alleen de extreem dure modellen >? of ook de midrange. namelijk van B&W en KEF heleboel gehad. met name jaren 70-90 , was lekker goedkoop als student 2e handsmarkbakk schreef: ↑ma 10 feb 2025, 14:39Dat is niet zo hoor. En Toole c.s. waren niet de enigen met dit begrip. Ook diverse Engelse engineers uit die tijd (jaren ‘70-‘90, Wharfedale, Celestion, KEF en B&W) hadden het belang van sound power vs sound pressure en directivity echt wel scherp. En zelfs een enkele Duitse producent (Magnat) deed eraan mee.
Purifi - Welke driver?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Purifi - Welke driver?
Re: Purifi - Welke driver?
KEF en B&W zijn ook typisch voorbeelden van fabrikanten die wel lekker technisch bezig waren met laserinterferentieplaatjes en zo, maar niet in staat waren dat te vertalen naar een fijn klinkende speaker. von Schweikert en Dali en nog zo wat, kunnen dat b.v. weer wel. Fijne speakers maken is ook wel grotendeels kunst.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 10 feb 2025, 15:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Purifi - Welke driver?
Laatst gewijzigd door WrineX op ma 10 feb 2025, 15:05, 2 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Purifi - Welke driver?
Klopt, maar als iets je weet moet je er ook iets mee kunnen. Gebrek aan goede waveguides is een reden. Genelec is 1 van de eersten die daar serieus mee aan de slag ging.markbakk schreef: ↑ma 10 feb 2025, 14:39Dat is niet zo hoor. En Toole c.s. waren niet de enigen met dit begrip. Ook diverse Engelse engineers uit die tijd (jaren ‘70-‘90, Wharfedale, Celestion, KEF en B&W) hadden het belang van sound power vs sound pressure en directivity echt wel scherp. En zelfs een enkele Duitse producent (Magnat) deed eraan mee.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Purifi - Welke driver?
Mijn eerste zelfbouw was de Kef CS5, de zelfbouwversie van de Carlton. Eringa geluid had zelfs houtpakketten.WrineX schreef: ↑ma 10 feb 2025, 15:01ik vond mijn KEF Calindas toch erg vermakelijk
ik hou wel van een T27 en een B200
(ze waren wel de pioneers wat betreft woofers BEXTRENE) de tijd dat je gewoon een doosje kon kopen met alle drivers en een crossover er in. k on je zelfeen speaker in elkaar gooien
super vet (ik ben van later)
Re: Purifi - Welke driver?
Ja, over smaak valt natuurlijk niet te twisten… over die plastic en aramidecones kun je boeken schrijven. Maar die FST mid van B&W is toch een bijzonder staaltje evolutie dat hieruit is voortgekomen.
Re: Purifi - Welke driver?
wat bedoel je ?
Re: Purifi - Welke driver?
ja maar als je als student een ESL of planar magnetic open trekt .... dan moet je haast wel denken whaaaat dit zou ik ook moeten kunnen maken !!! (geld is een dingetje natuurlijk als student) helaas heb ik het type magneet pas 9 jaar later gevonden ofzo. maar esl's ! hell yeah koopt wat verrotte esl's (en dat zijn de meeste) en dan bouwen maar!
Hier een B200 subje met esl mid hoog
Laatst gewijzigd door WrineX op ma 10 feb 2025, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Purifi - Welke driver?
Dit was de eerste Genelec ( 1985!) met serieuze waveguides:
https://www.genelec.com/previous-models/1022a
En misschien wel de eerste luidspreker met een correct afstraalgedrag.
https://www.genelec.com/previous-models/1022a
En misschien wel de eerste luidspreker met een correct afstraalgedrag.
Re: Purifi - Welke driver?
ik heb vaak zijn grote witte broer gebruikt. was er niet mega fan van. sterker nog we gebruikte ze vaak om te world dicen... om een bepaalde galm te krijgen plaats van elektronisch , speaker ergens neer zetten en het geen afspelen en opnieuw opnemen kon je dan mooi onder het origineel schuiven. (lekker nat opnemen dus of axis etc zoveel mogelijk reflectie pakken:), dus als ze heel goed afstraalde, een goede kandidaat eigenlijk) hmm ik denk trouwens dat wij de witte versie hadden van dit model, want dit ding is ongeveer even groot ! .... onhandig formaat voor wat we er mee deden haha.ds23man schreef: ↑ma 10 feb 2025, 15:28Dit was de eerste Genelec ( 1985!) met serieuze waveguides:
https://www.genelec.com/previous-models/1022a
En misschien wel de eerste luidspreker met een correct afstraalgedrag
Laatst gewijzigd door WrineX op ma 10 feb 2025, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Purifi - Welke driver?
Dat is een smaakkwestie, Genelec staat er om bekend dat ze super neutraal zijn.WrineX schreef: ↑ma 10 feb 2025, 15:37ik heb vaak zijn grote witte broer gebruikt. was er niet echt fan van. sterker nog we gebruikte ze vaak om te world dicen... om een bepaalde galm te krijgen plaats van elektronisch , speaker ergens neer zetten en het geen afspelen en opnieuw opnemen kon je dan mooi onder het origineel schuiven. (lekker nat opnemen dus of axis etc zoveel mogelijk reflectie pakken:), dus als ze heel goed afstraalde, een goede kandidaat eigenlijk) hmm ik denk trouwens dat wij de witte versie hadden van dit model, want dit ding is ongeveer even groot ! .... onhandig formaat voor wat we er mee deden hahads23man schreef: ↑ma 10 feb 2025, 15:28Dit was de eerste Genelec ( 1985!) met serieuze waveguides:
https://www.genelec.com/previous-models/1022a
En misschien wel de eerste luidspreker met een correct afstraalgedrag
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Purifi - Welke driver?
Het was een quick & dirty meting om te kijken of het klopte, vandaar alleen 22,5 en 45 graden zonder een roterende tafel.
Re: Purifi - Welke driver?
HMm was de filmacademie geluid... denk wel dat iedereen die daar rond liep wel wat ervaring heeft/had met klank wellicht omdat ze in een afgedankte ruimte stonden kwamen ze niet echt tot hun recht , maar gebrek aan oren denk ik niet
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Purifi - Welke driver?
Ik denk niet er in de nieuwe editie nieuwe dingen staan, de beste man is al een tijdje met pensioen. Volgens mij was de laatste grote toevoeging een hoofdstuk over surround sound. Kan zijn dat de huidige druk bijna op is en vaak zie je dan dat er wat wijzigingen gedaan worden om wat plooitjes glad te strijken.
Re: Purifi - Welke driver?
surround heb ik al genoeg boeken over(jammer genoeg), komt wel goed. denk sowieso dat in zijn boek 75% staat wat ik al in een boek heb staan ergens in de kast 
lekker bladeren
lekker bladeren
