zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Ja geloof wel dat ik dat bedoel, zal even zoeken of ik die rate limit kan vinden. Ik gebruik overigens de desktop versie.

Om de zaak aan te sturen gebruik ik de client app op de iPad. En die is gewoon ronduit gebruikers onvriendelijk. (Sorry Jeroen :-) ) Dus toch Jplay voor iOS maar eens proberen…
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Ik kan ook geen vrienden worden met HQP interface qua player.
Voor mij ook de reden om de embedded versie te gebruiken op een aparte PC, Kan dan gewoon headless gebruikt worden via SSH en een browser.
maar eenmaal ingesteld heb je er geen omkijken meer naar. aanzetten en je ziet het DLNA end point er bijkomen in LMS. Daar was ik hier aan gewent en had geen zin om alles om te zetten naar een andere muziek server.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Als ik me ertoe kan zetten dan verdiep ik me er nog eens in. Voorlopig heb ik DSD512 aan de praat met een ASDM7EC-light shaper en poly-sinc-lp filter.
Wat is jullie mening tussen DSD256-512-1024? Is DSDhoger met een simpeler filter beter dan DSDlager met een moeilijker filter?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Anyway, het doet wel heel veel met de soundstage als je upsampled naar DSD...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Nah, heel veel? Dan kom je wel van heel ver weg. Het doet zeker goed in positieve zin. Maar meer dan naar DSD256 met de modulator die al in SOX zit hoeft w.m.b. niet om lekker te kunnen genieten van muziek.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Kinderhand is snel gevuld, Peter 8) ik vind het verschil met pcm wel vrij duidelijk. Dat ik het best een stap vind qua soundstage komt misschien mede omdat mijn ene oor beter is dan mijn andere. Ik kan dus B.V. niet zonder balans mogelijkheid op mijn voorversterker. Maar ik heb gemerkt dat een grotere soundstage ook enorm helpt om de balansknop meer in het midden te houden maar toch te kunnen genieten van stereo weergave. Een kleine verbetering is voor mij dus meestal goed merkbaar.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Ja, het verschil met direct PCM is zeker opmerkelijk. Conversie naar DSD brengt met name meer rust en evenwicht in het geluid vind ik. En dat is op zich al wel de moeite waard. Maar voor mij hoeft het niet meer dan DSD256 te zijn. Meer kan mijn PC'tje ook niet aan met goed fatsoen. Bedenk ook wel dat des te hoger je gaat in upsampelen, je processor ook behoorlijk meer gaat kachelen en je met een ronkende fan zit. Al zal dat laatste met een Mac mini M2 wel meevallen. Hang maar eens een energiemeter in het netsnoer. Hebben we hier al eens eerder een discussie over gehad. Maar doe vooral wat je eigen oren je zeggen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Leeuwarden schreef: za 04 jan 2025, 20:09
Anyway, het doet wel heel veel met de soundstage als je upsampled naar DSD...
Is ook mijn ervaring.
Er gaat namelijk veel fout in de meeste DAC chips als die zelf de conversie van PCM naar DSD moet doen.
Met Sox gaat dat al beter en speel daar zelf ook mee in Daphile, gaat prima. (gebruik ik voor de radio en achtergrond muziek)
Maar Als je HQP er bij pakt gaat dat toch nog wat verder. Op dit moment heb ik voor een zwaarder filter gekozen met een lagere samplerate maar moet echt nog eens de tijd gaan nemen om een beter vergelijk te doen met de verschillende filters. Uiteindelijk wil ik nog wel de stap maken naar 1024MHz.
Moet er wel nog andere hardware komen die dat kan weergeven inclusief een Nvidia kaart die een deel van het werk op zich kan nemen.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: zuivere DSD dac

Bericht door MarcelvdG »

Leeuwarden schreef: za 04 jan 2025, 20:08
Als ik me ertoe kan zetten dan verdiep ik me er nog eens in. Voorlopig heb ik DSD512 aan de praat met een ASDM7EC-light shaper en poly-sinc-lp filter.
Wat is jullie mening tussen DSD256-512-1024? Is DSDhoger met een simpeler filter beter dan DSDlager met een moeilijker filter?
Ik heb geen ervaring met HQPlayer, wel met zelfgemaakte digitale sigma-deltamodulatoren in FPGA's. Wat mij betreft is het grootste voordeel van hogere bitrates dat je in plaats van een recht-toe-recht-aan 1-bits sigma-deltamodulator een quasi-multibit sigma-delta met pulsbreedtemodulatie kunt maken. Die kun je dan netjes volgens de dithertheorie ditheren, wat een hoop gedoe met idle tones voorkomt.

1-bitters produceren normaal tonen net boven en net onder de halve bemonsteringsfrequentie die in frequentie gemoduleerd worden door het gewenste signaal. Met een beetje tweedegraads intermodulatievervorming, bijvoorbeeld door intersymboolinterferentie, krijg je een intermodulatieproduct dat in de audioband liggen kan, en dat ook door het gewenste signaal in frequentie gemoduleerd wordt.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Eerlijk gezegd vind ik het sowieso een hoop gedoe maar het geeft wel resultaat. Heb Jplay ook aan de praat en ben maar weer naar DSD256 afgezakt met wat zwaardere filters... Eerst maar een een tijdje luisteren en elk half uur HQP weer starten. Net plaatjes draaien, moet je ook elke keer opstaan...
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Kappa7 »

Ha ha zo doe ik dat ook hier
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Leeuwarden schreef: za 04 jan 2025, 20:08
Als ik me ertoe kan zetten dan verdiep ik me er nog eens in. Voorlopig heb ik DSD512 aan de praat met een ASDM7EC-light shaper en poly-sinc-lp filter.
Wat is jullie mening tussen DSD256-512-1024? Is DSDhoger met een simpeler filter beter dan DSDlager met een moeilijker filter?
Als je eenmaal op DSD256 zit wordt de modulator belangrijker dan een hogere rate.
ASDM7EC-light is erg mooi maar met de DAC van George en mij van dit topic zou je op DSD512 ook eens AMSDM7EC 512+fs moeten proberen. Geeft zeer veel rust aan het geluid.
Mijn voorkeur voor allround filter blijft bij poly-sinc-gauss-long als de bron 44.1 of 48k is.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Thanks, ga ik proberen, een kijken of dat draait zonder stotteren.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Het werkt ook op DSD256, heeft dan een grotere signaalruisverhouding in het audiobereik ten koste van wat meer ruisniveau rond 100kHz. Dat boeit niet op DSD512, vandaar de 512+fs als aanbeveling. Maar veel mensen gebruiken hem ook op DSD256.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Klopt al is die ruis is met DSD256 bij 100kHz altijd nog -130dB met een 24bits bronsignaal. Zou daar niet al te wakker van liggen.
DSD256_8x_1kHz-6dB-Wide.png
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Ik kreeg het aan de praat en vervolgens beging Jplay IOS, dus niet Jplay Femto, tegen te sputteren. Ik was er al weer helemaal klaar mee toen ik zag dat er een update voor Jplay IOS was. En die ging over verbetering connectie HQP. En misschien is het toeval maar vervolgens had ik geen problemen meer met Jplay. Morgen werkt MBCE de hele dag en is mijn eerste afspraak pas om 15.20 uur dus ga ik er dan maar even voor zitten…
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Ik begrijp dat je ook nog dac specifieke gegevens kan invoeren bij HQP. Mijn Holo Spring 3 wordt ondersteund maar ik zie weer eens nergens hoe je dit moet doen? Iemand enig idee?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Matrix processing
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Leeuwarden »

Ik ga er over een paar dagen even naar kijken, mag me eerst even onderdompelen in werkzaamheden…
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: zuivere DSD dac

Bericht door tigradekat »

Oke mensen, ik loop tegen een probleem aan, denken jullie even mee?

De situatie is als volgt:

- De PureDSD DAC is volledig geassembleerd.
- Ik zie 3,3V waar ik het verwacht, en 5V lijnen zijn ook present.
- over de voedingslijnen van de weerstandnetwerken meet ik 5,5V en 3,3V.

Dan nu wat er niet goed gaat / lijkt te gaan:
Potentieel issue 1: Ik gebruik de Xing U30. Als ik deze inplug gaat het led lampje meteen branden, ongeacht of er muziek speelt. Dit lijkt mij niet correct?

Ik gebruik voor de testopstelling een laptop met Foobar icm dsd plugin. Die werkt over de laptop geluidskaart prima.

Issue 2: als ik de dac inplug via USB op de Xing, en dan muziek afspeel hoor ik sterk vervormd geluid over één kanaal. Het geluid is ook niet continue, maar met korte onderbrekingen om de seconde. Als ik de shift registers meet, dan zie ik om de seconde kort een voltage van tussen de 2,5 en 2,7 volt.

Issue 3: De shift registers van het kanaal dat geen geluid produceert meten allemaal goed: 2,7V op alle registers bij het afspelen van de dsd file.

Mijn vermoeden is dat in principe de weerstandsnetwerken en shift registers prima zijn, en dat de fout ergens eerder in de schakeling zit. Zou het de 45Mhz klok kunnen zijn, afgaande op de symptomen?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Shadow »

Volgens mij moest je nog ergens een verbinding onderbreken op de Xing? maar dat weten George of Jeroen wel...
tigradekat
Berichten: 431
Lid geworden op: za 11 jun 2011, 18:35

Re: zuivere DSD dac

Bericht door tigradekat »

De Xing staat in slave mode, met klokken en weerstandje verwijderd, en met de vereiste doorverbindingen.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Issue 1: als de Xing op dsd wordt gezet, dan gaat het ledje branden ja. bij switchen van reeks bv 44.1 naar 48 zou het ledje even uit moeten gaan. zo niet, dan werkt de mute niet goed.

Issue 2: sterk vervormd geluid duidt op niet goed werkende klok.
Begin met testen direct op de pinnen van de Xing. 3 t/m 6 moet allemaal ongeveer 1,65 V hebben, de helft van 3,3V. Kleine afwijkingen doen er niet toe. Bij DSDon pin7 van de Xing hoog, dan moet de led branden. Maar als pin7 laag is, dan hoort de led uit te gaan.

Issue 3: test ook de ingang van de shift registers. Op pinnen 16 en 17 moet een klok signaal staan van 1,65 V. En ook op pin 19 van elk schuifregister moet dat signaalniveau staan.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

tigradekat schreef: zo 19 jan 2025, 14:59
De Xing staat in slave mode, met klokken en weerstandje verwijderd, en met de vereiste doorverbindingen.
post eens een close-up van de Xing. ik heb iemand eens geholpen die bij het verwijderen van de klokken een weerstandje teveel had verwijderd, dus de Xing kreeg helemaal geen kloksignaal meer.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Let ook op dat JP4 gesloten is, als je niet de Beaglebone gebruikt. Anders krijgt de logica tussen Xing en isolator SI8661 niet de benodigde 3.3V voedingspanning.
Plaats reactie