12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Alles over niet-commerciele events (zoals de DDIY), van mee te nemen spullen tot carpoolen

Moderator: Beheerdersteam

Forumregels
Zelbouwaudio.nl draagt evenementen een warm hart toe en is erg dankbaar voor eventuele donaties die eruit voortvloeien, maar is er op generlei wijze bij betrokken. De verantwoordelijkheid voor evenementen ligt dan ook bij de organisatoren ervan, ongeacht hun rol op deze website.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door WrineX »

Niek schreef: di 11 feb 2025, 15:50
Ik wil even ‘Hallo’ zeggen als kakelvers lid. Ik ben Niek :D (47)

Ik zag op het forum zo snel niet echt een andere plek dit te doen, dus dan maar ff hier, ook gezien ik afgelopen zaterdagmiddag een bezoek heb gebracht aan de bijeenkomst in Hengelo Slangenbeek wijkcentrum.

Geheel toevallig werd ik op dit event gewezen 2 dagen van te voren, en later hoorde dat dit jaarlijks werd gehouden.
Ik woonde een paar jaar geleden op 400M afstand van het Wijkcentrum Slangenbeek, en nu op 1Km afstand;)
Allemaal érg toevallig!
Ook vond ik het allemaal toevallig gezien ik sinds een paar weken m’n allereerste luidsprekers gebouwd heb!
Een TQWT met een MarkAudio Alpair 10.3 fullrange driver en had mijzelf een behoorlijk aantal doelen gesteld en deze wel behoorlijk goed kunnen behalen! Grote blij dus!

Al lopende en luisterende op de bijeenkomst én wetende wat ik vrij “simpel” gebouwd heb weet ik 100% zeker dat ik nooit meer nieuwe luidsprekers ga kopen. Nee. Vanaf nu bouw ik ze zelf wel:-)
Ik vond het erg inspirerend wat ik op de bijeenkomst gezien en gehoord heb! Grote klasse allemaal! … en geheel nieuw voor mij, allemaal aardige mensen die gewoon over audio praten met passie. Dat hoor ik érg weinig meer in de samenleving;)

Nogmaals dank voor de leuke zaterdagmiddag!
Welkom !! altijd leuk nieuwe mensen ! wellicht inderdaad zelf iets mee nemen als je dat leuk vind natuurlijk. zat mensen die al dat geklooi niet willen. met dingen slepen dingetje zeggen over het ontwerp (overigens niet verplicht voor zover ik weet) vond ik zelf ook altijd ..... eng ? naja nu een stuk minder dus dat scheelt. is het goed genoeg etc, ik denk dat iedereen daar soms mee bezig is. maar je komt er al snel achter dat het daar niet echt over gaat en dat iedereen het helemaal oke vind als je iets probeert en niet goed uit pakt. de wereld vergaat niet uit eindelijk :)

hopelijk tot een volgend keer zou ik zeggen :)
Niek
Berichten: 9
Lid geworden op: di 11 feb 2025, 9:01

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door Niek »

TTS schreef: di 11 feb 2025, 16:25
Niek schreef: di 11 feb 2025, 16:18
Kan ik hier ook quoten? Ik bezoek deze website nu via een mobiel toestel en zie geen mogelijkheid voor quoten. Of kijk ik hier overheen?
JA, kan...
Ah kijk… nú zag ik idd de quote “ tekens :goedzo: Zag ik eerder niet. Maar misschien is/was dat omdat je het laatste bericht niet zou kunnen quoten?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door Pjotr »

Welkom Niek! Klopt, laatste bericht quoten zou een beetje dubbelop zijn. Je kunt ook selectief quoten door een stukje tekst in een bericht te selecteren. Als het goed is krijg je dan een knopje te zien om die selectie te quoten.
Niek
Berichten: 9
Lid geworden op: di 11 feb 2025, 9:01

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door Niek »

@Pjotr

Dank! En nee, dat geprobeerd maar kwamen geen quote tekens om te selecteren.
Ik zou dan idd een sectie uit het laatste bericht willen quoten. Maar helaas;-)
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door WrineX »

Het citeren van een stukje tekst werk soms niet. beetje klooien en dan komt het altijd wel goed. maak me er niet echt druk op :)
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door FR_Aad »

Een deel quoten kan wel. Kijk maar in de “volledige bewerker”
Bijlagen
IMG_0199.jpeg
Laatst gewijzigd door FR_Aad op di 11 feb 2025, 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door Pjotr »

Je moet ook echt het knopje selecteren. Alleen er op gaan staan met de cursor is soms niet raak genoeg. Denk dat het gevoelig vlak kleiner is dan de knop zelf.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door TTS »

Pjotr schreef: di 11 feb 2025, 19:28
Denk dat het gevoelig vlak kleiner is dan de knop zelf.
Nee hoor, je hoeft het knopje maar heel licht aan te raken en het reageert al.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door Leeuwarden »

Ik vind het maar weer een hoop gequote….
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door WrineX »

FR_Aad schreef: di 11 feb 2025, 19:26
Een deel quoten kan wel. Kijk maar in de “volledige bewerker”
:) ik gebruikte het selecteren en dan citeer :) dat werkt helft van de tijd. maar dit inderdaad werkt altijd :)
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door rdv300b833 »

Goedemorgen ZBA,

jazeker waren er een paar Duitse audio-hobbyisten in Hengelo aanwezig ! Zij hadden vorig jaar geproefd aan deze Nederlandse audiovlijt en waren blij verrast met de zelfbouw-projecten. En niet alleen de projecten maar ook de sfeer was positief bij gebleven.
Ik ken deze Duitsers goed, we hebben meer dan regelmatig contact, en toen ze vroegen of "Hengelo" weer doorging was dat eenvoudig antwoorden......
Ze zijn het Nederlands niet echt machtig en dan is dit forum net niet handig voor deze specifieke gasten.
Ze hebben genoten ! Stephan heeft een leuke reportage op zijn zijn blog gezet (in het Duits natuurlijk) maar als je hier doorheen werkt kan je prima lezen dat ze een toffe tijd hebben gehad. (https://www.gecom-technologies.com/blog/?p=3720 )

Dus het kon goed dat u spontaan een stukje Duitse taal hoorde afgelopen luisterdag.
Toen ze bij Jurgen's meet-opstelling (laser meeting drivers) kwamen heb ik Jurgen gevraagd of de mogelijkheid bestond om de uitleg in het Engels te doen. Ik ken Jurgen al even en zowel zijn techniek als zijn Engels zijn uitstekend. Resultaat was dat Stephan, die juist zijn achtergrond in meettechnieken heeft, spontaan onvoorbereid perfect bedient werd met de uitleg. Dik onder de indruk van Jurgen's inspanning en resultaat. Zo'n meetopstelling is niet zomaar even een kastje aansluiten.....

Denk zo maar eens dat ze volgend jaar weer willen komen.
We hadden het nog over de kosten en het entree-tientje maakt juist dit soort audio-events heerlijk laagdrempelig. In Duitsland heb je wel een aantal audioshows maar die zijn commercieel (met soms zelfs uitdagende toegangsprijzen). DIY-audio-dagen lijken in Duitsland weer heel lokaal en veel kleiner; meer een vriendenkring-samenkomst. Kennelijk hebben "we" (Nederland) met zulke ZBA-dagen (Hengelo, Breda, Beetsterzwaag, Alphen als voorbeelden) een leuke formule te pakken die het mogelijk maakt laagdrempelig een heel gemêleerd audio gezelschap bij elkaar te brengen.

Met muzikale groet,
Reinout
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door WrineX »

woei ! dat is wel leuk om te lezen (en ik heb meteen 3 fotos voor het archief , ze hebben ze nooit kunnen horen helaas. of de uitleg mee gekregen, ach ja een ander keer:)). wat mij opvalt om mij heen allemaal mensen die geen reet met techniek hebben etc maar ineens allemaal in de audio zijn (lijkt toch redelijk hip te zijn) (beetje high end of juist extreem retro) zal eens kijken of ik ze kan verleiden tot een zba dagje met de boodschap dat het geen bling bling is over het algemeen... soms wel :) ik denk dat sommige wel zouden kwijlen in de kamer met de reel to reel etc :) (en dan lekkere beuk muziek op zouden zetten hehe)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door Pjotr »

WrineX schreef: wo 12 feb 2025, 9:31
allemaal mensen die geen reet met techniek hebben etc
Dat hoort eigenlijk ook zo met een hobby met veel techniek! Hobby en professie kunnen een leuke afwisseling te zijn en elkaar aan vullen.
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door WrineX »

haha ja ik vond het gek omdat ik er al 25 jaar mee bezig was en ineens (laatste 4 jaar) waren ze met dure meuk in de weer. ik vond het maar raar :) ik ga ze wel eens uit nodigen voor een zelfbouw ding. ik denk dat ze nog niet eerder zo iets gehoord hebben .. :) (goed of slecht , maar zeker anders)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door Pjotr »

Pas je wel op dat ze niet hopeloos teleurgesteld raken in hun dure meuk :lagge: Zijn dan zeker ook geen jonkies meer?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door Barry2001 »

rdv300b833 schreef: wo 12 feb 2025, 9:16
Goedemorgen ZBA,

jazeker waren er een paar Duitse audio-hobbyisten in Hengelo aanwezig ! Zij hadden vorig jaar geproefd aan deze Nederlandse audiovlijt en waren blij verrast met de zelfbouw-projecten. En niet alleen de projecten maar ook de sfeer was positief bij gebleven.
Ik ken deze Duitsers goed, we hebben meer dan regelmatig contact, en toen ze vroegen of "Hengelo" weer doorging was dat eenvoudig antwoorden......
Ze zijn het Nederlands niet echt machtig en dan is dit forum net niet handig voor deze specifieke gasten.
Ze hebben genoten ! Stephan heeft een leuke reportage op zijn zijn blog gezet (in het Duits natuurlijk) maar als je hier doorheen werkt kan je prima lezen dat ze een toffe tijd hebben gehad. (https://www.gecom-technologies.com/blog/?p=3720 )

Dus het kon goed dat u spontaan een stukje Duitse taal hoorde afgelopen luisterdag.
Toen ze bij Jurgen's meet-opstelling (laser meeting drivers) kwamen heb ik Jurgen gevraagd of de mogelijkheid bestond om de uitleg in het Engels te doen. Ik ken Jurgen al even en zowel zijn techniek als zijn Engels zijn uitstekend. Resultaat was dat Stephan, die juist zijn achtergrond in meettechnieken heeft, spontaan onvoorbereid perfect bedient werd met de uitleg. Dik onder de indruk van Jurgen's inspanning en resultaat. Zo'n meetopstelling is niet zomaar even een kastje aansluiten.....

Denk zo maar eens dat ze volgend jaar weer willen komen.
We hadden het nog over de kosten en het entree-tientje maakt juist dit soort audio-events heerlijk laagdrempelig. In Duitsland heb je wel een aantal audioshows maar die zijn commercieel (met soms zelfs uitdagende toegangsprijzen). DIY-audio-dagen lijken in Duitsland weer heel lokaal en veel kleiner; meer een vriendenkring-samenkomst. Kennelijk hebben "we" (Nederland) met zulke ZBA-dagen (Hengelo, Breda, Beetsterzwaag, Alphen als voorbeelden) een leuke formule te pakken die het mogelijk maakt laagdrempelig een heel gemêleerd audio gezelschap bij elkaar te brengen.

Met muzikale groet,
Reinout
Leuk om te lezen Reinout! (Hij heeft alleen de link van vorig jaar in z'n artikel genoemd, maar maakt ook niet zoveel uit, gaat om het idee).
Dank voor het delen :goedzo:
Gebruikersavatar
WrineX
Berichten: 1166
Lid geworden op: za 14 jan 2017, 0:17
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door WrineX »

haha nouja het is relatief :) valt wel mee. alleen ik zou het niet kopen. ongeveer mijn leeftijd. maar ik hoop dat ze van hun geloof vallen :) altijd leuk
Gebruikersavatar
OHO
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 26 jan 2025, 12:02

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door OHO »

Ik vond het ook een erg leuke & geslaagde dag! Echt blij verrast met de hoeveelheid positieve reacties al daar en hier op het forum. Helaas niet veel tijd gehad om zelf veel rond te kijken maar was wel erg onder de indruk van de kleine monitoren van @satefan: , en ook nog dank voor het doormeten :) zou je deze resultaten nog met mij kunnen delen?

Mocht er serieuze interesse zijn in de hoorntjes kan ik die best printen & evt leveren met tweeters. Dan is het een kwestie van installeren. Stuur mij dan even een pb.

Mocht ik de tijd hebben ga ik ook een bouwverslag aanmaken aangezien hier wat vraag naar is, leuk!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door satefan »

OHO schreef: wo 12 feb 2025, 13:28
en ook nog dank voor het doormeten zou je deze resultaten nog met mij kunnen delen?
Geen dank, altijd leuk om te doen. Ik stuur je even een PB voor de .mdat file.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door richard »

rdv300b833 schreef: wo 12 feb 2025, 9:16
jazeker waren er een paar Duitse audio-hobbyisten in Hengelo aanwezig !
Leuk! Nog even en het wordt de Internationale Zelfbouwdag.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door rikpost »

Barry2001 schreef: vr 07 feb 2025, 16:04
luister.JPG

Ik ben er klaar voor. Heb in muziek een mix gemaakt met wat audiofilio tracks, wat stevigers om het stof wat weg te blazen in het wijkcentrum, 80’s wave en ook wat elektro. Om zoveel mogelijk verschillende muziek te demo-en heb ik de nummers (met zoveel mogelijk respect naar de uitvoerende toe) ingekort tot 1-1,5 minuut. Even proberen of dat werkt :twisted:

Dan alvast een goede reis allemaal! tot morgen :proost:
Hoi Barry
Dat was een goed idee met die korte tracks ,.
Klonken ook er lekker moet ik zeggen , is er nog ergens een bouwverslag van de luidsprekers ?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door Barry2001 »

Dank je. Ik dacht ik probeer eens wat anders, heb ongeveer 100 nummers bij elkaar geveegd, zeer uiteenlopend. Van Deftones naar Gojira, Clannad naar Kraftwerk. Muziek die ik thuis ook wel op heb staan. Ingekort, zodat je in een beperkte tijd zoveel mogelijk verschillende muziek kunt demo-en. Zoveel mogelijk met respect naar de artiest toe, wel netjes met een fade out bv. Lijkt veel werk, ben er even voor gaan zitten, was zo gepiept. Heb er wel meer goede reacties op gehad.

De speakers, Scan Speak Reference monitor dat is een wat apart verhaal. Ik heb ze gekocht van iemand van HT forum, voor een spotprijs. De buitenkant was beschadigd, kon ze ter plekke luisteren. Dit was niet goed, en wel zo erg niet goed dat er iets grandioos mis moest zijn. Drivers zagen er goed uit, dit type had de Revelator tweeter. Toch gekocht, zag thuis al vrij snel dat de filters niet goed aangesloten zaten. Schrik, tweeter zou hierdoor toch niet overleden zijn, maar na het juist aansluiten klonk het al veel en veel beter. De plaat op de achterkant waar de connectoren op zitten trilde wat mee met het laag, tochtband tussen gezet. Verder heb ik aan de binnenkant niets veranderd. Nieuwe bedrading dacht ik, weet ik niet eens meer. Buitenkant afgeschuurd en een nieuw verfje erop, de baffle met de door Arno voorgestelde 'sputter techniek' van verf voorzien :mrgreen:

De rietjes in de BR poort, die zaten erin toen ik 'm kocht. Heb ze eruit gehaald, maar heb toch het idee dat ik dan minder mooi laag hoor. Het idee volgens de documentatie is er een meervoudige BR poort wordt verkregen waardoor de poort kleiner kan worden. Ik vraag me af als iemand de rietjes eruit zou halen zonder dat ik het weet of het me zou opvallen.. rietjes er toch weer in.

Ik werk nog wel eens thuis en luister dan altijd naar deze speakers, ken ze erg goed, het zijn echte alles vreters. Of het nou metal is met snelle drum, hoge zangstem of klassiek wat ik ook wel luister, gaat allemaal moeiteloos. M'n werkkamer is in akoestiek wat beter dan de kamer waar de demo werd gegeven, dat viel me wel op. Oja, heb het nummer erin laten zitten, Adele - When we were young hoor ik in het hoog dat het niet helemaal lekker gaat als ze uithaalt. Heb dat nummer beneden op de calpamosjes ook eens gedraaid, daar hoor ik hetzelfde, zal in de track zitten.

Heb dus geen bouwverslag, wel een pdf-je met bouw beschrijving van de Refmons. Kanttekening dus dat de kast bij mij iets anders is gebouwd door de oorspronkelijke bouwer. Ze zijn minder hoog, dieper naar achter, iets breder. Tweeter zit recht boven de woof ipv er schuin boven. Ze zijn al op leeftijd dus, maar tsja, luister er nog erg graag naar.
Bijlagen
Scan Speak Refmons.pdf
(2.09 MiB) 44 keer gedownload
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door rikpost »

Hey bedankt voor het uitgebreide verslag ik zat wel aan de reference te denken door de vorm van conus van de woofer maar daar miste ik inderdaad de tweeter uit het midden .
Mijn buurman heeft die versie gebouwd Namenlijk.
Die klinkt echter een stuk minder prettig dan die van jou ,zal dan wel aan zijn zelfgebouwde buizenbak liggen vermoed ik .
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door Barry2001 »

Ik denk het Rik, Refmons staan echt bekend als prima speakers. Of er klopt iets anders niet, vreemde opstelling, fout in het bouwen. Moet echt goed geluid uit kunnen komen.
Niek
Berichten: 9
Lid geworden op: di 11 feb 2025, 9:01

Re: 12e luisterdag Oost Nederland zaterdag 8 februari 2025

Bericht door Niek »

Toch ff een ander vraagje hier. Ik ben laatst op de luisterdag in Hengelo geweest en vond dat érg leuk en interessant! Ik kende eigenlijk niemand, wat ik natuurlijk jammer vond.
Mijn vraag hier is, zijn er hier ook mensen uit Hengelo (en omstreken) die het bijvoorbeeld leuk vinden contact te hebben over audio? :-)
Dit mis ik best hier in de buurt.
Plaats reactie

Terug naar “DIY Events door leden”