STK verwarring (Marantz PM50)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Jan Geert

STK verwarring (Marantz PM50)

Bericht door Jan Geert »

Hallo,

Ik was al een tijdje op zoek naar een PM50/60/80 in champagne/zamac uitvoering 8) Veel minder gangbaar dan ik dacht, behalve in Japan -maar die lopen op 100v.
Gisteren is er dan een defecte PM50 uit Duitsland aangekomen, cosmetisch en aan de binnenkant in bijzonder goede staat. Verkocht als ' defect, relais schakelt niet aan' en een google seach van minder dan een seconde maakt dat het internet heel hard 'defecte STK' naar je gaat schreeuwen.

Hier zit een STK3062 IV in, als spanningsversterker gebruikt - de versterker heeft discrete eindtrappen. Intern is het allemaal modulair, dus loskoppelen en de voedingen meten, maar alles is in orde en pico bello. Ik heb wel de primair van de trafo van 220v naar 240v omgezet, dat kan met deze trafo en in 1990 zal het best 220v zijn geweest, maar nu is 240v beter.

Het enige dat ooit aan deze versterker is gedaan, is....het vervangen van de STK3062 MK IV. Er zit er 1 in waar dit ook weer op staat, maar ik kan niet achterhalen wanneer dit is gebeurd, en dus hoe waarschijnlijk het is dat dit een echte is. Op dit moment is alles wat je zou kunnen vinden chinese counterfeit. Het vervangen is netjes gedaan, maar zichtbaar.

Service manual erbij en meten:
Voeding is netjes 47v/0/-47v (pin 7/8/9)
output rechts (pin 10/11): 1.7v/-1.7v als verwacht
output links (pin 5/6): -17.5v/-21v ongeveer. het enige wat je daarvan dus kan zeggen is dat het potentiaal ongeveer is wat het moet zijn :( Hij is dus weer defect
PM50.png
Nu wordt het ingewikkeld. van deze chips zijn er versies met een ingebouwd compensatie circuitje op de LTP, en zonder dat. In dat geval hoort dit extern aangebracht te worden.
De equivalent schema's van de STK3062 IV in de service doc suggereren dat dit circuit er niet in zit, en ook de STK3082 III die altijd als directe vervanger wordt genomen - deze is nog wel te krijgen hier en daar- laat dit niet zien.

Nu wordt het verwarrend, want zoals het bovenstaande schema laat zien: geen man overboord, dit circuit is extern aangebracht op pin 3/4 respectievelijk 12/13. 150r, 10k weerstanden en een 3n9 cap.
Inderdaad zit dit op de print voorbereid, maar niet gemonteerd, en het heeft er ook duidelijk nooit gezeten. En op geen enkele foto van deze versterker die je op het net kan vinden staan deze onderdelen op de print. Het is dus voorbereid, maar 'hoort' er niet op.

Dan zou er toch een versie met intern compensatiecircuitje in horen? En welke is dat dan?

En dan vervolgens: hoe kom ik aan een nieuwe? Dat zal een 3082 III worden dan. Zijn er betrouwbare bronnen voor? Andijk zegt ze te hebben, Elektronica Online ook, en Display in Haarlem lijkt ze ook nog te hebben. Of is dit ook rommel? Zijn er nog 'echte' Sanyo's te krijgen?
Of is er anders een discreet alternatief? Zo enorm lijkt het cicuit van zo'n STk nou ook al weer niet...
Chocomel

Re: STK verwarring (Marantz PM50)

Bericht door Chocomel »

De TA7317P is de chip die controleert of alles in orde is en het relais aanstuurt. Zijn de spanningen op de pinnen daarvan in orde?
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Er staat ongeveer 17 volt gelijkspanning op de uitgang van het linkerkanaal. Dus pin 2 van de TA7317P, de DC detectie, staat hoog. De rest is wat je verwacht. De relais sturing uitgang (pin 6 ) staat op voedingsspanning (47v ) dus die trekt de boel open. In operatie moet dit iets van 1.3 volt zijn.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Zal inderdaad de STK wel zijn. Was gewoon baggertroep van Sanyo.
90000006

Bericht door 90000006 »

Originele sanyo's worden bij mijn weten al heel lang niet meer gemaakt. Een jaar of 7 terug heb ik een Sony (dacht ik) onder handen gehad voor een kennis waar ook zo'n ding in zat. Na twee vervangende modules die allebei plof deden na korte tijd heb ik er toen maar een setje lm3886 in geknutseld, klonk eigenlijk net zo goed. Helaas geen ervaring met de kwaliteit van wat er momenteel aan stk vervanging te koop is. Ik loop eerlijk gezegd met een grote boog heen om alles waar zo'n stk plak in zit. Enige voordeel is dat je nooit hoeft te fout zoeken, je weet van tevoren al wat er stuk is :roll:

Maar je zou het gewoon kunnen proberen met die 3082. Er zijn weinig alternatieven vrees ik. Als het werkt, monteer dan gelijk koelplaatjes op de stk's, dan blijven ze veel langer heel.

Op diyaudio zit iemand die vervangende modules maakt, maar niet voor de 3062. https://www.diyaudio.com/community/thre ... cb.380947/. Misschien ter inspiratie....

E bestaan ook driver IC's met vergelijkbare functionaliteit. De LM391 komt opborrelen maar er zijn vast moderne/betere. Vergt wel wat aanpassingen vrees ik maar je kan de eindtrap behouden.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik heb in het verleden voor een reparatie wel eens een STK plak bij Electro Andijk besteld. deze functioneerde goed, en de reparatie was dan ook gelukt.
viewtopic.php?p=1953526&hilit=sony+STK#p1953526
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Sanyo maakte ze oorspronkelijk ook niet. Dat was STK zelf en Sanyo heeft het later overgenomen. Waren gewoon standaard klasse AB versterkers in dikke film techniek op een Aluminium substraat. De originele STK's heb ik een paar keer gebruikt. Van Dam in R'dam verkocht die destijds. Ook toen al een regelrechte ramp qua betrouwbaarheid. Waren gewoon onder gedimensioneerd. Denk overigens niet dat zelfs Chinezen het de moeite waard vinden om ze klonen.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

90000006 schreef: zo 26 jan 2025, 18:32

Maar je zou het gewoon kunnen proberen met die 3082. Er zijn weinig alternatieven vrees ik. Als het werkt, monteer dan gelijk koelplaatjes op de stk's, dan blijven ze veel langer heel.
Ik heb dan maar de STK3082/III besteld bij Andijk.

Het IC heeft een beetje koeling op de Marantz print, maar het houdt niet over. Het plan was al dat te verzwaren.
90000006 schreef: zo 26 jan 2025, 18:32
Er bestaan ook driver IC's met vergelijkbare functionaliteit. De LM391 komt opborrelen maar er zijn vast moderne/betere. Vergt wel wat aanpassingen vrees ik maar je kan de eindtrap behouden.
NTE1339 wordt wel genoemd als vervanger. Even checken leert dat pinout en afmeting wel klopt. De rest daar zou ik een echte datasheet voor nodig hebben eigenlijk.

Ik ga er wel een compensatiecircuit in zetten zoals dat bij de STK3082/III op de datasheet staat. Ik begrijp er nog steeds niet veel van: Marantz gebruikt een IC waarvan de datasheet dat circuit voorschrijft, er is consensus dat altijd te implementeren omdat het ding anders kan gaan oscilleren, Marantz ontwerpt de print inclusief het circuit, beschrijft het in de service manual, en vervolgens......monteren ze het niet.

Ik wil altijd begrijpen wat tot die keuze heeft geleid. Maar goed, ik zet het er wel in. Ik neem aan dat er in ieder geval niets fout kan gaan, toch?
90000006

Bericht door 90000006 »

Dat netwerkje begrenst de open loop bandbreedte, kwaad kan het zeker niet. De keuze voor wel of niet toepassen zal mogelijk samenhangen met de gekozen closed loop versterking, en de openloop parameters van de eindtrap. Uiteindelijk wil je voldoende fase marge in closed loop overhouden.

Als je een scope hebt, kan je kijken of de versterker stabiel is met/zonder netwerkje (blokgolfje erin zegt veel).
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Als je een scope hebt,
Wel 2!

Enfin, nieuwe STK(s):
IMG20250129204345 (1).jpg
IMG20250129204311 (1).jpg
Dus er maar eens inzetten zonder de printbanen te liften, schijnt een dingetje te zijn bij deze versterkers.

De datasheet van de 3082/III en andere versie van deze chip geeft de volgende implementatie:

stk3082III datasheet.png
ik heb wat zitten graven naar schakelingen waarin deze chips zitten, en er zit altijd een variant van het netwerkje tussen 3/4 en 12/13 geimplementeerd, inclusief een klein c'tje tussen 4/12 en de uitgang. Ik heb geen schema's kunnen vinden waarin het NIET zit.
Bij de Marantz zit het er dus niet in, en zou het ook wat anders zitten (als het er zat), want geen c'tje.
PM50 detail.png
in de eerste versie van deze chip zit het ingebakken (C! R3):
stk3042-stk3062-stk3082-equivalent-circuit_1123823.png
Dan maar wat meten met de scope, Het irriteert me alleen nogal, dit soort dingen :hide: Ook omdat ik niet begrijp waarom het is weggelaten.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

The plot thickens want ik heb de boel uit elkaar, en het zit toch weer volledig anders in het echie.

- er zijn 3 lege posities op de print, op de plaats waar je R721/ R709/ C707 zou verwachten. Er staan echter andere nummers bij, en die komen geen van alle voor in de stukslijst van de service manual. ze zijn getekend als 2 c'tjes en 1 R, ipv 2 R'en en 1 c-tje zoals je zou verwachten obv het schema.
- R721 zit er wel degelijk in en is inderdaad10K;
- daar staat een c parallel overheen, met een nummer dat niet in de SM voorkomt, en die meet ongeveer 390p.

wat zijn dan die 3 lege posities:
- 1 is een lege positie voor een eventueel c-tje tussen 4 en 6, zoals de 15p is getekend in de datasheet van de stk3082/III; (niet in de service manual)
- de 2 andere lege posities zijn voor een R en een c parallel aan elkaar tussen 6 en aarde (niet in de service manual).

Wel vreemd dat er ipv een c en een r in series tussen 3 en 4 zoals overal elders (en in de datasheet) er een c en een r parallel op die positie staan.

Iemand enig idee?

Ik laat het voor nu maar even zo en zet die STK3082/III er in, met wat extra koeling. Wat er nu zit is een soort u-vormig stuk blik zoals hier zichtbaar (foto niet van mij maar identiek)
blog_import_5d5fcec22ec96.jpeg
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

STK weer op z'n plaats met extra koeling op de achterkant:
IMG20250202141205.jpg
Solderen gaat door zo'n heel handig serviceluik in de bodem van de versterker. Heel fijn om aan te werken.
IMG20250202142312.jpg
En dit is de oude Stk3062/IV. Hij ziet er echt genoeg uit...
IMG20250202142834.jpg
90000006

Bericht door 90000006 »

Piep even de eindtorren en de vbe multiplier door voor je er spanning op zet. En gebruik een gloeilamp in serie. Je weet maar nooit wat er nog meer mee is gaan hemelen.

Ik zou de compensatie inderdaad origineel laten. Dan checken of je geen overshoot of ringing ziet op de scope bij verschillende belastingen.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Alles doorgepiept en niets gevonden wat afwijkend is. Stroom erop gedraaid, en de output van de STK is op beide kanalen netjes 1.7v/-1.7v. Dan de ruststroom maar eens instellen:
IMG20250202172525.jpg
en het andere kanaal:
IMG20250202172801.jpg
Alles ziet er goed uit. Uitgangsrelais klikken aan, relaisweerstand even gemeten maar die is zo goed als nul. Dan maar even een blokgolf erop:
IMG20250202180514.jpg
en de andere (regeling volume net iets hoger):
IMG20250202180608.jpg
Er lijkt een ieniemienie overshoot op de leading edge, maar volgens mij niet bijzonder??
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

En spelen maar!

Ik heb de tuner er ook nog bij.

Wellicht loop ik nog tegen een cassettedeck aan in deze uitvoering. Die zijn er wel (SD60/70/62/72) en zijn eigenlijk heel erg goed.
IMG20250202194924.jpg
90000006

Bericht door 90000006 »

Ziet er prima uit die blok! Met wat voor belasting heb je gemeten? Dat wil ook nog wel eens verschil maken. Vooral capacitieve belastingen zijn lastig. Sprak deze ESL fanaat...

En mooi dat je een werkende vervanger hebt kunnen vinden :goedzo:
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ik heb gemeten met een 8ohm puur resistieve belasting, dus gewoon een 8ohm/ 25w weerstandset die ik voor dit doel heb.

Ik heb op het moment geen operationele electrostaat, alleen 2 van Medevoort 1.25 elementen die het zouden moeten/ kunnen doen. Gereviseerd, maar staan al 10 jaar weggezet. Het plan is om er OB laag met 2x SLS315 per kant onder te zetten (die heb ik ook nog liggen). Projectje voor middellange termijn.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Jan Geert schreef: zo 02 feb 2025, 21:36
2 van Medevoort 1.25 elementen
hé, die heb ik ook nog liggen

ze zijn overigens geen fijne belasting voor de meeste versterkers, dus om die nou als test speakers te gebruiken is een beetje de goden verzoeken misscien?
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

zo uit het hoofd 2 ohm bij ongeveer 8khz dacht ik. en capaciteit natuurlijk, maar hoeveel weet ik niet zo.
Plaats reactie