Componenten vervangen Bryston BP25
Moderator: Beheerdersteam
Re: Componenten vervangen Bryston BP25
Welke bedoel je precies? De 470uF aan de ingang van de Phono? Alhoewel daar een polaire getekend is is daar wel een bipolaire op zijn plaats. Als doet een gewone polaire het daar ook prima. Maar in de voedingslijnen horen ze verder niet thuis.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Componenten vervangen Bryston BP25
In de eerste plaats zit er geen enkele condensator in de signaalweg op de Phono na. Alles wat je ziet is voedingsgerelateerd of voor de afstandsbediening. Verder is het heel vreemd dat ie slechter zou klinken na een paar dagen aanstaan ( waarom eigenlijk?), je zou dan zeggen dat het iets thermisch is. Ik zou er lekker van afblijven en afwachten totdat er daadwerkelijk een fout optreed.
Re: Componenten vervangen Bryston BP25
Verdroogde elco's in de voeding kunnen echt naar gaan klinken en daarin een eigen leven sterfproces leiden. Eerst maar die blauwe Philipsen vervangen en dan verder zien.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Componenten vervangen Bryston BP25
Klopt, maar waarom in deze casus pas na een paar dagen aanstaan? En dat het probleem weg is na een tijdje uit staan. Dat zou eerder wijzen op een probleem met de spanningsstabilisatoren.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Componenten vervangen Bryston BP25
Ben ik even op het verkeerde been gezet:
Welke gek gebruikt dit symbool als condensator?
Re: Componenten vervangen Bryston BP25
Canadezen?
Het is sowieso een bizar en slordig schema. Verschillende symbolen voor dioden, soms wel componentennummers en soms niet. Zelfde voor type aanduidingen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Componenten vervangen Bryston BP25
Maar al met al heb je 1 C in je signaalweg als je geen phono of tape monitor gebruikt.
Re: Componenten vervangen Bryston BP25
Maar het is nog steeds niet bekend of de TS nu over een capaciteitsmeter beschikt, of niet.
Re: Componenten vervangen Bryston BP25
Zou dit een passende condensator kunnen zijn ?
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ca ... -capacitor
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ca ... -capacitor
Re: Componenten vervangen Bryston BP25
De bipolaire Panasonic SU serie (ECE) printcondensatoren die TS al gevonden had doet het ook prima.
Re: Componenten vervangen Bryston BP25
Het gaat om de blauwe elco's van 100 uF 40V (axiaal bi polair)
Re: Componenten vervangen Bryston BP25
Interessante opmerking. Ik sta open voor andere 'hypotheses'.
Wat ik wel eens heb is dat de voorversterker niet goed aangaat (er zit een inschakelvertraging in die middels een groen ledje laat zien dat de versterker aan staat, een rood ledje laat zien dat de versterker niet is aangeschakeld) en hoorbaar is via een klik.
Maar heb eindversterker gewisseld en de bronapparaten uitgeschakeld gehad, maar alleen de voorversterker blijft een verdacht wat betreft het klankverschil na verloop van tijd.
Re: Componenten vervangen Bryston BP25
Op de site van Jantzen zelf zie ik 'm niet staan (op zoek naar wat meer specs dan die Rumoh geeft):ray5150 schreef: ↑wo 08 jan 2025, 20:34Zou dit een passende condensator kunnen zijn ?
https://www.rumoh.eu/crossover-parts/ca ... -capacitor
https://jantzen-audio.com/product-categ ... rs/page/9/
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Componenten vervangen Bryston BP25
In de eerste plaats zit er alleen een bipolair in de signaalweg als je een lijningang gebruikt. Deze is belachelijk groot. De capaciteit bepaalt het -3db punt van een 6 db hoogdoorlaatfilter. Stel dat dit punt op 5 Hz ligt zou het betekenen dat bij halvering van de capaciteit deze op 10 Hz komt te liggen. Dat hoor je echt niet.Vhond schreef: ↑do 09 jan 2025, 10:09Interessante opmerking. Ik sta open voor andere 'hypotheses'.
Wat ik wel eens heb is dat de voorversterker niet goed aangaat (er zit een inschakelvertraging in die middels een groen ledje laat zien dat de versterker aan staat, een rood ledje laat zien dat de versterker niet is aangeschakeld) en hoorbaar is via een klik.
Maar heb eindversterker gewisseld en de bronapparaten uitgeschakeld gehad, maar alleen de voorversterker blijft een verdacht wat betreft het klankverschil na verloop van tijd.
Verder valt het me op dat er nergens ontkoppeling voor HF oscillaties op de voedingslijnen zitten. En dan ook nog eens een 8V regelaar die op de +24V lijn zit ( in werkelijkheid na gelijkrichting en bufferelco's dik boven de 30V) die tegen zijn grenzen aanloopt ( 35V). Die moet veel warmte verstoken en als die raar gaat doen kan die de +24V voeding van de opamps vervuilen. Klakkeloos C's gaan vervangen heeft geen zin.
Re: Componenten vervangen Bryston BP25
Het is sowieso een bizar ratjetoe dat schema. Heb ook de indruk dat het niet helemaal overeenkomt met de foto's hier. In de phonotrap zitten ook 2 elco's van 470uF in de signaalweg. Daar zou een elco van 22uF al volstaan! Zou ik ook vervangen voor Panasonic 47uF bipolair. Overigens zou ik ook weer niet zo bang zijn voor HF oscillaties. Die druppeltantaaltjes voorkomen dat doorgaans wel voldoende.
Re: Componenten vervangen Bryston BP25
Heb er geen phonoboard in zitten, maar @Pjotr: kort samengevat: jij zou gaan (alleen) voor vervanging van de blauwe elco's?
Er zijn ook verschillende versies van het schema in omloop: (vandaar ook de revisie nummers erop), ik heb 1.62
iets eerdere versie van het schema:
Er zijn ook verschillende versies van het schema in omloop: (vandaar ook de revisie nummers erop), ik heb 1.62
iets eerdere versie van het schema:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28469
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Componenten vervangen Bryston BP25
Die druppeltantaaltjes zitten in de externe voeding bij de logica spanning.
Re: Componenten vervangen Bryston BP25
Yep, om te beginnen alleen die blauwe Philipsen er uit. Het overige lijkt mij niet zo nodig. Wat dat fenomeen van het teruglopen na een paar dagen is, zou ik niet zo direct kunnen duiden. Je kunt eens checken wat Gehard oppert en kijken hoe warm die regulators worden. Vrij simpel, als het zo heet wordt dat je het niet meer (lang) aan kunt raken (> 50 grC) zou het zoiets kunnen zijn. Maar wellicht ook een brakke soldeerverbinding.Vhond schreef: ↑vr 10 jan 2025, 10:56Heb er geen phonoboard in zitten, maar @Pjotr: kort samengevat: jij zou gaan (alleen) voor vervanging van de blauwe elco's?
Er zijn ook verschillende versies van het schema in omloop: (vandaar ook de revisie nummers erop), ik heb 1.62
iets eerdere versie van het schema:
Re: Componenten vervangen Bryston BP25
Nog even een vervolg op de test die ik nog zou doen met het aan laten staan van de eindversterker (en andere apparatuur) en alleen de voorversterker even (ruim een half uur) uit te doen: geluid is na aanschakelen echt weer opener (minder 'versmeerd').
Als er nog andere suggesties zijn tav wat dat zou kunnen zijn dan hoor/lees ik die graag.
Als er nog andere suggesties zijn tav wat dat zou kunnen zijn dan hoor/lees ik die graag.
