Wie kan mij hier mee helpen?
Eigen open baffle project
Moderator: Beheerdersteam
Re: Eigen open baffle project
Dit is de eindstand van vandaag. Ik vind het zelf al lekker klinken maar het kan vast nog beter. Ik zou graag eens wat meer info hebben over hoe ik alles in het tijdsdomein opgelijnd krijg. Op dit moment heeft geen enkele driver een delay. De FR vind ik best netjes maar de kans dat alle akoestische centra op de zelfde lijn liggen is denk ik vrij klein
Wie kan mij hier mee helpen?
Wie kan mij hier mee helpen?
Re: Eigen open baffle project
Ik niet, maar ik vind het wel gaaf zoals ze zijn geworden.
En in Hengelo mooi vergelijken met het berglandschap van mijn breedbandertjes
En in Hengelo mooi vergelijken met het berglandschap van mijn breedbandertjes
Re: Eigen open baffle project
Zeker, kunnen mooi bij elkaar staan in kamer 1. Altijd leuk om een soort gelijk concept met elkaar te kunnen vergelijken.
Re: Eigen open baffle project
Het was al weer een tijd geleden dat er een werkende set speakers in mijn woonkamer stond, toch weer genieten nu
Daarbij, zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik het beste het laag meet? Alles onder de 200hz is nu redelijk onbruikbaar of wordt weg gehaald door de gating. Zijn er nog opties zonder dat ik de plaatselijke sportclub uit de sportzaal moet wegjagen of buiten moet gaan staan in deze tijd van het jaar?
Daarbij, zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik het beste het laag meet? Alles onder de 200hz is nu redelijk onbruikbaar of wordt weg gehaald door de gating. Zijn er nog opties zonder dat ik de plaatselijke sportclub uit de sportzaal moet wegjagen of buiten moet gaan staan in deze tijd van het jaar?
Re: Eigen open baffle project
Voor OB is dat lastig. Enige wat je in het laag kunt meten in een beperkte ruime is de responsie op enkele cm van de conus.
Re: Eigen open baffle project
En ga ik die dan meten met de microfoon op 1cm afstand tussen de 2 woofers in? Of midden voor 1 van de 2 woofers?
Re: Eigen open baffle project
Ziet er strak uit.
< 200 Hz luister je niet naar de luidspreker, maar naar de combi luidspreker + luisterruimte. Je hoeft die bijdragen niet te scheiden. Dat betekent dat je op je luisterplaats kan meten, zonder gate. Je meet met beide luidsprekers tegelijk. Als je het nog mooier wilt doen, doe je verschillende metingen met de microfoon op steeds een andere plek daar in de buurt, op zeg 30 cm afstand. Daarvan kan je de vermogens middelen en die frequentierespons maak je vlak.
Daarna kan je naar smaak het geluid naar een doelcurve brengen. Je kan bijvoorbeeld een low shelf toevoegen die van +10 dB op 30 Hz tot +1 dB op 200 Hz loopt.
< 200 Hz luister je niet naar de luidspreker, maar naar de combi luidspreker + luisterruimte. Je hoeft die bijdragen niet te scheiden. Dat betekent dat je op je luisterplaats kan meten, zonder gate. Je meet met beide luidsprekers tegelijk. Als je het nog mooier wilt doen, doe je verschillende metingen met de microfoon op steeds een andere plek daar in de buurt, op zeg 30 cm afstand. Daarvan kan je de vermogens middelen en die frequentierespons maak je vlak.
Daarna kan je naar smaak het geluid naar een doelcurve brengen. Je kan bijvoorbeeld een low shelf toevoegen die van +10 dB op 30 Hz tot +1 dB op 200 Hz loopt.
Re: Eigen open baffle project
Ja dat klopt wel. Maar je wilt eigenlijk ook wel weten wat de speakers op zich doen. De Q_s en F_s van de speaker units kun je vrij gemakkelijk elektrisch meten a.d.h. van de impedantie met LIMP.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Eigen open baffle project
of het "het beste" is weet ik niet, maar hier lees je hoe ik dat voor m'n OOOB gedaan heb
viewtopic.php?p=1801386#p1801386
sum-up: mbv TheEdge en FRDBlender gated en near-field aan elkaar plakken
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Eigen open baffle project
totdat je de indeling van de kamer verandert, en je weer overnieuw kan beginnen.....Chocomel schreef: ↑vr 17 jan 2025, 20:53Ziet er strak uit.![]()
< 200 Hz luister je niet naar de luidspreker, maar naar de combi luidspreker + luisterruimte. Je hoeft die bijdragen niet te scheiden. Dat betekent dat je op je luisterplaats kan meten, zonder gate. Je meet met beide luidsprekers tegelijk. Als je het nog mooier wilt doen, doe je verschillende metingen met de microfoon op steeds een andere plek daar in de buurt, op zeg 30 cm afstand. Daarvan kan je de vermogens middelen en die frequentierespons maak je vlak.
Daarna kan je naar smaak het geluid naar een doelcurve brengen. Je kan bijvoorbeeld een low shelf toevoegen die van +10 dB op 30 Hz tot +1 dB op 200 Hz loopt.
en voor de overgang laag/mid wil je toch echt de speaker response hebben, zonder kamer erbij
Re: Eigen open baffle project
Ben ook nog even aan het proberen om iets te doen met VituixCAD. Er zitten een hoop opties in dit programma zeg
Wat zijn de must-do's om hier goede, betrouwbare resultaten uit te halen? Ik moet eigenlijk nog wel even de impedantie meten van de drivers voor het mooie.
Re: Eigen open baffle project
in rew bij spectrogram kun je de fase van je speakers zien - bij mij is er een duidelijke tijdsprong uit af te lezen tussen de verschillende drivers - bij mij is wel elke driver zo gecorrigeerd dat de fase een vrij rechte lijn is - het kan zijn dat het bij jou lastiger is om de sprong in tijd af te lezen in de grafiek - die grafiek zou je mogelijk beter kunnen instellen om preciezer te kunnen aflezen
de rt60 decay graph is ook super , daarop kun je resonanties in de tijd aflezen die je vervolgens in zekere mate kunt compenseren
de rt60 decay graph is ook super , daarop kun je resonanties in de tijd aflezen die je vervolgens in zekere mate kunt compenseren
Re: Eigen open baffle project
Ik zal die is opzoek en hier plaatsen. Ik ga komende week maar weer een dagje vrij nemen om metingen te doen.
Re: Eigen open baffle project
Ziet er in ieder erg goed uit!!hardbats schreef: ↑vr 17 jan 2025, 20:41Het was al weer een tijd geleden dat er een werkende set speakers in mijn woonkamer stond, toch weer genieten nu![]()
20250117_201907.jpg
Daarbij, zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik het beste het laag meet? Alles onder de 200hz is nu redelijk onbruikbaar of wordt weg gehaald door de gating. Zijn er nog opties zonder dat ik de plaatselijke sportclub uit de sportzaal moet wegjagen of buiten moet gaan staan in deze tijd van het jaar?
Jos.
Re: Eigen open baffle project
bij deze de Spectrogram en de RT60 Decay.architect schreef: ↑za 18 jan 2025, 17:23in rew bij spectrogram kun je de fase van je speakers zien - bij mij is er een duidelijke tijdsprong uit af te lezen tussen de verschillende drivers - bij mij is wel elke driver zo gecorrigeerd dat de fase een vrij rechte lijn is - het kan zijn dat het bij jou lastiger is om de sprong in tijd af te lezen in de grafiek - die grafiek zou je mogelijk beter kunnen instellen om preciezer te kunnen aflezen
de rt60 decay graph is ook super , daarop kun je resonanties in de tijd aflezen die je vervolgens in zekere mate kunt compenseren
ik snap hier niks van
Re: Eigen open baffle project
Na wat meten, meten, meten en toch ook een hoop leren komt het hier op uit. Misschien dat ik er nog wel mee verder ga maar voor de luisterdag wordt dit het.
Re: Eigen open baffle project
Ondertussen na de luisterdag in Hengelo nog even in het filter gedoken.
Tot mijn verbazing vond ik een onbekend filtertje, eentje waarvan ik me niet kan heugen dat ik die gemaakt heb. Het was een boost van 8db op 141hz met een q van 1. Deze maar even weg gehaald, hopelijk verklaard dat wat gek laag op de luisterdag
Tot mijn verbazing vond ik een onbekend filtertje, eentje waarvan ik me niet kan heugen dat ik die gemaakt heb. Het was een boost van 8db op 141hz met een q van 1. Deze maar even weg gehaald, hopelijk verklaard dat wat gek laag op de luisterdag
Re: Eigen open baffle project
Zo dan, dat verklaart een hoop, had je dat thuis niet gehoord dan?
Re: Eigen open baffle project
Thuis klinkt het laag heel anders dan in z'n grote ruimte. Dat had ik vorig jaar met de Liionidas OB ook al gemerkt. Hier thuis lijkt al het laag wel weg gezogen te worden vergeleken met op de luisterdagen.
Ik had daarom op de luisterdag het laag wat bijgesteld met 3 en 6db maarja, als er dan z'n boost boven zit kun je bijstellen wat je wilt, dan gaat dat niet helpen
Ik had daarom op de luisterdag het laag wat bijgesteld met 3 en 6db maarja, als er dan z'n boost boven zit kun je bijstellen wat je wilt, dan gaat dat niet helpen
