Ultimate Desktop Monitor
Moderator: Beheerdersteam
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Ultimate Desktop Monitor
Ik begrijp dat je sowieso uitgaat van een mooie sub met veel diepgang en veel dynamiek (hoge SPLmax). Als je een grote kast kwijt kunt en voldoende vermogen kunt maken en met DSP en Linkwitz-transfer kunt werken is diepgang eenvoudig te realiseren. Afhankelijk van je budget heb je veel of iets minder keuze uit subwoofers.
2x SB23MFCL45 impulsgecompenseerd vind ik een hele mooie keuze; die 2 kosten samen € 310 en (volgens jouw simulatie) haal je daarmee 93+6 = 99 dB bij 20 Hz. Dat is dus ruim meer dan de andere woofers die jij noemde. En impulsgecompenseerd geeft erg strak laag....
En als je dan zo'n mooie sub bouwt, heb je toch geen 3weg met grote woofer nodig....? Dan is een 18W4531 (in CB) toch een woofer met erg veel dynamiek boven Fx. Scheelt ook in kosten als je 2weg ipv 3weg bouwt.
Maar neem de wijze woorden van Pjotr ter harte en laat het even bezinken.....
2x SB23MFCL45 impulsgecompenseerd vind ik een hele mooie keuze; die 2 kosten samen € 310 en (volgens jouw simulatie) haal je daarmee 93+6 = 99 dB bij 20 Hz. Dat is dus ruim meer dan de andere woofers die jij noemde. En impulsgecompenseerd geeft erg strak laag....
En als je dan zo'n mooie sub bouwt, heb je toch geen 3weg met grote woofer nodig....? Dan is een 18W4531 (in CB) toch een woofer met erg veel dynamiek boven Fx. Scheelt ook in kosten als je 2weg ipv 3weg bouwt.
Maar neem de wijze woorden van Pjotr ter harte en laat het even bezinken.....
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op za 11 jan 2025, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Ultimate Desktop Monitor
Misschien eens een leuk testje doen en met DSP je speakers met 18wx531 in je woonkamer een LR2 high pass geven met Fx van bijv. 60 a 80 Hz. Moet je dan eens zien hoe hard dat dan kan....
Re: Ultimate Desktop Monitor
@dre: Bedankt voor het opletten, dat is de 8ohm versie, die heeft een flink grotere kast nodig.
@Hans Nootdorp: Ik geloof zo dat het hard genoeg gaat. Daarom richt ik met nu op de sub, want dan kan ik weer dingen testen en dus ook ideeën uitsluiten. Voor nu vind ik het leuk om te brainstormen.
Sb23 Doet het toch wel wat minder als andere.
Kanshebbers:(prijs van hoog naar laag)
- Scanspeak 30W-4558T(zwart) in 54l met q=0,7 : haalt met 125w op xmax bij 20hz 96db. Deze sub ken ik van een vriend. Geeft genoeg geluidsdruk.
- UmII12(Blauw) in 55l Q=0,8. 500w als inputpower gedaan. geeft dan met conusuitslag van 15mm 98db op 20hz. Hier is dus eerder de versterker de bottleneck. Maar bij de oude ultimax heb ik wel eens gehoord dat er bijgeluiden waren als je richting xmax ging.
- Dayton RSS315HF(paars) in 53L met q=0,7. Behaalt met 375w op 20hz xmax. geeft dan 98db. powerrating is 400w, dus hier kan je wel het maximale uithalen qua xmax en vermogen. Prijs gelijk aan de UmII12.Dus dan is die interessanter, omdat die "over heeft"
- Sb acoustics Sb23MFCL45-4 (oranje) dubbel impulsgecorrigeerd in 45l q=0,707: xmax op 20hz met 125w @93db. Is dus de minst luide.
- Sb acoustics SB34SWPL76-4(rood) in 23L met q=0,707. Geeft op xmax op 20hz 97 db. Dit is met 440w. als Powerrating heeft deze 300w. Houd ik dan als max aan, dan geeft deze 95db@20hz met 13mm uitslag.
- 2x reckhorn D-250 (groen) (impulsgecorrigeerd) in 45L met q=0,7 geeft met 500w op xmax bij 20hz 99db. Powerrating is 150w per woofer. houd ik die max aan, dan zitten we op 97db bij 20hz. Deze is zeker vanwege de prijs interessant!
UmII12 is een van de duurste, maar heeft veel headroom. heeft dus zeker de fa501 oid nodig. Wordt samen 800euro. Zou een kast worden van 65x65x25cm(buitenmaten).
Deze sub vind ik ook interessant voor de cinemasetup in de woonkamer.
De reckhorn kan mogelijk met een fa251 al genoeg. Wordt dan ongeveer 550euro bij elkaar. Met fa501 wordt het 700euro. Qua vorm wel iets onhandiger, want de kast wordt iets dieper. De kast wordt iig 27cm diep dan.(25cm+ randen van 1cm)Onder mijn bureau is vooral breedte en hoogte beschikbaar (65x65x25cm is goed mogelijk).
Plaatjes:
magnitude SPL Cone excursion bij max vermogen of xmax zoals hierboven benoemd.
@Hans Nootdorp: Ik geloof zo dat het hard genoeg gaat. Daarom richt ik met nu op de sub, want dan kan ik weer dingen testen en dus ook ideeën uitsluiten. Voor nu vind ik het leuk om te brainstormen.
Sb23 Doet het toch wel wat minder als andere.
Kanshebbers:(prijs van hoog naar laag)
- Scanspeak 30W-4558T(zwart) in 54l met q=0,7 : haalt met 125w op xmax bij 20hz 96db. Deze sub ken ik van een vriend. Geeft genoeg geluidsdruk.
- UmII12(Blauw) in 55l Q=0,8. 500w als inputpower gedaan. geeft dan met conusuitslag van 15mm 98db op 20hz. Hier is dus eerder de versterker de bottleneck. Maar bij de oude ultimax heb ik wel eens gehoord dat er bijgeluiden waren als je richting xmax ging.
- Dayton RSS315HF(paars) in 53L met q=0,7. Behaalt met 375w op 20hz xmax. geeft dan 98db. powerrating is 400w, dus hier kan je wel het maximale uithalen qua xmax en vermogen. Prijs gelijk aan de UmII12.Dus dan is die interessanter, omdat die "over heeft"
- Sb acoustics Sb23MFCL45-4 (oranje) dubbel impulsgecorrigeerd in 45l q=0,707: xmax op 20hz met 125w @93db. Is dus de minst luide.
- Sb acoustics SB34SWPL76-4(rood) in 23L met q=0,707. Geeft op xmax op 20hz 97 db. Dit is met 440w. als Powerrating heeft deze 300w. Houd ik dan als max aan, dan geeft deze 95db@20hz met 13mm uitslag.
- 2x reckhorn D-250 (groen) (impulsgecorrigeerd) in 45L met q=0,7 geeft met 500w op xmax bij 20hz 99db. Powerrating is 150w per woofer. houd ik die max aan, dan zitten we op 97db bij 20hz. Deze is zeker vanwege de prijs interessant!
UmII12 is een van de duurste, maar heeft veel headroom. heeft dus zeker de fa501 oid nodig. Wordt samen 800euro. Zou een kast worden van 65x65x25cm(buitenmaten).
Deze sub vind ik ook interessant voor de cinemasetup in de woonkamer.
De reckhorn kan mogelijk met een fa251 al genoeg. Wordt dan ongeveer 550euro bij elkaar. Met fa501 wordt het 700euro. Qua vorm wel iets onhandiger, want de kast wordt iets dieper. De kast wordt iig 27cm diep dan.(25cm+ randen van 1cm)Onder mijn bureau is vooral breedte en hoogte beschikbaar (65x65x25cm is goed mogelijk).
Plaatjes:
magnitude SPL Cone excursion bij max vermogen of xmax zoals hierboven benoemd.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Ultimate Desktop Monitor
Edit 12/1: sorry, ik zie nu dat de 93 dB al voor 2 woofers geldt. Dat is het dan voor impulsgecompenseerd paartje. De SPL wordt niet nog eens 6 dB hoger....
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op zo 12 jan 2025, 13:32, 2 keer totaal gewijzigd.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Ultimate Desktop Monitor
De 18W8531 heeft uitsluitend een grotere kast nodig voor BR. Maar met een sub er bij kan de 18W8541 beter in een CB; zeker als je ook met DSP en Linkwitztransform werkt.
Ik zou het wel weten en dat paartje 18W8541 op marktplaats voor een koopje scoren.....Is snel verdiend.
Ik zou het wel weten en dat paartje 18W8541 op marktplaats voor een koopje scoren.....Is snel verdiend.
Re: Ultimate Desktop Monitor
Net nog even gesimuleerd en de 18w8531 heeft 21L nodig voor q=0,707. Ik houd voor de monitors graag nog de boel open. Gisteren ook weer uitgebreid met Wouter contact gehad en die had ook nog een mooi idee voor een stel ciare woofers die in een kleine kast impuls gecorrigeerd kunnen. Maar eerst even terug naar het subwoofer verhaal.
In winisd heb ik al met 2 woofers gesimuleerd. Het telt toch nog niet extra op als de woofers tegenover elkaar in de kast zitten of naast elkaar? Het tegenover elkaar plaatsen zorgt toch alleen ervoor dat de woofers tegen elkaar ingaan en resonanties compenseren. En dat de Sub minder/niet de neiging heeft om te gaan "wandelen"?
Omdat ik het idee van een sub die echt goed op zijn plek blijft erg mooi vind en het qua budget nog haalbaar is overweeg ik ook nog 2x SB34SWPL76-4.
Maakt dan weer gehakt van de UmII12. Alleen dan heb ik 2 4ohm woofers en krijg ik als impedantie 8ohm in serie of 2ohm parallel. Ik weet niet zeker of een hypex fusion dat trekt. Anders moet ik kijken naar een andere versterker.
Kanshebbers:
- Sb acoustics SB34SWPL76-4(rood)dubbel impulsgecompenseerd in 46L met q=0,707. Geeft met 500w op 20hz 101db met 11mm conusuitslag. (15mm xmax). Dit is een monster.
- UmII12(Blauw) in 55l Q=0,8. 500w als inputpower gedaan. geeft dan met conusuitslag van 15mm 98db op 20hz. Hier is dus eerder de versterker de bottleneck. Maar bij de oude ultimax heb ik wel eens gehoord dat er bijgeluiden waren als je richting xmax ging.
- Sb acoustics Sb23MFCL45-4 (oranje) dubbel impulsgecompenseerdeerd in 45l q=0,707: xmax op 20hz met 125w @93db. Is dus de minst luide.
In winisd heb ik al met 2 woofers gesimuleerd. Het telt toch nog niet extra op als de woofers tegenover elkaar in de kast zitten of naast elkaar? Het tegenover elkaar plaatsen zorgt toch alleen ervoor dat de woofers tegen elkaar ingaan en resonanties compenseren. En dat de Sub minder/niet de neiging heeft om te gaan "wandelen"?
Omdat ik het idee van een sub die echt goed op zijn plek blijft erg mooi vind en het qua budget nog haalbaar is overweeg ik ook nog 2x SB34SWPL76-4.
Maakt dan weer gehakt van de UmII12. Alleen dan heb ik 2 4ohm woofers en krijg ik als impedantie 8ohm in serie of 2ohm parallel. Ik weet niet zeker of een hypex fusion dat trekt. Anders moet ik kijken naar een andere versterker.
Kanshebbers:
- Sb acoustics SB34SWPL76-4(rood)dubbel impulsgecompenseerd in 46L met q=0,707. Geeft met 500w op 20hz 101db met 11mm conusuitslag. (15mm xmax). Dit is een monster.
- UmII12(Blauw) in 55l Q=0,8. 500w als inputpower gedaan. geeft dan met conusuitslag van 15mm 98db op 20hz. Hier is dus eerder de versterker de bottleneck. Maar bij de oude ultimax heb ik wel eens gehoord dat er bijgeluiden waren als je richting xmax ging.
- Sb acoustics Sb23MFCL45-4 (oranje) dubbel impulsgecompenseerdeerd in 45l q=0,707: xmax op 20hz met 125w @93db. Is dus de minst luide.
Re: Ultimate Desktop Monitor
Paar dingen om in de gaten te houden:
P= U^2 / R en P = I^2 x R
- Bij halvering van de impedantie verdubbelt doorgaans de vervorming van een versterker. Over het algemeen geen probleem met subs.
- Een versterker is optimaal ontworpen voor een bepaalde belastingweerstand. Verdubbeling halveert het max opgegeven vermogen door spanningsbegrenzing. Halvering kan het vermogen verdubbelen als de versterker daarop ontworpen is en de dubbele benodigde stroom kan leveren. Maar vaak ook niet en kan het juist ook het vermogen verminderen: Stroombegrenzing.
Re: Ultimate Desktop Monitor
Dan zou een hypex fa252 een goed alternatief zijn. 2x250w op 4ohm. Heb ik gelijk het voordeel dat ik een digitale ingang heb. Op mijn wensenlijst staat nog het vervangen van mijn studio interface met een met een digitale uitgang. Nog minder kans op ruis en/of andere interferentie.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Ultimate Desktop Monitor
2 stuks 4ohm woofers kan je ook met ieder een eigen eindtrap aansturen.
En ken jij dit draadje ?
viewtopic.php?t=31643
En ken jij dit draadje ?
viewtopic.php?t=31643
Re: Ultimate Desktop Monitor
Die ben ik vanmorgen tegen gekomen inderdaad toen ik zocht op impuls. Want die 6db extra zoals je eerder schreef, dat kan ik nergens vinden. Maar ik laat me graag onderwijzen
En daarom moet ik dan wat extra investeren in de hypex fa252.( die geeft 2x250w op 4ohm)
En daarom moet ik dan wat extra investeren in de hypex fa252.( die geeft 2x250w op 4ohm)
Re: Ultimate Desktop Monitor
Ondertussen, misschien beetje offtopic, heb ik eindelijk de akoestische panelen in mijn studiootje klaar. Nu is wel te zien dat de Basscabs met hun diepte van 40cm echt te diep zijn. Gelukkig gaan de monitors sowieso minder diep worden. Ook ben ik van plan door ze een schuine kant aan de achterkant te geven, dat ze minsten 15cm dichter bij de muur kunnen als nu. Dus kan mijn bureau strak tegen het wandje aan en steken de monitors amper uit tov mijn beeldscherm.
Nu eens gaan tekenen en rekenen aan de sub!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Ultimate Desktop Monitor
over t midhoog : ik zou zeker een coax overwegen voor dichtbij luistern
Re: Ultimate Desktop Monitor
Mijn ervaring is toch wel dat dat niet per se nodig is. Zeker niet als je de acoustische centra fysiek op dezelfde luisterafstand houdt met ook een fysieke offset. Die tweeter die hij uitverkozen heeft is een hele fraaie. Die ga je niet snel vinden in een coax. Al zou ik zelf hier voor de 1" versie gaan van die ScanSpeak.
Re: Ultimate Desktop Monitor
@Pjotr: die en wat anderen heb ik op mijn lijstje staan. de kleine d2004 heeft een mooiere freqplot. Maar als de gevoeligheid hoger moet, dan moet ik naar de d3004. Als de geldboom het toelaat mogelijk zelfs de d3004-60260 met dat speciale nieuwe type dome. Maar dat is 250euro per tweeter. Ik weet ook een tweeter van SB acoustics met kleine faceplate die gevoeliger is. de sb29rndc-c000-4. Heb ik in een centerspeaker toegepast. Vind ik dan toch minder mooie looks hebben als een dome van SS
Ook wil ik inderdaad een stepped baffle of een baffle onder een hoek naar achteren gaan werken oid om de acoustische centra uit te lijnen.
@Henkjan: Ik heb niet zoveel met coaxen. Missschien omdat ik nog nooit een hele goede heb gehoord. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar ik vind een aparte tweeter dan mooier.
@Shadow: MFB dat ziet er zeker interessant uit. Lijkt me heel lastig om zelf toe te passen. Vanwege de beperkte ruimte heb ik toch de neiging om het zelf te bouwen. Maar ik ga er eens naar kijken.
Ook wil ik inderdaad een stepped baffle of een baffle onder een hoek naar achteren gaan werken oid om de acoustische centra uit te lijnen.
@Henkjan: Ik heb niet zoveel met coaxen. Missschien omdat ik nog nooit een hele goede heb gehoord. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar ik vind een aparte tweeter dan mooier.
@Shadow: MFB dat ziet er zeker interessant uit. Lijkt me heel lastig om zelf toe te passen. Vanwege de beperkte ruimte heb ik toch de neiging om het zelf te bouwen. Maar ik ga er eens naar kijken.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Ultimate Desktop Monitor
Ik begrijp dat jij je nu eerst wilt concentreren op je sub.
Maar dan moet je natuurlijk wel bepalen hoe hard die moet kunnen.
Maar.... dat hangt natuurlijk ook af van de woofer in je monitor. Als zijn Vdmax.woofer niet zo groot is dan heeft een sub met supergrote Vdmax natuurlijk ook geen zin.
Ik heb een tooltje gemaakt, waarmee je kunt berekenen hoe groot de Vd van een subwoofer moet zijn, uitgaande van de Fc's van sub en woofer en Vd.woofer. Dat is op basis van formules die in een artikel in Hobby Hifi 2018-4 hebben gestaan.
Als je wilt kan ik wel voor jou een overzichtje maken uitgaande van 1 of 2 bepaalde midwoofer(s). Daaruit volgt dan de Vdmax van de sub waarbij de headroom voor sub en midwoofer gelijk is.
Maar dan moet je natuurlijk wel bepalen hoe hard die moet kunnen.
Maar.... dat hangt natuurlijk ook af van de woofer in je monitor. Als zijn Vdmax.woofer niet zo groot is dan heeft een sub met supergrote Vdmax natuurlijk ook geen zin.
Ik heb een tooltje gemaakt, waarmee je kunt berekenen hoe groot de Vd van een subwoofer moet zijn, uitgaande van de Fc's van sub en woofer en Vd.woofer. Dat is op basis van formules die in een artikel in Hobby Hifi 2018-4 hebben gestaan.
Als je wilt kan ik wel voor jou een overzichtje maken uitgaande van 1 of 2 bepaalde midwoofer(s). Daaruit volgt dan de Vdmax van de sub waarbij de headroom voor sub en midwoofer gelijk is.
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 14 jan 2025, 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ultimate Desktop Monitor
Ik zou zeker een keer de Grown/Ups gaan beluisteren als je de kans hebt! Ik heb ze verschillende keren gehoord en ze stelden telkens niet teleur!rodi schreef: ↑ma 13 jan 2025, 15:31@Pjotr: die en wat anderen heb ik op mijn lijstje staan. de kleine d2004 heeft een mooiere freqplot. Maar als de gevoeligheid hoger moet, dan moet ik naar de d3004. Als de geldboom het toelaat mogelijk zelfs de d3004-60260 met dat speciale nieuwe type dome. Maar dat is 250euro per tweeter. Ik weet ook een tweeter van SB acoustics met kleine faceplate die gevoeliger is. de sb29rndc-c000-4. Heb ik in een centerspeaker toegepast. Vind ik dan toch minder mooie looks hebben als een dome van SS
Ook wil ik inderdaad een stepped baffle of een baffle onder een hoek naar achteren gaan werken oid om de acoustische centra uit te lijnen.
@Henkjan: Ik heb niet zoveel met coaxen. Missschien omdat ik nog nooit een hele goede heb gehoord. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar ik vind een aparte tweeter dan mooier.
@Shadow: MFB dat ziet er zeker interessant uit. Lijkt me heel lastig om zelf toe te passen. Vanwege de beperkte ruimte heb ik toch de neiging om het zelf te bouwen. Maar ik ga er eens naar kijken.
Re: Ultimate Desktop Monitor
En ff mediastilte door drukte heb ik wel de subwoofers besteld. Ik had wel flinke jongens verwacht, maar wat een knoeperts!
Mooie drivers met zoveel ventilatie voor de magneet/spreekspoel en open frame aan de achterkant. Nu binnenkort tijd vinden om maar eens een testkast in elkaar te vouwen
Mooie drivers met zoveel ventilatie voor de magneet/spreekspoel en open frame aan de achterkant. Nu binnenkort tijd vinden om maar eens een testkast in elkaar te vouwen
Re: Ultimate Desktop Monitor
Al die mooie gladde randen van de korf en grote openingen waardoor de lucht aan de achterkant zo weinig mogelijk weerstand heeft hebben we - min of meer - aan forumlid Asterduc (Ed) te danken, hij heeft de industrie destijds de weg gewezen in luchtflow en stromingsweerstand...
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Ultimate Desktop Monitor
Testkastje zit in elkaar. nog nooit zo snel een speakerkast in elkaar gezet. Ik had nog wat platen underlayment liggen. Voor de ultieme industrieële look
Puur voor het inspelen en later testen wat nu echt de goede inhoud is. Als ik ook weet welke versterker dat het echt wordt, dan ga ik wat mooiers ervan maken.
Inhoud is nu bruto 51l. Ideaal hebben de woofer 45L. De drivers nemen zelf 7L in. Er zit nu nog niets in. Binnenkort eens met vulling gaan experimenteren =.
Inhoud is nu bruto 51l. Ideaal hebben de woofer 45L. De drivers nemen zelf 7L in. Er zit nu nog niets in. Binnenkort eens met vulling gaan experimenteren =.
Re: Ultimate Desktop Monitor
Vandaag even een impedantie meting gedaan. fb=41hz. Als ik simuleer naar deze fb kom ik op q=0,72 met behorende inhoud van 42,5 l. De kast is 51,3L. De bracing neemt net geen 2l in, dat betekend dat de woofer samen 6,9L nemen. Mooie hoge piek (630ohm) op fb is volgens mij een goed teken.
Binnenkort maar eens kijken wat vulling doet.
@ds23man: je hebt gelijk, uiteindelijk zijn het kleine verschillen, die ook nog eens met dsp te veranderen zijn.
Ook geprobeerd een LT te programmeren in de minidsp. Met behulp van het excelbestand van minidsp. Na het invoeren in de advanced mode springen alle waarden op nul en er veranderd niets aan de getoonde eqcurve. Gek. Ik weet niet zo goed hoe ik dit op moet lossen.
Binnenkort maar eens kijken wat vulling doet.
@ds23man: je hebt gelijk, uiteindelijk zijn het kleine verschillen, die ook nog eens met dsp te veranderen zijn.
Ook geprobeerd een LT te programmeren in de minidsp. Met behulp van het excelbestand van minidsp. Na het invoeren in de advanced mode springen alle waarden op nul en er veranderd niets aan de getoonde eqcurve. Gek. Ik weet niet zo goed hoe ik dit op moet lossen.
