project: van de plank!

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

In t Hengelo topic, ik schreef: wo 01 jan 2025, 14:37
ik ben bezig (lees: het hout ligt op een stapel, en de drivers zijn van de plank af) met een sjieke 2weg monitor
bij deze t topic :mrgreen:

Voor mij begon t project toen ik van een gerespecteerd forumlid wat drivers overnam die al een tijd bij hem op de plank lagen: een setje Seas Excel W18ex001 en een setje Accuton C²44. Nog geen idee wat ik er mee zou gaan doen toen, maar het hielp hem wat ruimte op de plank te maken, en gaf mij de kans om eens met deze erg sjieke drivers wat te gaan doen. wat doen? eerst weer op de plank leggen natuurlijk :lol:

Op de Seas site stonden al een paar afstemmingen, waarvan deze me wel aardig leek:
sim.jpg
Dat was voor een 12 liter kastje.
Nu had ik zelf ook nog wat op de plank liggen, namelijk net 25mm berken multiplex, dus het basis ontwerp (gulden snede voor de baffle) was al vrij vlot helder:
kast ontwerp .jpg
Bijlagen
C44.pdf
(337.5 KiB) 45 keer gedownload
e0017_w18ex001_datasheet.pdf
(144.93 KiB) 39 keer gedownload
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: project: van de plank!

Bericht door richard »

Weer een creatie uit de porseleinkast!
Gebruikersavatar
TTS
Berichten: 897
Lid geworden op: za 16 okt 2010, 14:03

Re: project: van de plank!

Bericht door TTS »

Geen Gulden Snede voor de binnenmaten? Of lukt dat niet bij deze inhoud in verhouding tot afmetingen driver?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

TTS schreef: wo 01 jan 2025, 20:54
Geen Gulden Snede voor de binnenmaten?
het uiterlijk heeft het gewonnen (en zie bij dit formaat ook niet echt voordeel van intern)

[edit] die buitenmaten zijn overigens een vergrote versie van de Fab4 die ik lang geleden maakte (en nog steeds dienst doen in de schuur)
Laatst gewijzigd door Henkjan op wo 01 jan 2025, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: update
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: project: van de plank!

Bericht door John P »

Ik heb wel eens gehad dat bij een vierkante binnendoorsnede er een flinke middentoon resonantie door de BR-buis heen kwam die correspondeerde met de breedte en diepte dimensie. Ik denk dat het slim is om binnenin een schuin stuk hout te plaatsen bij deze afmetingen. Deze drivers verdienen wel een waardig kastje.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: project: van de plank!

Bericht door richard »

Henkjan schreef: wo 01 jan 2025, 20:59
het uiterlijk heeft het gewonnen
Gulden snede is toch ook een visueel dingetje?
Ook voor de verdeling van de toonladder, dan moet je de diepte van de kast dan ook mee nemen in die beschouwing.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

de oplettende lezer zal gemerkt hebben dat die C²44 geen tweeter is, maar bedoeld is als mid. Hij loopt echter door tot de 20kHz, wat de inzetbaarheid als midhoog mogelijk maakt, met de crossover naar de W18 ergens in de buurt van de 800Hz. Dus ook qua concept het zelfde idee als die FaB4 monitor.

samenvatting van de huidige status in beeld:
stapeltje hout.jpg
drivers .jpg
baffle aftekenen .jpg

sjabloon tbv C²44 .jpg
BR poort.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

Ondertussen ook nog wat achter de PC gezeten (wachtend op goed weer om te frezen)
3D kast.jpg
3D poort.jpg

Omdat het met een PVC buis op die positie in de kast lastiger is om de lengte in een keer op basis van de berekening goed te krijgen, zal dat na bouw gemeten moeten worden, en dan evt gecorrigeerd. ik heb in de sim de range van te verwachten afstemmingen naast elkaar gezet, en de voorlopige conclusie is dat mocht die wat lager uitpakken dan die 48Hz dat zeker geen ramp is:
afstemming opties.jpg

richard schreef: wo 01 jan 2025, 22:38
Gulden snede is toch ook een visueel dingetje?
correct
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: project: van de plank!

Bericht door beijert »

Gulden snede is leuk bedacht, maar voor een lege kast. Ik denk dat meten beter werkt als je zover wil gaan.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: project: van de plank!

Bericht door richard »

Henkjan schreef: wo 01 jan 2025, 22:51
Ondertussen ook nog wat achter de PC gezeten
Leuke indeling van front en plaats BR-pijp. Is weer wat anders dan dertien in het dozijn.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: project: van de plank!

Bericht door wouter »

Heerlijk, doet me denken aan de Chorda. Die heb ik meerdere keren gehoord, gebouwd, verbouwd en zelfs eens mee gehad naar Beetsterzwaag (toen Roland daar nog kwam). Een heel fijne midhoog voor bij die midwoofer. 800hz is wellicht laag, maar voor die unit geen probleem.
Toevallig het ontwerp SP44 van Troels al eens bekeken?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

Chorda ken ik, kan me m helaas niet meer herinneren in Beetsterzwaag (ik was er bij de meeste toch wel bij) en die HH heb ik nou ook weer net niet liggen

SP44 had ik al gevonden, en deze meting gaf toch wel een fijn gevoel over de keuze
Screenshot_20241227-140103.png
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: project: van de plank!

Bericht door richard »

Is die piek op 18 kHz en resonantie op 22 kHz niet hoorbaar? (Niet dat ik er last van zal hebben)
Henkjan schreef: do 02 jan 2025, 13:27
Chorda ken ik, kan me m helaas niet meer herinneren in Beetsterzwaag (ik was er bij de meeste toch wel bij)
Maar de vierde keer niet:
viewtopic.php?t=8571

Al weer meer dan vijftien jaar geleden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: van de plank!

Bericht door Pjotr »

richard schreef: do 02 jan 2025, 15:55
Is die piek op 18 kHz en resonantie op 22 kHz niet hoorbaar? (Niet dat ik er last van zal hebben)
Het valt hier wel mee. Maar die harde break-up rinkel is wel waarom denk ik dometweeters van harde materialen op den duur vermoeiend vind.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

richard schreef: do 02 jan 2025, 15:55
Is die piek op 18 kHz en resonantie op 22 kHz niet hoorbaar? (Niet dat ik er last van zal hebben)
mogelijk wel, wat Peter zegt kan vermoeiend worden. heb ik HH ook wel eens die zien wegfilteren (iirc die Visaton keramiek) om die reden.

richard schreef: do 02 jan 2025, 15:55
Henkjan schreef: do 02 jan 2025, 13:27
Chorda ken ik, kan me m helaas niet meer herinneren in Beetsterzwaag (ik was er bij de meeste toch wel bij)
Maar de vierde keer niet:
viewtopic.php?t=8571
zal je net zien
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: project: van de plank!

Bericht door richard »

Henkjan schreef: do 02 jan 2025, 17:48
mogelijk wel, wat Peter zegt kan vermoeiend worden.
Focal tweeters hadden ook zo'n randje boven de 20 kHz. Destijds vond ik die niet lekker klinken, ik dacht om die reden.
Hoorde ik toen ook ook nog de vleermuizen die 's avonds om het huis vlogen.

Wat betreft de presentatie van de Chorda destijds kan ik me niet herinneren of ik ze schel vond. Volgens het draadje van de luisterdag werd er wel positief op gereageerd. Alleen was hij wat directioneel.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: project: van de plank!

Bericht door wouter »

De Chorda is absoluut geen schel klinkende luidspreker, het is rustig met details en lijkt geen tweeter te hebben. Dat is dan positief bedoeld. Heel erg homogeen, en wellicht mede vanwege het lage X-overpunt en het materiaal wat voor laag en midhoog gelijk is - keramiek - lijkt er ook geen overgang in te zitten: gewoon muziek met een heel hoge resolutie en een rijk klankkleuren'pallet'.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Barry2001 »

richard schreef: do 02 jan 2025, 15:55
Is die piek op 18 kHz en resonantie op 22 kHz niet hoorbaar? (Niet dat ik er last van zal hebben)
Henkjan schreef: do 02 jan 2025, 13:27
Chorda ken ik, kan me m helaas niet meer herinneren in Beetsterzwaag (ik was er bij de meeste toch wel bij)
Maar de vierde keer niet:
viewtopic.php?t=8571

Al weer meer dan vijftien jaar geleden.
Brings back memories, de eerste luisterdag die ik bezocht, en voedingsbodem voor de latere luisterdagen hier in het oosten :bakkie: sorry voor de OT.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

we hebben wat kunnen doen, gisteren zowaar een hele middag zonder regen
Bijlagen
IMG_20250104_155041Z_HDR.jpg
IMG_20250104_162049Z_HDR.jpg
IMG_20250104_163028Z_HDR.jpg
IMG_20250105_142156Z_HDR.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

wouter schreef: do 02 jan 2025, 19:59
.... het materiaal ... is - keramiek - '.
heb jij die mid nog beschermd tijdens t meten?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: project: van de plank!

Bericht door wouter »

Doe ik met een tweeter ook niet, maar in Arta kun je de rose ruis toch vanaf een bepaalde frequentie laten beginnen?

Ik heb de ruwe drivers volgens mij nooit gemeten, het filter was al door Bernd bedacht.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: project: van de plank!

Bericht door Pjotr »

wouter schreef: zo 05 jan 2025, 20:43
Doe ik met een tweeter ook niet, maar in Arta kun je de rose ruis toch vanaf een bepaalde frequentie laten beginnen?
Je kunt het beginpunt van afvallen instellen. Dat is wat anders en beschermd sowieso je tweeters niet. En zeker niet tegen DC. Gewoon een flinke C in serie. Mids kunnen wel meer hebben en ben je bang voor scherven, niet te hard meten :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

dat beeld van verkruimelende tweeters (ook Beetsterzwaag) staat in m'n geheugen gegrift
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: project: van de plank!

Bericht door wouter »

Als je er een condensator voor zet... Beïnvloed dit je fase meting dan niet in het gebied waarin je gaat filteren? Of is alleen de fase, volgend op de amplitude, zo ver voor het werkingsgebied veranderd dat dit filter technisch geen invloed heeft - op deze manier meten?

Ik koppel de 2 luidsprekers qua akoestische centra namelijk altijd aan elkaar door de gecombineerde parallel meting na te bootsen met filter software en daarbij de juiste offset te vinden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: project: van de plank!

Bericht door Henkjan »

IMG_20250105_211401Z_HDR.jpg
net de 1e kast uit t schilderstape gehaald, nog wel wat details netjes te krijgen, o.a. houtsplinters die aan t tape bleven zitten
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”