Purifi - Welke driver?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door WrineX »

markbakk schreef: ma 10 feb 2025, 14:39
Dat is niet zo hoor. En Toole c.s. waren niet de enigen met dit begrip. Ook diverse Engelse engineers uit die tijd (jaren ‘70-‘90, Wharfedale, Celestion, KEF en B&W) hadden het belang van sound power vs sound pressure en directivity echt wel scherp. En zelfs een enkele Duitse producent (Magnat) deed eraan mee.
alleen de extreem dure modellen >? of ook de midrange. namelijk van B&W en KEF heleboel gehad. met name jaren 70-90 , was lekker goedkoop als student 2e hands
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Pjotr »

KEF en B&W zijn ook typisch voorbeelden van fabrikanten die wel lekker technisch bezig waren met laserinterferentieplaatjes en zo, maar niet in staat waren dat te vertalen naar een fijn klinkende speaker. von Schweikert en Dali en nog zo wat, kunnen dat b.v. weer wel. Fijne speakers maken is ook wel grotendeels kunst.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 10 feb 2025, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door WrineX »

:( ik vond mijn KEF Calindas toch erg vermakelijk :) ik hou wel van een T27 en een B200 :) (ze waren wel de pioneers wat betreft woofers BEXTRENE) de tijd dat je gewoon een doosje kon kopen met alle drivers en een crossover er in. k on je zelfeen speaker in elkaar gooien :) super vet (ik ben van later, helaas, maar wel vaak naar de adds gekeken in oude elektronica blaadjes)
Laatst gewijzigd door WrineX op ma 10 feb 2025, 15:05, 2 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

markbakk schreef: ma 10 feb 2025, 14:39
WrineX schreef: ma 10 feb 2025, 12:38
hmm gek dat het 50 jaar genegeerd werd.
Dat is niet zo hoor. En Toole c.s. waren niet de enigen met dit begrip. Ook diverse Engelse engineers uit die tijd (jaren ‘70-‘90, Wharfedale, Celestion, KEF en B&W) hadden het belang van sound power vs sound pressure en directivity echt wel scherp. En zelfs een enkele Duitse producent (Magnat) deed eraan mee.
Klopt, maar als iets je weet moet je er ook iets mee kunnen. Gebrek aan goede waveguides is een reden. Genelec is 1 van de eersten die daar serieus mee aan de slag ging.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

WrineX schreef: ma 10 feb 2025, 15:01
:( ik vond mijn KEF Calindas toch erg vermakelijk :) ik hou wel van een T27 en een B200 :) (ze waren wel de pioneers wat betreft woofers BEXTRENE) de tijd dat je gewoon een doosje kon kopen met alle drivers en een crossover er in. k on je zelfeen speaker in elkaar gooien :) super vet (ik ben van later)
Mijn eerste zelfbouw was de Kef CS5, de zelfbouwversie van de Carlton. Eringa geluid had zelfs houtpakketten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Pjotr »

WrineX schreef: ma 10 feb 2025, 15:01
... ik hou wel van een T27
En van de weeromstuit klus je nu planars :lol: Aardig wat afgebouwd met de B110 en B139. Durf hadden ze toen wel. Volgens mij was dat meer geluk dan wijsheid en nog voor hun "wetenschappelijke" aanpak.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door markbakk »

Ja, over smaak valt natuurlijk niet te twisten… over die plastic en aramidecones kun je boeken schrijven. Maar die FST mid van B&W is toch een bijzonder staaltje evolutie dat hieruit is voortgekomen.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door WrineX »

ds23man schreef: ma 10 feb 2025, 15:03
Klopt, maar als iets je weet moet je er ook iets mee kunnen. Gebrek aan goede waveguides is een reden. Genelec is 1 van de eersten die daar serieus mee aan de slag ging.
wat bedoel je ? ;)
IMG_20250210_150728855.jpg
klein maar fijn, maar jaren gemixed op de grotere modelen met de alu tweeter beetje schreeuwerig vergeleken met deze ik vermoed Dynaudio tweeters :)
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door WrineX »

Pjotr schreef: ma 10 feb 2025, 15:10
En van de weeromstuit klus je nu planars Aardig wat afgebouwd met de B110 en B139. Durf hadden ze toen wel. Volgens mij was dat meer geluk dan wijsheid en nog voor hun "wetenschappelijke" aanpak.
ja maar als je als student een ESL of planar magnetic open trekt .... dan moet je haast wel denken whaaaat dit zou ik ook moeten kunnen maken !!! (geld is een dingetje natuurlijk als student) helaas heb ik het type magneet pas 9 jaar later gevonden ofzo. maar esl's ! hell yeah koopt wat verrotte esl's (en dat zijn de meeste) en dan bouwen maar!

Hier een B200 subje met esl mid hoog :) in het studenten kamertje 2006
Bijlagen
left.JPG
close.JPG
Laatst gewijzigd door WrineX op ma 10 feb 2025, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

Dit was de eerste Genelec ( 1985!) met serieuze waveguides:

https://www.genelec.com/previous-models/1022a

En misschien wel de eerste luidspreker met een correct afstraalgedrag.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door WrineX »

ds23man schreef: ma 10 feb 2025, 15:28
Dit was de eerste Genelec ( 1985!) met serieuze waveguides:

https://www.genelec.com/previous-models/1022a

En misschien wel de eerste luidspreker met een correct afstraalgedrag
ik heb vaak zijn grote witte broer gebruikt. was er niet mega fan van. sterker nog we gebruikte ze vaak om te world dicen... om een bepaalde galm te krijgen plaats van elektronisch , speaker ergens neer zetten en het geen afspelen en opnieuw opnemen kon je dan mooi onder het origineel schuiven. (lekker nat opnemen dus of axis etc zoveel mogelijk reflectie pakken:), dus als ze heel goed afstraalde, een goede kandidaat eigenlijk) hmm ik denk trouwens dat wij de witte versie hadden van dit model, want dit ding is ongeveer even groot ! .... onhandig formaat voor wat we er mee deden haha.
Laatst gewijzigd door WrineX op ma 10 feb 2025, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

ds23man schreef: zo 09 feb 2025, 21:17
Omdat een meethoek van 90 graden als een tang op een varken slaat.
Vergelijk eens met jouw meting van 0 tot en met 45 graden. Wel een verschil., oa veel minder afval dan bij jouw meting op 45 graden.
JanRSmit
Berichten: 220
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door JanRSmit »

ds23man schreef: ma 10 feb 2025, 12:51
WrineX schreef: ma 10 feb 2025, 12:38


holy shit dat is duur :) hardcover 250 euro whaaa
Je krijgt er wel 490 pagina's leesplezier voor. :lol:
Er komt binnenkort een update uit.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

WrineX schreef: ma 10 feb 2025, 15:37
ds23man schreef: ma 10 feb 2025, 15:28
Dit was de eerste Genelec ( 1985!) met serieuze waveguides:

https://www.genelec.com/previous-models/1022a

En misschien wel de eerste luidspreker met een correct afstraalgedrag
ik heb vaak zijn grote witte broer gebruikt. was er niet echt fan van. sterker nog we gebruikte ze vaak om te world dicen... om een bepaalde galm te krijgen plaats van elektronisch , speaker ergens neer zetten en het geen afspelen en opnieuw opnemen kon je dan mooi onder het origineel schuiven. (lekker nat opnemen dus of axis etc zoveel mogelijk reflectie pakken:), dus als ze heel goed afstraalde, een goede kandidaat eigenlijk) hmm ik denk trouwens dat wij de witte versie hadden van dit model, want dit ding is ongeveer even groot ! .... onhandig formaat voor wat we er mee deden haha
Dat is een smaakkwestie, Genelec staat er om bekend dat ze super neutraal zijn.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

JanRSmit schreef: ma 10 feb 2025, 15:40
ds23man schreef: zo 09 feb 2025, 21:17
Omdat een meethoek van 90 graden als een tang op een varken slaat.
Vergelijk eens met jouw meting van 0 tot en met 45 graden. Wel een verschil., oa veel minder afval dan bij jouw meting op 45 graden.
Het was een quick & dirty meting om te kijken of het klopte, vandaar alleen 22,5 en 45 graden zonder een roterende tafel.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door WrineX »

JanRSmit schreef: ma 10 feb 2025, 15:42
Er komt binnenkort een update uit.
Wat >>>??? moet ik alweer 255 uit geven :(
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

Niet druk over maken, vaak zijn het kleine correcties.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door Pjotr »

En je krijgt er nieuwe letters voor terug :mrgreen:
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door WrineX »

ds23man schreef: ma 10 feb 2025, 15:43
Dat is een smaakkwestie, Genelec staat er om bekend dat ze super neutraal zijn.
HMm was de filmacademie geluid... denk wel dat iedereen die daar rond liep wel wat ervaring heeft/had met klank wellicht omdat ze in een afgedankte ruimte stonden kwamen ze niet echt tot hun recht , maar gebrek aan oren denk ik niet :) de rest had dynaudio airs. toen hip... zou ze zelf niet kopen maar ach.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door WrineX »

Pjotr schreef: ma 10 feb 2025, 15:51
En je krijgt er nieuwe letters voor terug
haha als het zo veel pagina's zijn kan ik wel een paar letters missen :)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

Ik denk niet er in de nieuwe editie nieuwe dingen staan, de beste man is al een tijdje met pensioen. Volgens mij was de laatste grote toevoeging een hoofdstuk over surround sound. Kan zijn dat de huidige druk bijna op is en vaak zie je dan dat er wat wijzigingen gedaan worden om wat plooitjes glad te strijken.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door WrineX »

surround heb ik al genoeg boeken over(jammer genoeg), komt wel goed. denk sowieso dat in zijn boek 75% staat wat ik al in een boek heb staan ergens in de kast :)
lekker bladeren :)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door WrineX »

ds23man schreef: ma 10 feb 2025, 16:51
Het is echt geen bladerboek:

https://soundgirls.org/book-review-floy ... roduction/
gaan het zien, zeker dat ik een paginaatje om sla hier en daar :) niet alles is boeiend ga ik van uit :) maar wie weet
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Purifi - Welke driver?

Bericht door richard »

ds23man schreef: ma 10 feb 2025, 11:48
Voorbeeld is in de onderzoeken van Toole dat de beoordeling van een luidspreker voor 30% gebaseerd is op het laag.
En als ze eenmaal in de winkel staan voor de overige 70% op het uiterlijk. :mrgreen:
Plaats reactie