Walter zijn tweaks en andere fratsen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

Spelen de luidsprekers hopelijk als zogenaamde coherente bronnen. Dat geeft +6 dB.

Je hebt de meter op stand 'fast' gemeten, is hij (jij) dan wel snel genoeg om de pieken te registreren? Een peak-hold functie zou dan wel prettig zijn als eerder ook al genoemd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Met stereo weergave denk ik niet dat het echt 100% coherent bronnen zijn, de meter reageert snel, ik denk dat de pieken goed worden meegenomen. Ik hoef het ook niet exact te weten, of het nu 0.025 watt is of 0.1 watt, ik heb dus voldoende reserve.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Het is wel leuk natuurlijk al die cijfers maar waarom wil je het weten eigenlijk ?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Het is wel leuk natuurlijk al die cijfers maar waarom wil je het weten eigenlijk ?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Hij wil het weten voor links en rechts?


O:) :cry: :roll:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

De Chaos 3 buizenversterker is maar 2x 2.5 watt klasse A en 2 x 5 watt klasse AB, het is natuurlijk goed om te weten, dat je hier ruim onder blijft, dan zit je in het gebied van relatief lage vervorming.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door pvanlingen »

Daar heb jij toch een paar hoog gekwalificeerde meetinstrumenten voor.
Oren heten die dingen geloof ik.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Dat is ook waar ik aan dacht ,maar goed .
misschien klinkt het met de wetenschap dat je er binnen blijft nog mooier :bakkie:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Zekers weten. Voor de meesten zijn de bloemetjes mooier als ze de naam ervan weten. Of die naam klopt doet er niet toe. Overigens meet je met zo'n SPL metertje alles behalve de momentane absolute pieken in de geluidsdruk. Terwijl je versterker daar wel het piekvermogen voor moet ophoesten. Zo'n ding reageert gewoon snel (tijdconstante 1/8 sec) of langzaam (tijdconstante >= 1 sec) als die keuze er is, meer niet.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Wel grappig dat juist Walt nu iets gaat meten :shock:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door hannesie »

Misschien wil hij wat weten?
:hide:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Blijft kip of ei in deze: Weet wat je meet!
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef: zo 19 jan 2025, 9:45
Zekers weten. Voor de meesten zijn de bloemetjes mooier als ze de naam ervan weten. Of die naam klopt doet er niet toe. Overigens meet je met zo'n SPL metertje alles behalve de momentane absolute pieken in de geluidsdruk. Terwijl je versterker daar wel het piekvermogen voor moet ophoesten. Zo'n ding reageert gewoon snel (tijdconstante 1/8 sec) of langzaam (tijdconstante >= 1 sec) als die keuze er is, meer niet.
Ja klopt. De werkelijke pieken liggen hoger.

En het midhoog heeft dan rond 1kHz wel een rendement van 89dB, actief wordt de kortsluiting naar het lage mid gecorrigeerd. Dat geeft zo'n 6dB extra benodigd vermogen.

Dus: luidsprekers wel degelijk coherent zoals Richard aangeeft. Dat scheelt 3dB. Dan nog 6dB voor actieve correctie laagmid. Dus 9dB vermogen extra. Dan gaan we van factor 40 naar factor 5.

Maar goed, je hebt zo weinig vermogen nodig in de luisterruimte dat zelfs dit nog niet uitmaakt.

Je zou ook dat hele leuke klasse A versterkertje de Musical Fidelity A1 eens moeten proberen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Om het nog complexer te maken, door de aktieve aansturing hoeft de buizenversterker niet het laag weer te geven, en dat scheelt weer een hoop vermogen, ik denk zeker 60%. Door de coherente bronnen wordt het trouwens dan juist gunstiger van 1 naar 2 speakers dan niet plus 3 maar plus 6 dB, denk dat je daar mis rekent Jeroen?

Even los van de beperkingen van de buizenversterker, gisteravond had ik een werkelijkheids weergave in het kamertje zoals niet eerder. Er is nu alleen nu zoveel veranderd in korte tijd (andere versterker, andere speakerkabel, bekabeling netter en simpeler, router verder weg van de set, variac verder weg uit de set) dat het niet echt duidelijk is wat de voornaamste oorzaak hiervoor nu is.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door richard »

jeroen_d schreef: zo 19 jan 2025, 12:14
Musical Fidelity A1
Het grillplaatje.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

rikpost schreef: zo 19 jan 2025, 10:27
Wel grappig dat juist Walt nu iets gaat meten :shock:
zo af en toe komt de ingenieur ook in de hobby boven
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door TTS »

Walt schreef: zo 19 jan 2025, 14:11

gisteravond had ik een werkelijkheids weergave in het kamertje zoals niet eerder, dat het niet echt duidelijk is wat de voornaamste oorzaak hiervoor nu is.

Groetjes Walter
Jijzelf, denk ik.
Hoe meer je gaat luisteren, i.p.v. nadenken wanneer je daar zit, hoe meer/dieper je gaat beleven. Nou nog loslaten dat het "werkelijkheidsweergave" is, of moet zijn, het is in feite muziek, en dan ben je er bijna.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12871
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door jeroen_d »

Walt schreef: zo 19 jan 2025, 14:11
Om het nog complexer te maken, door de aktieve aansturing hoeft de buizenversterker niet het laag weer te geven, en dat scheelt weer een hoop vermogen, ik denk zeker 60%. Door de coherente bronnen wordt het trouwens dan juist gunstiger van 1 naar 2 speakers dan niet plus 3 maar plus 6 dB, denk dat je daar mis rekent Jeroen?

Even los van de beperkingen van de buizenversterker, gisteravond had ik een werkelijkheids weergave in het kamertje zoals niet eerder. Er is nu alleen nu zoveel veranderd in korte tijd (andere versterker, andere speakerkabel, bekabeling netter en simpeler, router verder weg van de set, variac verder weg uit de set) dat het niet echt duidelijk is wat de voornaamste oorzaak hiervoor nu is.

Groetjes Walter
Je hebt gelijk Walter. Maar eigenlijk is het handiger om gewoon 1 speaker te meten, nadat je stereo hebt ingesteld op het luistervolume. Dan kun je beter terug rekenen naar het vermogen per kanaal.

Daarnaast: als je een mooie auto koopt, dan ga je daar volgens mij mooie ritten mee maken. Niet alleen maar testritten. Ik heb de indruk dat jij de laatste tijd alleen nog maar aan het testen bent. testritje hier, wat veranderen, weer een testritje, weer wat veranderen, eindeloos zo door. Misschien heb ik het mis, maar het komt wel zo over.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Walt »

Ha Jeroen,

Van het 1 komt het ander… zo was ik bezig geweest de kabels netter te krijgen, maar die Ocos met zijn 3 meter is niet netjes door mij in te korten, en toevallig komt er een tip voorbij van de Silenos kabel, nog meer toevallig is die ook nog eens in de aanbieding op MP voor 25 euro per meter. Ja, dan ga ik die wel even testen, en met succes, klinkt net zo goed (of beter) dan de Ocos en gelijk de juiste lengte, dus weer een stapje gemaakt.

Qua Chaos 3 vs de Lindemann ben ik er nog niet uit, ik speel graag met buizen, maar de onbetrouwbaarheid hiervan, slijtage, vind ik minder fijn, geeft mij onrust dat een buis niet goed zou zijn, of natuurlijk dat je KAN wisselen met buizen, ook weer een bepaalde onrust, of stiekum juist niet want ik ben nou eenmaal van het tweaken. Als ik er klaar mee ben zet ik gewoon de Lindemann weer terug, ik weet dat die zo goed is, dat ik daar ook tevreden naar kan luisteren.

Hoe dan ook, het is maar een hobby, ik heb nog steeds het idee voor mezelf om op de juiste weg te zitten. Wie weet hoe de set op pagina 400 ervoor zal staan…?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Leeuwarden »

Ah, de ontkenning-fase…
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Walter er zitten al zulke grote verschillen in de kwaliteit van het bronmateriaal/ productie dat weegt al vele malen zwaarder dan de verschillen van jouw aanpassingen.
En bij het ene zal het goed uitpakken bij het andere juist niet ,wanneer je daarop wilt sturen blijf je bezig .
Je zult moeten accepteren dat het niet altijd super top klinkt anders blijft die onrust .
Het gaat tenslotte vooral om de muziek.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Henkjan »

rikpost schreef: zo 19 jan 2025, 23:01
er zitten al zulke grote verschillen in de kwaliteit van het bronmateriaal/ productie
beetje een dooddoener hè
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door rikpost »

Hmm daar heb je wel een punt ja :-k
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door ray5150 »

richard schreef: zo 19 jan 2025, 14:24
jeroen_d schreef: zo 19 jan 2025, 12:14
Musical Fidelity A1
Het grillplaatje.
Van wat ik gelezen heb zijn het rampenbakken om te servicen.
Omdat ze zo heet worden zullen, mede gezien de leeftijd van rond de 35 a 40 jaar, de aanwezige elco's aardig drooggekookt zijn.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen

Bericht door Pjotr »

Ik heb er wel eens eentje gerepareerd. Ze worden heet ja, maar dat is niet het punt zozeer. Ze zijn vrijwel niet fatsoenlijk open te schroeven en niet te testen zonder de koeling van de deksel. En voor wat de prestaties betreft: Het is klasse-A, maar daar is ook alles mee gezegd naar hedendaagse maatstaven.
Plaats reactie