Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

Als het nu droger klinkt, moet het voorheen natter geklonken hebben... :sure: Zal wel net zoiets zijn als met een droge wijn, ook al is die niet te zuipen als ie niet nat is :lol:

Ja Baileys wool had ik je meen ik al eens gesuggereerd. Al denk ik dat Merino of Mohair wol het hier ook goed gaat doen. Hoe fijner de vezels hoe beter. Maar eerlijk gezegd denk ik dat je met wat meer inhoud meer gaat bereiken als je aan de dubbele PR's vast houdt.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door rikpost »

Ik ben allergisch voor rommelend laag maar dat is mij echt niet opgevallen hoor .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

Ik heb de laatste incarnatie niet gehoord maar de voorgaande wel en daar was er duidelijk geen verbinding tussen het diepere laag en en het midden-laag. Dat rommelde niet maar klonk erg ongedefinieerd.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Ja in Zeewolde was dat echt nog een punt. Dit gaat nu ook de goede kant op. In 2049 is het wel een keer af denk ik ;-)
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door rikpost »

Kun je makkelijk zeggen ,horen we dan toch niet meer :lol:
Gebruikersavatar
RonnyB
Berichten: 228
Lid geworden op: za 03 feb 2024, 20:06

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door RonnyB »

Ik heb altijd goed resultaat met onderdrukken van resonanties door het gebruik van aramide vezel(angel hair).
Maar bij deze lage frequenties weet ik niet of het helpt. Mogelijk helpt bracing.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

Probleem hier blijft m.i. te veel speaker in te weinig volume waardoor je meer compressie in de kast krijgt dan je lief is, met navenante vervorming! Baileys wool helpt dat wel te verminderen. Angel hair heb ik geprobeerd en dat werkt prima voor midden en hoog, met name in kleinere kastjes a la Paaskuikens. Het doet het een stuk minder dan Bailey in het bas bereik. Ik heb het uitgebreid uitgeprobeerd in mijn 8l subs met de Trio8. Het beste resultaat gaf 25gr/l Baileys wool. Angel Hair had weinig zin, werd er niet beter van dan zonder vulling.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: zo 09 feb 2025, 20:41
Ik heb het uitgebreid uitgeprobeerd in mijn 8l subs met de Trio8. Het beste resultaat gaf 25gr/l Baileys wool. Angel Hair had weinig zin, werd er niet beter van dan zonder vulling.
heb je die resultaten nog? in t topic staat t helaas niet.
en had je daar ook nog steenwol in getest? dat gaf bij mij de beste resultaten in t laag
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Pjotr »

Nee, heb toen niet de vervorming an sich gemeten, maar op gehoor kwam 25 - 30 gram Baileys het beste er uit. Met meer gaat het weer dicht slaan. Steenwol zou ook nog kunnen evenals glaswol. Maar naar wat ik er over ben tegen gekomen is dat het niet zozeer dempt als wel dat het de compressie/expansie van adiabatisch naar isothermisch doet verschuiven. Dat is meer lineair en derhalve minder vervorming. Stelt dan weer andere eisen aan het materiaal. Eigenlijk leent dit zich ook prima voor MFB. Wil ik nog wel gaan doen. Mahja, ontbreekt een beetje aan tijd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door ds23man »

Mijn ervaring is dat beneden de 250-350 Hz demping eigenlijk niet veel meer doet. Komt ook overeen met ruimte akoestiek. Beneden die frequentie spreek je al over meters dikke demping om nog enig effect te hebben.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

ds23man schreef: zo 09 feb 2025, 21:44
Mijn ervaring is dat beneden de 250-350 Hz demping eigenlijk niet veel meer doet. Komt ook overeen met ruimte akoestiek. Beneden die frequentie spreek je al over meters dikke demping om nog enig effect te hebben.
Toch komt dat niet overeen met wat ik vandaag (en eerder) gemeten heb. Na toevoegen van demping zie je dat duidelijk terug in de impedantie-plot. De Fres verschuift iets (maar niet noemenswaardig), maar de impedantie op de fres zakt flink. Het verschil is duidelijk waarneembaar (met de oren dus ook). Met de cilinderspeakers heb ik verschillende materialen gemeten. Flamex gaf een 10hz lagere Fres.
Laatst gewijzigd door satefan op ma 10 feb 2025, 8:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Henkjan »

ook op TL's zie je het effect van dempingsmateriaal al beneden die frequenties (zie bv de metingen aan de wedstrijdspeakers van Chris_T en mijzelf)
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Gister vergeten de Group Delay nog bij de andere meting te zetten. Deze blijft ruim onder de halve milliseconde. Heel prima.
Screenshot 2025-02-10 at 08.30.36.png
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Vandaag even naar de burst-decay van de tweeter zitten kijken. Er zit nog best wat rommel vanaf 6khz ongeveer:
Screenshot 2025-03-06 at 19.33.40.png
Ik dacht eerst aan reflectie/diffractie rondom de tweeter, maar verschillende metingen gedaan, met dempingsmateriaal om de tweeter heen gemeten etc, met en zonder woofer gemeten, maar het blijft ongeveer hetzelfde. Dan ga je vermoeden dat het in het filter moet zitten? Of zijn er nog andere zaken waar ik naar kan kijken?

Groet,

Satefan

edit; ik zal het andere kanaal even meten, en ik heb nog een losse Bliesma tweeter liggen, die zal ik even meten ook. Dat helpt met uitsluiten van oorzaken.

edit 2: Ik kwam nog een oude meting tegen van de Bliesma op een andere baffle, zonder filter. Komt een beetje op hetzelfde neer:

Screenshot 2025-03-06 at 19.54.17.png
Daarna heb ik de overgang van de tweeter naar de baffle afgeplakt met tape (er zat een klein beetje ruimte tussen).
Screenshot 2025-03-06 at 19.54.25.png
Dan wordt het gelijk al een stuk beter bij 10 khz. Ik moet het dus in die hoek zoeken denk ik...

Edit 3: Ik heb nog even naar metingen van andere speakers/tweeters gekeken van de luisterdag. Die hebben dit effect ook en vaak in sterkere mate. Het lijkt erop dat het 'gewoon' een eigenschap van dome-tweeters is. Ik maak me denk ik weer eens te druk... ](*,)
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door Kappa7 »

Of is het een reflectie van je microfoon?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Kappa7 schreef: do 06 mar 2025, 20:33
Of is het een reflectie van je microfoon?
Zou wellicht kunnen. De microfoon zelf is ook 'gewoon' een andere variabele natuurlijk. Ik zal nog eens meten met wat demping om de microfoon heen. Ik heb nog wel wat angel hair etc.

Gezien de golflengtes lijkt het me echter onwaarschijnlijk?
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door JanRSmit »

In hoeverre zit daar de ruis/reverberation van je ruimte mee te doen?
Zijn dit metingen van heel dichtbij oftewel van welke afstand gemeten?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

De microfoon stond op 1 meter afstand bij de metingen. Ik weet niet goed of je bij de burst-decay een window kunt instellen. De tijd-as wordt weergegeven in perioden. Ik zal de tweeter ook eens van dichtbij meten en kijken wat er dan zichtbaar is bij de burst-decay.
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door JanRSmit »

Heb je ook naar de etc resultaten gekeken?
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door JanRSmit »

Heb je ook naar de etc resultaten gekeken? Wellicht wet je het al, maar toch. Als de waterfall en burstdecay resulten richels tonen die met de tijd mee omhooggsan in frequency is dat een teken van diffractie. Als rechtblijven een resonantie.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Hier de ETC van alleen de tweeter - sterft snel uit (volgens mij) maar wel kleine verstoringen vanaf 72u en onwards:
Screenshot 2025-03-07 at 12.07.37.png
72u komt overeen met 2,4 cm afstand (halve golf is dus 1,2 cm), dus ik vermoed dat het door de bolvormige mesh van de Bliesma komt.

Satefan
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door satefan »

Vanmorgen nog even een uurtje zitten klooien in VituixCAD, met het idee om de x-over van 2100hz te verlagen naar 1500 a 1700. Er zitten best wat componenten in het huidige filter, en die moeten allemaal in het kleine kastje passen. Door de x-over te verlagen heb ik misschien wat minder componenten nodig om de breakup van de woofer te temmen.

Het lijkt aardig te lukken om de SPL iets rechter te krijgen en het fase-verloop ook goed voor elkaar te hebben met de x-over op 1700 hz. Het is ook geen probleem voor de Bliesma, die kan de lagere filtering makkelijk aan. De bafflestep voor de Purifi woofer lijkt ook gelijk gecompenseerd, dus dat scheelt ook weer onderdelen.
Knipsel_1900hz_4eOrde.JPG
Knipsel_1900hz_4eOrde.JPG (28.13 KiB) 335 keer bekeken
Resultaat is een x-over op 1700hz op basis van (akoestisch) 4e orde hellingen. De fase-dip is heel prima:
Knipsel_1900hz_4eOrde_AF.JPG
Knipsel_1900hz_4eOrde_AF.JPG (28.75 KiB) 335 keer bekeken
Alleen jammer dat ik geen 2.2mH spoelen in huis heb om de filters te bouwen. Van de week dan maar.

Satefan
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door JanRSmit »

Zou ik nog wel moeten hebben, kan ik je dinsdag laten weten
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door JanRSmit »

ik heb 2 stuks 2.2mH 0,54Ohm liggen. Kom je in de buurt?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Monitor met Purifi 5.25, 2 x PR en Bliesma T25B - Hoe filter ik dit?

Bericht door wouter »

En anders hier welkom voor een gerichte graai naar 2,2mH

Maar zo te lezen heb je ze al besteld, niet waar?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”