Eigen open baffle project

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Dit is de eindstand van vandaag. Ik vind het zelf al lekker klinken maar het kan vast nog beter. Ik zou graag eens wat meer info hebben over hoe ik alles in het tijdsdomein opgelijnd krijg. Op dit moment heeft geen enkele driver een delay. De FR vind ik best netjes maar de kans dat alle akoestische centra op de zelfde lijn liggen is denk ik vrij klein :roll:

Wie kan mij hier mee helpen? :mrgreen:
open baffle frequency response V4 4.png
REW OB frequency response V4 3.png
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Eigen open baffle project

Bericht door beijert »

Ik niet, maar ik vind het wel gaaf zoals ze zijn geworden.

En in Hengelo mooi vergelijken met het berglandschap van mijn breedbandertjes :D
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Zeker, kunnen mooi bij elkaar staan in kamer 1. Altijd leuk om een soort gelijk concept met elkaar te kunnen vergelijken.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Het was al weer een tijd geleden dat er een werkende set speakers in mijn woonkamer stond, toch weer genieten nu \:D/
20250117_201907.jpg
Daarbij, zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik het beste het laag meet? Alles onder de 200hz is nu redelijk onbruikbaar of wordt weg gehaald door de gating. Zijn er nog opties zonder dat ik de plaatselijke sportclub uit de sportzaal moet wegjagen of buiten moet gaan staan in deze tijd van het jaar?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Pjotr »

Voor OB is dat lastig. Enige wat je in het laag kunt meten in een beperkte ruime is de responsie op enkele cm van de conus.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

En ga ik die dan meten met de microfoon op 1cm afstand tussen de 2 woofers in? Of midden voor 1 van de 2 woofers?
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Chocomel »

Ziet er strak uit. 8)

< 200 Hz luister je niet naar de luidspreker, maar naar de combi luidspreker + luisterruimte. Je hoeft die bijdragen niet te scheiden. Dat betekent dat je op je luisterplaats kan meten, zonder gate. Je meet met beide luidsprekers tegelijk. Als je het nog mooier wilt doen, doe je verschillende metingen met de microfoon op steeds een andere plek daar in de buurt, op zeg 30 cm afstand. Daarvan kan je de vermogens middelen en die frequentierespons maak je vlak.

Daarna kan je naar smaak het geluid naar een doelcurve brengen. Je kan bijvoorbeeld een low shelf toevoegen die van +10 dB op 30 Hz tot +1 dB op 200 Hz loopt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Pjotr »

Ja dat klopt wel. Maar je wilt eigenlijk ook wel weten wat de speakers op zich doen. De Q_s en F_s van de speaker units kun je vrij gemakkelijk elektrisch meten a.d.h. van de impedantie met LIMP.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Henkjan »

hardbats schreef: do 16 jan 2025, 21:35
hoe ik alles in het tijdsdomein opgelijnd krijg
iirc kan je met REW meten
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Henkjan »

hardbats schreef: vr 17 jan 2025, 20:41
zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik het beste het laag meet?
of het "het beste" is weet ik niet, maar hier lees je hoe ik dat voor m'n OOOB gedaan heb
viewtopic.php?p=1801386#p1801386

sum-up: mbv TheEdge en FRDBlender gated en near-field aan elkaar plakken
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Henkjan »

Chocomel schreef: vr 17 jan 2025, 20:53
Ziet er strak uit. 8)

< 200 Hz luister je niet naar de luidspreker, maar naar de combi luidspreker + luisterruimte. Je hoeft die bijdragen niet te scheiden. Dat betekent dat je op je luisterplaats kan meten, zonder gate. Je meet met beide luidsprekers tegelijk. Als je het nog mooier wilt doen, doe je verschillende metingen met de microfoon op steeds een andere plek daar in de buurt, op zeg 30 cm afstand. Daarvan kan je de vermogens middelen en die frequentierespons maak je vlak.

Daarna kan je naar smaak het geluid naar een doelcurve brengen. Je kan bijvoorbeeld een low shelf toevoegen die van +10 dB op 30 Hz tot +1 dB op 200 Hz loopt.
totdat je de indeling van de kamer verandert, en je weer overnieuw kan beginnen.....

en voor de overgang laag/mid wil je toch echt de speaker response hebben, zonder kamer erbij
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Ben ook nog even aan het proberen om iets te doen met VituixCAD. Er zitten een hoop opties in dit programma zeg :lol: Wat zijn de must-do's om hier goede, betrouwbare resultaten uit te halen? Ik moet eigenlijk nog wel even de impedantie meten van de drivers voor het mooie.
schermafbeelding virtuixCAD.png
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: Eigen open baffle project

Bericht door architect »

in rew bij spectrogram kun je de fase van je speakers zien - bij mij is er een duidelijke tijdsprong uit af te lezen tussen de verschillende drivers - bij mij is wel elke driver zo gecorrigeerd dat de fase een vrij rechte lijn is - het kan zijn dat het bij jou lastiger is om de sprong in tijd af te lezen in de grafiek - die grafiek zou je mogelijk beter kunnen instellen om preciezer te kunnen aflezen

de rt60 decay graph is ook super , daarop kun je resonanties in de tijd aflezen die je vervolgens in zekere mate kunt compenseren
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Ik zal die is opzoek en hier plaatsen. Ik ga komende week maar weer een dagje vrij nemen om metingen te doen.
Jos_br
Berichten: 58
Lid geworden op: ma 17 okt 2022, 19:58

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Jos_br »

hardbats schreef: vr 17 jan 2025, 20:41
Het was al weer een tijd geleden dat er een werkende set speakers in mijn woonkamer stond, toch weer genieten nu \:D/

20250117_201907.jpg

Daarbij, zou iemand mij kunnen uitleggen hoe ik het beste het laag meet? Alles onder de 200hz is nu redelijk onbruikbaar of wordt weg gehaald door de gating. Zijn er nog opties zonder dat ik de plaatselijke sportclub uit de sportzaal moet wegjagen of buiten moet gaan staan in deze tijd van het jaar?
Ziet er in ieder erg goed uit!!

Jos.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

architect schreef: za 18 jan 2025, 17:23
in rew bij spectrogram kun je de fase van je speakers zien - bij mij is er een duidelijke tijdsprong uit af te lezen tussen de verschillende drivers - bij mij is wel elke driver zo gecorrigeerd dat de fase een vrij rechte lijn is - het kan zijn dat het bij jou lastiger is om de sprong in tijd af te lezen in de grafiek - die grafiek zou je mogelijk beter kunnen instellen om preciezer te kunnen aflezen

de rt60 decay graph is ook super , daarop kun je resonanties in de tijd aflezen die je vervolgens in zekere mate kunt compenseren
bij deze de Spectrogram en de RT60 Decay.
ik snap hier niks van :mrgreen:
Spectrogram open baffle V4.png
RT60 Decay open baffle V4.png
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Na wat meten, meten, meten en toch ook een hoop leren komt het hier op uit. Misschien dat ik er nog wel mee verder ga maar voor de luisterdag wordt dit het.
Geheel V6.14 gated.png
Geheel V6.14 ungated.png
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Shadow »

Netjes hoor!
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Ondertussen na de luisterdag in Hengelo nog even in het filter gedoken.
Tot mijn verbazing vond ik een onbekend filtertje, eentje waarvan ik me niet kan heugen dat ik die gemaakt heb. Het was een boost van 8db op 141hz met een q van 1. Deze maar even weg gehaald, hopelijk verklaard dat wat gek laag op de luisterdag
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Eigen open baffle project

Bericht door satefan »

Dat zet het laag wel flink aan!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Eigen open baffle project

Bericht door Walt »

Zo dan, dat verklaart een hoop, had je dat thuis niet gehoord dan?
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Eigen open baffle project

Bericht door hardbats »

Thuis klinkt het laag heel anders dan in z'n grote ruimte. Dat had ik vorig jaar met de Liionidas OB ook al gemerkt. Hier thuis lijkt al het laag wel weg gezogen te worden vergeleken met op de luisterdagen.
Ik had daarom op de luisterdag het laag wat bijgesteld met 3 en 6db maarja, als er dan z'n boost boven zit kun je bijstellen wat je wilt, dan gaat dat niet helpen :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”