Purifi - Welke driver?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

Dan hebben we het over de WAF factor....
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Leeuwarden »

WrineX schreef: ma 10 feb 2025, 15:19
Pjotr schreef: ma 10 feb 2025, 15:10
En van de weeromstuit klus je nu planars Aardig wat afgebouwd met de B110 en B139. Durf hadden ze toen wel. Volgens mij was dat meer geluk dan wijsheid en nog voor hun "wetenschappelijke" aanpak.
ja maar als je als student een ESL of planar magnetic open trekt .... dan moet je haast wel denken whaaaat dit zou ik ook moeten kunnen maken !!! (geld is een dingetje natuurlijk als student) helaas heb ik het type magneet pas 9 jaar later gevonden ofzo. maar esl's ! hell yeah koopt wat verrotte esl's (en dat zijn de meeste) en dan bouwen maar!

Hier een B200 subje met esl mid hoog :) in het studenten kamertje 2006
Ik zou zelf nooit aan een esl beginnen… :-&
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door WrineX »

Leeuwarden schreef: ma 10 feb 2025, 19:15
Ik zou zelf nooit aan een esl beginnen…
uh tja. waarom niet he ? ik vind zelf gekut met voeding, en dingen vallen altijd uit elkaar... tenminste vaak. buiten dat :) mooi ! trafo is duur ook een minpuntje :)
JanRSmit
Berichten: 222
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

ds23man schreef: ma 10 feb 2025, 15:43
WrineX schreef: ma 10 feb 2025, 15:37
ds23man schreef: ma 10 feb 2025, 15:28
Dit was de eerste Genelec ( 1985!) met serieuze waveguides:

https://www.genelec.com/previous-models/1022a

En misschien wel de eerste luidspreker met een correct afstraalgedrag
ik heb vaak zijn grote witte broer gebruikt. was er niet echt fan van. sterker nog we gebruikte ze vaak om te world dicen... om een bepaalde galm te krijgen plaats van elektronisch , speaker ergens neer zetten en het geen afspelen en opnieuw opnemen kon je dan mooi onder het origineel schuiven. (lekker nat opnemen dus of axis etc zoveel mogelijk reflectie pakken:), dus als ze heel goed afstraalde, een goede kandidaat eigenlijk) hmm ik denk trouwens dat wij de witte versie hadden van dit model, want dit ding is ongeveer even groot ! .... onhandig formaat voor wat we er mee deden haha
Dat is een smaakkwestie, Genelec staat er om bekend dat ze super neutraal zijn.
Ik heb 2 kleine genelecs, ik weet niet wat je onder neutraal verstaat, maar bij mij vangen ze alleen nog maar stof.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

Misschien even een rugnummer noemen? Nou is het gissen of we het hebben over een model uit allereerste begintijd of van de huidige generatie.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door WrineX »

grappig Mijn N core 400 met 5 PSU's van hypex is een van de warme versterkers naast een 2x50 watt class A die ik gehad heb..... ok wel 6 kanalen... :)

had hem wel een stuk kouder verwacht :(
Laatst gewijzigd door WrineX op di 11 feb 2025, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Pjotr »

Ja, sommige van de Hypex SMPS worden in idle al loeiheet, met name de trafo. Heb ik mij ook wel eens over verbaasd.
JanRSmit
Berichten: 222
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

ds23man schreef: di 11 feb 2025, 17:35
Misschien even een rugnummer noemen? Nou is het gissen of we het hebben over een model uit allereerste begintijd of van de huidige generatie.
Genelec 8010a
20250217_133606.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

Raar, ze meten best goed voor een ukkie:

https://www.audiosciencereview.com/foru ... iew.16866/
JanRSmit
Berichten: 222
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Tja, die ASR absoluutheid van een zilverrug met een AP bovenop een apenrots, mijn oren zeggen mij wat anders =;
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

Niks AP, wel een Klippel NFS. Blijkbaar is het je smaak niet.
JanRSmit
Berichten: 222
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Idd correctie:
Tja, die ASR absoluutheid van een zilverrug met een AP en NFS bovenop een apenrots, mijn oren zeggen mij wat anders . De metingen tonen wel degelijk issues aan, en zeker in het voor oor gevoelige gebied. Het is maar net wat je wilt zien in zo'n meting
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

JanRSmit
Berichten: 222
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Is idd niet best.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

Zeg maar gewoon ruk.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

"Emberrassment for the Company" - Amir windt er ook geen doekjes om.
JanRSmit
Berichten: 222
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

ds23man schreef: ma 10 feb 2025, 19:02
Dan hebben we het over de WAF factor....
In mijn geval pakte dat goed uit. Ik mocht mijn speakers "purifien" mits in de bestaande kasten:
20250114_151656.jpg
Ben ik erg blij mee, en vrouwlief is ook blij met het "nieuwe geluid".
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door wouter »

Wat mooi Jan! Kun je wat vertellen over die sierringen?

En heb je veel moeten doen aan de afstemming/filtering? En... is het een upgrade op elk gebied?
JanRSmit
Berichten: 222
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Wouter, de ringen zijn 3D geprint met tpu. Ze worden op hun plaats gehouden door klemmend te monteren in de rand en over de cilindrische koppen van de M5 bouten bij de woofers en M4 bouten bij de midrange.
Ik ben bezig een beschrijving te maken over mijn "alice in wonderland" reis door actieve filtering heen. Zeer leerzaam geweest. En ook ter voorbereiding op de komst van de Purifi tweeters. ( nog geen idee wanneer) Hoop komende week al een begin te plaatsen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door wouter »

Heel gaaf, ik kijk er naar uit!
Als je de stl.file en linkje naar het filament hebt wil ik dit ook wel eens testen. Heb alleen wat probeersels met TPU gedaan, maar geen gesloten printer en ging te vaak mis.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door hardbats »

TPU heb je ook nog in verschillende zachtheden waardoor je kunt kiezen hoe flexibele het object wordt.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door rikpost »

JanRSmit schreef: zo 23 feb 2025, 16:21
Wouter, de ringen zijn 3D geprint met tpu. Ze worden op hun plaats gehouden door klemmend te monteren in de rand en over de cilindrische koppen van de M5 bouten bij de woofers en M4 bouten bij de midrange.
Ik ben bezig een beschrijving te maken over mijn "alice in wonderland" reis door actieve filtering heen. Zeer leerzaam geweest. En ook ter voorbereiding op de komst van de Purifi tweeters. ( nog geen idee wanneer) Hoop komende week al een begin te plaatsen.
Waar filter je mee jan?
JanRSmit
Berichten: 222
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

Ik gebruik Acourate jpol11 1e order op 433Hz en 3464Hz met Okto dac8pro aan een aparte endpoint van Roon, waar ik Acourate Convolver gekoppeld heb aan Roon. Ga ook nog Hang Loose Convolver gebruiken om te checken .
En jij?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door satefan »

Op basis waarvan zijn de x-overs gekozen Jan? 433hz 1e orde voor deze woofers is gevoelsmatig wat hoog (en een slappe helling)?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door rikpost »

JanRSmit schreef: ma 24 feb 2025, 9:24
Ik gebruik Acourate jpol11 1e order op 433Hz en 3464Hz met Okto dac8pro aan een aparte endpoint van Roon, waar ik Acourate Convolver gekoppeld heb aan Roon. Ga ook nog Hang Loose Convolver gebruiken om te checken .
En jij?
Ik moest het even opzoeken maar dat is met de pc dus !
Ik neem aan dat je dan 8x digitaal uitgaat naar je Okto dac ?

Ik heb zelf 12 jaar gedraaid met de Groundsound DCN-28
Nu sinds augustus De DEQX pre -8 in de Beta versie
Plaats reactie