Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door TTS »

Bestaan ook Chinese klonen van.... Niet duur. Kope kope.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Ach 40 jaar geleden was het beste een leuk ding. Vandaag de dag is er beter Chinees te koop :lol: Vind het uiterlijk design van de A1 wel heel erg fraai :sure:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

ray5150 schreef: ma 20 jan 2025, 9:13
richard schreef: zo 19 jan 2025, 14:24
jeroen_d schreef: zo 19 jan 2025, 12:14
Musical Fidelity A1
Het grillplaatje.
Van wat ik gelezen heb zijn het rampenbakken om te servicen.
Omdat ze zo heet worden zullen, mede gezien de leeftijd van rond de 35 a 40 jaar, de aanwezige elco's aardig drooggekookt zijn.
Er is een 'nieuwe' versie van MF op de markt gekomen afgelopen jaar, die bedoelde Jeroen ook denk ik:


https://www.musicalfidelity.com/products/a1/a1-2
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Zou een Nelson Pass Amp Camp Amp een mooie opzet zijn?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door ray5150 »

Shadow schreef: ma 20 jan 2025, 10:39
ray5150 schreef: ma 20 jan 2025, 9:13
richard schreef: zo 19 jan 2025, 14:24
Het grillplaatje.
Van wat ik gelezen heb zijn het rampenbakken om te servicen.
Omdat ze zo heet worden zullen, mede gezien de leeftijd van rond de 35 a 40 jaar, de aanwezige elco's aardig drooggekookt zijn.
Er is een 'nieuwe' versie van MF op de markt gekomen afgelopen jaar, die bedoelde Jeroen ook denk ik:


https://www.musicalfidelity.com/products/a1/a1-2
Aha, dat wist ik niet. zou je best gelijk in kunnen hebben.
Leek me al een beetje vreemd dat Jeroen zo'n oud ding zou aanraden.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door TTS »

Wat interessante overpeinzingen:

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Hmm ja, lang verhaal :think: Kort verhaal: Muziek kan niet beter afgespeeld worden dan zoals het is opgenomen en opgeslagen.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

hannesie schreef: ma 20 jan 2025, 11:54
Zou een Nelson Pass Amp Camp Amp een mooie opzet zijn?
Ik heb die op diverse luisterdagen gehoord en werd er nooit heel blij van, plus de meeste mensen die hem gebouwd hebben wilden er ook meestal snel weer vanaf...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Kan ik wel beamen. Het is eigenlijk ook meer een leuke knutsel voor beginnende zelfbouwers van Pass. Heet ook niet voor niks "Amp Camp..."
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door VintageHarry »

Is er een “betaalbare” class-A amp die je wel zou aanbevelen?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Shadow »

Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door TTS »

VintageHarry schreef: ma 20 jan 2025, 17:59
Is er een “betaalbare” class-A amp die je wel zou aanbevelen?
JLH1969?? ( kloon )
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

VintageHarry schreef: ma 20 jan 2025, 17:59
Is er een “betaalbare” class-A amp die je wel zou aanbevelen?
Er is niks mis met die Pass maar heb er geen al te hoge verwachtingen van. Als je zoiets zou willen knutselen beslist de JLH1969. Zelf altijd een klasse-A fan geweest maar ik vind het vandaag de dag achterhaald. Het enige wat een klasse-A als voordeel heeft: Geen crossover vervorming. Maar dat hebben de CA/NFA concepten ook zonder al dat gekachel en de laatste incarnaties van klasse-D komen ook dicht in de buurt.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2411
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door VintageHarry »

Bedankt voor de adviezen! :)
Een CA heb ik niet, nog niet verder gekomen hier dan een Audiolab 6000A en een 8000P. Maar dat valt verder buiten dit topic, aan Walter wordt immers een class-A aanbevolen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De Chaos 3 buizenversterker waar ik mee speel is reeds klasse A, en volledig opgebouwd volgens Van der Heide inzichten, ik ben er zeer tevreden over.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Een PP buizenbak staat eigenlijk nooit helemaal volledig in klasse-A. Zou ook een beetje onzin zijn en verspilling van warmte. Gewoon optimaal in AB. Chaotisch v.d.Heide of niet.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 20 jan 2025, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door TTS »

Walt schreef: ma 20 jan 2025, 19:21
De Chaos 3 buizenversterker waar ik mee speel is reeds klasse A, ik ben er zeer tevreden over.
Kijk, dat is fijn om te horen. Klaar is Klara. Dan kun je verder.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef: ma 20 jan 2025, 19:21
De Chaos 3 buizenversterker waar ik mee speel is reeds klasse A, en volledig opgebouwd volgens Van der Heide inzichten, ik ben er zeer tevreden over.
Die allang dood is, hij had wat aparte ideeen die tot ontslag bij NOB leidden en de rest verzinnen ze er allemaal bij want een nauwkeurige overlevering is er niet. Dus 'volledig opgebouwd volgens van der Heide inzichten' ammehoela.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Jeroen,

Als je het Van der Heide verhaal schrapt, hou je nog steeds een zeer net opgebouwde 6v6 push pull klasse A buizenversterker zonder tegenkoppeling over, ik speelde al jaren met de Lindemann dus leuk om hier nu eens wat anders te proberen. En zo kan ik ook voor mezelf ervaren wat het ‘Van der Heide’ effect doet, ik ondersteun niet de lyrische verhalen van een ‘bel van geluid’, de stem die ‘een meter naar voren springt’ en dergelijke, niks van dat alles hier. Wel ervaar ik een projectie van geluid meer rondom je, alsof het geluid meer naast je komt, een soort aura van geluid rondom je, subtiel maar mooi.

Je moet maar weer eens een keer komen luisteren, je hebt de Chaos 3 natuurlijk al kort gehoord op die Altecs, maar op de AT/AMT combi is weer anders.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Ja de Altecs konden me op geen enkele manier bekoren. En ik weet wat buizenversterkers doen. Er komt altijd een laagje buis overheen, die me verder weg brengt van de opname. De illusie is mooi, maar ik hoor liever solid state. Het wordt vaak meer een projectie rondom ja, probleem is dat je diepte en gelaagdheid kwijt raakt als je niet een heel goede buizenversterker hebt.

Weer een keertje komen luisteren is natuurlijk altijd leuk en gezellig!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Iemand op MP heeft 24 stuks Furutech FT 212 gold bananen te koop voor een zeer nette prijs, ik ga kijken of ik 12 stuks kan overnemen, dan kan ik de Silenos luidspreker kabel nog even netjes afwerken aan de versterker zijde en dan blijven er nog 8 pluggen over om nog een set kabels te maken.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

De Chaos (?) bij TvW presteerde wat ik heb ervaren ook bovengemiddeld goed op zijn Tannoy's. Met name stemmen kwamen erg realistisch en tastbaar over.

Ben ik zelf meer van de halfgeleiders. Blijkbaar heeft klasse A daarbij ook niet meteen het voordeel.
Mijn eerste serieuze versterker gekozen in vergelijk van een drietal versterkers, waarvan één in klasse A. Het is toen de Creek 4140 geworden.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ik denk nog wel eens terug aan de Pass Aleph 4 clone die ik hier had, wat een beest joh, echte klasse A, doodeng zo heet werd die.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door ray5150 »

Als het goed geëngineerd en opgebouwd is, is er niks aan de hand.
Een hijskraan van Peinemann in Alphen a/d Rijn, da's pas eng...
Plaats reactie