Ik was al een tijdje op zoek naar een PM50/60/80 in champagne/zamac uitvoering
Gisteren is er dan een defecte PM50 uit Duitsland aangekomen, cosmetisch en aan de binnenkant in bijzonder goede staat. Verkocht als ' defect, relais schakelt niet aan' en een google seach van minder dan een seconde maakt dat het internet heel hard 'defecte STK' naar je gaat schreeuwen.
Hier zit een STK3062 IV in, als spanningsversterker gebruikt - de versterker heeft discrete eindtrappen. Intern is het allemaal modulair, dus loskoppelen en de voedingen meten, maar alles is in orde en pico bello. Ik heb wel de primair van de trafo van 220v naar 240v omgezet, dat kan met deze trafo en in 1990 zal het best 220v zijn geweest, maar nu is 240v beter.
Het enige dat ooit aan deze versterker is gedaan, is....het vervangen van de STK3062 MK IV. Er zit er 1 in waar dit ook weer op staat, maar ik kan niet achterhalen wanneer dit is gebeurd, en dus hoe waarschijnlijk het is dat dit een echte is. Op dit moment is alles wat je zou kunnen vinden chinese counterfeit. Het vervangen is netjes gedaan, maar zichtbaar.
Service manual erbij en meten:
Voeding is netjes 47v/0/-47v (pin 7/8/9)
output rechts (pin 10/11): 1.7v/-1.7v als verwacht
output links (pin 5/6): -17.5v/-21v ongeveer. het enige wat je daarvan dus kan zeggen is dat het potentiaal ongeveer is wat het moet zijn
Nu wordt het ingewikkeld. van deze chips zijn er versies met een ingebouwd compensatie circuitje op de LTP, en zonder dat. In dat geval hoort dit extern aangebracht te worden.
De equivalent schema's van de STK3062 IV in de service doc suggereren dat dit circuit er niet in zit, en ook de STK3082 III die altijd als directe vervanger wordt genomen - deze is nog wel te krijgen hier en daar- laat dit niet zien.
Nu wordt het verwarrend, want zoals het bovenstaande schema laat zien: geen man overboord, dit circuit is extern aangebracht op pin 3/4 respectievelijk 12/13. 150r, 10k weerstanden en een 3n9 cap.
Inderdaad zit dit op de print voorbereid, maar niet gemonteerd, en het heeft er ook duidelijk nooit gezeten. En op geen enkele foto van deze versterker die je op het net kan vinden staan deze onderdelen op de print. Het is dus voorbereid, maar 'hoort' er niet op.
Dan zou er toch een versie met intern compensatiecircuitje in horen? En welke is dat dan?
En dan vervolgens: hoe kom ik aan een nieuwe? Dat zal een 3082 III worden dan. Zijn er betrouwbare bronnen voor? Andijk zegt ze te hebben, Elektronica Online ook, en Display in Haarlem lijkt ze ook nog te hebben. Of is dit ook rommel? Zijn er nog 'echte' Sanyo's te krijgen?
Of is er anders een discreet alternatief? Zo enorm lijkt het cicuit van zo'n STk nou ook al weer niet...