Walter zijn tweaks en andere fratsen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Spelen de luidsprekers hopelijk als zogenaamde coherente bronnen. Dat geeft +6 dB.
Je hebt de meter op stand 'fast' gemeten, is hij (jij) dan wel snel genoeg om de pieken te registreren? Een peak-hold functie zou dan wel prettig zijn als eerder ook al genoemd.
Je hebt de meter op stand 'fast' gemeten, is hij (jij) dan wel snel genoeg om de pieken te registreren? Een peak-hold functie zou dan wel prettig zijn als eerder ook al genoemd.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Met stereo weergave denk ik niet dat het echt 100% coherent bronnen zijn, de meter reageert snel, ik denk dat de pieken goed worden meegenomen. Ik hoef het ook niet exact te weten, of het nu 0.025 watt is of 0.1 watt, ik heb dus voldoende reserve.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het is wel leuk natuurlijk al die cijfers maar waarom wil je het weten eigenlijk ?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Het is wel leuk natuurlijk al die cijfers maar waarom wil je het weten eigenlijk ?
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
De Chaos 3 buizenversterker is maar 2x 2.5 watt klasse A en 2 x 5 watt klasse AB, het is natuurlijk goed om te weten, dat je hier ruim onder blijft, dan zit je in het gebied van relatief lage vervorming.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Daar heb jij toch een paar hoog gekwalificeerde meetinstrumenten voor.
Oren heten die dingen geloof ik.
Oren heten die dingen geloof ik.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Dat is ook waar ik aan dacht ,maar goed .
misschien klinkt het met de wetenschap dat je er binnen blijft nog mooier
misschien klinkt het met de wetenschap dat je er binnen blijft nog mooier
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Zekers weten. Voor de meesten zijn de bloemetjes mooier als ze de naam ervan weten. Of die naam klopt doet er niet toe. Overigens meet je met zo'n SPL metertje alles behalve de momentane absolute pieken in de geluidsdruk. Terwijl je versterker daar wel het piekvermogen voor moet ophoesten. Zo'n ding reageert gewoon snel (tijdconstante 1/8 sec) of langzaam (tijdconstante >= 1 sec) als die keuze er is, meer niet.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ja klopt. De werkelijke pieken liggen hoger.Pjotr schreef: ↑zo 19 jan 2025, 9:45Zekers weten. Voor de meesten zijn de bloemetjes mooier als ze de naam ervan weten. Of die naam klopt doet er niet toe. Overigens meet je met zo'n SPL metertje alles behalve de momentane absolute pieken in de geluidsdruk. Terwijl je versterker daar wel het piekvermogen voor moet ophoesten. Zo'n ding reageert gewoon snel (tijdconstante 1/8 sec) of langzaam (tijdconstante >= 1 sec) als die keuze er is, meer niet.
En het midhoog heeft dan rond 1kHz wel een rendement van 89dB, actief wordt de kortsluiting naar het lage mid gecorrigeerd. Dat geeft zo'n 6dB extra benodigd vermogen.
Dus: luidsprekers wel degelijk coherent zoals Richard aangeeft. Dat scheelt 3dB. Dan nog 6dB voor actieve correctie laagmid. Dus 9dB vermogen extra. Dan gaan we van factor 40 naar factor 5.
Maar goed, je hebt zo weinig vermogen nodig in de luisterruimte dat zelfs dit nog niet uitmaakt.
Je zou ook dat hele leuke klasse A versterkertje de Musical Fidelity A1 eens moeten proberen.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Om het nog complexer te maken, door de aktieve aansturing hoeft de buizenversterker niet het laag weer te geven, en dat scheelt weer een hoop vermogen, ik denk zeker 60%. Door de coherente bronnen wordt het trouwens dan juist gunstiger van 1 naar 2 speakers dan niet plus 3 maar plus 6 dB, denk dat je daar mis rekent Jeroen?
Even los van de beperkingen van de buizenversterker, gisteravond had ik een werkelijkheids weergave in het kamertje zoals niet eerder. Er is nu alleen nu zoveel veranderd in korte tijd (andere versterker, andere speakerkabel, bekabeling netter en simpeler, router verder weg van de set, variac verder weg uit de set) dat het niet echt duidelijk is wat de voornaamste oorzaak hiervoor nu is.
Groetjes Walter
Even los van de beperkingen van de buizenversterker, gisteravond had ik een werkelijkheids weergave in het kamertje zoals niet eerder. Er is nu alleen nu zoveel veranderd in korte tijd (andere versterker, andere speakerkabel, bekabeling netter en simpeler, router verder weg van de set, variac verder weg uit de set) dat het niet echt duidelijk is wat de voornaamste oorzaak hiervoor nu is.
Groetjes Walter
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Jijzelf, denk ik.
Hoe meer je gaat luisteren, i.p.v. nadenken wanneer je daar zit, hoe meer/dieper je gaat beleven. Nou nog loslaten dat het "werkelijkheidsweergave" is, of moet zijn, het is in feite muziek, en dan ben je er bijna.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Je hebt gelijk Walter. Maar eigenlijk is het handiger om gewoon 1 speaker te meten, nadat je stereo hebt ingesteld op het luistervolume. Dan kun je beter terug rekenen naar het vermogen per kanaal.Walt schreef: ↑zo 19 jan 2025, 14:11Om het nog complexer te maken, door de aktieve aansturing hoeft de buizenversterker niet het laag weer te geven, en dat scheelt weer een hoop vermogen, ik denk zeker 60%. Door de coherente bronnen wordt het trouwens dan juist gunstiger van 1 naar 2 speakers dan niet plus 3 maar plus 6 dB, denk dat je daar mis rekent Jeroen?
Even los van de beperkingen van de buizenversterker, gisteravond had ik een werkelijkheids weergave in het kamertje zoals niet eerder. Er is nu alleen nu zoveel veranderd in korte tijd (andere versterker, andere speakerkabel, bekabeling netter en simpeler, router verder weg van de set, variac verder weg uit de set) dat het niet echt duidelijk is wat de voornaamste oorzaak hiervoor nu is.
Groetjes Walter
Daarnaast: als je een mooie auto koopt, dan ga je daar volgens mij mooie ritten mee maken. Niet alleen maar testritten. Ik heb de indruk dat jij de laatste tijd alleen nog maar aan het testen bent. testritje hier, wat veranderen, weer een testritje, weer wat veranderen, eindeloos zo door. Misschien heb ik het mis, maar het komt wel zo over.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ha Jeroen,
Van het 1 komt het ander… zo was ik bezig geweest de kabels netter te krijgen, maar die Ocos met zijn 3 meter is niet netjes door mij in te korten, en toevallig komt er een tip voorbij van de Silenos kabel, nog meer toevallig is die ook nog eens in de aanbieding op MP voor 25 euro per meter. Ja, dan ga ik die wel even testen, en met succes, klinkt net zo goed (of beter) dan de Ocos en gelijk de juiste lengte, dus weer een stapje gemaakt.
Qua Chaos 3 vs de Lindemann ben ik er nog niet uit, ik speel graag met buizen, maar de onbetrouwbaarheid hiervan, slijtage, vind ik minder fijn, geeft mij onrust dat een buis niet goed zou zijn, of natuurlijk dat je KAN wisselen met buizen, ook weer een bepaalde onrust, of stiekum juist niet want ik ben nou eenmaal van het tweaken. Als ik er klaar mee ben zet ik gewoon de Lindemann weer terug, ik weet dat die zo goed is, dat ik daar ook tevreden naar kan luisteren.
Hoe dan ook, het is maar een hobby, ik heb nog steeds het idee voor mezelf om op de juiste weg te zitten. Wie weet hoe de set op pagina 400 ervoor zal staan…?
Groetjes Walter
Van het 1 komt het ander… zo was ik bezig geweest de kabels netter te krijgen, maar die Ocos met zijn 3 meter is niet netjes door mij in te korten, en toevallig komt er een tip voorbij van de Silenos kabel, nog meer toevallig is die ook nog eens in de aanbieding op MP voor 25 euro per meter. Ja, dan ga ik die wel even testen, en met succes, klinkt net zo goed (of beter) dan de Ocos en gelijk de juiste lengte, dus weer een stapje gemaakt.
Qua Chaos 3 vs de Lindemann ben ik er nog niet uit, ik speel graag met buizen, maar de onbetrouwbaarheid hiervan, slijtage, vind ik minder fijn, geeft mij onrust dat een buis niet goed zou zijn, of natuurlijk dat je KAN wisselen met buizen, ook weer een bepaalde onrust, of stiekum juist niet want ik ben nou eenmaal van het tweaken. Als ik er klaar mee ben zet ik gewoon de Lindemann weer terug, ik weet dat die zo goed is, dat ik daar ook tevreden naar kan luisteren.
Hoe dan ook, het is maar een hobby, ik heb nog steeds het idee voor mezelf om op de juiste weg te zitten. Wie weet hoe de set op pagina 400 ervoor zal staan…?
Groetjes Walter
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Walter er zitten al zulke grote verschillen in de kwaliteit van het bronmateriaal/ productie dat weegt al vele malen zwaarder dan de verschillen van jouw aanpassingen.
En bij het ene zal het goed uitpakken bij het andere juist niet ,wanneer je daarop wilt sturen blijf je bezig .
Je zult moeten accepteren dat het niet altijd super top klinkt anders blijft die onrust .
Het gaat tenslotte vooral om de muziek.
En bij het ene zal het goed uitpakken bij het andere juist niet ,wanneer je daarop wilt sturen blijf je bezig .
Je zult moeten accepteren dat het niet altijd super top klinkt anders blijft die onrust .
Het gaat tenslotte vooral om de muziek.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Van wat ik gelezen heb zijn het rampenbakken om te servicen.
Omdat ze zo heet worden zullen, mede gezien de leeftijd van rond de 35 a 40 jaar, de aanwezige elco's aardig drooggekookt zijn.
Re: Walter zijn tweaks en andere fratsen
Ik heb er wel eens eentje gerepareerd. Ze worden heet ja, maar dat is niet het punt zozeer. Ze zijn vrijwel niet fatsoenlijk open te schroeven en niet te testen zonder de koeling van de deksel. En voor wat de prestaties betreft: Het is klasse-A, maar daar is ook alles mee gezegd naar hedendaagse maatstaven.
