Maar eerst even iets over mezelf, want dit is mijn eerste post op dit forum: Ik ben Otto en woon in Den Bosch. Ik ben van origine een civiel ingenieur. Ik heb geen achtergrond in elektronica. Wel ben ik vanaf mijn jeugd gefascineerd door geluidsinstallaties. Toen nog niet in de geluidskwaliteit, maar vooral in de techniek. Ik haalde oude tv’s uit elkaar omdat ik het binnenwerk met die grote elektro-mechanische onderdelen zo interessant vond (en de buizen zo lekker plofte als je ze kapot gooide
De afgelopen 30 jaar heb ik meerdere luidsprekers gebouwd. Maar dit waren allemaal bouwpakketten met al uitgedokterde filterontwerpen. Vlak voor de corona pandemie kwam ik op het spoor van de Bottlehead Crack OTL hoofdtelefoon buizenversterker https://bottlehead.com/product/crack-1- ... lifier-kit/. Een bouwpakket die iedereen die een beetje handig is in elkaar kan zetten. Hiervoor is het niet nodig dat je verstand van elektronica hebt. Gewoon exact de beschrijving volgen. Wat me hielp was dat over de bouw van deze versterker veel informatie en instructiefilms op internet te vinden waren. Met name over veiligheid en allerlei verbeteringen. De geluidskwaliteit van de standaard Crack vond ik matig. Maar inmiddels heb ik de versterker zover verbeterd dat de geluidskwaliteit verslavend is geworden. Het zaadje om verder te gaan in de zelfbouwaudio was geplant….
En nu dus de Cleo VI en de Siamese Ceasar II! Ik besef me dat dit best een ambitieuze stap is, maar onder de noemer ‘no guts, no glory’ heb ik besloten het toch maar te gaan doen. Met de voorbereidingen ben ik ca. anderhalf jaar geleden begonnen. Dit keer wil ik wel begrijpen hoe elektronica werkt en hoe de versterker is opgebouwd. Een klein jaar geleden ben ik lid geworden van deze site. Ik vond een hoop artikelen en oude lesboeken waarvan ik al veel heb geleerd. Maar ik sta er nog steeds van versteld hoeveel kennis jullie hebben. Zover ben ik nog lang niet (en zal ik waarschijnlijk ook nooit komen
Afgelopen najaar heb ik de kasten voor de Cleo en de Siamese Ceasar gemaakt. Ongeveer 6 weken geleden ben ik begonnen met het elektronische deel van de Cleo. Dit gaat gestaag. Twee stappen vooruit, één stap achteruit. Ik vind het soms best moeilijk, maar het resultaat mag er al best zijn vind ik.
Hieronder een paar foto’s van de Cleo in opbouw en de kast van de Siamese Ceasar.