Coax in impulsgecompenseerde TL

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Coax in impulsgecompenseerde TL

Bericht door Hans Nootdorp »

Ik ben maar weer eens met een idee begonnen…. Het lijkt mij leuk om een keer een coaxsysteem te ontwerpen en bouwen. Daarbij werd het voor mij al snel duidelijk dat er een woofer bij moet.
Die woofer zet ik van bij voorkeur in een Transmissielijn. En ja, waarom dan ook niet de woofer impulsgecompenseerd?
Ik zie het voor mij dat ik in wezen 2 TL’s bouw die ik dan rug-aan-rug zet; dus daardoor 2 impulsgecompenseerde woofers.
De uitdaging is dan ook dat die TL’s niet te diep zijn, zodat de dubbele diepte niet veel meer wordt dan 30 a 35 cm.
Omdat woofers met grote Sd ook veel lijnoppervlak vergen moeten de woofers niet al te groot worden; misschien zo’n 12 cm…
Ik ben dus een zoektocht begonnen naar mogelijk kandidaten….
Voorlopig ben ik (na heel wat uurtjes..) uitgekomen op deze lijst.
woofers tbv coaxTL 18032025.JPG
Ik houd mij aanbevolen voor suggesties....
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Coax in impulsgecompenseerde TL

Bericht door Hans Nootdorp »

De coaxdriver en woofer moeten natuurlijk wel bij elkaar passen.
De gevoeligheid van de coax moet toch wel minimaal 6 dB hoger zijn dan van 1 woofer.
Alhoewel daar nog wel enige nuancering bij hoort...
Tot nu toe heb ik deze coaxdrivers gevonden. Kent iemand nog een ander type?

De coax hoeft niet al groot te zijn, aangezien hij pas vanaf 100 Hz of zo hoeft te gaan meespelen. Een Vdmax van 10 cm3 (mid) is al voldoende...
coax drivers 18032025.JPG
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Coax in impulsgecompenseerde TL

Bericht door Henkjan »

Tangband W3-dinges uit mn paasproject en wedstrijd speaker
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Coax in impulsgecompenseerde TL

Bericht door Hans Nootdorp »

Heb je van beide een linkje, HenkJan? Welke wedstrijd?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20400
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Coax in impulsgecompenseerde TL

Bericht door Shadow »

DT3W
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Coax in impulsgecompenseerde TL

Bericht door Hans Nootdorp »

DT3W kende ik nog niet. Beetje hetzelfde idee als ik heb, ja. Maar ik wil dan 2 woofers, 1 aan voorzijde en 1 aan de achterzijde.
Ik kan topic over de DTW van HenkJan hier niet vinden. Ik ben wel benieuwd welke drivers er in zitten...
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Coax in impulsgecompenseerde TL

Bericht door John P »

Ik heb hier nog een paar opties staan: viewtopic.php?p=2107012
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Coax in impulsgecompenseerde TL

Bericht door FR_Aad »

Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Coax in impulsgecompenseerde TL

Bericht door Hans Nootdorp »

John P schreef: wo 19 mar 2025, 9:51
Ik heb hier nog een paar opties staan: viewtopic.php?p=2107012
Ja natuurlijk, John. Die waren vorige week nog niet tot mij doorgedrongen. :| Bedankt.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Coax in impulsgecompenseerde TL

Bericht door Hans Nootdorp »

Henkjan schreef: wo 19 mar 2025, 0:09
Tangband W3-dinges uit mn paasproject en wedstrijd speaker
Ik heb jouw creatie bekeken, HenkJan en hij ziet er mooi uit. Beetje in de richting wat ik ook wil; alleen dan met 2e woofer aan achterzijde. En met wat meer dynamiek.
De coax TB W3-1723 spreekt mij wel aan, maar is niet meer leverbaar.
De W3-315 vind ik kwa VDmax toch wat aan de krappe kant. Xmax = 1,5 mm.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op wo 19 mar 2025, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Coax in impulsgecompenseerde TL

Bericht door Henkjan »

de W3-315 is toch een breedbander?
als bij pakweg 300 of hoger gefilterd is Xmax niet meer relevant lijkt me

je bedoelt de woofers van de DT3W, ja, die waren puur op looks (en lage prijs) uitgekozen
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Coax in impulsgecompenseerde TL

Bericht door wouter »

Geen idee of er ook daadwerkelijk gebouwd gaat worden, maar de lijstjes zijn weer herkenbaar ;-)

Je zou nog kunnen kijken naar de Kartesian Cox120_vHP 8ohm
https://loudspeakerdatabase.com/Kartesian/Cox120_vHP
Met een 3-d geprint ontwerp is het mogelijk de conus mooi door te laten lopen in een sierrand, a la Mission QX: https://www.fidelity-magazine.com/mission-qx-2/

Ik heb de Ciare CPX6 nog in gebruik, maar die lijkt discontinued - maar hij zat bijvoorbeeld hier in:
https://www.aia-cinema.com/active-speakers/ccrm6.html

Morel heeft een Integra serie Coax units, 4": https://www.morelhifi.com/en/products/r ... ra-424-449

maar ik vind de Virtus Nano Carbon 4 Integra echt een snoepje: https://www.morelhifi.com/en/products/c ... gra-42-311

De kleine coaxen waren voor mij een zoektocht naar een KEF LS60 achtige opzet, met aan de zijkanten 2 Peerless GBS 8" woofers en dit actief.
Als ik de tijd had...

2x een woofer in een ondiepe TL, ken je de ontwerpen van Rob Meyst van MC Systems? Die heeft dit heel slim gedaan - verbonden met een (zandgevulde) stang zelfs. https://www.musicom.nl/product/mc-systems-mp-5-2/ even naar beneden scrollen voor het plaatje.

Maar als ik het goed begrijp gaat de coax helemaal geen laag weergeven, dus dan is een Omnes Audio CX3 een heel mooi ding.
https://www.hifi-selbstbau.de/index.php ... eizwo-mkii
Heeft in Duitsland een hoop 'verslagen' in ontwerp wedstrijden. Er is ook genoeg mee ontworpen en er komt zelfs een commercieel ontwerp mee op de markt.

Een 5,25" met zeer goede specs voor 2-weg vind ik: https://audioxpress.com/article/test-be ... ial-driver

Een opvallende 8" is voor mij: https://audioxpress.com/article/test-be ... ial-driver
De 4" versie daarvan is wat mij betreft minder bruikbaar. 6,5": https://loudspeakerdatabase.com/TangBand/W6-2313
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Coax in impulsgecompenseerde TL

Bericht door Hans Nootdorp »

Ha Wouter. Leuk jouw reacties te lezen. Geen verrassing dat jij hierdoor getriggerd werd.... :)
Verrassende tips waarmee je komt.

Robe Meijst kende ik niet, maar dat ontwerp met dubbele woofer is wel een beetje wat ik voor ogen heb. Grappig.

Die kleine Morel Coax is ook fraai.
Eens nader onderzoeken...

Het lastige van "onbekende" drivers is, dat hun vervromingscijfers onbekend zijn, als er geen meetgegevens van bekend zijn....

En ze moeten t.o.v. (2) woofers wel gevoelig genoeg zijn.

Van mijn rijtje coaxen hebben de Omnes C3 3 en de SB12P... voor nu mijn voorkeur.

Enne: ooit gaat er wel gebouwd worden... :bakkie:
Je weet, ideeën laten opborrelen en uitwerken is meer dan de helft van de lol...

Ps. Door mijn recentelijk spelen met de TLtool van MJKing ben ik wel anders gaan aankijken tegen "mijn" TL met Visaton AL170..... Maar daarover in een ander topic meer...... :hide:
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op zo 30 mar 2025, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Coax in impulsgecompenseerde TL

Bericht door Hans Nootdorp »

Heb de Sica uit topic van JohnP nu ook in mijn lijstje staan.
Thanks
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Coax in impulsgecompenseerde TL

Bericht door Henkjan »

die Omnes zit ook in de "Grown/up"
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: Coax in impulsgecompenseerde TL

Bericht door Hans Nootdorp »

Bedankt vuilnisman, voor de link naar metingen van de Sica. Ziet er i.h.a. goed uit, alhoewel ik die dip op 3 kHz wel heftig vind....

Is er nog iemand die soortgelijke meting/analyse van de Morel Integra 424 kent?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”