project: van de plank!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: project: van de plank!

Bericht door Hans Nootdorp »

Pjotr schreef: vr 24 jan 2025, 12:12
Ja dat is aan het uiteinden en daarmee creëer je ook luchtweerstand die de BR resonantie gaat dempen.
Subtiliteit is dus gewenst....Voorzichtig beginnen.
Maar de zaag-knik-lijm-actie lijkt mij ook een zinvolle....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

ondertussen is er gemeten, gesimuleerd, en gegrabbeld
IMG_20250130_174742Z_HDR.jpg
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: project: van de plank!

Bericht door TTS »

Zonde om dat spul IN de kast te plaatsen...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door pappaleo »

Eens.
Aan een kabeltje onder aan de kast bengelen staat veel sjieker.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

na wat erg korte berichten vanaf de foon maar eens wat uitgebreider berichten over waar we staan op "the road to Hengelo"

kasten: 1 kast is af, 1 zit inelkaar qua hout maar verder nog niets.

filter: op basis van de metingen (alleen gated, bij mij op zolder lukt het om tot ~200Hz te meten, dus 2 octaven onder de doel overname frequentie, leek me goed genoeg) een eerste filter in elkaar gedraaid, met als eerste bescheiden doel dat ik niet zou afgaan als dit staat te spelen in Hengelo straks :lol: soort proof of concept zeg maar.

Woofer filter: Ik had het idee om de resonantie van de woofer te onderdrukken met een sperkring, volgens Purifi zorgt dat voor een lagere vervorming door de hogere impedantie die de driver dan ziet in vergelijking met de gebruikelijker zuigkring. het nadeel daarvan is dat de impedantie flink oploopt naar boven toe, wat de werking van de spoelen van de LP functie in de weg zit. dus ook nog een RC om de impedantie vlak te trekken bleek nodig om zo een enigszins normaal filter te kunnen ontwerpen. 3e orde electrisch bleek genoeg voor een LR4 LP bij ~800Hz .

Tweeter filter: niets van dit soort problemen hier, de tweeter gedraagt zich zeer braaf. wel zit de baffle step op zo'n plek dat deze niet echt lekker mee wilde werken in het HP filter, dus ook hier heb ik een sperkring ingezet om de response vlak te krijgen. ook hier zorgde een 3e orde filter voor een LR4 curve

Na wat grabbelen in de onderdelenbak moesten wat details van t filter nog aangepast worden aan de werkelijke waarden van (met name) de spoelen (nog niet zichtbaar op he schema dat je ziet de foto een paar posts geleden), maar ook nu zag het er op het virtuele papier prima uit. Bout opgewarmd en het filter op een plankje in elkaar gezet en maar eens mono aangesloten en een controle meting gedaan:
gefilterd v1 - alles.png
opvalt is dat de response vrij goed overeen komt met de simulatie ook een nette dip bij uit fase aansluiten, wel is de x-over nog wat lager dan in de sim (720Hz vs 777Hz).

klinkt het al een beetje dan? ja en mmm. De detaillering is (mag ik dat zeggen? ja dat mag ik zo zeggen) eigenlijk perfect: enorm goed, maar niet opdringerig. echt wel next level. mag je ook wel verwachten van deze drivers natuurlijk. Het laag is ook zeer fraai en volwassen, beter dan wat ik op basis van de simulatie verwacht had. Tonaal heb ik nog wel wat te doen, het klinkt soms wat 'kil' of 'weinig body', maar op andere momenten is t dikke prima. ik heb er mijn vinger nog niet achter welke kant ik op moet gaan, maar de 2 voor de hand liggende opties zijn het totale nivo van de tweeter en de demping van de tweeter sperkring (niet in de laatste plaats omdat dat redelijk vlot te doen is zonder dat de overname helemaal op de schop moet).

En dan natuurlijk de belangrijkste vraag: heb ik t op tijd af voor Hengelo? goede hoop, morgen thuiswerkdag :hide: en donderdag en vrijdag heb ik vrij....
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door hannesie »

Je gaat het vast wel redden, ik kom naar Hengelo om ze te beluisteren...,..!!!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Barry2001 »

Goed bezig :goeie:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: project: van de plank!

Bericht door Walt »

Denk dat je tussen de 2000 en 7000 hz een paar dB teveel output hebt.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: project: van de plank!

Bericht door markbakk »

Wel benieuwd naar wat dit off-axis doet. Als naast de as ook veel rond de 2-3k zit, dan is die gehoormatige indruk wel te verklaren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

heb nu met wat kroko's een rcl gezet om die hobbel bij de 5kHz 2dB te dempen (hint van Dre), en dat klinkt al een heel stuk beter zo
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

markbakk schreef: ma 03 feb 2025, 22:21
Wel benieuwd naar wat dit off-axis doet. Als naast de as ook veel rond de 2-3k zit, dan is die gehoormatige indruk wel te verklaren.
ongefilterd in de kast:
tweet hoeken.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

Henkjan schreef: zo 02 feb 2025, 23:57
met als eerste bescheiden doel dat ik niet zou afgaan als dit staat te spelen in Hengelo straks
ik denk dat ik t wel aandurf zo :relax:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Barry2001 »

bloem.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

huidige status
IMG_20250203_234751Z_HDR.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door hannesie »

:shock: Wat moet je nu met de rest van de week, de 2e opbouwen? :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

hannesie schreef: di 04 feb 2025, 12:09
de 2e opbouwen?
je gaat door voor de ijskast!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door hannesie »

Cool. :kwijl:
JanRSmit
Berichten: 223
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: project: van de plank!

Bericht door JanRSmit »

Zie een accuton tweeter, welk model is dat?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

JanRSmit schreef: wo 05 feb 2025, 17:21
Zie een accuton tweeter, welk model is dat?
de C²44 dat is eigenlijk bedoeld als een middentoner, maar loopt moeiteloos en zonder opbreken door tot de 20kHz
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: project: van de plank!

Bericht door cool »

JanRSmit
Berichten: 223
Lid geworden op: za 16 mar 2019, 7:49

Re: project: van de plank!

Bericht door JanRSmit »

Ah, vermoeede ik al, heb zelf tot medio vorig jaar C30-6-024 gebruikt. Liggen nu in het doosje "wat ermee te doen?"
Was wel een goede tweeter.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: project: van de plank!

Bericht door richard »

Henkjan schreef: wo 05 feb 2025, 17:26
JanRSmit schreef: wo 05 feb 2025, 17:21
Zie een accuton tweeter, welk model is dat?
de C²44 dat is eigenlijk bedoeld als een middentoner, maar loopt moeiteloos en zonder opbreken door tot de 20kHz
Toch nieuwsgierig.
Heb ik wel een vooroordeel, maar wellicht dat het wordt gelogenstraft.
Maar of dat dan aan de tweeter ligt of aan mijzelf?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: project: van de plank!

Bericht door richard »

Pjotr schreef: vr 24 jan 2025, 12:12
Ja dat is aan het uiteinden en daarmee creëer je ook luchtweerstand die de BR resonantie gaat dempen.
De wanden zijn bij een staande golf altijd een knoop (snelheid nul). De snelheid is maximaal in het midden (de druk net andersom). Bij de eerste harmonische heb je ook een knoop in het midden en zitten de snelheidsmaxima op 1/4 en 3/4 van de afstand.
In principe werkt demping tweeledig, afremmen van de snelle luchtdeeltjes. Maar ook het dempen van drukwisselingen door het glad trekken van de temperatuurwisselingen bij de drukvariaties.

Heeft iemand wel eens staalwol gebruikt? Lijkt me dat wel funest voor je luidsprekerunits.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: van de plank!

Bericht door Pjotr »

Eh Richard, een BR poort heeft geen wanden waar tussen iets resoneert maar open uiteinden. En ja, staalwol is wel eens geprobeerd, evenals van die krul pannensponsen, op het oude HiFi-nl forum meen ik, als kastdemping. Deed niks.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: project: van de plank!

Bericht door richard »

Heb wel eens last van het probleem van maar half lezen. Dacht dat het over de kast ging. :oops:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”