussieerd:
viewtopic.php?t=18465
conclusie was toen toch wel dat als je meet om een luidspreker te filteren dat je jezelf een hoop 'gedoe' bespaart met een gewone mic en geluidskaart.

maar als je al een mic hebt ligt die balans mss anders en wil je de moeite er wel in steken.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: hulp nodig met meting

Bericht door satefan »

Je kunt met de Umik-2 en Rew prima metingen doen, en met VituixCAD dan simuleren. Dat doe ik hier dagelijks.

Ik doe dat precies zoals Rob Dingen beschrijft:

Ik meet (binnen) de woofer en de tweeter, bepaal (in REW met de impulse response-window) het looptijd-verschil van woofer en tweeter en gebruik deze delay in VituixCAD (bij de tweeter-instellingen). Ik heb veel tijd besteed aan het calibreren van de metingen/simulaties. Als je dit voor elkaar hebt kun je perfect simuleren. Met prima resultaten.

Satefan
meyrueis
Berichten: 17
Lid geworden op: za 29 mar 2025, 10:46
Locatie: Gelderland

Re: hulp nodig met meting

Bericht door meyrueis »

@Henkjan: Ik heb dat topic even doorgenomen, maar daar kom ik inderdaad wel uit op geen usb mic.
zou een clio pocket 3 in dat opzicht prima zijn? ik ga nog wel proberen of ik het met die umik 2 voor elkaar krijg.

@satefan: oke en dan kijk je naar het piekje in de grafiek? de tweeter zit bvb op 6ms en de woofer op 4,8 ms en dat verschil doe je dan in vituixcad als delay bij de tweeter?
Bijlagen
h1215 audio forum rew impulse.png
h1499 audio forum rew impulse.png
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: hulp nodig met meting

Bericht door satefan »

Nu zou deze offset een weglengteverchil van 1.2 ms / 41 cm zijn. Dat klopt natuurlijk niet.

Meet woofer en tweeter beiden nogmaals met de optie 'use Acoustic Timing Reference' aan:
Screenshot 2025-03-29 at 14.41.02.png
Dan stuurt REW aan het begin van iedere meting een 'snirp', die fungeert als de timing-referentie tov de impulse. Door de verschillen te meten voor zowel de woofer als de tweeter weet je exact wat de timing-offset is.

Werkt perfect.

Met de EQ functie kun je een filter maken, en dan met de alignment functie beide resultaten van de gefilterde woofer en tweeter combineren. Een passief filter ontwerpen doe je natuurlijk in VituixCAD.

Satefan
meyrueis
Berichten: 17
Lid geworden op: za 29 mar 2025, 10:46
Locatie: Gelderland

Re: hulp nodig met meting

Bericht door meyrueis »

Ik heb nu de metingen gedaan met timing aan, de bijlage geeft nu aan als ik het goed begrijp:
de tweeter komt 1,8mm eerder aan dan verwacht en de woofer 20mm, dus dat houdt dan in dat ik de tweeter 18,2mm moet vertragen.

hoeveel smoothing gebruik jij? ik gebruik nu 1/6 smoothing voor mijn frd files

met de eq functie moet ik nog even stoeien ik zag al dat jij daar een post over had gemaakt dus dan ga ik die eerst goed doornemen

tot zover super bedankt :)
Bijlagen
h1499 en h1215 audio forum rew timing offset.png
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: hulp nodig met meting

Bericht door satefan »

Laat beide impulse-metingen eens zien? Je kunt deze ook op elkaar leggen in het overlay-scherm. Ik denk dat er in je metingen zoals je die hierboven deelt geen venster is toegepast? Er zijn nog best wat ruimte-reflecties te zien?
meyrueis
Berichten: 17
Lid geworden op: za 29 mar 2025, 10:46
Locatie: Gelderland

Re: hulp nodig met meting

Bericht door meyrueis »

dit heb ik buiten gemeten weer op 1m afstand, nee klopt dit heb ik niet over elkaar heen gelegd. zit rew ook nog uit te vogelen
Bijlagen
h1215 audio forum rew impulse 2.png
h1499 audio forum rew impulse 2.png
h1499 en h1215 audio forum all spl.png
audio forum frd gegevens in vituixcad.png
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: hulp nodig met meting

Bericht door satefan »

No worries. Boven in het scherm zie je een knop 'overlays'. Deze aankiezen en dan naar 'Impulse' gaan (ook via buttons boven in het scherm). Dan de x-as even inzoomen (+/- knopjes aan de rechterkant-onderkant van de grafiek). Dan kun je als het goed is zien wat het verschil is.

Zoiets:
Screenshot 2025-03-29 at 16.12.29.png
meyrueis
Berichten: 17
Lid geworden op: za 29 mar 2025, 10:46
Locatie: Gelderland

Re: hulp nodig met meting

Bericht door meyrueis »

heb het gevonden :)
Bijlagen
audio forum overlay implus.png
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: hulp nodig met meting

Bericht door satefan »

Je hebt de polariteit van woofer en tweeter niet gelijk (neem aan dat deze metingen zonder filter zijn?)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: hulp nodig met meting

Bericht door ds23man »

Mooi plaatje, alleen heb je er iets aan. Beide impulsen worden gecentreerd op 0 ms. Arta heeft daar ook een handje van.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: hulp nodig met meting

Bericht door satefan »

ds23man schreef: za 29 mar 2025, 17:04
Mooi plaatje, alleen heb je er iets aan. Beide impulsen worden gecentreerd op 0 ms. Arta heeft daar ook een handje van.
Is een instelling in REW - moet ik even opzoeken.

Edit: In je meting even naar 'actions' in de rechterbovenhoek, dan verschijnt er links een window waar je 'Set T=0 at IR Start' kan zetten. Ik dacht zo uit het hoofd dat als je dit voor beide metingen doet, je het verschil kan zien.
meyrueis
Berichten: 17
Lid geworden op: za 29 mar 2025, 10:46
Locatie: Gelderland

Re: hulp nodig met meting

Bericht door meyrueis »

hier heb ik de aanpassing gedaan wat je zei, dit is inderdaad zonder filter.

ik doe van de week nog wel een meting.
Bijlagen
audio forum overlay implus aangepast.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: hulp nodig met meting

Bericht door ds23man »

Ziet er iets anders uit, maar een tijdsverschil van 100uS is een beetje ongeloofwaardig. Reken eerst maar eens het looptijdverschil uit aan de hand van plaatjes in de datasheets.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: hulp nodig met meting

Bericht door satefan »

Welke drivers gaat het om?
meyrueis
Berichten: 17
Lid geworden op: za 29 mar 2025, 10:46
Locatie: Gelderland

Re: hulp nodig met meting

Bericht door meyrueis »

Het gaat om de seas h1215 Ca18rnx en seas h1499 dxt tweeter
Bijlagen
Datasheet.pdf
(112.17 KiB) 21 keer gedownload
H1499_27TBCD_GB-DXT_Datasheet.pdf
(183.85 KiB) 31 keer gedownload
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: hulp nodig met meting

Bericht door satefan »

De Seas DXT heeft door de lens een spreekspoel die iets meer naar achter ligt dan andere tweeters volgens mij (ik heb m jaren terug gehad). Een verschil van 100us / 3.43 cm zou dus zo gek nog niet zijn.
meyrueis
Berichten: 17
Lid geworden op: za 29 mar 2025, 10:46
Locatie: Gelderland

Re: hulp nodig met meting

Bericht door meyrueis »

tweeter 0mm offset
Woofer 25-35mm offset houden we even 30mm aan dan?
crossoverpunt ligt ongeveeer op 2500hz dus:

d: verschil in afstand (m)

c: geluidssnelheid = 343 m/s

d=0,03

t=0,03:343=87,5 uS

Faseverschuiving=360×2500×0,0000875=78,75 graden
dus dan staat deze bij 2,5khz 79 graden uit fase
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: hulp nodig met meting

Bericht door satefan »

Lijkt me goed om mee te beginnen. Bij de controle-metingen zul je merken of je in de buurt zit tov de simulatie in VituixCAD.

Edit: Voor je de metingen exporteert, zorg even voor een meting waar de ruimte/grond reflecties uitgefilterd zijn met een venster/window. In te stellen in het IR window. Meestal iets van 4 ms.
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: hulp nodig met meting

Bericht door JanRSmit »

Ik begrijp iets niet. Bij omzetting in VituixCAD van impuls naar frd wordt ook de 'time to flight' vastgesteld en meegenomen in het frd resultaat(fase verloop). Uiteraard op voorwaarde dat de impulsmeting een goede tijd regiatratie heeft. Vanwaar de offset dialoog?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: hulp nodig met meting

Bericht door satefan »

Ja, dat klopt volgens mij idd. Ik had zelf dat als in REW de t=0 niet op impulse-start stond, in VituixCAD de offset om zeep werdt geholpen, maar was met een .txt export als ik het me goed herinner.
Plaats reactie