Fetzilla 4.0

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Leeuwarden schreef: ma 08 jan 2024, 8:04
Koelprofielen met ronde hoeken, welke zijn dat?
MODU heatsinks geloof ik (besteld via eltim)
ray5150 schreef: ma 08 jan 2024, 8:37
Snel gedaan zo, dat spuitwerk.
Ik doe meestal 2 lagen primer, en 2 lagen kleur spuiten op aluminium.
Met drogen tussen de lagen erbij ben ik dan zo een week verder.
Primer 1 laag, maar was beter geweest met 2 lagen.. zwart is pas 1 laag en moet nog wel een laag bij. Kon alleen niet wachten om te kijken hoe het er uit zou zien
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door Marp »

grimoire schreef: ma 08 jan 2024, 13:09
Primer 1 laag, maar was beter geweest met 2 lagen..
Ach, wat is beter... nu isoleert je grondlaag tenminste de warmte wat minder. Voor een optimale wamteoverdracht wil je die tussenlagen eigenlijk niet.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Marp schreef: di 09 jan 2024, 14:56
grimoire schreef: ma 08 jan 2024, 13:09
Primer 1 laag, maar was beter geweest met 2 lagen..
Ach, wat is beter... nu isoleert je grondlaag tenminste de warmte wat minder. Voor een optimale wamteoverdracht wil je die tussenlagen eigenlijk niet.
Dat is maar zeer de vraag. Volgens mij stond op tweakers een topic dat geverfde radiatoren (die je huis verwarmen) juist beter hun warmte afgeven dan ongeverfde blank stalen radiatoren.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Na achterkant gemaakt te hebben met alle aansluitingen alles in het chassis gebouwd, vlak bij waar de netstroom binnenkomt chassis aarde punt gemaakt

Toch zit er weer een zachte brom in ondanks loskoppelen ground van een van de cinch inputs, en loskoppelen eerder genoemde weerstand. De brom werd overigens minder nadat ik de ground van de cinch weer aangesloten had, maar is niet weg.
Na een dag prutsen en experimenteren is de beste optie de ground van de cinch wel te koppelen aan beide kanten. Doe ik dat niet komt een brom opzetten als ik het volume opendraai (aan de kant waar die ontkoppeld is)

Als cinch input kabels niet aangesloten zijn is er geen brom, en als ik 1 cinch input inplug ook niet, ongeacht welke zijde. Maar zodra ik beide ingangen inplug is de brom er. Ook met een andere kabel. Beide degelijke kabels. Cinch kabels komen van Wiim pro plus streamer/dac

De 2 ground pootjes van de volume pot met elkaar verbinden door er iets metaligs (met plastic handvat) tegenaan te houden haalde het probleem weg. Maar zodra ik er een verbinding tussen gesoldeerd had was het er gewoon weer en zo talloze pogingen en allerlei trial en allemaal error combinaties. Frustraties

Heeft een van jullie een idee?

Hier een foto van de binnenkant
PXL_20240114_102712722~2.jpg
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Henkjan schreef: zo 10 dec 2023, 23:26
:yeah:

kan die mooi mee naar Hengelo
Ik overweeg om te gaan, en als dat lukt neem ik ook mijn 'portable PA systeem' op accu mee
PXL_20240117_151846252.MP.jpg
Er zijn nog 2 problemen met de fetzilla.

1. De 1,6A(L) zekering brand snel door.
De ene keer aanzetten houdt hij het, de andere keer niet. Heb er tijdelijk een stuk zwaardere zekering in die bij het chassisdeel zat waar de stekker in gaat, maar dat schiet natuurlijk het doel van de zekering voorbij bij deze trafo. Gewoon een iets zwaardere nemen, bv 2A een passende oplossing?

2. De brom/aardlus.
Zacht maar aanwezig en hoorbaar vanaf luisterpositie als er geen muziek afspeelt. Met muziek valt het me niet op. Met 1 cinch input ingeplugd niet aanwezig, met 2 wel. Met ground van 1 cinch input losgekoppeld geen brom, maar zodra ik het volume open draai op dat kanaal een hardere volume afhankelijke brom.

Audio source is een Wiim pro plus streamer/dac, welke USB powered is. Mogelijk kan dat van invloed zijn? Bij de knuisje versterker met zelfde setup geen brom (echter had die een stekker zonder aarde)

Iemand gaf hier eerder aan dat deze oude ILP trafo mogelijk eerder gaat brommen op bv zonnige dagen met extra spanning op het net, en dan bv extra wikkelingen nodig heeft. Nu bromt hij standaard al meer dan de ringkern trafo in mijn knuisje versterker. Duidelijk hoorbaar als ik mijn hoofd bij de versterker houd. Zou een nieuwere trafo hier toch verschil kunnen maken? (Knutselen aan een trafo voel ik me niet comfortabel bij)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door ray5150 »

Ik zou in ieder geval de bedrading tussen de RCA delen en de potmeter door een behoorlijke coax vervangen.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door Leeuwarden »

Heb je die pot echt nodig ipv een echte voorversterker?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door Pjotr »

grimoire schreef: zo 14 jan 2024, 17:14
Toch zit er weer een zachte brom in ondanks loskoppelen ground van een van de cinch inputs, en loskoppelen eerder genoemde weerstand. De brom werd overigens minder nadat ik de ground van de cinch weer aangesloten had, maar is niet weg.
Het is bijzonder lastig om die brom weg te krijgen als je met 1 trafo beide versterkers parallel voedt. Je blijft dan overspraak houden t.g.v. de laadstromen van de elco's via de GND verbinding. Wat gebeurt er als je 1 versterker helemaal loskoppelt? Heb je dan nog die brom in de andere?
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Leeuwarden schreef: do 18 jan 2024, 9:09
Heb je die pot echt nodig ipv een echte voorversterker?
Eehm liever niet nog een apparaat erbij op de plank.
Of nog een apparaat toevoegen die ik hier ook bij moet proppen.
Zit hier een nadeel aan dan om volume enkel met een pot te regelen?
Het is bijzonder lastig om die brom weg te krijgen als je met 1 trafo beide versterkers parallel voedt. Je blijft dan overspraak houden t.g.v. de laadstromen van de elco's via de GND verbinding. Wat gebeurt er als je 1 versterker helemaal loskoppelt? Heb je dan nog die brom in de andere?
Dank voor het meedenken Pjotr. niet heel bemoedigend, maar wel realistisch, dan weet ik waar ik aan toe ben

De fetzilla heeft overigens ook een enorme warmte ontwikkeling. De heatsinks worden echt heet.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

De heatsinks mogen slechts hand warm zijn zo tussen de 37 a 38 graden .
De door mij gebouwde Fetzilla amps bromt er geen eentje . Wel moet ik zeggen dat de meeste dual mono gebouwd zijn , dus met 2 trafo's . En eentje heb ik gebouwd met 1 trafo maar wel met een aparte psu .
De gelijkrichter en afvlakking van de printen heb ik hierbij verwijderd .
Hoe heb je de bias gemeten en afgeregeld ?
Wil je altijd wel een tweede trafo opsturen .
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door Leeuwarden »

grimoire schreef: za 20 jan 2024, 13:40
Leeuwarden schreef: do 18 jan 2024, 9:09
Heb je die pot echt nodig ipv een echte voorversterker?
Eehm liever niet nog een apparaat erbij op de plank.
Of nog een apparaat toevoegen die ik hier ook bij moet proppen.
Zit hier een nadeel aan dan om volume enkel met een pot te regelen?
Ik ben zelf niet heel gecharmeerd van gewoon een volumepotmeter op de ingang van een eindversterker. Het geluid slaat een beetje dood en dat is jammer om je eindversterker zo tekort te doen. Maar nogmaals, dat is mijn mening gebaseerd op een beetje ervaring…
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Jan , ik deel dezelfde mening .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36759
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door Pjotr »

Dat is niet altijd het geval. Meestal alleen het geval als je achter de potmeter weer een stuk kabel zet. Maar een enkele tientallen cm afgeschermde kabel in een versterker kan prima met een potmeter van 10k log.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Aha bedankt heren, ik had geen idee!
Het betreft een 50k stereo alps trouwens

Op de nieuwe streamer dac zit ook een volume control via een afstandsbediening en zit dus ook een voorversterker in (Wiim pro plus). Line out level via app instelbaar op 2 Vrms, 1 Vrms, 800 mVrms of 500mVrms. Dat zal een bepaald maximum zijn, en met afstandsbediening kan je volume in kleine stapjes regelen. Dus volume bedienen via de voorversterker, en van de cinch inputs op de fetzilla niet naar de volume pot maar direct naar de amp input op de print? dan blijft de volume knop er maar voor de sier op haha ook goed

Een volume pot is als ik het zo opschrijf een meer inferieure attenuator dan dat je dat bijvoorbeeld in een digitaal pad doet dat daarvoor gemaakt is :think:

@meanman ik heb de waarden netjes ingesteld zoals eerder vermeld, dubbel gecheckt. Maar ga het nog eens doen, want ze worden echt niet alleen handwarm, veel warmer, dus iets klopt er niet..

voor het geval ik toch nog wat aan de bekabeling in het signaalpad moet verbeteren bestel ik deze kabel mee bij Thomann. dan kan ik gewoon de kernen gebruiken die beiden afgeschermd zijn en hoef ik niet te rommelen met de koperen mantel
https://www.thomann.de/intl/sommer_cabl ... chwarz.htm
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Bij 40mV bias word het koelprofiel wel wat warmer .
Maar wat noem jij warm ? Tussen 40° en 50° is normaal denk ik .
De warmte van een Klasse A noem ik niet handwarm de rest onder de 50° wel .
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door Leeuwarden »

Even de laserthermometer erbij!
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Leeuwarden schreef: za 20 jan 2024, 18:37
Even de laserthermometer erbij!
Meten is weten!

Ene kant 41'C andere kant 47'C

Nog binnen de marge kennelijk. Maar wel een aardig verschil tussen beide kanten, dus toch de instelwaarden nog eens nameten.
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Binnenkort start ik weer de bouw van een nieuwe Fetzilla
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

meanman64 schreef: ma 22 jan 2024, 9:56
Binnenkort start ik weer de bouw van een nieuwe Fetzilla
Lekker bezig hoor, bij jou rollen ze van de lopende band lijkt het wel
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Voor mij blijft de Fetzilla iets speciaal hebben wat ik niet uit kan leggen .
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Stil gevallen ?
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Nee hij wordt dagelijks gebruikt!

En even bezig geweest met andere dingen...

Heb afgeschermde kabels gekocht en wil die gebruiken en dan nog proberen zonder de volume pot er tussen, omdat dat beter zou klinken, en dan volume regeling van de streamer te gebruiken.

En denk dat ik misschien toch 2 trafos ga kopen van 2x25v 160VA ipv deze ene oude van 2x25v 300VA

Met een of meerdere van bovenstaande aanpassingen moet de ground loop buzz wel verholpen zijn lijkt me:)
Gebruikersavatar
meanman64
Berichten: 2617
Lid geworden op: di 31 jul 2007, 23:41
Locatie: peer belgium

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door meanman64 »

Ondertussen heb ik ook weer 2 Fetzilla bordjes bijgekocht van iemand uit Italië . Ja , de Fetzilla blijft onder mijn huid zitten .
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door grimoire »

Leeuwarden schreef: za 20 jan 2024, 18:37
Even de laserthermometer erbij!
Als hij niet in het tv meubel staat, beide kanten even warm en rond de 45'C. Achterkant van het tv meubel ga ik open werken voor betere lucht doorstroom/koeling

Nu afgeschermde kabels proberen zonder de alps pot er tussen
mvbakel
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 24 jun 2007, 11:02
Locatie: Helmond

Re: Fetzilla 4.0

Bericht door mvbakel »

Hi,

Ik heb niet alle berichten gelezen dus mogelijk een opmerking al eerder gemaakt.
Ik zie dat je flinke condensatoren gebruikt. Voor mijn hoofdtelefoonversterker HAD ik problement met brom en merkte dat deze condensatoren zeer gevoellig zijn voor storingen uit de omgeving. Ik heb de kabels verlegd en ingekort. Daarna probleem over...... vinger in de buurt van de condensator was meteen hoorbaar als opkomende brom / interferentie. Ik ga in een volgend project de condensator afschermen ! Voor mij is de versterker nu helemaal absoluut stil / geen ruis en brom zo als het hoort.
Plaats reactie