Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Barry2001 »

Ok. Een andere bias gebruiken dan voorgeschreven heeft alleen tot gevolg dat je buizen eerder overlijden. Heb er uitgebreid mee geexperimenteerd met mijn KT88PP toendertijd, bias iets hoger zetten levert al snel een fors grotere warmte ontwikkeling op, en ik hoorde geen verschil. Bias lager zetten heeft als gevolg dat je buis simpelweg minder goed werkt.

Overigens verloopt deze bias, zeker bij een nieuwe buis. Het is dus zaak dit elke paar weken bij te stellen, tenzij je een bias automaat hebt natuurlijk. Na inspelen stabiliseert dit wel. Het viel mij op dat dit bij KT88 een stuk erger was dan bij de (milspec) GU50 buisjes, die ik ook in PP gebruik. Misschien in uiterlijk niet heel sexy, maar nog steeds mijn favouriete buis, en voor weinig te koop. Degelijke buis, heeft in mobiele/veld VHF zenders van het leger gezeten, daarom robuust gebouwd.
Als ik nu weer een buizenversterker zou bouwen zou daar zeker een biasautomaat inzitten. Ik zou er in elk geval voor zorgen (maar misschien zit dat er al wel op) dat je eenvoudig van de buitenkant kunt meten, zonder dat de versterker elke keer op de kop moet.

En een paar jaar onbezorgd luisteren, tsja :mrgreen: dat is met buizen een dingetje. Er is nog wel eens een dingetje met glas.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De bias moet je aan de binnenkant meten over 4 stuks 1 ohm weerstanden. Best een gedoe want vrij slecht bereikbaar daarom heb ik een Biasmaster in bestelling. Losse probes die je tussen de buizen en de sockets zet. Besteld bij Thomann, levertijd zou 1-4 dagen zijn, ding had dus al lang binnen moeten zijn, maar bij navraag gaat dit rond 19 februari worden. Waardeloos zo’n bedrijf met misleidende levertijden bij bestelling. Ik ga hier nu ook eens een keer moeilijk over doen bij hun klantenservice, beetje klaar mee.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Barry2001 »

Lijkt me in geen van beide gevallen een ideale situatie: of buizen eruit of versterker op de kop. Zeker in het begin wil je echt wel even bijhouden wat het doet en indien nodig bijstellen. Kun je geen busjes oid (of een connector) aan de buitenkant maken waar je die meter op aan kunt sluiten?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik ga liever niet zelf rommelen aan een prachtige versterker, komt goed. De bias schroefjes zitten ook binnenin dus op zijn kop moet sowieso voor het bijstellen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8113
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Kappa7 »

Misschien niet zo een gekke gedachte om een paneel meter in te bouwen en een schakelaar naar de diverse meetpunten.
Dan kan je in elk geval snel zien wanneer bijstellen nodig is.
Grote kans dat de vorige buizen ook gewoon op 26mA ingesteld zijn geweest en nu verlopen zijn.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De vorige eigenaar gaf aan dat hij de bias net nog had ingesteld, voordat hij de versterker aan mij verkocht had. Mijn volgende vraag was uiteraard hoe kwam je dan aan de bias waarde maar dat wist hij niet meer, beetje mistig dus.

Ik wil niet te vroeg conclusies trekken, maar bij de eerste luistersessie met nu 24mA ipv 21mA lijkt het iets puntiger te klinken en meer hoorbaar tophoog.

Solderen in de Chaos 3 wordt trouwens afgeraden door de bouwer, sommige componenten zijn ‘geordend’ en verliezen dat als je boven de 70 graden komt.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Edit
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

Dan mag je hem nooit meer aanzetten, want sommige componenten hebben een werktemperatuur die hoger is :lagge:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Het ding wordt niet heel warm, de buizen wel natuurlijk maar die zitten bovenop. Toen ik met de bias bezig was kon ik het binnenwerk mooi in de gaten houden en dat leek wel mee te vallen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Barry2001 »

Heb bias weergave eens met nixies gedaan.
IMG_5539.jpeg
IMG_5539.jpeg (34.51 KiB) 398 keer bekeken
IMG_5540.jpeg
IMG_5540.jpeg (28.53 KiB) 398 keer bekeken
Buis #2 38mA :mrgreen:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

Kunstwerk is dat Barry, die versterker!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Barry2001 »

Dank je, misschien leuk om eens te demo-en op een luisterdag. Heeft lange tijd bij een vriend gestaan, maar heb 'm weer thuis. Zal 'm weer eens aansluiten, altijd wel geinig eens een tijdje naar een andere versterker te luisteren.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ai, net nog een stomme fout ontdekt. De linker speaker stond te weinig ingedraaid. Met normale muziek was dat zo niet te horen, maar met roze ruis test toon was de linker speaker duidelijk minder helder op de luisterplek, echt goed hoorbaar. Klein beetje verder indraaien en nu is het even hard. Het laat zich raden dat muziek nu ook nog een stukje beter klinkt.

Maar dus als tip, ruis is goed om indraaien te beoordelen, wel moet je links en rechts apart kunnen horen, met beide speakers tegelijk is het effect niet goed hoorbaar.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door pvanlingen »

Weer ontzettend interessante bevindingen.
Op naar de 13000.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door satefan »

Walt schreef: do 13 feb 2025, 21:27
Ai, net nog een stomme fout ontdekt. De linker speaker stond te weinig ingedraaid. Met normale muziek was dat zo niet te horen, maar met roze ruis test toon was de linker speaker duidelijk minder helder op de luisterplek, echt goed hoorbaar. Klein beetje verder indraaien en nu is het even hard. Het laat zich raden dat muziek nu ook nog een stukje beter klinkt.

Maar dus als tip, ruis is goed om indraaien te beoordelen, wel moet je links en rechts apart kunnen horen, met beide speakers tegelijk is het effect niet goed hoorbaar.
Dan verlies je dus best wat energie onder hoeken? Als een klein beetje verder indraaien helpt...of je hebt veel reflecties in de ruimte...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Daar heb je met een koptelefoon geen last van :rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

Edit
Laatst gewijzigd door Shadow op vr 14 feb 2025, 9:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

satefan schreef: do 13 feb 2025, 22:56
Walt schreef: do 13 feb 2025, 21:27
Ai, net nog een stomme fout ontdekt. De linker speaker stond te weinig ingedraaid. Met normale muziek was dat zo niet te horen, maar met roze ruis test toon was de linker speaker duidelijk minder helder op de luisterplek, echt goed hoorbaar. Klein beetje verder indraaien en nu is het even hard. Het laat zich raden dat muziek nu ook nog een stukje beter klinkt.

Maar dus als tip, ruis is goed om indraaien te beoordelen, wel moet je links en rechts apart kunnen horen, met beide speakers tegelijk is het effect niet goed hoorbaar.
Dan verlies je dus best wat energie onder hoeken? Als een klein beetje verder indraaien helpt...of je hebt veel reflecties in de ruimte...
Dat dacht ik ook al!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Zal een open baffle door het afstraalpatroon mogelijk iets directioneler zijn dan een conventionele luidspreker.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Ik denk dat de AMT hier debet aan is .
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Die straalt toch ook in een 8?
Zal bundeling van het midden ook een rol spelen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Kan ook met de radiator achter de linker speaker te maken hebben of de koof die links zit, de kamer is niet helemaal symmetrisch.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Aan het testen met Shun Mook MPingo discs, aangebracht op de aanbevolen positie. Er zit een tweede recht onder deze, vlak boven de vloer maar die is door de lichtval niet zichtbaar.

http://www.shunmook.com/userinfo/Shun%2 ... uartet.pdf
Bijlagen
IMG_0813.jpeg
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leeuwarden »

Ik hoop niet dat de visstand hierdoor in de war raakt…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Wist niet eens dat er een variant voor in de sloot van was :shock: :-k
Plaats reactie