Fetzilla 4.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Met de afgeschermde kabels, direct naar de versterker zonder volume pot er tussen, en ground van deze kabels aan beide cinch terminals gekoppeld, is er een harde brom aanwezig. Veel harder dus dan met de potmeter er tussen. Als ik de ground bij de cinch terminal links loskoppel en de versterker aanzet is er uit de linker speaker een nog veel hardere brom te horen, en idem bij de rechterkant en de rechterspeaker. Geluidskwaliteit verbetering zonder volume pot kan ik zo dus nog niet beoordelen. Volume pot er weer tussen gezet omdat dan de brom bij geluid door de speakers niet merkbaar is. Hij klinkt verder echt goed! Ik vond nog iets, namelijk dat de weerstand die ik aan 1 kan kon loskoppelen in geval van een brom aan 2 kanten losgeknipt was. Aan een kant heb ik deze weer vastgemaakt, echter maakte dat geen verschil.

Samenvattend:
- De brom is niet aanwezig als cinch kabels niet aangesloten zijn.
- De brom is niet aanwezig als 1 cinch kabel aangesloten is (ongeacht links of rechts)
- De brom is wél aanwezig als beide cinch kabels aangesloten zijn (ook als ik de power kabel van de source loskoppel)
- Idem als ik andere cinch kabel gebruik en andere source (high res portable music player). Lijkt niet aan source of cinch kabels te liggen
- Een veel hardere brom ontstaat respectievelijk links of rechts bij loskoppelen van ground van de signaalkabel van de sinch terminal
- Zonder volume pot tussen line in en versterker is de brom standaard veel harder. de volume pot moduleert ook het niveau de brom dus, en gezien het volume veelal niet ver open hoeft is de brom dan ook niet zo hard
- Eerder genoemde weerstand aan 1 kant loskoppelen maakt geen verschil

Vragen:
1. Zou het nog kunnen helpen als ik de ground van de cinch terminals niet koppel aan de versterkermodule, via de mantel van de afgeschermde kabel, maar direct aan het chassis-ground punt?
2. Als het aan de trafo lag (1 trafo ipv 2) zou je dan de brom niet altijd ook moeten horen zonder dat de cinch kabels aangesloten zijn? Ik vraag me af of het nu zin heeft 2 nieuwe trafo's te gaan kopen namelijk
3. Enige niet geaarde onderdeel wat wel power krijgt van de trafo is de inschakelverstraging. Daar zit geen ground aansluiting op.
4. Andere ideeen of suggesties?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Stuur hem op of kom langs en ik los het op voor je .
Geen van de Fetzilla amps die gebouwd heb brommen of maken rare geluiden .
Heb je ook Brom met maar 1 kanaal aangesloten op de voeding ?
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Mss kan je hier ook wat mee ? Het Jan dat ik dit al eens heb doorgestuurd .
Bijlagen
Dual Mono Wiring (2).pdf
(438.89 KiB) 208 keer gedownload
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Zal die pdf eerst eens lezen, thanks!
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Pjotr schreef: do 18 jan 2024, 12:12
grimoire schreef: zo 14 jan 2024, 17:14
Toch zit er weer een zachte brom in ondanks loskoppelen ground van een van de cinch inputs, en loskoppelen eerder genoemde weerstand. De brom werd overigens minder nadat ik de ground van de cinch weer aangesloten had, maar is niet weg.
Het is bijzonder lastig om die brom weg te krijgen als je met 1 trafo beide versterkers parallel voedt. Je blijft dan overspraak houden t.g.v. de laadstromen van de elco's via de GND verbinding. Wat gebeurt er als je 1 versterker helemaal loskoppelt? Heb je dan nog die brom in de andere?
Nu eindelijk weer genoeg rust en ruimte in mijn hoofd om hier weer mee verder te gaan. Twee 160VA 2x 25v trafos van amplimo gekocht die ik vandaag eens ga installeren. Hopelijk is de brom dan weg :D
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Ja! Met 2 trafos geen brom meer, stilte. Zo fijn :yeah:
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Goed zo , nu kan het luisteren beginnen .
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Hij was al met plezier in gebruik, want muziek overstemde de brom waardoor die niet op viel. maar zodra de muziek stopt, of er in een film alleen stemmen zijn was het super irritant. van dichtbij hoor je de nieuwe trafo's in de versterker zelf wel een beetje brommen, misschien doen trafo's dat gewoon, maar in de kamer hoor ik dat niet meer:)

Deze versterker klinkt geweldig!


Heel veel dank iedereen die me in deze reis geholpen heeft hier op zelfbouwaudio, en in het bijzonder natuurlijk Meanman64 voor alle tech support met zijn kennis en kunde van dit apparaat :goeie:
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Ik heb veel verschillende versterkers in gebruik en de Fetzilla blijft toch 1 van mijn favoriete .
Ga er binnenkort weer eentje bouwen .
Plaats reactie